یکشنبه, ۳۰ دی, ۱۴۰۳ / 19 January, 2025
مجله ویستا
جایگاه و حقوق زن در نگاه متفکران اسلامی
متفکّران اسلامی، از عصر مشروطیت تاکنون، در برخورد با زَن، دیدگاههای متفاوتی را ارایه کردهاند. این نگرشهای متفاوت، در عرصههای معرفتشناسی، حضور اجتماعی و حقوق زنان مطرح شده است.
گروه اول کسانی هستند که افکار اروپاییان در خصوص زنان را مورد نقد قرار میدهند و در مقابل اندیشههای جدید در مورد زن به موضعگیری میپردازند. این گروه معتقدند زن باید در خانه بماند و به تربیت فرزندان خود بپردازد، زیرا کمال زن در همین است؛ این دیدگاه، در عرصهی معرفتشناسی نگرشی منفی نسبت به زن دارد.
در فقه شافعی در مورد خواندن نماز بر میّت آمده است: «مرد باید نماز بخواند، چون که به خدا نزدیکتر است و نمازش بهتر مقبول میشود». برخی از فقهای شیعه نیز این نظریه را از شافعی گرفته و مطرح کردهاند. در برخی از کُتب در مورد تشخیص جنسیّت آمده است، برای اینکه جنسیّت اصلیِ وی تشخیص داده شود باید دندههایش را بشمارند، اگر کمَ بود زن است وگرنه مرد است.
در نگاه گروه سنّتی هدف از بیرون آوردن زن از خانه، فاسد کردن او دانسته شده است. نگرش دوّم نسبت به زن ـ که در دههی پنجاه شکل میگیرد ـ، از سوی علامهی طباطبایی و پس از آن شهید مطهری مطرح میشود. این گروه از نظر معرفتشناسانه از هویت زن کاملاً دفاع میکنند و برای اثبات این مسأله از آیات قرآن و فلسفه نیز استفاده میکنند، ایشان معتقدند، زن مانند مرد از استقلال کامل برخوردار است.
گروه دوم در زمینههای حقوق زن مانند: تعدّد زوجات، دیه و خواستگاری نوآوری نداشتهاند. در این زمینه، مرحوم مطهّری تلاش کرد که از نظر کلامی این مسایل را تبیین کند. این گروه، در زمینهی معرفتشناسی و جنبههای اجتماعی زن گامهای بسیار مفیدی برداشته که ازجمله میتوان به کتابی که آیةاللّه جوادی آملی در خصوص زن (زن در آیینهی جلال و جمال) نگاشتهاند، اشاره کرد.
حضرت امام قدسسره نیز در خصوص تبیین جنبههای اجتماعی زن، در عرصههای معرفتشناسی مسایل مهمّی ارایه کردند.
گروه سوم نیز در دههی سوم انقلاب شکوهمند اسلامی شکل گرفت و به بازبینی دیدگاههای حقوقی در مورد زن پرداخت. این گروه علاوه بر اینکه در زمینهی مسایل معرفتشناسی و جنبههای اجتماعیِ زن، با گروه دوم همعقیده بودند، در زمینهی مسایل حقوقی نیز عرصههای جدیدی را مطرح کردند. این گروه با تأکید بر اینکه حقوق مدنی روابط زن و مرد، با ادبیات مردانه نوشته شده است و حداقل در ۲۰ مورد این تفاوت در نگرش نسبت به زن و مرد به چشم میخورد، دربارهی مسایلی مانند دیه، سرپرستی، حضانت و بلوغ دختران مطالب جدیدی ارایه کردند.
● تمایزها و تعارضهای دیدگاهها
«علامه سیدمحمدحسین حسینی تهرانی» یکی از معتقدان رویکرد اول، در کتابی با عنوان «الرّجال قوّامون علی النّساء»، بر محوریت کامل فرد در امور خانوادگی تأکید میکند.
