سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا

تاریخچه فولکس Beetle


تاریخچه فولکس Beetle
VolksWagen Type۱ که با نام های Beetle ، Fusca ، Coccinelle ، Vocho ، Bug ، Volky ، Kafer ، Escarabajo شهرت یافت که یک اتومبیل از رده اتومبیل های اقتصادی می باشد که بوسیله کمپانی فولکس ـ واگن از سال ۱۹۳۸ شروع به تولید شده است. با وجود اینکه دو اسم Bug و Beetle در اذعان عمومی به عنوان نام این اتومبیل جا باز کردند ولی کمپانی تولید کننده تا سال ۱۹۶۷ از اسم Type۱ برای اتومبیل استفاده کرد و پس از این سال تمامی مدل های آن با نام Beetle به بازار عرضه شدند.
در یک نظرسنجی جهانی برای محبوب ترین اتومبیل های تولید شده، Beetle پس از اتومبیل های Ford Model T ، Mini و Citroen DS در مقام چهارم قرار گرفت.
● طرح اولیه
طراحی اولیه این اتومبیل به سال ۱۹۲۵ میلادی بر می گردد وقتی که Bela Barenyi پدر ایمنی اتومبیل، طرح اولیه این اتومبیل را ارائه داد و Beetle تاثیرات بیشتر را از دو اتومبیل Tatra T۹۷ و Porsche Typ ۱۲ گرفته است.
در سال ۱۹۳۳ هیتلر، رهبر حذب سوسیال، ناسیونالیست آلمان با Ferdinand Porsche ملاقاتی انجام داد که در آن از Porsche طراحی و ساخت اتومبیلی با گنجایش ۲ نفر بالغ و سه کودک، سرعت ۶۲ مایل و قیمت حداکثر ۹۹۰ Reichmark ( واحد پول رایج آلمان بین سال های ۱۹۲۴ و ۱۹۴۸ ) را خواست. البته آقای Porsche پارامترهای تولید یک اتومبیل را با مشخصاتی مانند اتومبیلی که هیتلر خواست را از چندین سال پیش در نظر داشت، ولی با توجه به تقاضای او پارامترها را دقیقاً در کار اعمال کرد. اگر چه تولید فولکس Beetle با پشتیبانی رایش سوم به حقیقت پیوست ولی Erwin Komenda ، طراح ارشد کمپانی Porsche در مورد طراحی و استیل این اتومبیل به خاطر اهمیتش پاسخگو می بود.
فولکس Type ۱ شاسی ها و مکانیک خود را با چندین اتومبیل نظامی آلمانی آن زمان شامل Kubelwagen که بوسیله ارتش آلمان و SS استفاده می شد و خودروی SchwimmWagen که هم در آب و هم در خشکی حرکت می کرد به اشتراک گذاشته بود. طراحی ها و تجربه Ferdinand Porsche در نهایت او را به تاسیس کمپانی اتومبیل سازی Porsche هدایت کرد.
● Beetle نظامی
مدل تستی فولکس Beetle که در آن زمان ارتش Nazi آن را Kdf – Wagen نامیده بود ( KDF به معنای استقامت به وسیله لذت ) به وسیله کمپانی Diamler – Benz در اشتوتگارت آلمان به تولید رسید. این اتومبیل هنوز هم پس از گذشت نزدیک به ۸ دهه دارای زاویه های گرد ، موتور چهار سیلندر تخت که بوسیله هوا خنک شود و در قسمت عقب اتومبیل قرار دارد تولید می شود. گرچه در آن زمان کارخانه تنها توانست تعداد خیلی کمی از این مدل را تا شروع جنگ جهانی دوم که در سال ۱۹۳۹ شروع شد تولید کند.
اولین سری از شاسی اتومبیل فوق بر روی اتومبیل های نظامی ای همچون KubelWagen که شبیه Jeep می باشد مشاهده شده است .
تا اندازه ممکن سعی شد تا طراحی اتومبیل به ساده ترین شکل ممکن باشد تا کمترین اشکالات در آن ظاهر شوند. پیشرانه ۹۸۵ سی سی با قدرت ۲۵ اسب بخار ( ۱۹ KW ) که فاقد کاربراتور می باشد، کارایی خود را در منطقه Afrika Korps در گرمای شدید صحرایی در آفریقای شمالی نشان داد. این کارایی را می توان مدیون پیشرانه ای با سیلندر های تخت و سیستم خنک شونده ای که تنها از هوا استفاده می کند بود. چندین دستگاه از Beetle شهری نیز بین سال های ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۵ تولید شدند که مخصوص Nazi ها بود.
در زمان جنگ به علت کمبود بنزین، باک Beetle ها را با سوخت فسیل درختان پر کردند که واقعیت این موضوع به طور حتم آشکار نیست .
در زمان جنگ به جز اتومبیل Beetle ، Kobelwagen ، SchwimmWagen و چندین خودروی دیگر، کمپانی فولکس به تولید خودروی دیگری به نام Kommandeur Wagen اقدام کرد. این خودرو بر پایه طراحی بدنه Beetle و شاسی های Kubel Wagen تولید شد. تنها تعداد ۶۶۹ دستگاه از این اتومبیل تا سال ۱۹۴۵ تولید شد و دلیل این موضوع نیز آسیب جدی ای بود که تاسیسات کمپانی Volks Wagen در طی حملات هوایی ارتش متفقین دیده بود. بعد از این واقایع کمپانی تاسیسات خود را به زیر زمین انتقال داده و سریعاً به تولید آن ادامه داد.
● هیاهوی تولید Beetle
تولید اتومبیل Beetle سرعت بسیار زیادی داشت به طوری که تعداد یک میلیون دستگاه تا سال ۱۹۵۴ تولید شد. این اتومبیل نسبت به سایز بدنه، قیمت، مصرف و بقیه مشخصه هایش، بازدهی نسبتاً خوبی دارد. حداکثر سرعت آن ۱۱۵ کیلومتر در ساعت، شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن ۲۷.۵ ثانیه و حداکثر قدرتش kw ۲۵ می باشد.
طبق آمار و مقایسه های به عمل آمده Beetle از خیلی از خودروهای هم قد و قواره خود، همچون Renault ۴CV ، Morris Minor و حتی Mini نیز برتر است .
پیشرانه این اتومبیل بدون کوچک ترین ضربه و اشکالی روشن شده و صدای بسیار بسیار ضعیفی از خود تولید می کند، به طوری که صدای آن را فقط در هنگامی که دور موتور بالا می رود می توان به طور واضح شنید. این خودرو در جاده دارای هندلینگ عالی ای بوده، از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه می باشد و بزای بسیاری دارای لذت زیادی در هنگام راندن می باشد. در طی دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ میلادی تعدادی از کمپانی های تبلیغاتی با توجه به محبوبیت این اتومبیل با تبلیغاتشان به فروش آن کمک کردند، به طوری که Beetle توانست در لیست محبوبترین خودروهای جهان، جای خود را با Ford Model T که در مقام سوم بود عوض کند. در آن زمان در تاریخ دوم فوریه ۱۹۷۲ تعداد ۱۵.۰۰۷.۰۳۴ دستگاه از این خودرو تولید شده بود که با کمک تبلیغات این عدد در سال ۱۹۷۳ به ۱۶میلیون دستگاه و در بیست و سوم ژوئن ۱۹۹۲ تعداد ۲۱ میلیون دستگاه از این خودرو به فروش رفت.
● تغییرات Beetle
در حالی که تولید Beetle ادامه داشت، مدلی به نام Super Beetle بین سال های ۱۹۷۱ و ۱۹۷۹ تولید شد که بعضی از مشخصه های آن مثل کمک فنرهای Mac Pherson، شعاع گردش بهتر و شیشه جلو با طرحی خاصی که در سال ۱۹۷۳ بر روی اتومبیل نصب شد دگرگون شده بود.
Super Beetle هم دارای چندین مدل بود، سری VW ۱۳۰۲ و VW ۱۳۰۳ که همچنین Type۱۱۳ نیز نامیده می شدند. ولی اینها تمام زیر مجموعه های فولکس Type۱ نمی باشند. می توان از مدل های دیگر به Karmann Ghia و VW ۱۸۱ نیز اشاره کرد. فولکس Type۲ در سال های بعد به تولید رسید که از پلتفرم اصلی Beetle استفاده کرد. ولی در طراحی فولکس Type۳ و Type۴ از پلتفرم Porsche بهره گرفتند.
● کاهش فروش
فولکس Beetle در اواسط دهه ۷۰ با کاهش فروش روبرو شد که دلیل آن تغییر ساختار و طراحی اتومبیل ها و تبدیل پلتفرم ها به پلتفرم های مدرن، تولید اتومبیل های با صرفه ژاپنی در آمریکای شمالی و تولید Super Mini در اروپا می بود.
کمپانی فولکس در چندین حرکت ساختاری، سعی کرد تا با تنوع بخشیدن به طراحی Beetle مثل تولید Type۳ و Type۴ روند کاهش فروش را متوقف سازد که در این راه شکست خورد و در نهایت فولکس Golf را جایگزین Beetle کرد. گلفی که موتور جلو بود، پیشرانه آن با آب خنک شده و دیفرانسیل جلو بود. این اتومبیل از سال ۱۹۷۴ به بازار آمده و در آمریکای شمالی با نام Rabbit ( خرگوش ) شناخته شد.
تولید Beetle با تعداد کم در بعضی از کارخانه های آلمان ادامه یافت، ولی کارخانه های اصلی آن به برزیل و مکزیک منتقل شدند.
آخرین Beetle در شهر Puebla مکزیک در اواسط سال ۲۰۰۳ تولید شد و پارکینگ کارخانه این اتومبیل در سال ۲۰۰۴ خالی از Beetle شد.
● Beetle در کشورهای در حال توسعه
دیگر کشورها، Beetle را به عنوان Kit کاملاً خارج از رده تولید کردند. کشورهای تایلند، اندونزی، آفریقای جنوبی، استرالیا و نیجریه این اتومبیل را تحت لیسانس فولکس واگن تولید کردند.
اتومبیل های Beetle تولید شده در برزیل و مکزیک دارای چندین تفاوت با مدل های اصلی می باشند. مدل برزیلی Beetle که بین سال های ۱۹۵۸ و ۱۹۶۴ تولید شد دارای پایه های درهای ضخیم تر و شیشه سه ضلعی کوچک می باشد. این اتومبیل ها همچنین در برزیل با ۴ حجم مختلف پیشرانه تولید شدند: ۱۲۰۰ ـ ۱۳۰۰ ـ ۱۵۰۰ و در نهایت ۱۶۰۰ سی سی. در دهه ۷۰ فولکس اقدام به طراحی مدل SP-۲ بر پایه شاسی ها و پیشرانه Beetle نمود که این اتومبیل با پیشرانه ۱۷۰۰ سی سی به تولید رسید. در برزیل فولکس Beetle هرگز مجهز به انژکتور نشد ولی با کاربراتور تک و دوبل به بازار آمد. تولید آخرین اتومبیل با سیستم خنک شونده ای که از هوا استفاده می کند در سال ۲۰۰۶ به اتمام رسید.
آخرین محصول این سری یک اتوبوس فولکس با نام Kombi بود که با یک مدل با پیشرانه ۱.۴ لیتری که از آب برای خنک کردن موتور بهره می گیرد جایگزین شد.
وارد کنندگان اتومبیلی که به طور مستقل عمل می کردند اقدام به تامین Beetle چندین کشور مهم از جمله آلمان، انگلستان و فرانسه کردند تا اینکه تولید Beetle در سال ۲۰۰۳ به اتمام رسید.
پایان تولید Beetle در مکزیک یک دلیل عمده داشت: "ممنوعیت استفاده از این اتومبیل به عنوان تاکسی". دلیل این امر نیز خطرات آن مثل آدم ربایی و قتل بود که مجرمان به وسیله این اتومبیل دو درب انجام می دادند. بنابراین دولت استفاده از آن به عنوان تاکسی را ممنوع کرد.
● محبوبیت فرهنگی
Beetle نیز همانند روقبایش ( مثل Citroen ۲cv و Mini ) به علت قدمت تولید، ظاهر جذاب و مشخصه های دیگرش، در فرهنگ عمومی جای باز کرده و محبوب قشر خاصی از جامعه شد.
Type۱ درست مثل فولکس Type۲ مورد توجه هنرمندان قرار گرفته، رنگ شده و در فیلم ها و نمایشگاه های هنری مختلف خود نمایی کرد.
یکی از این نمونه ها، لوگوی کلوپ هنری Houston می باشد که Beetle را با یک کلاه وسترنی نمایش داد.
از سال ۱۹۶۸ تا ۲۰۰۵ یک Beetle با سان روف با رنگ سفید صدفی با شماره ریس ۶۳ با خط های قرمز، سفید و آبی با نام Herbie در یک سریال تلویزیونی با نام The Love Bug توسط گروه Disney به نمایش در آمد.
در اولین سکانس از فیلم درخشش به کارگردانی Stanley Kubrick یک Beetle زرد رنگ حضور دارد. آمار تولید Beetle به عنوان اسباب بازی نیز بسیار بالا می باشد به طوری که کمپانی های تولید اسباب بازی Matchbox و Hot Wheels از انواع مدل های این اتومبیل مدل های اسباب بازی Drag Racing را تولید کرده اند.
● Beetle سفارشی
Beetle اتومبیلی محبوب در بین تیونینگ کاران بوده است که علت این امر نیز قیمت پایین آن، سهولت در کار بر روی آن و ظاهر اسپرت مانند و در نهایت پیشرانه چهار سیلندر تخت آن می باشد.
▪ طراحی خارجی:
چندین مدل از طراحی و تیونینگ Beetle توسط کمپانی های مختلف مثل California Looker و Rat Rod انجام شده است. ساده ترین و اولین مراحل تیونینگ این اتومبیل تعویض رینگ های آن و کاهش ارتفاع اتومبیل می باشد. محبوب ترین رینگ های استفاده شده برای این اتومبیل EMPI ۵ یا ۸ پر، Speedwell BRM یا رینگ های کلاسیک Porsche ۹۱۰ می باشد.
یکی از اقدامات اولیه کمپانی Callook در تیونینگ اتومبیل، حذف سپرهای جلو می باشد.
از دیگر اقدامات برای تیونینگ Beetle می توان به تعویض کاپوت، تعویض چراغ ها و راهنما های جلو با نمونه های کوچکتر و ساده تر می باشد.
▪ طراحی داخلی :
بیشتر صاحبان Beetle بر نگهداری و حفظ ظاهر اولیه داخل اتاق آن تلاش کرده اند . بعضی از تغییرات اعمال شده داخل کابین شامل نصب سیستم صوتی ( دستگاه مرکزی، چندین Speaker و یک Sub Woofer که در قسمت جلو نصب می شود) می باشد. فرمان ریس Beetle نیز بر روی مدل های تیونینگ شده مشاهده گردیده است.
▪ قدرت :
خوشبختانه فولکس Type۱ از نظر قابلیت افزایش قدرت و حجم موتور دارای انعطاف بالایی می باشد. بسیاری از قطعات پیشرانه ۴ سیلندر تخت مدل اولیه آن قابل تعویض می باشند. پیشرانه استاندارد فولکس از ۱۶۰۰ سی سی (که بیشترین حجم استاندارد آن برای Type۱ می باشد ) به ۲۳۰۰ سی سی با به کاری گیری پیستون ها و سیلندرها بزرگتر تغییر حجم داده است.
از پیشرانه های دیگری که در فولکس، مخصوصاً Type۴ دیده شده است پیشرانه Chevy Corvair و Porsche ۹۱۱ با موتور ۶ سیلندر تخت می باشند.
منبع : carx1