پنجشنبه, ۲۳ اسفند, ۱۴۰۳ / 13 March, 2025
مجله ویستا
درباره «رنه گوسینی» نویسنده داستانهای لوک خوششانس

سپس به ایالات متحده رفت ودر آنجا به آموزش نقاشی پرداخت. او در ابتدا موفقیت چندانی در این زمینه به دست نیاورد. ولی بعدها كه با موریس (تصویرگر داستانهای لوك) آشنا شد، توانست شانس خود را در زمینه داستاننویسی به صورت جدی بیازماید. آشنایی رنه با موریس نخستین بار در آمریكا اتفاق افتاد.
این آشنایی بعدها تبدیل به دوستی عمیق و سرشار از تفاهم شد. به طوری كه پس از بازگشت رنه گوسینی به اروپا، كارش را در بلژیك با موریس در خصوص داستاننویسی كمیكهای لوك خوششانس آغاز كرد. همكاری رنه با موریس بدین صورت بود كه موریس در ابتدا نقاشیها را ترسیم كند و سپس موریس آنها را به اصطلاح «بالون نویسی» كند. همكاری او با موریس از ۱۹۵۵ تا ۱۹۷۷ ادامه داشت. تفاوت رنه گوسینی با دیگران در این بود كه او یك طنزنویس واقعی نیز بود. او علاوه بر داستان نویسی كمیك استریپ، چاشنی غلیظی از طنز نیز بدان اضافه میكرد و همین ویژگی باعث افزایش دوستداران و هواداران او میشد.
وی در سراسر فعالیت هنری خود، تفاهم خوبی با موریس احساس میكرد، شاید علت گرایش رنه گوسینی به موریس بدین علت بود كه او را مكمل خود احساس میكرد. رنه گوسینی در نقاشی پیشرفت چندانی نكرد. برای همین به داستان نویسی روی آورد. از آنجایی كه رنه گوسینی آرزوی نقاش شدن را به فراموشی سپرده بود، ناخودآگاه میل داشت كه بتواند در كنار یك نقاش به زندگی هنری خود ادامه دهد. او از همكاری با موریس لذت زیادی میبرد و در مجموع احساس خوبی از مجاورت با او داشت.
رنه گوسینی فعالیت داستان نویسی خود را برخلاف موریس، صرفاً به ماجراهای لوك خوششانس، محدود نكرد.
او برای داستانهای دیگر نیز «بالون نویسی» می كرد. در خصوص داستانهای لوك خوششانس این مسئله به سادگی قابل اعتراف است كه قلم طنزپرداز رنه گوسینی كمك زیادی به شهرت و محبوبیت داستانهای لوك نمود. هر چند این مهارت در داستانهای دیگر نظیر «آستریكس و اوبلیكس» مشهود است. رنه گوسینی علاوه بر داستان نویسی كه حرفهٔ همیشگی وی بود، برای مدت قابل توجهی سردبیری مجله «پیلوت» را بر عهده داشت. او همچنین فیلمنامه تعدادی از انیمیشنهای سینمایی و تلویزیونی را به رشته تحریر در آورده است.
او در این خصوص معتقد است: «بالون نویسی و طراحی كمیك استریپ، دو پدیدهٔ كاملاً مستقل و متفاوت از یكدیگر است. یك كمیك وقتی موفق است كه بتواند در این دو عرصه، موفق باشد. تاكنون كمیكهای زیادی منتشر شدهاند كه از نظر طراحی بسیار قوی، ولی از نظر بالون نویسی در سطح ضعیفی قرار داشتند.
این وضعیت باعث میشد كه مخاطب، احساس رضایتمندی نداشته باشد. اگر بتوان هر قسمت از كار را به كاردان خود سپرد، طبعاً نتیجه بهتری خواهیم گرفت. شیوهای كه ما (من و موریس) در پیش گرفتیم دقیقاً بر همین نظر استوار شده است. ما نتیجه خوبی از همكاری خود در عرصه تولید كمیك استریپ گرفتیم. من شخصاً از این نتیجه خرسند هستم.
من این شیوه را به همه هنرمندانی كه میخواهند انرژی موفق و ماندگار از خود باقی بگذارند، توصیه میكنم.» +++ رنه گوسینی در ۱۹۷۷ میلادی، در حالی كه فقط ۵۱ بهار را پشت سر گذاشته بود، درگذشت. او در آخرین اثر خود گفته بود: «بزرگترین خدمتی كه ما به كودكان و نوجوانان كردهایم، پرورش قدرت تخیل آنان بوده است. تصور نمیكنم خدمت ناچیزی باشد.»
منبع : پیلبان انیمیشن
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست