جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

پارامترهای دخیل در محاسبه امتیاز تیم ها


پارامترهای دخیل در محاسبه امتیاز تیم ها
● برد ، تساوی یا باخت
در حالت عادی برد امتیاز بیشتری از باخت یا تساوی برای یک تیم به ارمغان می آورد. دو یا سه امتیاز برای برد، یک امتیاز برای مساوی و صفر امتیاز برای شکست. اما این امتیازها برای اندازگیری توانایی یک تیم در طبقه بندی جهانی کافی نیست، بنابراین معیارهای دیگری وارد میدان می شوند تا امتیاز حاصل از یک بازی برای طرفین مشخص شود.
پیروزی تیم بر یک تیم با امتیاز کمتر ارزش کمتری دارد تا پیروزی بر یک تیم با ارزش بالاتر یا حتی مساوی. حتی ممکن است شکست یک تیم برابر یک تیم قوی برایش در جول امتیاز خوبی به ارمغان بیاورد.
یک تفاوت عمده در این طبقه بندی هنگامی است بازی دو تیم به ضربات پنالتی کشیده می شود. در این حالت تیمی که با ضربات پنالتی برنده میشود همان امتیاز برد را تصاحب می کند و تیمی که با ضربات پنالتی شکست را می پذیرد امتیاز حالت مساوی در جریان بازی عادی را تصاحب می کند.
● گلهای رد و بدل شده
از جمله فاکتورهای مهم در کسب امتیاز تعداد گلهایی است که در بازی رد و بدل می شود. تقسیم امتیازهای یک بازی به میزان قدرت (امتیاز کنونی) تیمها بستگی دارد. بعنوان مثال در بازی یک تیم ضعیف با قوی، گلی که یک تیم ضعیف می زند امتیاز بیشتری دارد تا گلی که تیم قوی به ثمر می رساند. همچنین فیفا برای تشویق بازی ها به حالت هجومی، ارزش یک گل زده شده را به مراتب بیشتر از یک گل خورده شده - که از امتیاز کسر میشود - برای یک تیم محاسبه می کند. همچنین اگر بازی به پنالاتی کشیده شود امتیازی که تیم برنده بدست می آورد فقط بر اساس گلهایی است که در طی بازی رد و بدل شده است.
همچنین در یک بازی ارزش گلی که ابتدا زده می شود به مراتب بیش از ارزش گلهای بعدی می باشد. در ضمن هرگز امکان ندارد با گل های زده بیشتر، بیش از حداکثر امتیازی که فیفا برای برد در نظر گرفته شده است را بتوان کسب کرد. دلیل این امر هم بیشتر به مسائل روانشناسی بر میگردد، در بازی هایی که پس از گلی های ابتدایی برنده گلهای بیشتری میزند بیشتر مسائل روانی بر بازی حاکم می شود تا مسائل فنی.
● میزبان یا میهمان بودن
اینکه تیم در کشور خود بازی کند و یا در یک کشور خارجی ارزش متفاوت دارد. فیفا برای بازی یک تیم در غیر از کشور خود یک پاداش کوچک سه امتیازی در نظر می گیرد. اما در بازیهای جهانی این امتیاز اضافه به کسی داده نمی شود.
● ضریب اهمیت یک بازی
هر بازی برای خود یک درجه اهمیت دارد که به آن سنگینی خاصی می دهد. بیشترین درجه اهمیت به بازی های جام جهانی مربوط شده و کمترین آن به بازی های دوستانه مربوط می شود. فاکتورهای زیر در امتیاز بازی ها در نظر گرفته می شود یعنی آنکه برای فیفا ارزش یک بازی مقدماتی بین قاره ای ۵۰% بیش از یک بازی دوستانه می باشد.
● نوع بازی وزن
▪ دوستانه ۱.۰۰
▪ مقدماتی بین قاره ای ۱.۵۰
▪ مقدماتی جام جهانی ۱.۵۰
▪ بین قاره ای ۱.۷۵
▪ جام کنفدراسیون ها ۱.۷۵
▪ جام جهانی ۲.۰۰
● ضریب اهمیت منطقه ای تیم ها
پر واضح است که وضعیت و توانایی تیم های فوتبال در قسمت های مختلف جهان متفاوت می باشد. برای در نظر گرفتن این توانایی ها و محاسبه آن، فیفا برای کنفدراسیون های مختلف وزن هایی را در نظر گرفته است. این وزن در پایان هر سال از طریق فیفا تهیه می شود که بر اساس میزان راهیابی تیم های هر کنفدراسیون به بازیهای جهانی است.
اما این محاسبات مربوط به توانایی کنفدراسیون ها بر اساس نتایج تمام بازی ها و تیم ها نیست بلکه به بازی هایی مربطو می شود که بهتیرن ۲۵% از تیم های یک قاره - حداقل ۵ تیم - با سایر قاره ها می باشد. البته روش این محاسبه جای اشکال زیاد دارد چرا که اگر تیم قوی یک کنفدراسیون ضیعف با تیم ضعیف یک کنفدراسیون قوی بازی کند و صاحب برد شود می تواند امتیازها را به ضرر کنفدراسیون قوی پایین بیاورد.
اما اینبار وزن مسابقه بصورت میانگین وزن کنفدراسیون ها مطابق جدول زیر محاسبه می شود. بعنوان مثال اگر یک تیم از اروپا با یک تیم از آسیا بازی کند وزن بازی معادل میانگین اعداد ۱.۰۰ و ۰.۹۳ یعنی ۰.۹۶۵ خواهد بود. جدول زیر وزن کنفدراسیون ها را برای سال ۲۰۰۴ نمایش می دهد.
● کنفدراسیون وزن شرح
▪ UEFA ۱.۰۰ اروپا
▪ CONMEBOL ۰.۹۹ آمریکای جنوبی مانند برزیل، پرو، اوروگوئه، شیلی و ...
▪ CAF ۰.۹۴ آفریقا
▪ COCACAF ۰.۹۴ آمریکای شمالی و کاراییو مانند ایالات متحده، مکزیک، کاستاریکا و ...
▪ AFC ۰.۹۳ آسیا
▪ OFC ۰.۹۳ اقیانوسیه
منبع : پایگاه خبری فارسی زبان یوفا