دوشنبه, ۶ اسفند, ۱۴۰۳ / 24 February, 2025
مجله ویستا
دفاع مخفی - SECRET DÉFENSE
سال تولید : ۱۹۹۸
کشور تولیدکننده : فرانسه
محصول : مارتین مارینیاک و موریس تنشان
کارگردان : ژاک ریوت
فیلمنامهنویس : پاسکال بونیتزر، امانوئل کوئائو و ریوت
فیلمبردار : ویلیام لوبچانسکی
آهنگساز(موسیقی متن) : ژوردی ساوال
هنرپیشگان : ساندرین بونر، یرژی راجیویلوویچ، گرهگوار کولن، لوره مارساک، فرانسوار فابیان، کریستین وویلو و مارک ساپورتا
نوع فیلم : رنگی، ۱۷۰ دقیقه
̎سیلوی̎ (بونر) پژوهشگر علوم پزشکی است که تا دیروقت در آزمایشگاه کار میکند. یک شب وقتی به خانه برمیگردد، ̎پُل̎ (کولن)، برادرش را، در حالیکه اسلحهٔ او را در دست دارد، غافلگیر میکند. با پیدا شدن شواهدی مبنی بر قتل پدرشان و عکسی که پنج سال پیش گرفته شده، ̎پُل̎ میخواهد شریک پدرش، ̎والسر̎ (راجیویلوویچ) را که اکنون سرپرست شرکت پدرشان شده، بکشد. ̎سیلوی̎ تصمیم میگیرد برای حفاظت از ̎پُل̎، خودش ̎والسر̎ را بکشد؛ او سوار بر ترن عازم خانهٔ ̎والسر̎ در خارج شهر میشود، اما آیا ̎والسر̎ به راستی گناهکار است؟...
● روایتی پیچیده و جذاب از مرگ، فاجعه، عشق، اعتماد، انتقام، ... و رابطههای انسانی. ریوت در هفتاد سالگی همچنان استوار، با عتماد به نفس و سبک و سیاقی خاص خود کار میکند. فیلم روایتی امروزی از افسانهٔ الکترا بهدست میدهد. استاد اینجا افسانه را کاملاً از معنائی که داشته، خالی میکند و حرکت به حرکت، گفتوگو به گفتوگو و جزء به جزء از نو پُر میکند. حالا تماشاگر هر آنچه را که دربارهٔ ساختارشکنی شنیده یا خوانده، میتواند ببیند، یا در واقع شاهد باشد. چون مخاطب در فیلمهای ریوت بیش از اینکه تماشاگر باشد، باید به رخداد ماجراها شهادت بدهد، آنهم با چشمها، ذهن و قلبی باز. بونر، مثل همیشه، درخشان است و راجیویلوویچ نیز (اگر او را بهجا بیاورید، همان ̎تومچیک̎ مرد آهنین آندری وایدا، ۱۹۸۱، است) مؤثر.
کشور تولیدکننده : فرانسه
محصول : مارتین مارینیاک و موریس تنشان
کارگردان : ژاک ریوت
فیلمنامهنویس : پاسکال بونیتزر، امانوئل کوئائو و ریوت
فیلمبردار : ویلیام لوبچانسکی
آهنگساز(موسیقی متن) : ژوردی ساوال
هنرپیشگان : ساندرین بونر، یرژی راجیویلوویچ، گرهگوار کولن، لوره مارساک، فرانسوار فابیان، کریستین وویلو و مارک ساپورتا
نوع فیلم : رنگی، ۱۷۰ دقیقه
̎سیلوی̎ (بونر) پژوهشگر علوم پزشکی است که تا دیروقت در آزمایشگاه کار میکند. یک شب وقتی به خانه برمیگردد، ̎پُل̎ (کولن)، برادرش را، در حالیکه اسلحهٔ او را در دست دارد، غافلگیر میکند. با پیدا شدن شواهدی مبنی بر قتل پدرشان و عکسی که پنج سال پیش گرفته شده، ̎پُل̎ میخواهد شریک پدرش، ̎والسر̎ (راجیویلوویچ) را که اکنون سرپرست شرکت پدرشان شده، بکشد. ̎سیلوی̎ تصمیم میگیرد برای حفاظت از ̎پُل̎، خودش ̎والسر̎ را بکشد؛ او سوار بر ترن عازم خانهٔ ̎والسر̎ در خارج شهر میشود، اما آیا ̎والسر̎ به راستی گناهکار است؟...
● روایتی پیچیده و جذاب از مرگ، فاجعه، عشق، اعتماد، انتقام، ... و رابطههای انسانی. ریوت در هفتاد سالگی همچنان استوار، با عتماد به نفس و سبک و سیاقی خاص خود کار میکند. فیلم روایتی امروزی از افسانهٔ الکترا بهدست میدهد. استاد اینجا افسانه را کاملاً از معنائی که داشته، خالی میکند و حرکت به حرکت، گفتوگو به گفتوگو و جزء به جزء از نو پُر میکند. حالا تماشاگر هر آنچه را که دربارهٔ ساختارشکنی شنیده یا خوانده، میتواند ببیند، یا در واقع شاهد باشد. چون مخاطب در فیلمهای ریوت بیش از اینکه تماشاگر باشد، باید به رخداد ماجراها شهادت بدهد، آنهم با چشمها، ذهن و قلبی باز. بونر، مثل همیشه، درخشان است و راجیویلوویچ نیز (اگر او را بهجا بیاورید، همان ̎تومچیک̎ مرد آهنین آندری وایدا، ۱۹۸۱، است) مؤثر.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست