شنبه, ۲۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 8 February, 2025
مجله ویستا
خنده، شرطی برای زندگی کردن
![خنده، شرطی برای زندگی کردن](/mag/i/2/anc0v.jpg)
«نقش من چیه؟ نقش تو چیه؟/ قصهمون چرا هركی هركیه؟» با صدای آواز «امیرحسین مدرس» بخشی از ترانه تیتراژی است كه با این مطلع هر شب صدایش از خانهها شنیده میشود و پس از آن صدای «خشایار مستوفی» و صدای خنده اهالی هر خانه كه به تماشای یك مجموعه طنز شبانه ۹۰ قسمتی دیگر به اسم «زندگی به شرط خنده» نشستهاند.
● «زندگی به شرط خنده» و تغییر نام
«زندگی به شرط خنده» نام جدیدترین مجموعه طنز «مهدی مظلومی» بعد از «اكسیژن»، «بدون شرح» و «كمربندها را ببندید» است كه به تهیهكنندگی «محمدرضا مفیدی» در گروه فیلم و سریال شبكه تهران تهیه شده و ۱۰ اسفندماه به روی آنتن این شبكه رفته است و حمید لولایی، یوسف تیموری، علی صادقی، رضا داوودنژاد، سحر ولدبیگی، خشایار راد، بهنوش بختیاری، كتایون امیرابراهیمی، در آن ایفای نقش میكنند و سعید آقاخانی بازیگردانی این مجموعه را برعهده دارد.
«زندگی به شرط خنده» كه پیش از این نام عریض و طویل «به گیرندهها دست نزنید، اشكال از ماست» را با خود یدك میكشید از ۱۹ دیماه با تصویربرداری صحنههای خارجی شروع شد و از اوایل بهمن نیز گروه به لوكیشن اصلی كار واقع در خیابان زعفرانیه رفته و تصویربرداری را در آنجا ادامه دادند و تا خردادماه نیز تصویربرداری آن ادامه خواهد داشت.
«مهدی مظلومی» كارگردان این مجموعه درباره تغییر نام این سریال میگوید كه این اسم هم شادابی، امید و نشاط را به همراه دارد و هم اینكه خوش وزنتر است.
و شاید علت گذاشتن این اسم براین مجموعه را باید این دانست كه طرح اولیه این مجموعه درباره تلویزیون خصوصی بوده است اما بعد از پخش طنز «شبكه ۵/۳» تصمیم گرفته شد كه موضوع عوض شود پس بالطبع اسم آن نیز عوض شد.
● یك اتفاق نادر در ایران
در «زندگی به شرط خنده» اتفاق نادری افتاده و آن هم این است كه بار دیگر یكی از محبوبترین شخصیتهای تلویزیونی چند سال اخیر دوباره در مجموعهیی دیگر زنده شده است و شاید بتوان گفت این اولین باری است كه در ایران و پس از انقلاب یك شخصیت محبوب كمدی در كار و با داستانی دیگر حضور پیدا كرده است و از این رو كار مظلومی و گروهش یك ریسك بزرگ به حساب میآید.
● دو خشایار متفاوت
«حمید لولایی» در این سریال باردیگر یاد و خاطره «خشایار مستوفی» مجموعه «زیرآسمان شهر» را زنده میكند. سه سال پیش لولایی با نقش «خشایار مستوفی» در «زیر آسمان شهر ۳» خداحافظی نه چندان مناسبی با این شخصیت محبوب داشت و شاید الان تصمیم گرفته است كه آن را جبران كند.
مظلومی معتقد است كه سعی شده خشایار مستوفی «زندگی به شرط خنده» با «زیرآسمان شهر» متفاوت باشد و میگوید: درست است كه خشایار مستوفی آن تیپ را گرفته ولی بسیار تمیزتر است و خیلی خشن نیست و ابعاد انسانی دارد و نادانی كارش است و اگر حركت غلطی میكند به علت نادانی وی است نه خباثت. پس این نقش تكراری نیست زیرا جنبههای دیگر شخصیت خشایار مستوفی را به افراد معرفی میكند پس ریسكی محسوب نمیشود.
● داستان از چه قرار است...
حمید لولایی در این سریال با همان اسم سابق خود خشایار مستوفی (كه در ابتدای مجموعه تیمور نام داشت و معلوم نشد كه به چه دلایلی اسم وی به خشایار تغییر پیدا كرد) سرایدار خانه دكتر افشار است كه سالها است خارج از ایران زندگی میكند، اما بدون اجازه او و بخاطر آنكه درآمدی نیز داشته باشد از موقعیت استفاده میكند و بخاطر جذابیت خانه، آن را به گروههای فیلمبرداری به عنوان لوكیشن اجاره میدهد اما رفت و آمد گروهها باعث ناراحتی همسایهها و دردسرهای زیادی میشود و همین جاست كه اتفاق جدیدی میافتد و این اتفاق، زندگی تمام ساكنین خانه را تغییر میدهد. مظلومی در مورد نقشهای مجموعهاش میگوید كه در این مجموعه ما ۵ آدم داریم كه هركدام دارای علاقه و احساس نسبت به چیزی هستند كه هیچ نوع مالكیتی در قبال آن ندارند. مثلاً خشایار سرایدار این خانه است، اما این خانه را مال خود میداند در صورتی كه مالك آن نیست یا بهرام داستان ما عاشق بازیگری است، اما استعداد آن را ندارد یا جهان كه نقش آن را یوسف تیموری بازی میكند. او علاقه به امدادرسانی و آتشنشانی دارد، اما در واقع مال این كار نیست و میبینیم كه از آتشنشانی اخراج شده است.
● سوژههای دستمالی شده و نویسندگان جدید
مهدی مظلومی كه در این مجموعهاش از نویسندگان جدیدی نیز استفاده كرده بود معتقد است كه در عرصه طنز دچار سوژههای دستمالی شده و تكراری شدهایم و استفاده از آدمهای جدید موجب خواهد شد تا متنهای جدیدی را نیز با خود به همراه بیاورند و تحرك و تازگی بیشتری ایجاد كنند. وی هدف خود از این عمل را افزایش سطح برنامههای ۹۰ شبی میداند. و اینگونه بود كه كار با ۳۰ متن آماده توسط گروه نویسندگان شامل حسن وارسته، امیر سهیلی، ایرج افشار و بیژن پورغلام و به سرپرستی محسن تنابنده به نگارش درآمد بطوری كه این ۳۰ قسمت ساختمان اصلی فیلمنامه را تشكیل داد.
● سرانجام نویسندگان به ناكجا آباد ختم شد
چندی است كه نویسندگان مجموعه «زندگی به شرط خنده» از این مجموعه بیرون آمدهاند و اختلافاتی بین آنها برسر عدم كیفیت كار ایجاد شده است بطوریكه حسین وارسته یكی از نویسندگان این مجموعه امیدوار است كه مسئولان صدا و سیما به داد مجموعههای نود قسمتی برسند.
حسن وارسته با گلایهمندی از وضعیت موجود میگوید: در روزهای اول فیلمبرداری تصمیم گرفته شد كه فیلمنامهها با موضوع و فضای جدید نگارش پیدا كنند و به همین منظور ابتدا ۳۰ فیلمنامهنگارش یافت و چون ابتدا قرار بود آقای «فتحعلی اویسی» بازی كنند و بعد از مسائلی كه پیش آمد آقای «حمید لولایی» به ایفای نقش پرداخت نوع شخصیتهای مجموعه تغییر یافت.
وی ادامه میدهد: بعد از مشكلاتی كه در بازی به وجود آمد به ما گفتند كه فیلمنامههای قدیمی را بازنویسی كنیم كه متاسفانه فیلمنامههای این مجموعه بعد از نگارش توسط ۱۰ نفر بازخوانی میشد و هر فردی به سلیقه خود، فیلمنامه را تغییر داده و بازیگران نیز به هر شكلی كه دلشان میخواهد، بازی میكنند متاسفانه كارگردانی نیز به گونه یی است كه بازیگران و عوامل را راهنمایی نمیكند زیرا بازیگران این مجموعه در دیگر مجموعهها بخوبی بازی كردند و در این سریال سیر نزولی داشتند و چون این مجموعه پیش پا افتاده است به نظرم به كارنامه بازیگران لطمه میزند.
وارسته معتقد است كه عوامل این مجموعه به هر قیمتی میخواهند مردم را بخندانند و با بیرون آمدن نویسندگان این مجموعه در حال حاضر صدابردار، نوشتن فیلمنامه را آغاز كرده است و این نشان میدهد بار هنری برای آنها بیاهمیت است.
ولی مهدی مظلومی نیز ساكت ننشسته و در پاسخ به حسن وارسته میگوید: طبیعی است كه وقتی عدهیی عذرشان خواسته میشود برای دفاع از مسائل حرفهیی، صحبتهایی بكنند كه من زیاد جدی نمیگیرم زیرا برنامه گویای همه چیز است.
مظلومی ادامه میدهد: فیلمنامه نوشتن چیزی است كه هر كسی ممكن است استعداد نوشتن آن را داشته باشد و در كل این ۴۵ قسمت تنها طرح دو قسمت كه از بهترین قسمتها بود را آقای احمدی كه صدابردار ما هستند دادهاند و این خلاف واقع است كه در حال حاضر متنها را صدابردار گروه مینویسد.
كارگردان این مجموعه میگوید: ما در حال حاضر حدود ۲۰ متن داخل كشوی كمد داریم كه پولش پرداخت شده است و به دلیل كیفیت بد نمیتوانیم از آنها استفاده كنیم علیرغم اینكه مشكل فیلمنامه هم داریم و تا به حال هم شده كه به دلیل نداشتن فیلمنامه كار را تعطیل كنیم ولی به سراغ متنهایی كه تهیهكننده پولش را پرداخت كرده است نرفتهایم و اگر متنهایی هم از این دوستان استفاده شده، حدود ۷۰ درصد تغییر كرده است.
مظلومی ادامه میدهد: تنها دو كار از آقای وارسته پخش شده است و حضور آقای وارسته و سایر دوستانی كه از گروه جدا شدهاند تاؤیر چندانی در روند برنامه نداشته است زیرا اگر ۸ قسمت اول این برنامه را نگاه كنیم اسم هیچكدام از این دوستان را در تیتراژ نمیبینیم ضمن اینكه در این مجموعه تمام سعی خود را كردهایم تا میدانی برای حضور نیروهای تازه ایجاد كنیم.
وی میگوید: نمیخواهم بگویم كه این دوستان نویسندههای خوبی نیستند ولی هر كار قلق خاص خود را دارد كه متاسفانه این دوستان خود را با این قلق هماهنگ نكردند و ممكن است این دوستان جای دیگر خوب بنویسند كما اینكه من تاكنون جایی مطلب قابل تاملی از این دوستان ندیدم و صرفا به دلیل اصرار آقای «حسن تنابنده» به عنوان سرپرست گروه كه ایشان نیز به علت مشغله كاری كمتر با ما همكاری میكنند، از این دوستان استفاده شد كه به شرط نظارت مستقیم ایشان این قضیه را پذیرفتم ولی باید تاكید كنم كه تمام این ۲۰ متن دوباره توسط آقای تنابنده بازنویسی شده است و كارهایی هم كه استفاده نشده قابل استفاده نبودند زیرا ما نه با خود عناد داریم و نه با آنها. وقتی یك برنامه روتین راه بیفتد مانند قطار است و به هیچ عنوان نمیتوان آن را نگه داشت و هرگونه تغییر و اصلاح باید در حین حركت اتفاق بیفتد زیرا متوقف كردن آن پیامد بسیار بدتری دارد بنابراین این اصلاح باید كمكم انجام شود.مظلومی میگوید: در حال حاضر نیز آقایان خشایار الوند، محمدرضا فاضلی و محمدرضا آرین متنهای این مجموعه را مینویسند.
● دستمزد بالا و كیفیت پایین
حسن وارسته یكی از نویسندگان جدا شده از این مجموعه میگوید: بازیگر اول مجموعه هر ماه ۱۲ میلیون تومان از بازی در مجموعه میگیرد و دیگر بازیگران نیز بطور متوسط سه الی چهار میلیون دستمزد دارند و هزینههای زیادی صرف ساخت دكور شده اما نتوانسته به لحاظ هنری جذاب باشد و مخاطب خود را راضی نگه دارد.
ولی برخلاف این نظر كارگردان این مجموعه این رقمهای ذكر شده را شایعه میداند و میگوید كه وی از مقدار دستمزدها اطلاعی ندارد پس چگونه این رقمها را ذكر كرده است. همچنین در مورد كیفیت پایین كار كه ایشان گفته باید بگویم كه در صداوسیما بخشی به نام نظارت و ارزیابی برنامهها وجود دارد و بخشی نیز وجود دارد كه تلفنهای مردمی را ضبط میكند كه اگر براساس این نظرسنجیها قضاوت كنیم جایگاه برنامه نسبت به ابتدای كار تغییر كرده و رشد داشته است هرچند كه ناگفته نماند از ابتدای كار به دلیل اینكه تصمیم داشتیم شخصیتها در اذهان جا بیفتد به روابط شخصیتها و جایگاه افراد و باورپذیری آنها پرداختیم كه موجب شد این روند طولانی شود ولی پس از آن سعی كردیم به سراغ سوژههای اجتماعی برویم كه مردم با آن درگیر هستند و تلاشمان نیز این بوده است كه خیلی زود و تند به سراغ مسائل و مشكلات سیاسی و اجتماعی نرویم پس بالطبع از اینجا به بعد بازخورد مردم بیشتر خواهد بود ضمن اینكه این روند طبیعی است و تا یك كار جا بیفتد همه این پروسه را طی میكنند و ربطی به مواردی كه آقای وارسته گفته و عدم كیفیت كار ندارد.
● سرانجام چه خواهد شد
گفتهها ضد ونقیض است ولی باید دید بازخورد مخاطبان و بینندگان این مجموعه نسبت به كیفیت یا عدم كیفیت كار چگونه خواهد بود زیرا به قول مظلومی قطار حركت كرده است پس اگر تغییر و اصلاحی قرار است با توجه به نظر مخاطبان ایجاد شود باید در حین حركت و آرام انجام گیرد تا این قطار نیز با نتیجه دلخواه و با رضایتمندی مخاطبان به مقصد برسد.
هدیه ترقی
منبع : روزنامه اعتماد
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست