شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

مدل جدید پلتفرم تویوتا کرولا


مدل جدید پلتفرم تویوتا کرولا
تویوتا ماتریکس مانند پونتیاک ویب روی پلتفرم تویوتا کرولا سوار شده است. هدف هر دو این خودروها عرضه انعطاف‏پذیری داخلی است که معمولادر اتومبیل‏های بزرگتر دیده می‏شود اما دراین خودرو با اندازه کوچکتر تعبیه شده است. برخلاف آخرین سدان‏های کرولا (در سال ۱۹۹۶) مدل ماتریکس ۵ اینچ از مدل کرولا بلندتر است و این فضای داخل خودرو را وسیع‏تر نشان می‏دهد. همچنین این بلندی این امکان را فراهم می‏آورد تا افراد بزرگسال بتوانند به راحتی در صندلی عقب بنشینند. از بیرون مدل ماتریک یک نوار جلویی زاویه‏دار دارد، در صورتی که مدل کرولا از بدنه صاف و قدیمی برخوردار است. به جای صندوق عقب بزرگ طراح برای مدل ماتریکس یک صندوق عقب کوچک در نظر گرفته است (تقریبا ۷ اینچ از مدل کرولا کوتاه‏تر) درواقع این مدل یک هاچ‏بک است و در این حالت به نظر نمی‏رسد که خریداران جوان به سراغ چنین مدلی بروند. مدل ماتریکس کاربردی‏تر و سودمندتر از بیشتر هم‏رده‏های خود (با ظرفیت‏های زیاد) است. صندلی عقب این مدل با فضای کافی برای بزرگسالان طراحی شده تا بتوانند به راحتی در آن بنشینند و باربند پلاستیکی بادوام آن، گیره‏هایی برای محکم بستن بارهای حجیم دارد. در این خودرو، صندلی عقب و جلو صاف می‏شوند تا به صاحب خودرو اجازه دهند کالاهای ۸ فوتی خود را به راحتی جای دهند. مدل ماتریکس می‏تواند یک انتخاب قانع‏کننده برای خیلی از افراد باشد. آسایش در این مدل مشهود است. همچنین فرمان‏پذیری قابل قبولی دارد. این مدل فضای کافی و زیادی در صندلی عقب برای دوستان و یا فرزندان دارد و برای افرادی که نیاز به تجهیزات بیشتری دارند، انتخاب‏های مختلفی وجود دارد.
بدنه، تزئینات داخلی خودرو و لوازم ویژه
از نظر مدل می‏توان ماتریکس را به سه دسته تقسیم کرد: مدل اصلی خودرو، XR، XRS.مدل اصلی خودرو دارای وسایل ضروری از قبیل تهویه هوا و CD player است. اما بیشترین خصوصیت باارزش آن این است که آنها Optional (انتخابی) هستند. در مدل XR، XRS تجهیزاتی چون پنجره‏ها و قفل‏های استاندارد و برف‏پاک‏کن شیشه عقب وجود دارد. انتخاب‏های دیگر می‏تواند شامل چرخ آلومینیومی ۱۶ یا ۱۷ اینچی و سیستم DVD و سقف برقی و سیستم صوتی حرفه‏ای باشد.
نیرومحرکه و کارایی
مدل ماتریکس با یک موتور چهار سیلندر ۱/۸ لیتری ساخته شده است. خریداران مدل اصلی و مدل XR از بین رانندگی در حالت چرخ‏های جلو (دیفرانسیل جلو) و هر چهار چرخ (AWD) یکی را انتخاب می‏کنند. در حالت دیفرانسیل جلو موتور ۱۲۶ اسب بخار قدرت دارد و در حالت چهار چرخ موتور قدرت کمتری یعنی ۱۱۸ اسب بخار دارد. مدل چهار دنده اتوماتیک، تنها نوع جعبه دنده در حالت رانندگی با چهارچرخ (AWD) است در صورتی که در حالت دیفرانسیل جلو به صورت ۵ دنده معمولی نیز سفارش داده شود. مدل دیفرانسیل جلو XRS اسپرتی‏ترین حالت این خودرو است. این مدل موتوری ۱/۸ لیتری، ۱۶۴ اسب بخار قدرت دارد و دارای چهار لنت ترمز دیسکی و ۶ دنده دستی است و در این مدل دنده اتوماتیک وجود ندارد.
امنیت و راحتی
ترمزهای ضدقفل در مدل‏های XRS به صورت استاندارد موجود است. در مدل‏های XR و دیفرانسیل جلو به صورت انتخابی هستند. کیسه‏های هوایی کناری در تمام طول بدنه و صندلی جلو و قابلیت کنترل و پایداری و ثبات از دیگر گزینه‏های انتخابی هستند. در تست تصادف NHTSA، ماتریکس ۵ ستاره (بهترین ممکن) برای محافظت راننده در ضربات از جلو و چهار ستاره برای سرنشین جلو دریافت کرده است. این خودرو برای ضربه از بقل و حفاظت از سرنشینان جلو سه ستاره و چهار ستاره برای حفاظت از سرنشینان عقب دریافت کرده است.
طراحی داخلی و ویژگی‏های خاص
در حمل بار، ماتریکس بسیار شبیه SUV کوچک است. در عقب اتومبیل به سمت بالا باز می‏شود و شیشه عقب می‏تواند آزادانه بالا رود. فضای صندوق عقب اصلی و صندلی عقب از یک پلاستیک سخت پوشش داده شده است. این موضوع به دلیل آن است که پاک کردن این پلاستیک از خاک و گل به مراتب آسان‏تر از پاک کردن پارچه است. ویژگی خاص باربند، وجود ۸ قلاب لبه آن می‏باشد. زیر سقف، یک فضای انبار غیرملموس وجود دارد. صندلی عقب می‏تواند صاف شود. بدین وسیله فضای صندوق عقب به ۵۳/۲ فوت مکعب افزایش پیدا می‏کند. صندلی سرنشین جلو نیز به جلو خم می‏شود و اجازه می‏دهد کالایی با طول ۸ فوت توسط این خودرو حمل شود.
تاثیر این مدل بر رانندگی
با وجود ادعای تویوتا، مدل ماتریکس مدل اسپرتی مخصوص نیست. در مدل اصلی و XR شتاب در حد متوسط است. اتومبیل‏های AWD به علت وزن زیاد خودرو و وجود دنده‏های اتوماتیک که به اتومبیل فشار وارد می‏آورند متهم هستند.حتی مدل XRS با ۱۶۴ اسب بخار قدرت موتور، فوق‏العاده نیست. به طوری که بیشترین قدرت آن در حالتی است که دور موتور از خط مجاز آن عبور کند. هندلینگ (قدرت فرمان) این خودرو متوسط است اما درعوض کیفیت سواری ماتریکس راحت و روان است.
فواید
دارای فضای بار متنوع، صندلی عقب جادار، مصرف کم سوخت، تجهیزات استاندارد متنوع، وجود قابلیت کنترل پایداری و رانندگی با چهار چرخ (دو دیفرانسیل).
مضرات
گشتاور (نیروی) خروجی کم، جذابیت کمتر از انتظار در رانندگی با مدل اسپرتی آن.
منبع: www.edmunds.com
شهرام اسلامی
منبع : مجله گسترش صنعت


همچنین مشاهده کنید