چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
فرآوردهها؛ درد مشترک اوپک
در تدوین استراتژی دولت جدید در حوزه نفت، به طور صریح به موضوع فرآوردههای نفتی پرداخته شده است به گونهای که در راهکارهای ارائه شده آمده است: افزایش تولید فرآوردههای نفتی در داخل با احداث پالایشگاه جدید برای تامین نیاز داخلی و پرهیز از خرید فرآوردهها از خارج و یا معاوضه نفت خام با فرآورده در کنار این سرفصل، باید به راهکار نخست هم توجه کرد:
بهینهسازی مصرف انرژی
این موضوع حکایت از آن دارد که دولت درصدد بهبود وضعیت مصرف فرآوردهها در کشور است، اگرچه در مورد عملی کردن این طرحها میتوان تردیدهایی را مطرح کرد، اما میتواند نشاندهنده نوعی جهتگیری کلان در این حوزه باشد تا بتوان از دولت خواست که در بودجههای سنواتی خود هم مقدمات این فرایند را فراهم سازد.
وزیری هامانه هم در طرحی که به مجلس ارائه کرد، به این موضوع توجه ویژهای نشان داد و حتی یکی از سرفصلهای آن را در ۶ راهکار به موضوع بهینهسازی مصرف سوخت اختصاص داده است و موضوع صادرات و واردات را در ۴ راهکار مورد توجه قرار داد. این برنامه مبین دیدگاهها و حساسیتهای مشترک وزیر نفت بالقوه به نمایندگی از دولت و نمایندگان مجلس بود.
درد قدیمی
ایران دومین کشور اوپک است ولی در عمل صادرات آن کمتر از بسیاری از کشورهاست و این مشکلی نیست که یک روزه به وجود آمده باشد و سالهاست که به صورت یک درد مزمن و قدیمی در اقتصاد کشور رشد کرده است و اکنون در برابر مشکلی بزرگ و ویرانگر قرار داریم که همان میزان زیاد مصرف فراوردههای نفتی است. این مشکل دارای دو صورت متفاوت ولی هم جهت است.
از یک سو بر اساس گزارشهای رسمی ۱/۶ میلیون بشکه نفت خام کشور، در داخل کشور پالایش میشود و این موضوع مبین سهمی از مصرف داخلی است که از نفت خام تولید شده تامین میشود.
این بخش از مصرف کمتر در محاسبات رسمی و گزارشهای مرسوم مورد توجه قرار میگیرد. این عدم توجه به گونهای است که افزایش توان پالایش کشور برای تولید انواع فرآورده کمتر جلب نظر میکند و در بسیاری از تحلیلها به فراموشی سپرده میشود. اما بعد دوم ماجرا بیشتر توانسته است از نظر خبری و تبلیغی برای خود کسب اعتبار کند، شاید به این دلیل که در این زمینه قرار است پول به صورت شفاف و عینی پرداخت شود.
این حساسیت در حال حاضر در مورد بنزین به خوبی مشهود است و اغلب بحثهای حاشیهای آن به این موضوع بازمیگردد.
کمتر از ده روز قبل خبر اختصاص ۱/۴ میلیارد دلار دیگر برای واردات بنزین منتشر شد و این موضوع باعث به وجود آمدن بحثهای جدی در مجلس شد.
درواقع طی ۷ ماه نخست سال جاری، معادل کل ۱۲ ماه بودجه واردات بنزین مصرف شده است که نشان از ناکارآمدی برآوردها و کنترل میزان مصرف دارد.
اگرچه این آمار میتواند ناشی از قیمت بالاتر بنزین نسبت به شرایط تدوین بودجه باشد، اما بخشی از آن هم به مقوله عدم کنترل میزان مصرف سوخت بازمیگردد. برای مثال برآوردها نشان میدهد که مصرف بنزین در سال ۱۴۰۰ به ۳۰۸ میلیون لیتر در روز خواهد رسید. این موضوع باعث میشود که ضمن بروز مشکل برای تامین ارز موردنیاز، برای نگهداری و ذخیرهسازی این میزان فرآورده در کشور دچار مشکل شویم چرا که در آن ایام نیازمند ۱/۲۹۰ میلیارد لیتر ذخیره بنزین در کشور هستیم.
درواقع به مشکل تامین منابع مالی مشکلات زیادی همچون تامین تجهیزات و حمل و نقل هم مزید بر علت خواهد شد تا نگرانی فزاینده حرکت بدون هدایت و کنترل در این حوزه تشدید شود.
سابقه یک بحران
واقعیت تلخ آن است که وضعیت تولید و مصرف فراوردههای نفتی در کشور ماهیت یک بحران را پیدا کرده است.
این بحران در شرایطی تداوم پیدا کرد که تفکر افزایش تولید بر سیاستگذاریهای دولت در این حوزه مسلط بود، به گونهای که طی ۲۰ سال گذشته همه تلاشها برای افزایش تولید سازماندهی شده بود.
اگر بپذیریم که در سالهای مذکور تولید با یکی از متغیرهای اساسی همچون واردات یإ؛ صادرات همسو و همگن بوده است، در این شرایط به طور منطقی میتوان عدم توازن بین صادرات و واردات را به عنوان شاخص و نشان عملکرد کشور طی سالهای مذکور مورد توجه قرار داد.در سال ۱۹۹۰ در حالی که کشور ۶۰ هزار بشکه در روز صادرات فرآورده داشته است، ۸۵۴ هزار بشکه در روز واردات داشت. این عدم توازن بدترین وضعیت در بین اعضای سازمان اوپک است. در سال ۱۹۹۵ هم شاهد عدم توازن هستیم. در این سال در برابر ۱۶۶ هزار بشکه صادرات شاهد ۹۴۵ هزار بشکه واردات بودهایم.
مازاد واردات در سال ۱۹۹۹ به ۸۲۹ هزار بشکه در روز میرسد که برای سال بعد این میزان به ۸۴۲ هزار بشکه در روز افزایش داشت.
در سالهای ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ ایران به ترتیب ۳۰۸ و ۳۲۸ هزار بشکه صادرات فرآورده داشت که در مقابل شاهد واردات ۱۲۲۲ و ۱۲۳۵ هزار بشکه در روز بود. واردات در سال ۲۰۰۳ به ۱۲۸۵ هزار بشکه در روز رسید.
این وضعیت نشاندهنده عدم کنترل میزان مصرف از یک سو و عدم توان افزایش تولید از سوی دیگر است به گونهای که کشور در حوزه فرآوردههای نفتی موضعی ضعیفتر از ۱۹۹۰ پیدا کرده و به طور فزایندهای به سمت یک واردکننده خالص فرآورده حرکت کرده است.
مشکل فراگیر
اگر بتوانیم اعضای اوپک را به عنوان یک مجموعه مورد تحلیل قرار دهیم، میتوان برخی از راهکارها و تحلیلها را بررسی کرد.
در سال ۱۹۹۰ میزان صادرات سازمان ۳۶۰۰ بشکه در روز بود در حالی که میزان واردات تنها ۳۵۹۰ بشکه در روز بود و به عبارت بهتر میزان صادرات ۱۰ هزار بشکه در روز بیشتر از واردات بود. این تعامل در سال ۱۹۹۵ هم مشاهده میشود. در این سال باز هم واردات ۹۸ هزار بشکه کمتر از صادرات بود. این در حالی است که میزان صادرات ۴۲۱۷ هزار بشکه در روز بود که نشاندهنده رشد قابل توجه نسبت به ۴ سال قبل از آن است.
این توازن در سال ۱۹۹۹ هم حفظ شد و صادرات ۴۷۴۵ بشکه در روز بود و میزان واردات ۴۷۲۱ بشکه بود.
اما در سال ۲۰۰۰ شاهد تغییر جهت در این میان هستیم. در این سال شاهد کاهش صادرات تا سطح ۴۵۳۷ بشکه در روز بودیم که ۲۰۸ هزار بشکه در روز کمتر از سال قبل از آن است.
از سوی دیگر میزان واردات ۴۹۰۰ بشکه در روز بود که ۳۶۳ هزار بشکه بیشتر از صادرات است.
این عدم تعادل در سالهای بعد هم تشدید میشود. در سال ۲۰۰۱ در برابر صادرات ۴۳۳۸ بشکه در روز فرآورده ۵۰۸۹ واردات صورت گرفته است.
مازاد واردات بر صادرات در سالهای ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ به ۱۱۷۴ و ۱۳۸۵ بشکه در روز میرسد که نشان از فزاینده بودن فاصله مذکور است و اعضای سازمان نتوانستهاند همزمان با افزایش مصرف، تولید خود را افزایش دهند.
در میان اعضای سازمان الجزایر و امارات متحده عربی طی ۱۳ سال مذکور به عنوان صادرکنندگان بالقوه توان خود را حفظ کردهاند به گونهای که طی سالهای مذکور صادرات آنها بیشتر از واردات بوده است به استثنای سال ۱۹۹۰ که امارات هزار بشکه در روز کمتر از واردات خود صادر کرده است.
در مقابل کشورهایی مثل عربستان و قطر از صادرکنندگان خالص به واردکنندگان خالص تبدیل شدهاند. این دو کشور در سال ۱۹۹۰ شاهد مازاد صادرات بر واردات بودهاند در حالی که در سال ۲۰۰۳ این توازن حالت معکوس پیدا کرد.
این تجربه برای کشورهایی مثل لیبی هم رخ داده است. کویت و ونزوئلا همچون الجزایر توانستهاند توان صادراتی خود را حفظ کنند و به هر دلیلی توازن صادراتی خود را به صورت مثبت حفظ کنند.
این شرایط نشاندهنده آن است که نیمی از اعضای سازمان همچون ایران در شرایط توازن منفی در حوزه فرآوردههای نفتی هستند.
اگر به شرایط مصرف فرآورده در این کشورها توجه کنیم، نشاندهنده آن است که این کشورها در زمینه تولید فرآورده نتوانستهاند به طور جدی و موثری اقدام کنند و بیشتر تحت تاثیر شرایط بیرونی اقدام کردهاند. برخی از کشورها همچون عربستان سرمایهگذاریهای خود را به سمت پتروشیمی جهتدهی کردند و برخی از کشورها برای پوشش تقاضای فزاینده، اقدام به واردات بیشتر کردهاند. این وضعیتی است که برای ایران اتفاق افتاده است.
منبع : مجله گسترش صنعت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست