چهارشنبه, ۲۲ اسفند, ۱۴۰۳ / 12 March, 2025
مجله ویستا

خوشا شیراز و وصف نمایشگاهش!


خوشا شیراز و وصف نمایشگاهش!
چهارمین نمایشگاه بازار بزرگ گردشگری خاورمیانه درشیراز چهار روز بیشتر به طول نکشید، اما بسیار بیشتر از چهار روز دستاورد با خود داشت. بسیاری،وقتی جمعیت گسترده درنمایشگاه را می دیدند، گفتند حضور گسترده مردم و علاقه مندان در چهار روز نمایشگاه، بیشتر به دلیل سرگرمی، دیدن غرفه ها و گرفتن بروشور بوده است اما وقتی پای صحبت غرفه داران داخلی و خارجی می نشستیم، اظهار می داشتند که قراردادهای خوبی در حوزه گردشگری منعقد کرده اند.
رایزن فرهنگی ترکیه در ایران، سفیر کنیا در ایران، نمایندگان غرفه های کشورهای مالزی، هند،امارات و دیگر کشورهای شرکت کننده درنمایشگاه نیز اذعان داشتند که استقبال بیش از تصور بوده و نمایشگاه نیز ضمن اینکه اهداف آنان را محقق ساخته، دستاوردهای خوبی برایشان به همراه داشته است. نمایشگاه گردشگری شیراز دردوره چهارم در آذرماه ۸۶نیز پایان یافت، هرچند غرفه داران و بازدیدکنندگان مدام تقاضای تمدید مهلت نمایشگاه را داشتند، اما قوانین بین المللی اجازه تمدید نمایشگاه را نداد و غرفه داران به همین چهار روز اکتفا کردند و آنچه می خواستند از نمایشگاه بهره برداشتند.
به گفته معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، درطول چهارروز نمایشگاه گردشگری درشیراز،بیش از نیم میلیون نفر از نمایشگاه بازدید کردند که یک رکورد در نمایشگاه های گردشگری کشور به شمار می رود. گرچه حضور ۲۵ استان کشور با تمام فرهنگ ها، سنت ها و آیین های بومی ومعرفی جاذبه های گردشگری خود، درکنار غرفه های خارجی نمایشگاه،ویژگی های خاصی به نمایشگاه بخشیده بود، اما چهارمین نمایشگاه گردشگری شیراز این افتخار را با خود همواره دارد که به عنوان یکی از تخصصی ترین نمایشگاه گردشگری در سطح کشور برپاشد و توانست نیاز مخاطبان را نیز تغذیه نماید. این نمایشگاه در ۱۰ هزار مترمربع فضای نمایشگاهی، چهار سالن، ۱۲۰ شرکت کننده و ۳۰۰ غرفه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی فارس برگزار شد. هشت کشور ترکیه، امارات، آفریقای جنوبی، قبرس، هند، مالزی، کنیا و عمان در این نمایشگاه حضور داشتند.
رایزن فرهنگی و توریستی سفارت ترکیه در تهران استقبال از چهارمین نمایشگاه بازار بزرگ گردشگری در شیراز را بسیار گسترده عنوان کرد و گفت: توانستیم به اهدافی که از نمایشگاه دنبال می کردیم، نایل شویم و این نمایشگاه گام موثری در راستای هدف های ترکیه با ملت دوست و برادر ایران به سوی جذب و توسعه گردشگری هر دو کشور بود. کایا افزود: سعی ما در نمایشگاه بر آن بود تا اطلاعات لازم را در اختیار دفاتر مسافرتی و دست اندرکاران گردشگری قرار دهیم و از این نظر در نمایشگاه به نتیجه مطلوب رسیدیم. وی برگزاری نمایشگاه گردشگری در شهر شیراز و استان فارس با جاذبه های فراوان گردشگری را کاملا جاودانه توصیف کرد و گفت: حضور پرشور شیرازی ها و مردم ایران در چهارمین نمایشگاه گردشگری شیرازنشان از جاودانه بودن این نمایشگاه دارد.همچنین سفیر کنیا در ایران برگزاری نمایشگاه گردشگری در شیراز را در جهت آشنایی بیشتر بین اطلاعات گردشگری کشورها موثر خواند و گفت: همکاری های دو جانبه برای افزایش و توسعه روابط همچنان ادامه دارد و در همین راستا نیز یک تفاهم نامه در سال جاری بین کنیا و ایران منعقد شده است.به گفته وی مناسبات فرهنگی دو کشور ایران و کنیا از ابعاد مختلفی دارای اهمیت و گسترده است.معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی فارس نیز ، برگزاری این نمایشگاه را موفقیت آمیز دانست وگفت: بخش های خصوصی، دفاتر مسافرتی داخلی و همچنین شرکت کنندگان خارجی درپایان نمایشگاه اعلام کردند که به اهداف خود در نمایشگاه رسیدند. علیرضا دژبد در گفتگو با ایرنا اظهارداشت: وجه تخصصی بودن نمایشگاه، از مهمترین ویژگی های برجسته نمایشگاه بود که همواره از سوی شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان نمایشگاه مورد ستایش قرار می گرفت.
دژبد گفت: درقالب این کمپینگ گردشگری، تمام امکانات و تجهیزاتی که در طبیعتی اعم از خشک،کویری، کوهستانی، برفی و... موردنیاز داردبا زبانی ساده به نمایش درآمد و شیوه های استفاده از طبیعت به نحوی که کمترین آسیبی به طبیعت وارد نشود نیز، آموزش داده شد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری فارس نیز به حضور مقامات بلند پایه برخی کشورهای دیگر در مراسم گشایش نمایشگاه اشاره کرد و گفت:در خصوص اهمیت چهارمین نمایشگاه گردشگری شیراز همین نکته بس که معاون رئیس جمهوری تانزانیا و سفیر کنیا در ایران به همراه دیگر مسئولان کشوری در مراسم شرکت داشتند.
دکتر محمدرضا بذرگر افزود:برگزاری این نمایشگاه درشیراز به دلیل ویژگی های برجسته تاریخی و گردشگری شیراز و استان فارس، اهمیت دوچندانی به نمایشگاه داده بود طوری که شیراز می تواند به عنوان کانون تعاملات گردشگری ایران زمین نیز مطرح باشد.
مدیربازاریابی دفاتر توریستی کشورهای امارات و ایران و مدیر بخش توسعه بازاریابی توریست مالزی در دبی که در نمایشگاه حضور داشت، گفت: نمایشگاه دستاوردهای زیادی داشت اما زمان آن کم بود. محمدابراهیم مصری افزود: برگزاری این نمایشگاه نشان دهنده اهمیت به بخش خصوصی است. مدیر بخش تورهای خروجی یک شرکت توریستی دبی نیز گفت: یکی از اهداف مهم ما از شرکت در نمایشگاه، تبادل گردشگر به ویژه در بخش توریسم درمانی بود و استفاده از بیمارستان های تخصصی ایران بود که این هدف محقق و توافق های خوبی در این زمینه برای ما حاصل شد.
پویا تقیئی اضافه کرد: خارج از ایران، تبلیغات منفی علیه ایران وجود دارد، اما برگزاری این نمایشگاه ها موجب می شود ذهنیت مردم جهان نسبت به ایران تغییر کند که این،افزایش شمار گردشگران خارجی در ایران را به دنبال دارد. نمایشگاه گردشگری شیراز تمام شد، اما براساس تقویم رسمی سازمان بین المللی جهانگردی، همه ساله این نمایشگاه از اول آذر در شیراز برگزار خواهد شد و پیش بینی می شود هرسال بر ویژگی های مثبت این نمایشگاه افزوده شود و زمینه های مناسبات گسترده تر گردشگری ایران با دنیا را به همراه آورد.
منبع : روزنامه ابتکار