شنبه, ۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 22 February, 2025
مجله ویستا
نابسامانی بخش انرژی

پس از پیروزی انقلاب اسلامی بروز تحولات در بخش انرژی كشور پراكندگی مسایل مربوط به انرژی راگسترده تر كرد . سازمان انرژی اتمی در دهه ۶۰ برای پرداختن به مسایل انرژی های تجدید پذیر تشكیل شود ، در حالی كه وزارت نیرو متولی دیگر این امر بود . تشكیل بخش هایی در وزارت جهاد سازندگی برای احداث نیروگاه های آبی و كوچك و برق رسانی به روستاها به پراكندگی مسایل انرژی كشور افزود . لذا تشكیل شورای عالی انرژی ضروری شناخته شد . به گفته برخی فعالان عرصه انرژی كشور شورای عالی انرژی در زمان دولت مهندس میر حسین موسوی وجود خارجی داشت و تشكیل جلسه می داد . اما به دلیل اختلاف در خصوص این كه دبیرخانه این شورا چه مرجعی باشد چندین سال تشكیل جلسه نداد و غیر فعال بود . بنابراین پیشنهاد تشكیل شورای عالی انرژی از سوی نمایندگان مجلس در سال ۱۳۸۱ فكر بدیعی نبود ،بلكه تلاشی برای فعال كردن مجدد آن بود .
یكی دیگر از زمینه های طرح پیشنهاد از سوی نمایندگان مجلس تصمیم دولت برای كوچك كردن تشكیلات و ادغام وزارتخانه های نفت و نیروی و یكی شدن بخش انرژی كشور به منظور جلوگیری از برخی دوباره كاریها بود . اعلام مخالف بسیاری از صاحبنظران اقتصادی برای ادغام وزارتخانه های نفت و نیرو به دلیل سنگین بودن فعالیت های آنها و عدم تمایل دست اندركاران این دو وزارتخانه به ادغام برای حفظ قدرت و حاكمیت خود نه فقط سبب شد كه ادغام این دو وزارتخانه مسكوت بماند بلكه تشكیل شورای عالی انرژی نیز به فراموشی سپرده شد . همان طور كه گفته شد یكی از ضرورت های تشكیل شورای عالی انرژی ایجاد هماهنگی بین بخش های مختلف فعال در زمینه انرژی است .
شورای عالی انرژی می تواند به عنوان قطب سیاستگذار میزان تولید ، صادرات و فروش داخلی نفت خام كشور را در افقهای كوتاه ، میان و دراز مدت تعیین كند تاكنون شاهد گنجاندن طرح های برنامه ای در بودجه های سالانه بودیم كه نتیجه ای نیز به دنبال نداشته است .
اولویت بندی توسعه میدان های نفت و گاز برون و درون ساحلی مشترك و غیر مشترك استفاده ازفناوریهای روز برای افزایش ضریب برداشت از میدان های نفتی قدیمی برای تولید نفت خام بیشتر بر آورد و تعیین دقیق میزان تزریق گاز به میدان های نفتی و تعیین میزان سرمایه گذاری برای هر یك از فعالیت ها از جمله وظایف این شورا می باشد . در سالهای اخیر كه فعالیت توسعه صنعت نفت شكل گرفته است ، برآورد دقیق و كارشناسی از افق تولید نفت خام كشور در سالهای آینده و میزان سرمایه گذاری مورد نیاز صورت نگرفته است . اهداف تعیین شده در بودجه های سالانه نفت در اكثر بخش های این صنعت محقق نشد . نمونه بارز آن فقدان دستیابی به ظرفیت تولید نفت خام پنج میلیون بشكه در روز تا پایان برنامه سوم بود .
در حالی كه دست اندركاران وقت صنعت نفت كشور به راحتی از موضوع تحقق نیافتن برنامه هایشان به ویژه افزایش ظرفیت تولید نفت خام كشور گذشتند . به آسانی ، دستیابی به این هدف را به پایان برنامه چهارم توسعه موكول كردند ، هدفی كه در پایان برنامه چهارم نیز امكان تحقق آن نمی رود . آیا توسعه میدان های سروش و نوروز در بخش برون ساحلی و غیر مشترك با ذخایر نفت سنگین كه بازاریابی و صادرات آن با مشكل مواجه بود در اولویت قرار داشت ؟ در حالی كه هنوز تكلیف بسیاری از میدان های مشترك مشخص نبوده و در توسعه میدان مشترك پارس جنوبی بسیار عقب بودیم .
این ناكامی و بسیاری نمونه های دیگر در بخش های مختلف صنعت نفت از نبود یك نظام سیاستگذاری دقیق و كارشناسی در بخش انرژی ناشی می شود . گرچه انتظار می رود ، بخش انرژی سازمان مدیریت و برنامه ریزی مسئولیت این امر را به عهده داشته باشد ، اما به نظر می رسد نظام برنامه ریزی كشور در سالهای اخیر به آنچه در بخش نفت به عنوان بودجه ، طرح و برنامه سالانه اعلام شده بدون بازنگری و كار كارشناسی دقیق ، صحه گذاشته است .
ارتقاء نیافتن ظرفیت پالایش نفت خام كشور برای تأمین نیاز داخلی و صادرات از دیگر مشكلات صنعت نفت است كه در سالهای اخیر به دلیل فقدان برنامه ریزی درست و ناهماهنگی در بخش انرژی رخ داده است . در حالی كه ایران صادر كننده نفت كوره است . به دلیل نبود هماهنگی بین بخش های مصرف كننده انرژی در مقاطعی از سال گذشته مجبور شد به واردات این فرآورده بپردازد . سالها تولیدات دخلی پالایشگاه ها نیاز داخلی كشور به نفت گاز را تأمین می كرد اما در ماه های اخیر وارد كنندگان گازوئیل نیز شده ایم . ساخت پنج نیروگاه جدید كه به شبكه سراسری گاز متصل نیستند ، از علل واردات گازوئیل عنوان شده است . این امر نیز خود حاكی از نبود هماهنگی بین بخش های مختلف تولید و مصرف كننده انرژی كشور است .
نحوه توسعه میدان بزرگ پارس جنوبی و تغییر مكرر برنامه های توسعه آن در سالهای اخیر نامشخص بودن عاقبت اجرای طرح های گاز طبیعی مایع شده و طرح های تبدیل گاز به فرآورده های مایع از دیگر نمونه های نابسامانی در برنامه ریزی صنعت نفت و گاز كشور است .
در سالهای اخیر اظهار نظرهای مختلفی از سوی دست اندر كاران و صاحب نظران صنعت گاز كشور در خصوص صادرات گاز عنوان شده است . برخی می گویند اصلاً ذخایر كافی گاز برای صادرات نداریم و ذخایر موجود كفاف تأمین نیاز داخلی را می كند برخی می گویند اگر منابع كافی گاز داریم و باید صارد كنیم و به عبارت دیگر نباید خام فروشی كنیم . برخی می گویند منابع گازی كشور برای صادرات ، تأمین نیاز داخل و تزریق به میدان های نفتی كافی است . لذا هنوز مشخص نیست كه صادرات گاز خوب است یا بد . در این میان نبود شورای عالی انرژی به خوبی حس می شود . وجود یك شورای سیاستگذار و برنامه ریز میتوانست تكلیف این بخش را معین كند و به نابسامانی و سر درگمی آن پایان دهد . نمونه های گفته شده مثالهایی اندك از بی برنامگی و نابسامانی در بخش انرژی كشور در سالهای گذشته است اما همین می تواند تا حدی ضرورت وجود یك بدنه سیاستگذار در بخش انرژی را به تصویر كشد .
در سالهای گذشته دبیرخانه شورای عالی انرژی كشور ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی تعیین شد . اما این دبیر خانه بدون استفاده از آرا متخصصان و صاحب نظران كشور در امر امرژی نمی تواند فعال باشد . تبیین و تدوین راهبردهای حاكم بر بخش انرژی درصدر وظایف شورای عالی انرژی است و مستلزم نگاه راهبردی به این بخش است .
از سوی دیگر شورای عالی انرژی باید به عنوان یكی از اولویت های كاری بتواند نظام جامع آمار و اطلاعات بخش انرژی را تعریف و دستگاه های ذیربط را برای تكمیل و تغذیه آن موظف به همكاری كند تا نظام آماری و اطلاعاتی بخش انرژی كشور سامان یابد .
از آن جایی كه بخش نفت و گاز اهمیت ویژه ای برخوردار است ، باید تحت نظر بخش حاكمیتی باشد و آمار و اطلاعات مربوط به حجم ذخایر نفت و گاز باید به وسیله یك گروه متخصص مستقل زیر نظر دبیرخانه شورا ارزیابی شود . نسبت ذخایر نفت و گاز به تولید و این كه تولید هر سال باید از چند درصد ذخایر كشور تجاوز نكند ، باید توسط این شورا تعیین و حاكم بر برنامه ریزی اكتشاف و توسعه ظرفیت های تولید نفت و گاز باشد .
منبع : مرکز اطلاع رسانی خانواده شمیم
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست