چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
اصطلاحشناسی فقه خانواده
● نفقه
«نفقه» در لغت به معنای خروج و هلاك شدن است و در اصطلاح فقه، عبارت است از هزینه زندگی زن و نزدیكان (مانند فرزندان، نوهها، پدر و مادر و اجداد) و چون مالی كه برای افراد یاد شده، خرج میشود، به شكلی از دارایی شخص، خارج و كم میشود، «نفقه» نام گرفته است.
نفقه زن - كه تأمین آن برعهده شوهر است - عبارت است از تهیه غذا، پوشاك، وسایل زندگی، هزینه معالجه و درمان و مسكن (درحد متعارف و مناسب با شأن زن).
● نشوز
نشوز در لغت به معنای نافرمانی و سرپیچی كردن است و در اصطلاح فقهی، به سرپیچی كردن زن و شوهر از حقوق شرعی یكدیگر گفته میشود. اگر زن، حقوق واجب و وظایف شرعی را نسبت به شوهرش رعایت نكند، «ناشزه» نامیده میشود و اگر مرد، حقوق واجب و وظایف شرعی را نسبت به همسرش رعایت نكند، به او «ناشز» گفته میشود. هرگاه نشوز و نافرمانی، از سوی زن باشد، مرد میتواند زمینه آن را از بین ببرد؛ به این ترتیب كه نخست او را نصیحت كند و اگر تأثیر نگذاشت، میتواند از همخوابی با او بپرهیزد؛ یعنی، در بستر خواب، به او پشت كند و یا نزد او نخوابد. اگر این روش نیز در او اثر نداشت، چنانچه امید دارد، میتواند با تنبیه، او را از نافرمانی باز دارد؛ البته این كار، باید به قصد اصلاح (نه از روی خشم و انتقام) و به اندازهای باشد كه باعث توجه و اصلاح او گردد. هرگاه نشوز و نافرمانی از سوی مرد باشد، زن نخست او را نصیحت میكند و اگر تأثیر نگذاشت، میتواند شكایت خود را نزد حاكم ببرد تا او را به انجام وظایفش وادار كند؛ البته زن حق ندارد با او قهر كند و یا او را كتك بزند.
● حضانت
حضانت از ماده حضن و به معنای زیر بال گرفتن تخمها توسط پرنده، برای درآمدن جوجه است و در اصطلاح، ولایتی است كه بر طفل و دیوانه، برای تربیت او و برای مصالحی است كه به او ارتباط پیدا میكند؛ مانند حفظ و نگهداری او، نظافت، روغن مالیدن، شستن لباسهایش و... . البته حضانت با ولایت و ارضاع (شیر دادن)، تفاوت دارد. ولایت، مربوط به اموال و حقوق مالی و مانند آن است؛ در حالی كه حضانت، به تربیت و بزرگ كردن كودك، ارتباط دارد. برای نگهداری طفل - پسر یا دختر - مادر تا دو سال از هنگام ولادت او، اولویت دارد و پدر حق ندارد در این مدت، فرزند را از مادر جدا كند. پس از پایان یافتن این مدت، پدر، نسبت به پسر و مادر، نسبت به دختر، تا هنگام هفت سالگی، در نگهداری و تربیت او اولویت دارند و اگر مادر، پیش از هفت سالگی دختر، به واسطه طلاق یا فسخ از پدر جدا شود و با مرد دیگری ازدواج كند، این حق و اولویت از او گرفته میشود و دختر، به پدر، منتقل میشود.
● طلاق
طلاق به معنای از بین رفتن زوجیت زن و شوهر و جدا شدن از یكدیگر است. این امر، از نظر اسلام، حلالی است كه مبغوض شمرده شده است. طلاق بر دو قسم است؛
الف) طلاق بائن
ب) طلاق رجعی.
طلاق بائن، آن است كه مرد در آن، حق رجوع به زن را ندارد و نمیتواند او را بدون عقد، به همسری قبول كند. این نوع طلاق، پنج قسم است كه عبارتند از:
۱) طلاق زنی كه نه سالش تمام نشده است.
۲) طلاق زن یائسه.
۳) طلاق زنی كه شوهرش بعد از عقد، با او نزدیكی نكرده باشد.
۴) طلاق سوم زنی كه او را سه دفعه طلاق دادهاند.
۵) طلاق خلع و مبارات.
طلاق رجعی، غیر از موارد یاد شده است و تا وقتی زن، بعد از طلاق، در عده است، مرد میتواند (بدون عقد) به او رجوع كند. زنی كه مایل نیست با شوهرش زندگی كند و از او بسیار بدش میآید، میتواند مهر خود یا مال دیگری را به او ببخشد تا طلاقش دهد؛ این طلاق را«طلاق خلع» مینامند و اگر زن و شوهر، یكدیگر را نخواهند و زن، مهر خود یا مال دیگری را به مرد ببخشد كه او را طلاق دهد، آن را «طلاق مبارات» مینامند.