همچنین یکی از نمایندگان برجستهی دورهی مشروطیت، در مورد انتخاب شدن زنان برای نمایندگی مجلس میگوید: «از اول عمر تابهحال از اتّفاقات بسیاری که در ممالک رخ داده بود، بَدَنم به لرزه درنیامده بود، نباید اسم نِسوان را در شمار منتخبین آورد.» دلیل او این بود که خداوند قابلیت را در زنان قرار نداده است تا حق انتخاب داشته باشند و عقول آنها استعداد آن را ندارد.
کتاب حجاب مرحوم شهید مطهّری(ره) از سوی گروه اوّل مورد انتقاد قرار گرفته است؛ ازجمله در کتابی متعلّق به این گروه آمده است: «مطهّری در کتاب مسألهی حجاب چقدر خارج از حساب نوشته است و وای از تعریفی که از کُتب مطهری به آقای خمینی نسبت داده میشود».
در کتاب «دین و زن» حضور زنان در مجلس شورای اسلامی و مراکز تصمیمگیری کشور، مورد انتقاد قرار گرفته است و در آن آمده است: «زن مملوک است و مرد مالک او، تفوّق مرد به زن آثار پربرکت و عجیبی دارد که مردم از آن غافلند». نویسندهی کتاب «دین و زن» معتقد است بیرون آمدن زن از منزل حرام نیست، امّا مذموم است. نویسندهی کتاب میافزاید: «مسایلی که مطهّری در کتابش مطرح کرده است باعث گستاخی مردم شده است». همچنین او معتقد است، کمال زن در این است که بچّه داشته باشد و به آن شیر بدهد و هیچگاه نباید در اتاق فرمان جامعه (مجلس) قرار بگیرد؛ زیرا حضور زنان در مجلس با فلسفه و روح اسلام منافات دارد.
به طور کلی دیدگاه گروه اول، از نابرابری فکری زن و مرد، عدم تساوی حقوق زن و مرد و پردهنشینی زن دفاع میکند و تفاوت بین زن و مرد را تبعیض نمیداند. این نگرش قبل از دههی چهل آغاز گردید، در آن زمان با بیرون آمدن زن از خانه و تحصیل وی مخالفت میشد.
مرحوم علاّمهی طباطبایی، در جلدهای ۲ و ۴ المیزان، به بحث دربارهی هویّت زن بر اساس آیات قرآن میپردازد. وی هویّت زن را دارای استقلال انسانی میداند که فقط تفاوتهای اندکی با مرد دارد.
شهید مطهری(ره) نیز تلاش میکند، این مسأله را تبیین کند که در نصوص، فلسفه و عرفان اسلامی برای زن به عنوان یک جنس تفاوتی بیان نشده است؛ بر همین اساس در قرآن آمده است که زن و مرد هرچه انجام دهند، نسبت به عملشان جایگاه متفاوتی دارند و برتری با متّقیان است.
از نگاه گروه دوم، دیدگاههای حقوقی درباره زن مورد بازنگری جدید قرار نگرفته است. این گروه در دههی پنجاه شکل گرفت و در حال حاضر تفکّر غالب در کشور میباشد. در رویکرد دوم شهید مطهری و علاّمهی طباطبایی بیشتر مسایل هویتیِ زن را از دیدگاه قرآن مطرح نمودند. آیتاللّه جوادی آملی نیز به هویت زن در زمینهی عرفان پرداخت. مرحوم علامهی طباطبایی جایگاه حقوقی زن در اسلام را مطرح کردند، شهید مطهری آن را بسط دادند و آیتاللّه جوادی آملی به آن عمق بخشیدند. هدف این سه نفر این بود، در عین اینکه تفاوتهایی نیز برای زن و مرد قایل بودند، استقلال ارادی و انتخاب را در حیات زن تعیین کنند. مرحوم علامهی طباطبایی و شهید مطهّری، تفاوت میان زن و مرد را در زمینهی روانی و فیزیکی میدانستند. آنها تفاوت حقوقی بین زن و مرد را پذیرفته بودند، امّا در این زمینه هم با دیدگاه اول تفاوتهایی داشتند. مرحوم شهید مطهری تفاوت زن و مرد را از نظر عقلانی تبیین میکرد و در مسایلی مانند اِرث، مهریّه، دیه و نماز قضای پدر این تفاوت را قبول داشت و سعی میکرد تحلیل منطقی و تبیین کلامی این مسایل را بیان کند؛ مثل اینکه اگر اجازهی طلاق دستِ زن باشد، موجب فساد میشود.
