دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
مجله ویستا
نورپردازی در بناهای تاریخی
یکی از مهمترین حواس پنجگانه بشر برای آگاهی از محیط اطراف، حس بینائی است که بطور مستقیم با « نــور» در ارتباط است. بدون نور هیچ رنگ، شکل و فرمی قابل تشخیص نیست و هیچ سایهای بوجود نمیآید.
در طرح موضوع این فصل، نور را در یک طبقهبندی ساده میتوان به دو بخش تقسیم کرد:
ـ نور روز
ـ نور شب (و یا همان نور مصنوعی)
در طرح معماری بناهای تاریخی ایران توجه خاصی به جلوهها و کاربردهای نور روز شده و امروزه در قالب بازتاب سطوح شفاف، نورگیرها و روزنهها، سایه روشنهای ثابت و متغیر حاصل از آفتاب و… گاهی تا حد تعابیر فلسفی و اعتقادی به آن میپردازند. اما در بخش دوم کمتر به بررسی علمی و هنری دقیق و قابل اجرائی برای فضاهای موجود در معماری سنتی ایران برمیخوریم.
آتش و چراغهای سوختی با نوری گرم و لرزان اولین منابع نور مصنوعی شمرده میشوند که کم و بیش در طرح روشنایی شبانه بناهای تاریخی مورد استفاده قرار گرفتهاند. طبیعتاً این ابزار امروزه منسوخ شده و جای خود را به فناوری جدید داده و تنها گاهی بهصورت سمبلیک و بازسازیشده در طرحها مورد استفاده قرار میگیرند. در هر صورت لازم است انتخاب و تولید تجهیزات مدرن روشنائی با شیوههای سنتی معماری و بهرهبرداریهای مدرن مطابقت کافی داشته باشند.
دانش امروزی تأثیرات روانی رنگها و نورها را به اثبات رسانده است. با نگاهی به سایههای رنگین پنجرهها و موج لطیف نور بر کاشیهای گنبدخانه مسجد شیخلطفالله و… میتوان به تأثیرات شگرف نور و رنگ پیبرد. در حقیقت بدون نور، اشیاء هویت عمدة بصری خود را از دست میدهند، همانطور که یک نور نامناسب ممکن است هویتی غیرواقعی به یک شیء ببخشد. همچنین نباید فراموش کرد که نورپردازی در یک بنای تاریخی و یا یک محوطه باستانی تنها به معنی تأمین روشنائی محیط نبوده و به مراتب کاربریهای گستردهتری را شامل میشود.
پرداختن به این موضوع از نگاه اقتصاد گردشگری نیز حائز اهمیت فراونی است و باعث ایجاد جذابیتهای مختلفی از منظر علمی و فرهنگی خواهد شد. در حقیقت این بحث به راهکارهایی منتهی میشود که با رعایت این اصول علاوه بر ایجاد ایمنی و ضمن توجه به وجوه فنی مربوط به حفاظت آثار تاریخی، زیباترین جلوههای بصری در جهت معرفی ارزشهای هنری و معماری این یادمانها و جلب گردشگران فراهم گردد. در این مبحث بهویژه توجه به مضرات و یا جلوههای حاصل از انعکاس نور و تصویر از روی سطوح و مصالحی مثل کاشیها، شیشه بازشوها، سنگهای صیقلی، آب حوضها و… معمولاً نتایج خوشایندی خواهند داشت.
طرح این موضوع به دنبال واژگان جدیدی است برای بیان احساسات در فضاهای مختلف که داشتههای مستتر در دل احجام و نقشها را با عنصر نور بیان نماید و سخنی تازه برای بازدیدکنندگان و محققان بگوید. سخنی که حاصل کشف تازهای از تفکری پنهان مانده است. کشفی که دریافت ما را از محیط، رنگ و عمقی دیگرگونه و البته راستین میبخشد. منظر شبانه یک بنای تاریخی قاعدتاً میتواند مستقل از آنچه در طول روز دیده میشود، به نمایش گذاشته شود و چه بسا نکات بدیع و تازهای را عرضه کند. اگر به نورپردازی بهعنوان یک ارزش افزوده نگاه شود، این نتیجه بدیهی است که همیشه لزومی بر تکرار نور یکنواخت، فراگیر و طبیعی روز وجود ندارد.
سایه ـ روشنهای بوجود آمده از نور، اشیاء را میتوانند بطور دلخواه نمایش داده و موضوع را برجستهتر نشان دهند و یا آنرا در هالهای از ابهام فرو برند. همچنین میتوانند در نقاط و سطوح مورد نظر توجه بیشتر بازدیدکنندگان را جلب و از نقاط ناخواسته و ناسالم منحرف کنند. کمیت و کیفیت نور میتواند احساسات متناسبی را برانگیزد. بهعنوان مثال میتواند جایگاه روحانی محراب را نمود بیشتری ببخشد و یا حس ارتفاع یک مناره را بیشتر منتقل کند.
در انتهای دالانها و دور از بازی پنجرهها و آنگاه که شب فرا میرسد، عظمت یادگارهای تاریخی در سیاهی و تاریکی فرو میروند. لحظههای فراموشی فرا میرسد و ممکن است زمینههای ناخوشایندی برای فعالیت عوامل مخرب اعم از آسیبهای انسانی و بیولوژیکی و… نیز فراهم شود و یا عاملی مخل بهدور از چشم متخصصین و مسئولین به روند تخریبی خود ادامه دهد. سوداگران و سارقان، دستی غارتگر دراز کنند. از این رو چارهای نیست جز تأمین نور کافی.
متأسفانه عدم دسترسی به معیارها و استانداردهای جهانی و کم توجهی به عوامل فنی، بصری و زیبائیشناسی، گاهی در نمونههای موجود باعث بروز ناهماهنگیها و مشکلات متعددی میشود. گاهی چنان شدت نور زیاد است که ارزش بقایای تاریخی یک محوطه تا حد یک زمین چمن و تفرجگاه شبانه پائین میآید و گاهی نیز بهعکس، شدت پائین نور با هویت و عظمت واقعی بنا در تضاد قرار میگیرد. تجهیزاتی که بدون برنامه نصب شوند، ممکن است چشمآزار باشند و یا خطرات جانی و آتشسوزیهای بزرگی ایجاد کنند. گاهی انتخاب ناصحیح رنگ و جنس نور باعث جذب حشراتی خواهد شد که به نوبه خود آسیبهای جدی به بنا و تزئینات بنا وارد میکنند و یا باعث تأثیرات شیمیائی بر روی سطوح رنگی و ضایعات جدی میشوند. همانطور که وجود منابع نوری ـکه عمدتاً تاثیرات حرارتی نیز خواهند داشت ـ ممکن است در مقابله با رطوبت و تکثیر انواعی از خزهها و میکروارگانزیمها مفید باشند، میتوانند به تغییرات رطوبتی مضر، تشدید جریان هوا و رشد بیش از پیش برخی گیاهان منجر گردند. این موضوع در کاربرد نورافکنهای ویژه عکاسی و فیلمبرداری نیز صادق است. مهمتر اینکه چنانچه در موارد خاص امکان مرمت با ادوات نوری فراهم باشد، بیش از هر روش دیگری به اصلیترین توصیههای مرمتی (یعنی حداقل دخالت و امکان برگشتپذیری) دستیافتهایم.
به این منظور لازم است قبل از هر نوع اقدامی به سئوالات بسیاری پاسخ بگوئیم. از جمله اینکه؛
ـ رعایت چه نکات ایمنی و امنیتی لازم و ضروری است؟
ـ زیباشناسی چگونه در نورپردازی رخ مینماید؟
ـ تأثیرات شیمیائی و بیولوژیکی هریک از نورهای حاصل از منابع مختلف در ارتباط با مصالح بنا و جنس نقوش تزئینی و… کدام است؟
ـ تأثیرات روانی نورها از لحاظ شدت و رنگ و حتی زاویه تابش چیست؟
ـ تجهیزات مورد استفاده در نورپردازیهای مورد نظر کدامند، دارای چه ویژگیهایی هستند و دسترسی به تولیدکنندگان آنها چگونه میسر است؟
ـ نقش حفاظتی و مرمتی نورپردازی چگونه است و چه امکاناتی را در این زمینه فراهم میکند؟
ـ تأثیرات نورپردازی در احیاء و معرفی ارزشهای نهفته در بناها و محوطههای تاریخی و جلب توجه بیشتر برای محققین و گردشگران چگونه است؟
و سئوالات جزئیتر دیگری که باید متناسب با هر مبحث نورپردازی بهدقت مدنظر قرار گرفته و با نکتهبینی و نکتهسنجی اجرا شود.
شایسته است برای حصول نتایج اجرایی، این بحث را در دو شاخه نورپردازی بیرونی و نورپردازی داخلی دنبال کرد. بخش اول بیشتر مربوط به شب و ساعات تاریکی است. اما دامنه نورپردازی داخلی ممکن است در قسمتهایی شامل هنگام روشنائی روز نیز باشد. بهطور خلاصه در اجرای طرحهای خلاقانه نورپردازی، نتایج زیر حاصل خواهد شد:
ـ افزایش زمان بهرهبرداری، استفاده و حضور در محیط.
ـ امکان فعالیت بهتر و ایمنتر پرسنل شاغل در پروژه و کارگاه.
ـ معرفی دسترسیها و موقعیت شهری بنا.
ـ جذب، هدایت و راهنمائی گردشگران.
ـ حفاظت از آثار و برقراری امنیت و ایمنی بیشتر در بنا و در محوطه.
ـ معرفی ارزشهای فنی و هنری عناصر، فضاها و تزئینات و تاکید بر معانی واقعی پنهان در معماری و نمایش جلوهای تازه از آثار تاریخی.
ـ ارائه راهکارهایی برای حفاظت، احیاء، بازآفرینی و مرمت ابنیه تاریخی با جلوههای خاص نوری.
امروزه در نقاط مختلف دنیا معرفی و ارائه زوایای خوب عکاسی ـ به آماتورها و نیمهحرفهایها ـ از طریق نصب تابلو و… بسیار رایج است. طراحی منطقی نورها میتواند این نیاز را هم بهخوبی برآورده کند و حتی جلوههای تازهای بیافریند. این شیوه خود نتایج شگفتانگیزی از حضور و همدلی عمومی را در پی خواهد داشت که از اولین اصول حفظ آثار تاریخی و فرهنگی شمرده میشود. حتی بهعنوان مثال این امکان و توانائی وجود دارد که با استفاده از طیفهای رنگی متناسب و انتخاب آگاهانه کمی و کیفی نورها اقدام به لایهنگاری و دورهبندی تاریخی در بنا نمود.
در تئوریهای امروزی، تفکیک یک اثر هنری از اجزاء پیرامون آن ـ که روزگاری صدمات غیرقابل جبرانی به بناهای تاریخی دنیا وارد کرد ـ دیگر بهکار نمیآید. نور عامل شاخصی برای نمایش بهتر فضای سبز، مبلمان محوطه و… شمرده میشود. لازم است در طراحی نور محوطه، گذشته از تمرکز بر روی درختان و درختچهها و… به فضاهای خدماتی مجموعه ـ مثل سرویسهای بهداشتی، کیوسک اطلاعات، فروشگاهها و… ـ و همچنین مسیرهای دسترسی به قدر اهمیت موضوع پرداخته شود. همچنین لازم است قسمتهایی بهعنوان محل نشستن، تمرکز، استراحت و یا حتی نقطهای که نما و منظر ایدهآلی از بنا را معرفی میکند، با نور کافی معرفی شوند. بهرهبرداری متناسب از نور میتواند به همبستگی و تعریف روابط اجزاء در مجموعههای تاریخی کمک نماید.
عملیاتی همچون حفاری و گمانهزنیهای باستانشناسی، پستی و بلندی و اختلاف سطوح، مسیرهای منقطع و یا معابری که زوایای تند دارند، پلهها و… میتوانند در هنگام تردد برای بازدیدکنندگان خطر آفرین باشند. یکی از وظایف حائز اهمیت در طراحی نورپردازی محیطی بنا، به ترفندهایی مربوط میشود که این خطرات را تا سرحد امکان کاهش داده و موجب اطمینان خاطر گردد. به عنوان مثال پرهیز از نورهای خیرهکننده، رفع سایههای غلیظ، تأمین نور کافی در سطوح پائینی و نصب علائم هشدار دهنده قابل رویت، مفید خواهد بود. پرواضح است که این تجهیزات نباید مخل منظر بنا در هنگام روشنائی روز باشند.
فراموش نباید کرد که برای حفظ بنا و بهویژه تزئینات ظریف بنا از حمله حشراتی که جذب نور میشوند و ممکن است آسیبهای زیادی ایجاد کنند و یا مناظر نازیبائی تولید نمایند، نصب منابع نوری مخصوص ـ با پرتوهایی که حشرات را به سمت خود میکشند ـ در فواصل مناسب لازم و ضروری است.
یکی دیگر از نکات قابل توجه در شناخت ظاهری هر بنا، رویت خطوط اصلی معماری است که باید در طراحی نورپردازی تا حد امکان به شکلی واقعی نمایش داده شود. تضادهای شدید نوری و اختلاف شدت و زاویه انعکاس نور در کنجها میتوانند نمایانگر این خطوط اصلی باشند. از طرفی سایههای تند و غلیظ ممکن است تصوری از خطوط کاذب را بوجود آورند.
همیشه لازم نیست برای ترمیم بدنهها، حفرهها و ترکهای ناشی از فرسودگی و نشست و… را با مصالح مختلف پر کرد. گاهی این امکان وجود دارد که این خرابیها ـ به ویژه در دورنماهاـ با ترفندهای نوری مرمت شوند. یعنی میتوان با تابش نور کافی و کاهش سایههای موجود در این تورفتگیها حجم آنها را بهطور ملموسی کمتر کرد. بهشکلی که تا حد ممکن کمتر به چشم دیده شوند. حتی لوازم امروزی تأمین نورهای متمرکز، این امکان را فراهم کردهاند که بخشها و حجمهای بزرگی از بنا را با نور بازسازی کرد و یا نقوش مستهلک شدهای را نمایش داد.
شبکه وسیع داربستهای فلزی داخلی و تردد بازدیدکنندگان ناآشنا و… در صورت بیتوجهی تبدیل به تلههای مرگآوری از برقگرفتگی ناشی از اتصالات الکتریکی و آتشسوزی خواهند شد. شکی نیست که رعایت توصیههای ایمنی در کابلکشیها ارزشهایی فراتر از برآوردهای اقتصادی و زمانی داشته و جای هیچگونه سهلانگاری در آن نیست. استفاده از انواع کابلهای روکشدار مرغوب، پیشبینی کانالهای ویژه، اتصالات اصولی، انتخاب درست مسیرها در کوتاهترین مسیر ایمن، نصب صحیح کابلها و ادوات الکتریکی، امکان بازدیدهای ادواری و… باید مدنظر قرار بگیرند. دیگر اینکه لوازم نورپردازی و روشنایی، توان الکتریکی و مصرف بالایی دارند. لازم است تناسب انشعاب برق و مصرف این ادوات بهدقت کنترل و درصورت ضعف و لزوم با همکاری مراجع مربوطه اصلاح گردد.
در رعایت نکات ایمنی، همچنین است مسیرهای دسترسی به کارگاهها و خصوصاً راهپلههای طبقات که مورد استفاده بازدیدکنندگان نیز قرار میگیرد. توصیه میشود برای جلوگیری از زمین خوردن افراد و فراهم شدن شرایط دید مناسب، تأمین روشنائی این مسیرها بهویژه در اولین پاخور به نحو مطلوب انجام شود. (معمولاً گذشته از موارد خاص و تأکیدی، نوری با شدت ۵۰ تا ۱۵۰ لوکس برای رویت بخشهای داخلی بنا و آثار به نمایش گذاشته شده و تصویربرداری ویدئویی کافی و مناسب است.)
لازم است روشنائی کافی متناسب با حساسیت موضوع جهت تأمین شرایط ایدهآل برای فعالیت هنرمندانی تأمین شود که با ظرافت خاصی به امور محوله در گارگاه، بهویژه در بخش تزئینات میپردازند. پرداختن به این موضوع منجر به سرعت عمل بیشتر، افزایش رضایت شغلی، کاهش خستگی پرسنل و تعدیل ضرائب خطا خواهد شد. در ضمن در معرفی بهتر کارگاه به محققین و بازدیدکنندگان مؤثر خواهد بود.
گاهی ممکن است نوع خاصی از نقوش و رنگها در محدودة طیفی خاص، دید بهتری داشته باشند که قطعاً در پروسة شناسائی و ترمیم آنها مؤثر است. در انتخاب منابع روشنائی کارگاه عملیات مرمت تزئینات توجه به این نکته نتایج مثبتی خواهد داشت. همچنین لازم است از نورهای تخت در مورد نقوش کم رنگ و با برجستگی اندک پرهیز کرد. نورهای متمرکز این توانائی را دارند که در زاویه تابش مناسب، سایههای تیز و قابل رویت بوجود آورند. در هریک از کارگاهها و بطور مجزا، انعطافپذیری طراحی منابع نوری هماهنگ با نیاز و سلیقه کاربران توصیه میشود. به ترتیبی که علاوه بر سایهاندازهای قابل تنظیم، امکان تغییر بعضی از زوایای تابش و شدت نورها مهیا بوده و حتیالامکان کلیدهای فرعی خاموش و روشن با عملکردهای آسان در دسترس کاربران قرار داشته باشد.
شدت نورهای حاصل از منابع مصنوعی ـ در مقایسه با نور آفتاب ـ به نسبت مسافت طی شده بطور محسوسی تحلیل پیدا میکند. از همینرو زوایای دور از منابع نوری از روشنائی کمتری برخوردار خواهند بود. به این ترتیب بنابر عادت، تاریکی تدریجی رو به انتهای فضاهایی مانند ایوانهای بزرگ، تصوری از عمق را تشدید میکنند. از طرفی علاوه بر تحلیل نورهای انعکاسی، خاصیت فیزیولوژیک چشم نیز باعث میشود که جزئیات انتهای چنین فضاهایی تنها بهشرط افزایش نور نسبت به بخشهای نزدیکتر بهراحتی دیده شوند. لازم است ترکیب نور در فضاهای مورد بحث در خدمت هریک از این الویتها عمل نماید.
سعید فلاح فر
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست