جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

تعیین درجه توسعه‌نیافتگی آموزشی استان‌های ایران (تکنیک تاکسونومی عددی)


تعیین درجه توسعه‌نیافتگی آموزشی استان‌های ایران (تکنیک تاکسونومی عددی)
بدون شک، امروزه نیاز به رشد و توسعه بیش از پیش حیاتی شده و شرایط کنونی جهان و دورنمای آتی آن بگونه‌ای است که سوای صعوبت دستیابی به توسعه، عدم توسعه نیز مترادف اضمحلال معنی شده است. برخی از صاحبنظران بر این عقیده‌اند که جوامع توسعه‌نیافته بر سر دو راهی توسعه اضمحلال قرار گرفته‌اند، به‌طوری‌که اگر بحران‌ها شدت یابند و نیازهای اساسی برآورده نشوند، جوامعی مثل ایران، افغانستان و... راهشان اضمحلال خواهد بود (خضری، ۱۳۷۶).
از این رو این کشورها ناگزیر از انجام مجموعه اصلاحات و تجدید ساختار اجتماعی، در راستای فراهم نمودن زمینه برای رشد و توسعه می‌باشند. توسعه فرآیندی است که شرایط نامطلوب زندگی را به شرایط مطلوب تبدیل می‌کند. توسعه بیانگر آمال و آرزوهای جوامع توسعه نیافته است که می‌خواهند با تحقق آن طلسم عقب‌ماندگی و توسعه‌نیافتگی را بشکنند.
منبع : حوزه معاونت تحقیقات و فناوری