گروه دوم با پردهنشینی زن مخالف بودند امّا پوشش زن را برای امنیّت خانواده ضروری میدانستند. حضرت امام(ره) هم در این گروه قرار میگرفتند؛ ایشان حضرت فاطمهی زهرا(س) را به عنوان الگوی زن مسلمان معرفی میکردند که در مسایل اجتماعی نیز حضوری جدّی داشت. حضرت امام خمینی(ره) در جلد هشتم کتاب تبیان تأکید میکند، زن میتواند با حفظ منزلت خویش تمام پُستهای اجتماعی را تصاحب کند. بر اساس مبانی فکری حضرت امام(ره)، در حال حاضر در زمینههای عملی برای حضور اجتماعی زن، مثلاً شرکت در تظاهرات یا نماز جمعه، فراهم شده است. در مجموع اهتمام به قرآن در حوزههای معرفتی و معیار قرار دادن قرآن در مورد مسایل زنان، اعتقاد به پالایش احادیث درست از نادرست (احادیثی مانند خلقت زن از باقیماندهی گِلِ مرد است)، تَبیین کلامی احکام و عقاید اسلامی و اعتقاد به تصفیهی فرهنگ غیردینی در مورد نگرش نسبت به زنان، از مهمترین ویژگیهای گروه دوم است.
رویکرد سوم که در دههی هفتاد شکل گرفت، بیشتر بر مسایل حُقوقی مربوط به زن تکیه میکند.
گروه سوم از نظر معرفتشناسی زن و حضور وی در صحنههای اجتماعی، با گروه دوم اشتراک دارند. امّا معتقدند، احکام اسلامی دربارهی زنان باید دوباره بازخوانی شود، ازجمله اینکه اگر طلاق فقط بر عهدهی مرد باشد، ممکن است مشکلاتی بهوجود آورد.
گروه سوم، بلوغ را برای دختران شروع قاعدگی و برای پسران آغاز دورهی احتلام آنان میداند. این گروه، با حفظ اصول اجتهادی، منابع و معیارهای دینی، با توجه به واقعیتهای جدید زندگی و اطلاعات روز، به بازخوانی احکام اسلامی در خصوص زنان رو آوردهاند.
بر اساس برخی از این دیدگاهها دلایل محکم شرعی مبنی بر اینکه زَن نمیتواند قاضی شود در دست نیست. همچنین گروه سوم، معتقد است، نباید فقط در زمینهی معرفتشناسیِ زن به قرآن استناد کرد، بلکه در زمینههای حقوقی نیز باید به قرآن مراجعه کرد. مرحوم شیخ شمسالدین در کتاب «مسایل دشوار در فقه زنان» اثبات میکند که زن میتواند حاکمیّتِ اسلامی نیز داشته باشد. به همین دلیل قصهی ملکهی سبا در قرآن بیان شده تا نمونهای از زنی که به مقام حاکمیت رسیده است را برای ما ذکر کند. گروه سوّم همچنین معتقد است، ما میتوانیم با مراجعهی مجدّد به منابع اسلامی و بازخوانی مجدد آن به نیازهای جامعهی اسلامی در زمینهی احکام اسلامی پاسخ دهیم.
حجةالاسلام «مهدی مهریزی» پژوهشگر و سردبیر فصلنامهی علوم حدیث، در یک تحقیق موضوعی در ایران، نگرش متفکران اسلامی نسبت به زن را بررسی و در مؤسسهی توسعهی دانش و پژوهش ایران، تشریح کرد. وی در سخنانی با عنوان «زن در نگاه متفکران اسلامی» به تبیین دیدگاههای متفکران مسلمان ایران، در یکصد سال اخیر، در خصوص زنان پرداخت، در این نوشتار خلاصهای از این سخنرانی درج گردیده است.
منبع : طوبی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست