پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
سیاستبازی با SMS
"به من رای بده"؛ ممکن است این جمله محتوای پیام کوتاهی (SMS) باشد که در انتخابات بعدی دریافت میکنید، چون سیاستمداران در سرتاسر جهان علاقهمند شدهاند که طرفداران خود را از طریق SMS بسیج کنند.
فستیوال موسیقی لولاپلوزا با جادوی سحرآمیز خود تمامی گروهها و انجمنها را جذب خود میکند اما انتظار نمیرود که گروههای مرتب با نفت در آن شرکت کنند.
با این وجود یک گروه غیرانتفاعی انرژی قصد دارد که از فستیوال امسال برای دستیابی به هدف خود در مورد نفت سخنرانی و تبلیغات کند و البته روش آنها برای
ارتباط با عاشقان موسیقی یک روش جالب تکنولوژیک است.
● پیام کوتاه (SMS)
روش کار بدین صورت خواهد بود که وقتی گروههایی چون Red Hot Chili Peppers روی صحنه میروند، نمایندگان انجمن دفاع از منابع طبیعی (NRDC Action fund) با دورهگردی در میان جمعیت از حاضران درخواست میکنند تا با استفاده از تلفنهای همراهشان پیام کوتاه "MABO" (For More America Beyond oil) را به شمارههای ویژه ارسال کنند.
شمارههای افراد ارسالکننده این پیامهای کوتاه توسط یک نرمافزار ویژه جمعآوری شده و NRDC از آنها برای ثبت در فهرست مبارزان MABO استفاده خواهد کرد. اینگونه اعتراضات، سخنرانیها وتبلیغات در مورد برخی سیاستگذاریها برای کاهش وابستگی نفتی آمریکا صورت میگیرد.
استفاده از SMS در سیاست، امر جدیدی نیست و در بسیاری از نقاط جهان تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است.
مخالفان جوزف استرادا (Joseph Estrada) همکیشان خود را در سال ۲۰۰۱ از طریق ارسال پیام کوتاه بسیج میکردند.
مورد دیگر در جریان مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۰۴ اسپانیا اتفاق افتاد که حجم سرسامآوری از SMS توسط جوانان اسپانیایی نتیجه انتخابات را تحت تاثیر قرار داد.
اما جدیدترین مثال در مورد رییسجمهور منتخب مکزیک فیلیپه کالدرون (Felipe Calderon) است که با ارسال میلیونها SMS در روزهای قبل از انتخابات از رقیب انتخاباتیاش آندره مانوئل لوپز اوبرادور (Andres Manuel Lopez Obrador) پیشی گرفت.
آمریکاییها هم از قافله SMS بازان سیاسی عقب نماندهاند و در بهار امسال با ارسال SMS به مبارزه با قانون ملی خود مهاجرت پرداختند. این اقدام به حدی موفقیتآمیز بود که گروههای سیاسی به ایده توسعه این روش متمایل شدهاند. به همین منظور موسسه غیرانتفاعی Voto Latino از رایدهندگان نوجوانان اسپانیایی برای توسعه یک برنامه ملی پیامکوتاه ثبتنام به عمل میآورد.
ماریا ترزا پترسون (Maria Theresa Peterson) مدیر اجرایی این گروه میگوید: وقتی ما این پیشنهاد را ارایه کردیم، اعضا فکر میکردند که این روش کاربردی نیست، ولی ما کار خود را انجام دادیم و این کودکان اکنون در حال ارسال پیام به شمارههای ثبتشده هستند.
آیا واقعا گرایش نوجوانان میتواند به سلاحی برای انتخاب سیاستمداران تبدیل شود تا رایدهندگان را به رایدادن به آنها تشویق کند؟
بعضی از متخصصان و راهبرددهندگان اهل فن شرط میبندند که میشود. زیرا در جریان انتخابات سال ۲۰۰۴ یک مبارزه انتخاباتی شدید در میان وبلاگرها اتفاق افتاد.
جوتریپی (Joe Trippi) که برنامهریز مبارزات انتخاباتی هاوارددین (Howard Dean) کاندیدای ریاست جمهوری در سال ۲۰۰۴ بود، در این باره میگوید: ما در حال مذاکره برای انجام یک مبارزه انتخاباتی SMSای در سال ۲۰۰۸ هستیم.
هاوارددین همچنین در زمینه استفاده از اینترنت بهعنوان ابزار سازماندهی و افزایش حامیان نیز پیشگام است.
اگر در روی همین پاشنه بچرخد، جد آلپرت (Jed Alpert) کسی است که بر موج راه افتاده سوار خواهد شد. او رییس و مدیر کل اجرایی Rights-Group یک شرکت سرگرمیهای بیسیم و مجری سرویس POLITXT است.
سرویس POLITXT بهمنظور کمک به سیاستمداران و گروههای ذینفع برای بهرهبرداری از توان بالقوه پیامهای کوتاه طراحی شده است.
تا نزدیک به یک سال پیش، آلپرت منحصرا به بازاریابی سرگرمی و تفریحات مشغول بود و با استفاده از سرویسهای تلفنهمراه به تبلیغ برای اشخاصی چون بریتنی اسپیرز و جاستین تیمبرلیک میپرداخت. در یک آگهی جالب توجه، علاقهمندان به این افراد میتوانستند با استفاده از شماره تلفنهمراه و پرداخت هزینه از طرف بریتنی پیام متنی یا صوتی دریافت کنند.
آلپرت به سرعت توان بالقوه سیاسی این نوع از بازاریابی را دریافت، بهویژه در مورد توان این سیستم برای جمعآوری اسامی.
آلپرت میگوید: اسامی در واقع، موتور محرک جنبشهای سیاسی هستند. مزیت پیامکوتاه هنگامی که برای جمعآوری اسامی به کار میرود در مقابل احتمال و شانس بازشدن نسبت به ایمیلهای ارسالی خودنمایی میکند. زیرا در حالی که ۱۵ تا ۲۵ درصد ایمیلهای سیاسی ارسالی توسط دریافتکنندگان باز میشود این نرخ در مورد پیامهای کوتاه ۹۵درصد است.
هنگامی که آلپرت مدل مورد استفاده در مورد بریتنی را برای گروههای سیاسی توضیح میدهد با موافقت آنی آنها روبهرو میشود. آلپرت نسخه آزمایشی سرویس خود را به طور داوطلبانه در مورد گروه PFAW (People for the American way) اجرا کرد. نتیجه به این صورت بود که ۲۵ تا ۳۰ درصد افرادی که از آنها خواسته شده بود با عضو کنگرهشان تماس بگیرند پاسخ داده بودند در حالی که تنها ۲ تا۳ درصد کسانی که پیام مشابهی را از طریق ایمیل دریافت کرده بودند به این درخواست پیام مثبت داده بودند.
آلپرت میافزاید: ظرف یکسال این کار از محبوبیت عمومی قابل توجهی برخوردار شده آنچه در سیستم POLITXT از اهمیت برخوردار است قابلیت جمعآوری و نه ارسال و پراکندن اطلاعات است، زیرا شما نمیتوانید پیام کوتاه ارسال کنید مگر اینکه شمارهای برای ارسال داشته باشید.
این حقه بسیاری از برنامهریزان سیاسی است که بعد از آن افراد را به تفویض و ارسال شمارهشان سوق میدهد.
اما با این همه یک سوال درمورد مبارزات سرسامآور از طریق SMS مطرح است و آن اینکه آیا این کار یک روش لوکس ارسال هرزنامه (اسپم) نیست؟
آلپرت خاطرنشان میکند که افراد در سیستمهای ارادی دریافت پیام کوتاه و عدم دریافت اسپمها عضو میشوند و از سوی دیگر شرکتهایی چون وریزون (Verizon) و سینگیولار (Singular) ارسال پیامهای آلوده را کنترل میکنند و دسترسی افرادی که به ارسال اسپم از طریق SMS میپردازند را مسدود خواهند کرد و البته تکنولوژی محدودیتهای خاص خود را نیز دارد.
البته زیرساختهای مخابراتی آمریکا هنوز در حال رشد و توسعه است و برنامهریزان مبارزات انتخاباتی تا چند وقت دیگر هنوز با خیال راحت میتوانند از توان بالقوه پیامهای کوتاه برای بازاریابی سیاسی و ورود نمایندگان به عرصه انتخابات استفاده کنند.
تریپی در این باره میگوید: ما از یک تکنولوژی رو به رشد صحبت میکنیم.
کاربرد SMS هنوز آنقدرها همهگیر نشده است و در ضمن تا چند سال آینده میتوان برای مثال از گزینه ارسال پیامهای ویدیویی به افراد استفاده کرد.
علاوه بر این، مساله دیگر هزینه است. وبلاگنویسی البته هزینهای ندارد و هر کس که به اینترنت دسترسی داشته باشد میتواند این کار را انجام دهد.
اما این موضوع در مورد پیامهای کوتاه به این نحو نیست. سرویسدهندگان SMS ابتدا یک هزینه برای راهاندازی سیستم و بعد هزینههای ماهانه تعمیر و نگهداری سیستم را دریافت میکنند. اگرچه هزینه این سرویسها در سالهای اخیر کاهش یافته ولی به هر حال وجود دارد. گروه IFAW برای دریافت مجوز نرمافزار POLITXT بیش از ۱۵ هزار دلار پرداخت کرده و ۵۰۰ تا یک هزار دلار نیز برای هزینههای نگهداری ماهانه آن میپردازد.
تریپی میگوید: البته اغلب مبارزات موفق خارجی مثلا در فیلیپین و اسپانیا از طریق SMSهای فرد به فرد بوده است که بالطبع نه منبع مشخصی برای مسدودکردن وجود دارد و نه هزینهای به گروه یا فردی تحمیل میشود. اما هنوز حامیان فناوری خوشبین هستند.
آلپرت با ذکر این نکته میگوید: کاربرد پیامهای کوتاه در انتخابات آینده سال ۲۰۰۸ به شدت گسترده خواهد شد. افراد از پای تلویزیون که بلند میشوند به سراغ وبلاگها و یا پیامکوتاه میروند و من تمامی اینها را به طور همزمان آزمایش و تجربه خواهم کرد.
وی میافزاید: گروههایی که از این تکنیکها استفاده نکنند باید ذائقه خود را به طعم تلخ شکست عادت دهند.
منبع: نیوزویک
ترجمه: شیما حکیمی
ترجمه: شیما حکیمی
منبع : روزنامه فناوران
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران رژیم صهیونیستی آمریکا روز معلم رهبر انقلاب معلمان بابک زنجانی مجلس شورای اسلامی مجلس خلیج فارس دولت دولت سیزدهم
تهران زلزله آتش سوزی شهرداری تهران پلیس آموزش و پرورش قوه قضاییه سیل بارش باران فضای مجازی سلامت سازمان هواشناسی
قیمت خودرو بازار خودرو خودرو قیمت دلار قیمت طلا دلار بانک مرکزی ایران خودرو سایپا کارگران تورم قیمت
فیلم سینمایی مسعود اسکویی تلویزیون رضا عطاران سریال سینمای ایران سینما رسانه ملی دفاع مقدس فیلم
دانشگاه علوم پزشکی انتخاب رشته مکزیک
فلسطین غزه جنگ غزه اسرائیل حماس روسیه چین نوار غزه ترکیه عربستان یمن اوکراین
پرسپولیس فوتبال استقلال سپاهان تراکتور باشگاه استقلال لیگ برتر ایران رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ لیگ برتر باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی همراه اول دبی اینستاگرام اپل گوگل تبلیغات وزیر ارتباطات ناسا
خواب فشار خون کاهش وزن دیابت بیماری قلبی ویتامین کبد چرب قهوه