● عدّه
«عده» از همان عدد - به معنای شمارش - گرفته شده است و در اصطلاح، عبارت است از مدتی كه به دستور شارع مقدس، زن حق ندارد در این مدت، شوهر كند و باید صبر كند تا آن مدت به سر آید. زن در موارد ذیل، باید عده نگه دارد:
۱) بعد از طلاق و جدایی.
۲) بعد از به هم خوردن عقد (فسخ یا انفساخ عقد).
۳) بعد از تمام شدن مدت یا بخشیده شدن آن در عقد موقت.
۴) بعد از نزدیكی از روی اشتباه و ناآگاهی (وطی به شبهه).
۵) بعد از مرگ شوهر.
لزوم عده نگهداری، برای بند یكم تا سوم، در صورت نزدیكی است.
عده طلاق، به این ترتیب است كه اگر زن، عادت ماهیانه میبیند، بعد از آن كه در پاكی طلاق داده شد، باید به مقداری صبر كند كه دو بار حیض ببیند و پاك شود و هنگامی كه حیض سوم را دید، عده او تمام است و اگر عادت نمیبیند، ولی در سن زنانی است كه عادت میبینند، باید بعد از طلاق، سه ماه عده نگه دارد. عده ازدواج موقّت - بعد از تمام شدن مدت یا بخشش آن از طرف شوهر - چنانچه زن عادت ماهیانه میبیند، به مقدار دو حیض كامل است و اگر عادت نمیبیند، ۴۵ روز است. عده وفات، چهار ماه و ده روز است و اگر زن، باردار است، باید تا هنگام وضع حمل، عده نگه دارد. اگر پیش از گذشتن چهار ماه و ده روز، فرزندش به دنیا آمد، باید تا چهار ماه و ده روز از مرگ شوهر، عده را ادامه دهد.
علت واقعی عده، بر ما مخفی است و آن چه گفته میشود - از قبیل انعقاد نطفه، حریم زوجیت و... - از حكمتهای آن به شمار میروند. از این رو، اگر مرد، سالها نیز جدا از زن خود زندگی كند یا در مسافرت باشد، باز زن باید عده نگه دارد؛ به همین علت، این سخن كه امروزه با استفاده از دارو (خوراكی یا تزریقی) یا به كار بردن وسایل پیشگیری پزشكی، به طور قطع میتوان از بارداری زن جلوگیری كرد، پس لزوم عده نگه داشتن بیمعنا خواهد بود، مردود است.
باید دانست كه سه دسته از زنان هستند كه عده ندارند؛
۱) زنی كه نه سالش تمام نشده است.
۲) زن یائسه.
۳) زنی كه شوهرش با او نزدیكی نكرده است.
● ولیمه
ولیمه از ماده «ولم»، به معنای طناب و ریسمان، گرفته شده است و در اصطلاح، به طعامی گفته میشود كه در جشن عروسی، تولد و ختنه كردن فرزند و مانند آن، به دیگران داده میشود و گویا با این ریسمان (دادن طعام)، گروهی در یك مكان، گرد هم میآیند و از این جهت، به آن ولیمه گفته میشود.
● عقیقه
عقیقه از ماده «عقّ»، به معنای شكافته شدن چیزی است. به سرزمین عقیق كه یكی از میقاتها برای بستن احرام محسوب میشود، از این جهت عقیق گفته میشود كه سیل، باعث شكاف و وسعت این محل گردیده است و به موی طفل نوزاد نیز عقیقه گفته میشود؛ از این جهت كه پوست او را میشكافد. عقیقه در اصطلاح فقهی، به گوسفند یا حیوان دیگری گفته میشود كه در روز هفتم تولد بچه، هنگام تراشیدن موی سر او، قربانی میشود و چون در این روز، موی سر بچه تراشیده میشود، قربانی این روز را عقیقه مینامند. عقیقه، یكی از مستحباتی است كه بسیار به آن سفارش شده است. بنابراین، مستحب است كه در روز هفتم تولد، برای نوزاد پسر، حیوان نر و برای نوزاد دختر، حیوان ماده، قربانی شود و اگر عقیقه از روز هفتم به تأخیر افتاد، ساقط نمیشود؛ بلكه اگر برای فرزند تا هنگام بلوغ، عقیقه داده نشود، مستحب است خودش بعد از بلوغ، عقیقه بدهد. عقیقه، باید یكی از چهارپایان سه گانه باشد كه عبارتند از: گوسفند، گاو و شتر و صدقه دادن پول به جای آن، كافی نیست و مستحب است پا و ران آن را به مامای بچه اختصاص دهند.
منبع : پرسمان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست