چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
مکی و مدنی
قرآن پژوهان اعلم از اهل سنت یا شیعه برای شناخت سوره ها ( و آیات ) مكی و مدنی , سه قاعده یا معیار نهاده اند.
۱) قاعده همگانیآنچه در مكه ( و پیرامون آن ) نازل شده , ولو بعد از هجرت , مكی است . و آنچه در مدینه ( و پیرامون آن ) نازل شده , مدنی است .
۲) قاعده ناظر به انسانها. آنچه خطاب به اهل مكه باشد ( غالبا یا یا ایها الناس یا یا بنی آدم مكی است , و آنچه خطاب به مدینه باشد ( غالبا با خطاب یا ایها الذین آمنوا مدنی است .
۳) قاعده زمانیكه محققان آن را جامع و مانع تر شمرده اند , این است كه آیات و سوره هایی كه پیش از هجرت نازل شده است , مكی است , و آیات و سوره هایی كه پس از هجرت فرود آمده است , مدنی است . چه در مكه نازل شده باشد , چه در مدینه یا در سفرها و غزوات . ( ترجمه اتقان , ۱/۴۶ ـ ۴۷ ; مناهل العرفان , ۱/۱۸۶ ـ ۱۸۷ ; تاریخ قرآن , رامیار , ۶۰۱ ـ ۶۰۳ ). شـنـاخت مكی و مدنی سماعی است و ملاك همان است كه از پیامبر (ص ) و صحابه و تابعان به ما رسیده است . بعضی نیز معیارهایی دیگر وضع كرده اند.
● از جـمله :
الف ) مشخصات سوره های مكی :
۱) هر سوره این كه كلا دارد ( و این كلمه فقط در نیمه دوم قرآن آمده است ).
۲) هر سوره ای كه سجده دارد.
۳) سوره هایی كه درآغاز آن حروف مقطعه ( مانند الم و الر كه بحثش گذشت ) آمده است ( جز بقره و آل عمران , و درباره رعد اختلاف است ).
۴) هر سوره ای كه قصص انبیاء و امتهای پیشین دارد ( جز بقره ).
۵) هر سوره ای كه قصه آدم و ابلیس دارد ( جز بقره ).
۶) سوره ای كه یا ایها الناس و یا ایها الذین آمنوا ندارد. ( جز سوره حج ).
۷) سوره های مفصل یعنی سوره های كوتاه اواخر قرآن . مـرحـوم صـبـحی صالح پس از برشمردن همین ضوابط یا مشخصات , و با قید این تصریح كه این ضوابط نشانه های قطعی نیست , پنج نشانه دیگر برای سوره ها یا آیات مكی برمی شمارد.
۱) كوتاهی آیات و سوره ها و ایجاز آنها و شدت و گرمی تعبیر آنها , و تجانس آوایی و موسیقایی .
۲) دعوت به اصول ایمان به خداوند و روز قیامت و تصویر و توصیف بهشت و دوزخ .
۳) دعوت به تمسك به اخلاق كریمه و استقامت در راه خیر.
۴) مجادله با مشركات و نفی احوال و اندیشه های آنان .
۵) فراوانی سوگند , بر وفق اسالیب عرب .
ب) مـشـخصات سوره های مدنی :
۱) هر سوره ای كه در آن حدود ( احكام ) و فرایض و قوانین اجتماعی و مدنی آمده است .
۲) هر سوره ای كه در آن اذن جهاد و احكامش آمده است .
۳) هر سوره ای كه در آن ذكر منافقان آمده است ( جز عنكبوت ) ( مناهل العرفان , ۱/۱۸۹ ـ ۱۹۱ ; تاریخ قرآن , رامیار , ۶۰۵ ـ ۶۰۷ ).
▪ صـبحی صالح نشانه ای دیگری هم برای شناخت سوره های مدنی برمی شمارد :
۱) مجادله با اهل كتاب و دعوتشان به عدم غلو در دینشان .
۲) طول اكثر سوره ها و بعضی آیات و اطناب آنها و اسلوب تشریعی آنها.
۳) تفصیل براهین و ادله در مورد حقایق دینی . ( مباحث فی علوم القرآن , ۱۸۳ ـ ۱۸۴ ). از اقوال مشهور این است كه سوره ها و آیاتی كه به اصطلاح شعرگونه تر یا شاعرانه ترند مكی اند , از جمله سوره های پرشور آخر قرآن .
● سوره های قرآن از نظر مكی و مدنی به چهار دسته تقسیم می شوند :
۱) سوره های مكی .
۲) سوره های مدنی .
۳) سوره های مكی با آیات مدنی .
۴) سوره های مدنی با آیاتی مكی . بـعـضـی فـهارس كه در عصر جدید برای آیات و كلمات قرآن تدوین شده است , از جمله المعجم الـمـفـهـرس لالفاظ القرآن الكریم , تدوین محمد فؤاد عبدالباقی , و فرهنگ آماری كلمات قرآن كـریـم , تـالیف دكتر محمود روحانی مكی [ ك ] , و مدنی [ م ] بودن هر آیه را با علامت نامبرده , تعیین كرده اند. مـنـبـع اخـیر حتی آیات مستثنیات ( مكی در مدنی و مدنی در مكی ) را هم با جدولهای صریح و روشن نشان می دهد. طـبق آمار و جداول فرهنگ آماری كلمات قرآن كریم ( ۱/۳۹ ) ۴۴۶۸ آیه مكی با ۴۵۶۵۳ كلمه و ۱۷۶۸ آیه مدنی با ۳۲۱۵۴ كلمه در قرآن مجید وجود دارد. یـعـنـی هـفتاد و یك و شش دهم درصد آیات قرآن مكی , و بیست و هشت و چهاردهم درصد آن مدنی است . همچنین در فرهنگ آماری علاوه بر ضابطه های جدید و جدا از آنچه از منابع دیگر نقل كردیم ( ۱/۶۲۷ ) , فـهرست الفاظ و ماده هایی كه آیات متضمن آنها مكی یا مدنی است , آمده است ( ۱/۶۳۱ به بعد ).
● قرآن پژوهان , فوایدی برای شناخت مكی و مدنی برشمرده اند :
۱) چون سوره ها و آیات مكی زمانا بر آیات مدنی مقدم است , لذا معار خوبی برای تعیین ناسخ و منسوخ و خاص و عام و مطلق و مقید و نظایر آن دارد. ( التمهید , ۱/۹۹ ; تاریخ قرآن , رامیار , ۶۰۳۲
۲) شناخت تاریخ تشریع و حكمت تدریجی بودن آن .
۳) اطـمـیـنان به سلامت و مصونیت قرآن از تغییر و تحریف كه از اهتمام عظیم مسلمانان صدر اسـلام به امر قرآن و همه شئون كوچك و بزرگ آن برمی آید كه حتی آیاتی را كه در سفر یا حضر , در شب یا روز , در تابستان یا زمستان و در بستر یا در حالت عادی بر پیامبر (ص ) نازل شده تعیین كرده اند. ( مناهل العرفان , ۱/۱۸۸ ; تاریخ قرآن , رامیار , ۶۰۳ ). قـرآن پژوهان همچنین از سوره های مكی كه حكم مدنی و سوره های مدنی كه حكم مكی دارند ( یعنی با آنها معامله سوره های مكی می شود ) سخن گفته اند. ( مباحث ... صبحی صالح , ۱۷۳ ـ ۱۷۴ ).
منبع : امام علی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست