شنبه, ۲۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 8 February, 2025
مجله ویستا
دروغ ، تاریخ ، هویت
![دروغ ، تاریخ ، هویت](/mag/i/2/apxyi.jpg)
آمریكا خود را قدرت برتر جهان میبیند؛ برای دنیا تكلیف تعیین میكند؛ ملتهای ضعیف را تحقیر میكند و هر صدای مخالفی را در دنیا بدنام و سركوب میكند؛ اما همه اینها را هوشمندانه انجام میدهد؛ به طوری كه گاهی برای اثبات آنها متهم به حماقت میشویم. ما نیز به سابقه چند هزار ساله تمدن ایرانی و اسلامی خود میبالیم و به موقعیت ارزشمند سیاسی خود در منطقه و جهان و این هماوردی با آمریكا، افتخار میكنیم. علاوه بر این، دهها مورد از برخوردها و دشمنیهای آمریكا علیه ایران، كافی است تا هر اشارهای در سینمای هالیوود به ایران، جلبنظر كند و با اندكی ابهام، معنای دشمنی و توهین پیدا كند.
این نگرش، به خودی خود، بد است و اگر در مورد فیلم ۳۰۰ به این نحو ادامه یابد، ضرر بیشتری را به ما وارد میكند؛ زیرا ما را به ورطه روزمرگی و جدال بیهوده و ناآگاهی از تاریخ و غفلت از حال و آینده سوق میدهد. بنابراین، قدم اول برای دوری از چنین پدیدههایی، شناخت درست از تاریخ، به مثابه موضوع و واكنش منطقی و تأثیرگذار یا لااقل جلوگیری از افتادن در دامهای دیگران است. اكنون فیلم ۳۰۰ به كارگردانی جوانی گمنام، در هالیوود، در سالنهای سینما فروش زیادی داشته و بر اساس واكنشهای منتشر شده در مطبوعات و اینترنت، در ارائه تصویرش از ایرانیها، موفق بوده است و انتظار میرود كه نسخههای ویدیویی این فیلم، ركورد توزیع مخفی را در ایران پشت سر بگذارد. مخاطب ایرانی، ممكن است چندان از فیلم ۳۰۰ خرسند نباشد و حتی آن را فیلم خوبی نداند؛ اما قطعاً او را با پرسشهای اساسی درباره هویت، ملیت و نگرش جهان درباره این هویت مواجه میكند. هالیوود قبلاً نیز با فیلم اسكندر، ایرانیان را تحقیر كرد و نباید فراموش كرد كه هالیوود، همیشه آمادگی ادامه راهی را كه شروع كرده، دارد.
● فیلم زرد، كتاب زرد
فیلم ۳۰۰ بر اساس قصه مصوری از یك نویسنده آمریكایی، به نام فرانك میلر، ساخته شده است.
قصههای مصور (Comic Book) ماجراهای خیالی و فانتزی هستند كه بیشتر بر پایه تصویرهای وهمآلود و ماجراهای عجیب و هیجانانگیز بنا میشوند. در ایران، تقریباً مشابهی برای این كتابها نداریم؛ اما اگر بخواهیم از حیث محتوا، نظیری برای آنها بیابیم، میتوان به قصههای جنایی دنبالهدار هفتهنامهها و نشریات عمومی اشاره كرد. بنابراین، این كتابها در ادبیات، جدی گرفته نمیشوند و با اطلاق كتابهای زرد به آنها، بیاهمیت تلقی میشوند. اغلب قصههای مصور، دارای موضوعاتی جنجالی، جنسی و دنبالهدارند. تا به حال از روی این كتابها، فیلمهای پرفروشی ساخته شده كه از بین آنها، میتوان به مرد عنكبوتی اشاره كرد. از فرانك میلر كه استاد نوشتن چنین قصههایی است نیز قبلاً فیلم شهر گناه (Cin City) ساخته شده كه شرح زشت و تاریكی از آمریكای امروز است و با استقبال زیادی هم مواجه شده بود.
كارگردان فیلم ۳۰۰، زاك اسنایدر نیز كارگردان جوانی در هالیوود است كه تاكنون یك فیلم بیشتر نساخته و فیلم ۳۰۰، دومین فیلم اوست. فیلم ۳۰۰، اقتباسی نما به نما و دقیق از كتاب فرانك میلر است. اسنایدر در گفتوگو با یك شبكه تلویزیونی اظهار كرده است كه «وقایع فیلم، ۹۰% دقیق هستند؛ فیلم را به مورخانی با اعتبار جهانی نشان دادم تا آن را با دقت شگفتانگیزی بخوانند». وی همچنین گفت: «فیلم، یك اپراست؛ نه مستند. وقتی مردم به من میگویند كه فیلم از لحاظ تاریخی دقیق نیست، این جواب را به آنها میدهم».
فیلم به ماجرای جنگ ۳۰۰ سرباز اسپارتی در برابر لشگریان خشایارشاه در تنگه ترموپیل میپردازد كه با سلحشوری مقاومت میكنند و تسلیم نمیشوند. در سایت رسمی این فیلم، مطالب خلاصهای از داستان كتاب فرانك میلر آمده كه نبرد میان یونانیان و ایرانیان را نبرد میان جزیرهای كوچك از عقل و آزادی با دریایی از توحش و نادانی، توصیف كرده است. در فیلم ۳۰۰، چند بار به صراحت از زبان لئونیداس - فرمانده اسپارتی - گفته میشود كه یونانیها انسانهایی آزاد و نماینده آزادی و دموكراسی و ایرانیها، نماینده بربریت و بردهدارانی بزرگ هستند و لئونیداس، برای حفظ و حراست از عقل و آزادی، به جنگ ایران میرود. خشایارشاه و فرماندههان ایرانی، چهرههایی مخنّث دارند و در میان دربار ایران، همجنسگرایی رواج دارد. ضعف، ترس و ناتوانی در كنار نخوت و تكبر، از ویژگیهای دیگر ایرانیان در این فیلم است. علاوه بر این، توهینها و مشابهسازی وقایع و افراد فیلم با وضعیت موجود در جهان معاصر، حساسیتها را دو چندان كرده است. تقابل بین شرق و غرب و تأویل آن به جدال ایران و آمریكا، بیشتر از ناحیه دیالوگهای لئونیداس، پادشاه اسپارت است كه شباهت عجیبی با سخنرانیهای بوش پیدا كرده است و حتی در نخستین نمایش جشنوارهای این فیلم در جشنواره برلین خبرنگاری با طعنه از كارگردان پرسید: آیا به نظر شما جالب نیست كه در چنین زمانی روی فیلم شما سرمایهگذاری كردهاند؟ منظور او این بود كه دولت آمریكا، سرمایه فیلم را تأمین كرده است.
در فیلم ۳۰۰، علاوه بر ایرانیان، یونانیان هم ملتی ترسو، بزدل و فراری نشان داده شدهاند؛ چنانكه میدانیم، اسپارت در یونان قدیم به قوای بدنی خود میبالید و یونانیان، فیلسوف را تمسخر میكردند. به نظر برخی منتقدان، فیلم ۳۰۰، بیشتر توهین به یونانیان بوده است! ملكه اسپارت، برای كمك گرفتن از سنای یونان، تن به زنا میدهد و نمایندگان مجلس سنا، مردانی هوسباز و تنپرور تصویر شدهاند. در صحنهای كه لئونیداس برای شنیدن پیشگویی «اوراكل»، به معبد دلفی میرود، با نمایش اروتیك بین اوراكل و كاهنان جذامی و چندشآور مواجه میشویم. همین كاهنان، توسط فرستاده خشایارشاه، تطمیع میشوند و اصولاً مخالفان لئونیداس در معبد دلفی و مجلس سنا، خائنانی هستند كه خود را به سكههای خشایارشاه فروختهاند.
از سوی دیگر، فرستاده ایرانی خشایارشاه به دربار لئونیداس، سیاهپوست است و فرماندهان لشگر ایران نیز از نژادهای گوناگون هستند. این مسئله كه به قصد تحقیر و بربر نشان دادن ایرانیان صورت میگیرد، دارای وجه دیگری نیز هست و آن اینكه ایرانیان از چند هزار سال گذشته، هرگز نژادپرست نبودهاند و همزیستی بین ادیان و بین نژادهای مختلف، در ایران، امری مسلم و قطعی بوده است و این، بر خلاف بردهداری و نژادپرستی یونانیان است.
امپراتوری ایران در عصر هخامنشی، به گواه مدارك مستند موجود، از جمله سنگنوشتهها و كتیبههای تخت جمشید، با آنكه ملل و اقوام بزرگی را در سلطه خود داشت، اما هرگز به ظلم و بردهداری و برتری نژادی نگروید.
ایرانیان در فیلم ۳۰۰، به طور كلی، قطبی منفی، علیل، معیوب، ناتوان و عقب افتاده، تصویر شدهاند. این صراحت، بیش از همه باعث جنجالها و حرف و حدیثهای بعد از فیلم شده است. هر چند كارگردان و تهیه كننده فیلم مدعی شدهاند كه این فیلم، صرفاً اثری خیالی و سرگرم كننده است و قصد صدور بیانیه سیاسی را ندارد.
فیلم ۳۰۰، قطعاً از نظر سینمایی، بیارزش است. این موضوع را میتوان در اظهار نظر منتقدان معتبر در روزنامهها و سایتهای معتبر از جمله IMDB دید. همه چیز فیلم، مدیون و متكی به كتاب فرانك میلر است و این، یعنی كمبود خلاقیت و تقلید خام. زاك اسنایدر در طراحی و خلق شخصیتهایش، مخاطب خود را احمق تصور میكند! در صحنههای نبرد، سربازان اسپارتی، طوری به لشگر ایرانی حمله میكنند و آنها را میكشند كه گویا به گله حیوانات رم كرده یورش میبرند و آن حیوانات، توانایی دفاع از خود را ندارند! این جدال، حتی منطق فیلمهای فانتزی را از یاد برده، واقعگرایی و تخیل را درهم آمیخته است. جلوههای بصری فیلم و حیوانات عظیمالجثه تخیلی فیلم، كپی كوركورانهای از شخصیتهای داستان عظیم ارباب حلقههای تالكین است؛ اما وقتی آن فیلها و حیوانات وحشی را در فیلم ۳۰۰ میبینی، احساس میكنی كه این موجودات هم به اسیری در این فیلم آمدهاند و گرفتار اوهام آقای كارگردان شدهاند!
از آن همه رجزخوانی لئونیداس - كه اسنایدر در دهان او گذاشته - در باب برتری عقل و آزادی و ارزش تفكر و اندیشه كه این جنگ هم برای حفظ و بقای همین چیزها در دنیا به راه افتاده، هیچ نمونهای در رفتار و گفتار پادشاه اسپارت و همراهان و درباریان او دیده نمیشود. لئونیداس، مخالفان خود را به ناتوانی جسمی تحقیر میكند و در سراسر فیلم، این زور بازو و قوت عضلههای اسپارتیان است كه به رخ كشیده میشود. این تضاد، بیش از هر چیز، نشانه بلاتكلیفی و سردرگمی كارگردان، بین واقعیات و شعارهای توخالی احساسبرانگیز است.
تحقیر ملتهای گمنام و ضعیف در هالیوود، خیلی عجیب نیست. در سال جاری، فیلمی به نام «بورات» ساخته شد كه ماجرای سفر یك خبرنگار قزاقستانی به آمریكا را نمایش میداد. بورات، در این سفر، سمبل حماقت و بیشعوری محض بود و كوچكترین آداب رفتار و معاشرت انسانی را نمیدانست و فقط با لباس، از حیوان تمایز مییافت؛ اما آمریكاییها - حتی زنان هرزه آمریكایی - شریف، نجیب و متمدن بودند و سخت در تلاش تا حداقل یكی دو ارزش آمریكایی را به بورات نشان دهند! هالیوود با همه شوخی میكند و هویت همه چیز - حتی ملت و فرهنگ آمریكا - را زیر سؤال میبرد. هالیوود حتی باورهای میلیونها مسیحی درباره مسیح را به چالش میكشد. بنابراین، چنین فیلمی درباره ایران، نه تنها عجیب نیست، بلكه طبیعی و مورد انتظار است. مهمتر از فیلم، واكنش درست و منطقی ماست كه در دام فیلم گرفتار نشویم.
● نبرد ترموپیل
اسپارت، ایالت جنگطلب یونان، دارای مردمانی بود كه بر خلاف یونانیان، به زور بازوی خود میبالیدند و همواره در پی سلحشوری و رزم و جنگ بودند. وقتی فرستادگان خشایارشاه به دست لئونیداس، پادشاه اسپارت كشته شدند، این امر بر خشایارشاه بسیار گران آمد؛ اما او حاضر به مقابله به مثل با فرستادگان آتنی كه خواهان عدم جنگ بودند، نشد. ویل دورانت از قول هرودوت كه به دشمنی با ایرانیان شهره است، مینویسد: «خشاریارشاه با عظمت روحی جواب داد كه وی حاضر نیست مثل اسپارتیان، با كشتن فرستادگان، مقرراتی را كه باید همه مردمان رعایت كنند، زیر پا بگذارد».۱سرانجام بر سر شروع جنگ میان خشاریارشاه و سرداران و مشاورانش بحثهای جدی و سختی درگرفت و در نتیجه، در موضوع حمله به یونان، توافق شد. سالها روی چگونگی حمله و تشكیل ناوگان و تجهیز لشگر، كار شد. ویل دورانت در كتاب تاریخ تمدن خود، سپاه ایران و امكانات آن روزگار را شرح میدهد و ضمن شرح جنگهای خشاریارشاه كه به نبوغ، نیروی مهندسی و جنگی و پیروزی او اشاره میكند، در هیچ جا، به شكست نیروهای ایرانی اشارهای نكرده است.۲ اما ماجرایی كه در تنگه ترموپیل اتفاق افتاد و طی آن، سپاه اسپارت موفق به مقاومت سه روزه در برابر ایرانیان شد، از حكایتهای جذاب تاریخ است كه در فیلم ۳۰۰، به شكلی تحریف شده و با برداشتهای نادرست، به تصویر كشیده شده است.
نبرد ترموپیل، در سال ۴۸۰ قبل از میلاد روی داده است. بر اساس نقشه، ایرانیان قرار بود كه با كشتیهای خود از یك طرف و لشگریان پیاده از سوی دیگر، به یونان بتازند؛ اما دگرگونی هوا و وزش توفان، باعث غرق شدن تعداد زیادی از این كشتیها شد و نقشه خشایارشاه با مشكل روبهرو گردید و باعث شد تا نیروهای دریایی نتوانند خود را به نیروهای زمینی ایران برسانند. در این میان، لئونیداس، با لشگر كوچكش كوشید تا در برابر حمله سپاه ایران مقاومت كند ودر مقابل تنگه ترموپیل - كه احتمالاً فقط به اندازه عبور یك ارابه (حدوداً چهارمتر) راه داشت - امكان عبور لشگر ایران را غیرممكن كند. بنابراین، اگر لشگر خشایارشاه، میلیونی هم بود، نمیتوانست از این گذرگاه عبور كند. این حركت، یك پیروزی موقت برای یونانیان بود؛ زیرا با خیانت یك یونانی به نام افیلاتس، لشگر ایران موفق شد تا با شناسایی گذرگاه پشتی، خود را به پشت سر نیروی یونانی برساند و پیروز شود.
درباره تعداد لشگریان اسپارت نیز گزارشهای ضد و نقیضی وجود دارد؛ بیشتر آنها تعداد لشگریان را بیش از ۳۰۰ نفر شمردهاند؛ زیرا چنان كه رسم بوده، هر یك از نیروهایی گارد ویژه پادشاه لئونیداس، دارای چندین برده نیز بودهاند و این، علاوه بر لشگریان غیرحرفهای بوده كه به همراه لئونیداس، راهی نبرد شده بودند. بنابراین، حتی بر اساس نوشتههای مورخان غربی، آن چه در ترموپیل روی داده، نه یك حماسه و پیروزی، بلكه یك فرصتطلبی مقطعی بوده است. راویان تاریخ باستان، مانند گزنفون و هرودوت، دشمنی دیرینهای با ایرانیان داشتهاند و هر جا كه فرصتی پیدا شده، تمدن ایرانی را آماج حمله و دروغهای خود قرار دادهاند. علت این دشمنی، خود كتاب مفصلی از فرهنگ جهان است؛ اما این وصلهها بیشتر زیبنده سَلَف همین خَلَف حاضر است.
در لابلای متون تاریخی مستشرقان و از زبان مورخان، گاهی شواهدی حاكی از رذایل اعتقادی و اخلاقی، مانند اعتقاد به چندخدایی، بردهداری، همجنسگرایی و...، دیده میشود؛ اما دولت هخامنشیان، بردهدار نبود و این امر، در بسیاری از كتابهای تاریخی به صراحت ذكر شده است.۳ پیدا شدن ۱۶ هزار لوح گلی كه بیانگر پرداخت هزینه دستمزد كارگرانی است كه در ساختن تخت جمشید كار میكردند، نشان میدهد كه ایران آن روزگار، به مراتب از یونان به اصطلاح دموكرات، آزادتر و انسانیتر بوده است.
نمیتوان باور كرد كه حقوق بشر و آزادی در كشوری حكمفرما باشد و نظام بردهداری نیز همچنان استوار باشد. این موضوع، بیتردید درباره یونان باستان صادق است كه بردهداری همواره در آن كشور وجود داشته است.
ایرانیان، همواره موحد و یكتاپرست بودهاند و ادیان این سرزمین، یگانگی خداوند را تبلیغ میكردند. خدایان متعدد و الهههای آب، باد، خاك و...، در عقاید ایرانیان نبودهاند؛ تا چه رسد به این كه پادشاهی در ایران، خود را خدا و خدای خدایان بداند؛ چنان كه خشایارشای فیلم ۳۰۰، ابراز میكند. گرایش ایرانیان به دین مبین اسلام و مذهب تشیع نیز از همین روست. چنین ادعاهایی، خندهدار و جاهلانه است! گویا قرار بر این بوده كه هر چه زشتی و پستی است، به ایران و ایرانی نسبت داده شود تا دشمن خیالی، ترسناكتر و زشتتر شود.
● واكنشها و بایدها
مورخان آن طور كه اسنایدر ادعا كرده، فیلم را حیرتانگیز و دقیق ندانستهاند. منتقدان نیز ارزشهای بصری و هنری فیلم را ناچیز شمرده، بر جنبههای نژادپرستانه آن تأكید كردهاند. در كشور ما نیز تقریباً همه مسئولان سیاسی و فرهنگی، در برابر فیلم، موضع گرفتهاند و مردم نیز با نگاهی جستوجوگرانه به دنبال نسخههای ویدئویی فیلم، از چنین اهانتهایی آزرده شدهاند. ایرانیان خارجنشین كه دسترسی به نمایشهای سالنی فیلم دارند نیز موضع مشابهی یافتهاند و كاربران اینترنت خواستهاند تا با بمبی گوگلی، اعتراض خود را به سازندگان و تهیهكنندگان فیلم ۳۰۰ ابراز كنند؛ اما آیا همه اینها كافی است؟
فیلم ۳۰۰، ما را به اندیشیدن درباره تاریخ، فرهنگ و گذشته ایران و رابطهمان با جهان وامیدارد و همانگونه كه در آغاز اشاره شد، اگر چنین رخدادی باعث تحرك و شناخت از خود شود، جای امیدواری است و اگر دچار روزمرگی، جوزدگی و بسنده كردن به محكوم نمودن شود، در حقیقت، تأییدی بر نگرش غلط آنهاست.
فراموشی تاریخ و تمدن چند هزار ساله، زمینه مناسبی برای دستدرازی دیگران به آن را فراهم كرده است. در میان واكنشها به این فیلم، برخی روشنفكران، بهانهای برای تمسخر و تحقیر اسلامگرایی و توجه به تاریخ ایران بعد از اسلام نمودند و وانمود كردند كه جمهوری اسلامی، منكر ایران پیش از اسلام است و خیلی هم از چنین فیلمی ناراضی نیست! علت این امر، این است كه در دهههای اخیر، هیچ تلاشی برای یادآوری افتخار و عظمت گذشته نیست و هیچ تلاشی برای هویتیابی میراث گذشته انجام نشده است. فرهنگ و تمدن یك ملت، بافتی به هم پیوسته است و اگر امروز و دیروزِ ملتی قابل افتخار باشد، از گذشتهای باافتخار سرچشمه میگیرد؛ چنان كه صحرانشینان امروز جزیرهٔالعرب، اگر امروزی باافتخار ندارند، گذشته باافتخاری نیز نداشتهاند.
یكتاپرستی، ظلمستیزی، ضدیت با بردهداری و احترام به حقوق همه ملل، میراث باشكوه سلسله هخامنشی است كه هر چند در ادوار واپسین ساسانی و سلوكی، به ظلم و ستم و دوری از آیین گرایید، اما در جای خود، گذشته باارزش ماست.
گر چه مردان فاسد پهلوی قصد مصادره همه آن گذشته را به نام خود داشتند، اما این دلیل نمیشود كه ما این مصادره را باور و آن را تأیید كنیم.
گذشته، چراغ راه آینده و همیشه در انتظار نقدآیندگان است و هیچ دورهای مصون از نقد و اصلاح نیست و تأیید یا رد مطلق هر دوره تاریخی، خسارتهایی به بار خواهد آورد كه فیلم ۳۰۰، سر سوزنی از آن است.
۱. مهرداد بهار، از اسطوره تا تاریخ، ص ۲۰۰.
۲. ویل دورانت، تاریخ تمدن، ج ۲، ص ۲۵۸.
۳. از اسطوره تا تاریخ، ص ۵۰۴.
۲. ویل دورانت، تاریخ تمدن، ج ۲، ص ۲۵۸.
۳. از اسطوره تا تاریخ، ص ۵۰۴.
منبع : پرسمان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست