جمعه, ۲۱ دی, ۱۴۰۳ / 10 January, 2025
مجله ویستا
مدل جدید پلتفرم تویوتا کرولا
تویوتا ماتریکس مانند پونتیاک ویب روی پلتفرم تویوتا کرولا سوار شده است. هدف هر دو این خودروها عرضه انعطافپذیری داخلی است که معمولادر اتومبیلهای بزرگتر دیده میشود اما دراین خودرو با اندازه کوچکتر تعبیه شده است. برخلاف آخرین سدانهای کرولا (در سال ۱۹۹۶) مدل ماتریکس ۵ اینچ از مدل کرولا بلندتر است و این فضای داخل خودرو را وسیعتر نشان میدهد. همچنین این بلندی این امکان را فراهم میآورد تا افراد بزرگسال بتوانند به راحتی در صندلی عقب بنشینند. از بیرون مدل ماتریک یک نوار جلویی زاویهدار دارد، در صورتی که مدل کرولا از بدنه صاف و قدیمی برخوردار است. به جای صندوق عقب بزرگ طراح برای مدل ماتریکس یک صندوق عقب کوچک در نظر گرفته است (تقریبا ۷ اینچ از مدل کرولا کوتاهتر) درواقع این مدل یک هاچبک است و در این حالت به نظر نمیرسد که خریداران جوان به سراغ چنین مدلی بروند. مدل ماتریکس کاربردیتر و سودمندتر از بیشتر همردههای خود (با ظرفیتهای زیاد) است. صندلی عقب این مدل با فضای کافی برای بزرگسالان طراحی شده تا بتوانند به راحتی در آن بنشینند و باربند پلاستیکی بادوام آن، گیرههایی برای محکم بستن بارهای حجیم دارد. در این خودرو، صندلی عقب و جلو صاف میشوند تا به صاحب خودرو اجازه دهند کالاهای ۸ فوتی خود را به راحتی جای دهند. مدل ماتریکس میتواند یک انتخاب قانعکننده برای خیلی از افراد باشد. آسایش در این مدل مشهود است. همچنین فرمانپذیری قابل قبولی دارد. این مدل فضای کافی و زیادی در صندلی عقب برای دوستان و یا فرزندان دارد و برای افرادی که نیاز به تجهیزات بیشتری دارند، انتخابهای مختلفی وجود دارد.
بدنه، تزئینات داخلی خودرو و لوازم ویژه
از نظر مدل میتوان ماتریکس را به سه دسته تقسیم کرد: مدل اصلی خودرو، XR، XRS.مدل اصلی خودرو دارای وسایل ضروری از قبیل تهویه هوا و CD player است. اما بیشترین خصوصیت باارزش آن این است که آنها Optional (انتخابی) هستند. در مدل XR، XRS تجهیزاتی چون پنجرهها و قفلهای استاندارد و برفپاککن شیشه عقب وجود دارد. انتخابهای دیگر میتواند شامل چرخ آلومینیومی ۱۶ یا ۱۷ اینچی و سیستم DVD و سقف برقی و سیستم صوتی حرفهای باشد.
نیرومحرکه و کارایی
مدل ماتریکس با یک موتور چهار سیلندر ۱/۸ لیتری ساخته شده است. خریداران مدل اصلی و مدل XR از بین رانندگی در حالت چرخهای جلو (دیفرانسیل جلو) و هر چهار چرخ (AWD) یکی را انتخاب میکنند. در حالت دیفرانسیل جلو موتور ۱۲۶ اسب بخار قدرت دارد و در حالت چهار چرخ موتور قدرت کمتری یعنی ۱۱۸ اسب بخار دارد. مدل چهار دنده اتوماتیک، تنها نوع جعبه دنده در حالت رانندگی با چهارچرخ (AWD) است در صورتی که در حالت دیفرانسیل جلو به صورت ۵ دنده معمولی نیز سفارش داده شود. مدل دیفرانسیل جلو XRS اسپرتیترین حالت این خودرو است. این مدل موتوری ۱/۸ لیتری، ۱۶۴ اسب بخار قدرت دارد و دارای چهار لنت ترمز دیسکی و ۶ دنده دستی است و در این مدل دنده اتوماتیک وجود ندارد.
امنیت و راحتی
ترمزهای ضدقفل در مدلهای XRS به صورت استاندارد موجود است. در مدلهای XR و دیفرانسیل جلو به صورت انتخابی هستند. کیسههای هوایی کناری در تمام طول بدنه و صندلی جلو و قابلیت کنترل و پایداری و ثبات از دیگر گزینههای انتخابی هستند. در تست تصادف NHTSA، ماتریکس ۵ ستاره (بهترین ممکن) برای محافظت راننده در ضربات از جلو و چهار ستاره برای سرنشین جلو دریافت کرده است. این خودرو برای ضربه از بقل و حفاظت از سرنشینان جلو سه ستاره و چهار ستاره برای حفاظت از سرنشینان عقب دریافت کرده است.
طراحی داخلی و ویژگیهای خاص
در حمل بار، ماتریکس بسیار شبیه SUV کوچک است. در عقب اتومبیل به سمت بالا باز میشود و شیشه عقب میتواند آزادانه بالا رود. فضای صندوق عقب اصلی و صندلی عقب از یک پلاستیک سخت پوشش داده شده است. این موضوع به دلیل آن است که پاک کردن این پلاستیک از خاک و گل به مراتب آسانتر از پاک کردن پارچه است. ویژگی خاص باربند، وجود ۸ قلاب لبه آن میباشد. زیر سقف، یک فضای انبار غیرملموس وجود دارد. صندلی عقب میتواند صاف شود. بدین وسیله فضای صندوق عقب به ۵۳/۲ فوت مکعب افزایش پیدا میکند. صندلی سرنشین جلو نیز به جلو خم میشود و اجازه میدهد کالایی با طول ۸ فوت توسط این خودرو حمل شود.
تاثیر این مدل بر رانندگی
با وجود ادعای تویوتا، مدل ماتریکس مدل اسپرتی مخصوص نیست. در مدل اصلی و XR شتاب در حد متوسط است. اتومبیلهای AWD به علت وزن زیاد خودرو و وجود دندههای اتوماتیک که به اتومبیل فشار وارد میآورند متهم هستند.حتی مدل XRS با ۱۶۴ اسب بخار قدرت موتور، فوقالعاده نیست. به طوری که بیشترین قدرت آن در حالتی است که دور موتور از خط مجاز آن عبور کند. هندلینگ (قدرت فرمان) این خودرو متوسط است اما درعوض کیفیت سواری ماتریکس راحت و روان است.
فواید
دارای فضای بار متنوع، صندلی عقب جادار، مصرف کم سوخت، تجهیزات استاندارد متنوع، وجود قابلیت کنترل پایداری و رانندگی با چهار چرخ (دو دیفرانسیل).
مضرات
گشتاور (نیروی) خروجی کم، جذابیت کمتر از انتظار در رانندگی با مدل اسپرتی آن.
منبع: www.edmunds.com
شهرام اسلامی
منبع : مجله گسترش صنعت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست