جمعه, ۲۳ آذر, ۱۴۰۳ / 13 December, 2024
مجله ویستا
فیات آیدیا ، گوشه ای از آسمان
محصول سال ۲۰۰۳ فیات ایتالیا و طراحی شده روی پلت فرم پروژه ۱۸۸ فیات ، یک خودرو کوچه چند منظوره (MPV) و به بیانی نسل دوم فیات پونتو . سال ۲۰۰۳ تولید آن در ایتالیا آغاز و در سال ۲۰۰۵ نسل برزیلی آن در آمریکای جنوبی تولید شد . مدل پایه این خودرو مانند یک هاچ بک کوچک است اما داستان آیدیا همین جا تموم نمی شه این خودروی چند منظوره مدل جالب تری هم داره ، مدل IDEA ADVENTURE که یک کراس اوور ( CUV ) چند منظوره هست و در سال ۲۰۰۶ در برزیل طراحی و تولید شده .
فروش آیدیا در بازاری مشابه بازار ایران یعنی برزیل از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ طی دو سال حدود ۵۱ هزار دستگاه بوده که برای محصولات فیات و تقاضای برزیلی ها طبیعیه ، فیات معمولا هر ۴ سال تحولی در تیراژش بوجود می آره .
آیدیا معمولا در دو تیپ صادر می شود ، مدل ELX و HLX . قرار است مدل ELX در ایران تولید شود البته هنوز زمان تولید و امکانات اصلی این محصول فیات در ایران اعلام نشده اما مطمئنا برنامه تولید آن به صورت CKD در دستور کار خودروسازی بنیان توسعه پارس ( تاپکو ) قرار دارد .
● مشخصات فیات آیدیا :
ظاهر قضیه نشون می ده ایتالیایی ها قراره با یک نوع پیشرانه به بازار های ایران راه پیدا کنند ، تمامی ۵ محصول تولیدی فیات در تاپکو طی برنامه ریزی قرار است با موتور ۱.۴ لیتری با ماکزیمم قدرت ۷۷ اسب بخار در دور ۶۰۰۰ و ماکزیمم گشتاور ۱۱۵ نیوتون متر در دور ۳۰۰۰ دور در دقیقه به دست مشتری برسند . این مورد در مورد آیدیا هم صدق می کنه ، پیشرانه ای مشترک با فیات پونتو گرند دارای استاندارد یورو ۴ . این موتور اولین مشخصه مدل ELX فیات آیدیاست .
ترمز ABS و سیستم EBD ، ایربگ ( در مدل اصلی ۴ تا ولی در ایران معلوم نیست ! ) ، سنسور باران ، رینگ های آلومینیومی ۱۵ اینچ ، بلوتوٍث ، تودوزی چرم و سقف شیشه ای از معدود امکانات فیات آیدیاست ، فعلا برای قضاوت در مورد مدل برنامه ریزی شده برای تولید در ایران خیلی زوده ، تاپکو هم هنوز چیزی اعلام نکرده .
● طراحی فیات آیدیا :
فیات آیدیا در ظاهر ایتالیایی بودنش را ثابت می کند و تا کنون منتقدی نسبت به طراحی معقول و زیبایش نداشته . طراحی چراغ های جلو -فیات گونه- است به این معنی که جای راهنمای خودرو دقیقا همان جایی است که از یک فیات انتظار می رود ، زیر چراغ ها به صورت تمام پوشاننده ! . چراغ های عقب هم طراحی خوبی دارند و به گونه ای شبیه به فیات پونتو .
آیدیا یک نورگیر تما عیار است ، سقف خودرو تقریبا تمام شیشه است همچنین شیشه های پنجره های خودرو هم در سایز های بزرگ طراحی شده اند ، در واقع به دلیل باز بودن همه جای آیدیا فیات آن را با شیشه های امنیتی عرضه می کند اما بخاطر ممنوع بودن این امر در ایران شاید بیش تر به یک آکواریوم شباهت داشته باشد .
برآمدگی ها و فرورفتگی ها در طراحی آیدیا جلای خاصی در نور به خودرو می دهند که به خصوص در رنگ مشکی این خودرو بسیار دیدنی است . رینگ ها به صورتی انتخاب شده اند که طراحی کناره ها را تکمیل می کنند ، این هماهنگی با توجه به زاویه مناسب کاپوت خودرو و شیشه جلو عریض و طویل در کل یکی از معقول ترین و بهترین طراحی های فیات را وعده می دهند . نسلی تازه وارد از نظر طراحی به ایران ، یک MPV .
● یادداشت :
فیات آیدیا و امثال این خودرو هر چند ارزان یا گران ، خوب یا بد ! نقش مهمی در سلیقه بخشی به مردم و آشنا کردن آن ها با یک بازار متنوع دارند ما پیش از هر چیزی به یک بازار تمام عیار از نظر تنوع کیفیت و رقابت داریم ، برای مثال معلوم است تا زمانی که خودرو های ارزان خارجی به بازار زیر ۱۰ میلیونی ما راه پیدا نکنند کولر همچنان به عنوان یک لطف به مشتری ها یخودرو های تولید داخل محسوب می شود !
دیگر دوران آغاز رانندگی با سلام و صلوات تمام شده ، ایربگ و ABS و حتی EBD از پایه های امکانات یک خودرو به شمار می آیند ، آنوقت در زمان افتتاح سایپا ۱۳۲ با افتخار می نویسند ، افتتحاح خط تولید پراید مجهز به ترمز ABS .
اگر ایربگ و امثال آن گران است و از خارج وارد می شوند سعی در بومی سازی چنین امکاناتی داشته باشیم تا طراحی خودرو ی مشترک کشور های اسلامی ، متاسفانه به نظر من ، در صنعت خودروسازی ما ، خودروسازان فقط دوست دارند مانند یه کمپانی ۱۰۰ ساله رفتار کنند ، چرا اعتماد مردم از بین فته ؟ تنها زمانی که اعلام می شود جلو پنجره سورن تغییر شکل یافته اولین حرفی که می زنند این است که قرار است چقدر روی قیمت آن بکشند ! چرا در نگاه اول به محصولات جدید نظیر SLX بیننده ها ابتدا به فکر بد و بیرا گفتن به طراحی آن می افتند . چرا ایران خودرو با کمال اطمینان و اعتماد به نفس اعلام می کند فیس لیفت ها و بهسازی های ۴۰۵ تا سال ۹۱ ادامه خواهد داشت تا در آن سال با موتور دیزل عرضه شود ، عمر ۴۰۵ مدت زیادی است که تمام شده بهتر است وعده ها را روی خودکفایی در قطعات گران کننده خودرو ها بدهند ، مثلا ما تا سال ۹۰ به دانش طراحی و تولید ایربگ می رسیم !
صنعت پویای داخلی تنها با تحریم خودرو های وارداتی صورت نمی گیرید زیرا در آن صورت نوعی اجبار به مصرف کننده های داخلی برای خرید خودرو های محدود بازار داخل تحمیل می شود .
http://cariran.blogsky.com/
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست