سه شنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 4 February, 2025
مجله ویستا
جوان و اخلاق
● جوان و قرآن
فصل نخست بحث ما این است که هر کس، بویژه جوان در این دنیا پناهگاهی میخواهد که در بُنبستها و گرفتاریها بدان راه جوید، چرا که اگر کسی در این دنیا پناهگاه نداشته باشد زیر چرخ زندگی و مشکلات آن پایمال میشود. اگر میبینید که دنیای امروز غرب به تباهی کشیده شده است و با کمال صراحت اظهار پوچی میکند بدین دلیل است که در مشکلها پناهگاه ندارد. و هنگامی که اراده، علم و قدرتش دیگر نمیتواند کار کند، به بُن بَست دچار میشود.
اسلام برای رهایی از این بُن بَست فکر کرده و بسیار تذکر داده است که یک انسان اگر مسلمان واقعی باشد هیچ گاه به بنبست نخواهد رسید. اگر کسی به چنین مشکلی دچار شد در همان بنبست اوّل فطرت خفته او بیدار میشود.
از نظر اسلام، قرآن و دانشمندان علمِ اخلاق نخستین پناهگاه برای انسان، قرآن است. قرآن میفرماید: من پناهگاهم. روایات نیز بر پناهگاه بودن قرآن تصریح دارند. قرآن به هنگام بنبستها فریادرس است و با جلوههای شگفتآمیز، گرههای کور را باز میکند.
بنابراین، جوان باید از قرآن قدرت بگیرد، همان سان که علم میگیرد. از قرآن تقویتِ اراده بگیرد، آن چنان که میتواند، دانش را فرا بگیرد. از قرآن نشاط بگیرد، چنانچه میتواند همه اینها را بگیرد. قرآن میفرماید: «قد جاءکم من الله نورٌ و کتابٌ مبین یهدی به الله من اتّبع رضوانه سُبُلَ السلام و یخرجهم من الظلمات الی النور باذنه و یهدیهم الی صراطٍ مستقیم»۱
نور برای شما آمده است؛ یعنی قرآن. پروردگار به واسطه این قرآن هر کس را که به قرآن متمسّک بشود، هدایت میکند. قرآن میفرماید هنگامی که خداوند از کسی راضی باشد، راههای سلامتی را به او نشان میدهد؛ یعنی در بُنبستها، در گرفتاریها اگر از قرآن مدد جوید، گره مشکلات را میگشاید و به فریاد انسانها میرسد. علاوه بر این، قرآن انسان را از ظلمتها به سمت نور مطلق میکشاند؛ از ظلمت غم و غصّه، هوی و هوس، نفس امّاره، صفات رذیله، دلهره، اضطراب خاطر و نگرانی و بالاخره از هر چیزی که موجب کدورت دل و ظلمت دل است. قرآن میفرماید من تو را به سمت نور مطلق رهنمون میسازم و این ظلمت را از نور میزدایم، امّا مهمتر از همه اینها میفرماید تو را به مطلوب و مقصود میرسانم. ای انسان، تو گمشدهای داری و آن خداست و من میتوانم تو را به گمشده خود برسانم: «و یهدیهم الی صراطٍ مستقیم» آیات زیادی مانند این آیه در قرآن هست که این هدف را بیان میکنند.
از نظر سنّی و شیعه، پیامبر روایاتی دارد که میفرمود: «بر شما باد به قرآن.» ثقة الاسلام کلینی ـ رضوان الله تعالی علیه ـ در کافی نقل میکند که پیغمبر اسلام فرمود: «اذا التبست علیکم الفتن کقطع اللیل المظلم فعلیکم بالقرآن.» وقتی که گرفتار شدی و تاریکیها به تو رو آوردند نظیر تاریکی در دلِ شب؛ یعنی در وقت گرفتاری، در وقت بنبست که دیگر نوری نداری، دیگر پناهی نداری، در آن وقت به قرآن پناه ببر و از قرآن کمک بگیر؛ «فانّه شافعٌ مُشفّع.»، این قرآن شفاعت میکند؛ یعنی کارساز است و شفاعت او پذیرفته میشود. این گونه نیست که فقط بگوید کمک کارم، یا فقط دعا کند و دعایش به جایی نرسد، نَه، به تو کمک میکند و کمک او مؤثّر است؛ گرههای کور را باز میکند؛ گرفتاری را رفع میکند و تاریکی را به نور مبدّل میکند، امّا این را هم بدان که «ماحِلٌ مصدّق»۲ نفرین میکند و نفرین او هم پذیرفته میشود؛ یعنی آن ملتی که با قرآن انس ندارد، قرآن آنها را نفرین میکند و نفرین او هم پذیرفته میشود. پیغمبر میفرمود: «و من جعله امامه ساقه الی
الجنّة.» کسی که قرآن سرمشق او باشد و به قرآن تمسّک جوید، بهشتش از همان جا شروع میشود تا به بهشت موعود برسد. قرآن نه تنها تو را به بهشت موعود میرساند، بلکه دنیای تو را نیز بهشت مانند میکند. نشاط، سلامتی، خوشی، رفع گرفتاری بهشتهای کوچکی هستند که تو را به بهشت موعود میرساند.
امّا در مقابل تهدید نیز کرده است، رسول خدا میفرماید: «و من جعله خلفه ساقه الی النار.» اگر کسی قرآن را به طاق نسیان بسپارد، جهنّمش از همان جا شروع میشود. قرآن نفرین میکند که گره در پی گره، گرفتاری در پی گرفتاری بینشاطی در پی بینشاطی، پوچی در پی پوچی برایش پیدا میشود و جهنمش از آن جا شروع میشود تا به جهنم موعود برسد.
حارث بن اعور میگوید: پس از مرگ پیامبر به مسجد رسولخدا(ص) وارد شدم، دیدم که مردم دسته دسته نشستهاند و به حرف دنیا مشغولاند. این حادثه برایم تازگی داشت چرا که در زمان پیغمبر مسجد یک مجمع علمی ـ تربیتی و جایگاه راز و نیاز با خدا بود. امّا اینک به جای آن دعا، قرآن، علم و تربیت جایگاه حرفهای دنیایی شده است. از این رو خیلی ناراحت شدم. آمدم خدمت حضرت امیر ـ سلام الله علیه ـ با ناراحتی زیاد گفتم: به مسجد رسول خدا(ص) رفتم، دیدم مردم در مسجد نشستهاند و از دنیا حرف میزنند. حضرت ناراحت شده، فرمودند: از رسول خدا(ص) شنیدم که فرمود: جبرئیل نزد من آمد و گفت: «یا محمد سیکون فی امّتک فتنة؛ یا محمّد به زودی در امّت تو فتنه برپا میشود.»
قلت: «فما المخرج منها؛ راه نجات از این فتنه چیست؟»
اگر میبینید که دنیای امروز غرب به تباهی کشیده شده است و با کمال صراحت اظهار پوچی میکند بدین دلیل است که در مشکلها پناهگاه ندارد.
فقال: کتاب الله فیه بیان ما قبلکم من خبر و خبر ما بعدکم و حکم بینکم و هو الفصل لیس بالهزل، مَن ولاّه من جبّار فعمل بغیره قصّمه الله؛۳ فرمود راه نجات، قرآن است که در آن خبر از گذشته و آینده و حکم زمان حال شما در آن وجود دارد و او فصل الخطاب است و سخن از سر شوخی نیست، آن ستمگری که ولایت قرآن را رها کند و به غیر آن عمل نماید، خداوند او را هلاک میکند.»
این جمله آیا نفرین است یا خبر است؟ هر کدام باشد بسیار تکاندهنده است. اگر خبر باشد، اثر وضعی فرموده پیامبر آن است که ملتی که با قرآن سر و کار نداشته باشد، این ملت، نگون بخت خواهد شد. اگر انشاء باشد معنایش این است که خدا کمر آن کس را بشکند که با قرآن سر و کار ندارد. نظیر این روایات زیاد است. مرحوم کلینی ـ رضوان الله تعالی علیه ـ در کافی روایتی نقل میکند که میفرماید: «البیت الذی یقرأ فیه القرآن و یذکر الله عزّوجلّ فیه تکثر برکته و تحضره الملائکة و تهجره الشیاطین و یضیئ لاهل السماء کما تضیئ الکواکب لاهل الارض؛ در آن خانه که قرآن خوانده شود برکت زیاد میشود و در آن ملائکه رفت و آمد میکنند، از آن خانه شیاطین رَخْت برمیبندند و این خانه برای ملائکه درخشندگی دارد؛ نظیر درخشندگی ستارگان برای اهل زمین.»
«والبیت الذی لایقرأ فیه القرآن و لایذکر الله عزّوجلّ فیه تقل برکته و تهجره الملائکة و تحضره الشیاطین؛۴ خانهای که در آن قرآن خوانده نشود و در آن خانه از خداوند یاد نشود، برکت ندارد. ملائکه نیز با این خانه سر و کار ندارند، بلکه شیاطین در این خانه رفت و آمد دارند.» و اگر ما برای * جوان باید از قرآن قدرت بگیرد، همان سان که علم میگیرد. از قرآن تقویتِ اراده بگیرد، آن چنان که میتواند، دانش را فرا بگیرد. از قرآن نشاط بگیرد، چنانچه میتواند همه اینها را بگیرد.
بحثمان چیزی نداشتیم جز روایت ثقلین، بَسْ بود این که همه مخصوصا جوانهای عزیزم بدانند قرآن چه پشتوانهای است.
روایت معروفی به نام روایت «ثقلین» هست که آن را سنّی و شیعه نقل کردهاند، حتی بزرگانی؛ نظیر صاحب عبقات و صاحب الغدیر با بیش از پانصد سند آن را نقل کردهاند. شاید روایتی بدینگونه با بیش از پانصد سند نداشته باشیم و پیغمبر اسلام این روایت را در مواقع خاص و استثنایی میخواندند؛ مثلاً به هنگام مرگ، همان وقت که پیغمبر اکرم از دنیا رفتند و یک وضع استثنایی هم پیش آمد، پیغمبر اکرم فرمودند مرا ببرید مسجد، حضرت نمیتوانستند راه بروند، امیرالمؤمنین و عباس زیر بازویشان را گرفته بودند به گونهای که پاهای مبارک حضرت روی زمین کشیده میشد، حضرت را تا محراب رساندند، پیغمبر اکرم نماز را نشسته خواندند و نمازگزاران ایستاده؛ چون پیامبر نتوانستند منبر بروند، بر پلّه اوّل نشستند و فرمودند: این نماز مختصّ به من بود. معنای این عبارت چیست؟ یعنی من برای یک وضع استثنایی به مسجد آمدهام نمیشود امامِ جماعت نشسته باشد و نمازگزاران ایستاده بدو اقتدا کنند، عکسش میشود، امّا امام جماعت نشسته و نمازگزاران ایستاده باشند، نمیشود. این عمل مختصّ به من بود. پس پیامبر احساسات خلایق را برانگیزاند و فرمودند: من چگونه پیغمبری برای شما بودم؟ گریه همه مردم بلند شد، گفتند: یا رسول الله، خیلی عالی بودی؛ جاهل بودیم، آگاه شدیم؛ وحشی بودیم، متمدّن شدیم؛ گمراه بودیم، هدایت شدیم. پیامبر در ادامه سخنانش فرمودند: حقالناس مشکل است، من نمیتوانم روز قیامت جواب «حقالناس» را بدهم، اگر کسی چیزی، حقّی بر من دارد، بیاید الآن بگوید. عربی گفت، یا رسول الله، یک روز که بر شتر سوار بودید، با چوبدستی ناآگاهانه به سینه من زدید، اینک میخواهم قصاص کنم. فرمودند بیا و قصاص کن، با آن که حق قصاص نداشت، ولی حضرت برای آن که آزردگی او را بزداید فرستادند آن چوب دستی یا عصا را آوردند. گفت: یا رسول الله، بدن من برهنه بود، پیغمبر هم دکمه پیراهنش را باز کرد. مرد جلو آمد و سینه پیغمبر را بوسید و گفت میخواستم سینه شما را ببوسم. در این هنگام ذهن و دل مردم آماده شد. رسول خدا حدیث ثقلین را خواندند: «انی تارکٌ فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی لن یفترقا حتّی یردا علیّ الحوض ما ان تمسّکتم بهما فلن تضلّوا ابدا.» فرمودند مردم من میروم و دو امانت به جای میگذارم، شرافت شما، عزّت شما به این پشتوانههاست؛ یعنی در وقت گرفتاریها، بیارادهگیها، هجوم دشمن و به هنگام بیچارگیها این دو پشتوانه را داشته باشید، این دو پشتوانه چیست؟ یکی قرآن و دیگری عترت، بعد هم فرمودند این دو، دوش به دوش یکدیگر تا روز قیامت به من میرسند. معنای این عبارت این است که همیشه و در هر زمان، قرآن و امام حاضر در کنار هماند و این دو پشتوانه، لب حوض کوثر به پیغمبر میرسند. پیامبر ادامه داد اگر کسی به این دو پشتوانه تمسّک کند به ضلالت و گمراهی در هیچ امری دچار نمیشود. چه در امر دین، چه در امر زندگی، چه در تهذیب نفس و... این ضلالت فقط ضلالت در دین نیست.
تمسک به قرآن مراتبی دارد که جوانان باید از همه مراتبش استفاده کنند. من به عنوان یک روحانی و سرباز امام زمان به جوانها میگویم که اگر به همه مراتب و بُعْدهای تمسّک به قرآن عمل کنید، یک زندگی صد در صد با نشاط دارید. این سخن را تجربه کن، اگر به تجربه دریافتی آنچه میگویم، ادامه بده اگر نه، رها کُن. این گفته، قول خداوندگار است، و هیچ تخلفی در آن راه ندارد. وعده پیغمبر است و تخلّف ناپذیر است. وعده ائمه طاهرین ـ علیهم السلام ـ و وعده خود قرآن است که تخلّف ندارد.
● قرائت قرآن
مرتبه اوّل، خواندن قرآن است باید قرآن را تلاوت کرد، چه معنایش را بدانیم، چه ندانیم، چه تدبّر بکنیم، یا نکنیم. حتی عمل بکنیم یا نکنیم. نفسِ خواندن قرآن مقصود است.
خواندن قرآن در همه هنگام پسندیده است، حتی طبق بعضی روایات تلاوت قرآن در خانهها باعث آمد و شد فرشتگان میشود، امّا تلاوتِ قرآن در یک مجمع علمی، بویژه در ماه مبارک رمضان از اهمیت خاصی برخوردار است.
آیاتی در قرآن کریم وجود دارد که این آیات منحصر به فرد است؛ یعنی بعضی از آیهها مثلش در قرآن نیست. مثلاً راجع به خودسازی، سوره «والشمس» همانندش در قرآن نیست. سوره والشمس به طور مستقیم به خود سازی و تهذیب نفس سفارش میکند. سورهای که یازده مرتبه در آن قسم خورده شده باشد و برای مطلبی سه چهار بار تأکید شده باشد، در قرآن منحصر به سوره والشمس است؛ یا مثلاً دعا و راز و نیاز با خدا در سوره بقره: «و اذا سألک عبادی عنّی فانّی قریب.»۵ با هفده تأکید و با هفت هشت ضمیر متکلّم، آیهای منحصر به فرد در قرآن است؛ یعنی یک آیه سر تا پا تلطّف و مهربانی، تأکید در تأکید برای دعا و راز و نیاز با خدا از جمله آیاتی که منحصر به فرد است و نظیرش را در قرآن نداریم، راجع به خواندن قرآن است. در سوره مزمّل میفرماید: «فاقرؤا ما تیسّر من القرآن علم ان سیکون منکم مرضی و آخرون یضربون فی الارض یبتغون من فضل الله و آخرون یقاتلون فی سبیل الله فاقرؤا ما تیسّر منه.»۶ میفرماید تا میتوانی قرآن بخوان، نشسته، در بین راه، به هنگام خواب. همانگونه که سفارش شده، به هنگام خروج از خانه یازده مرتبه «قل هو الله» بخوان، هنگام خواب سه مرتبه «قل هوالله» بخوان، «آیةالکرسی» بخوان و از این دستورها فراوان داده شده است. این دستورهایی که در روایات آمده است از همین جا گرفته شده: «فاقرؤء ما تیسّر من القرآن؛ تا میتوانی قرآن بخوان.» حالا از روی قرآن یا از حفظ، نشسته یا خوابیده، در راه یا مؤدّب در مقابل قرآن نشستن.» آن گاه چند تأکید را پشت سر هم ذکر میکند میفرماید خدا میداند که تو گاهی مریض هستی، اما در همان حال مرض هم به اندازه توانایی قرآن بخوان. تا زبان میچرخد، قرآن بخوان تا هنگامی که حیات داری. لذا مستحب هم هست سوره «یس» را برای محتضر بخوانند او هم بخواند تا جان دهد. بسیاری از بزرگان در وسط سوره یس در آن جمله «سلامٌ قولاً من ربٍّ رحیم»۷ از دنیا رفتهاند. آن گاه میفرماید گاهی خیلی کار داری؛ مثلاً امتحان کنکور داری، موقع امتحانهاست گرفتاری داری، چک برگشتی داری و گرفتاریت خیلی زیاد است، میگوید همان وقت هم تمسّک به قرآن را فراموش نکن، تا میشود قرآن بخوان و اگر میخواهی در امتحانهایت موفق شوی، قرآن بخوان. میدانم گاهی در خطّ مقدّم جبهه هستی، همان وقتی که در معرض جنگ قرار داری، همان وقتی که تیر مثل باران میبارد: «فاقرؤا ما تیسّر منه.» تا میتوانی قرآن بخوان. ننگ است برای شیعهای که ائمّه طاهریناش در مثل ماه مبارک رمضان چندین ختم قرآن انجام میدادند، او یک ختم قرآن نخواند، بلکه در هر ماه یک ختم قرآن نخواند. اگر کسی در خواندن قرآن روان باشد، یک جزء قرآن را با نیم ساعت میشود خواند؛ ربع ساعت صبح، ربع ساعت شب، در یک ماه میشود یک ختم قرآن. بعضیها حاضرند چندین ساعت پای این فیلمهای نکبتبار بنشینند، امّا نوبت به قرآن که میرسد خسته است، کار دارد. حاضر است چندین ساعت در جلسات بیهودهای که موجب قساوت قلب و فشار قبر است بنشیند، اما وقت خواندن قرآن خسته است، کار دارد. جوانها مواظب باشید مشمول نفرین قرآن نشوید، اگر قرآن به شما نفرین بکند، معلوم است که مستجاب است «و ماحلٌ مصدّق.» و امیدوارم ان شاءالله برسد به یک جایی که جوانهای ما همه و همه حافظ قرآن باشند. ایرانیها از نظر استعداد از حجازیها خیلی بالاترند، اما در زمان پیغمبر اکرم بیش از ۹۰ درصد آنها حافظ قرآن بودند، در حالی که سواد مکتب خانهای هم نداشتند. زنان و مردان سواد نداشتند، اما حافظ قرآن بودند. یک وَلَعی داشتند وقتی سورهای یا آیهای میآمد، بر گرد پیامبر حلقه میزدند تا سوره را حفظ کنند. من بعضی از جوانان را دیدهام که انسان را شگفت زده میکنند و البته این لطف قرآن و عنایت امام زمان است، به اندازهای عالی آیه را میداند؛ در چه سورهای، آیه چندم، میتواند از اول به آخر بخواند، میتواند از آخر به اول بخواند * خواندن قرآن در همه هنگام پسندیده است، حتی طبق بعضی روایات تلاوت قرآن در خانهها باعث آمد و شد فرشتگان میشود، امّا تلاوتِ قرآن در یک مجمع علمی، به ویژه در ماه مبارک رمضان از اهمیت خاصی برخوردار است.
همان طور که میتواند از وسط شروع کند. حالا این اندازه دقت شاید خیلی لازم نباشد، امّا حیف نیست که دختری لیسانس داشته باشد، امّا نتواند قرآن بخواند. قرآن به این دختر نفرین میکند. آقا دکتر است، امّا نمیتواند قرآن بخواند، آقا دبیر است، بَلَد نیست قرآن بخواند، آقا طلبه درس خارج خوان است، خوب نمیتواند قرآن بخواند، معلوم است که این مشمول نفرین قرآن میشود. بیایید تصمیم بگیریم که همه ما قرآن خوان شویم. حداقل صبحی، شبی یک مقدار قرآن بخوانیم. حال اگر هم نصف جزء نمیخوانیم یک حزب بخوانیم دو صفحه بخوانیم، یک سوره یس به هنگام صبح بخوانیم. هر کس سوره «یس» را صبحْ هنگام بخواند، خدا و قرآن از او تا شب محافظت میکنند، هر که سوره «واقعه» را شبْ هنگام بخواند، روزی او وسیع میشود. یک زندگی با نشاط پیدا میکند. خدا را به آن کسی که سر بریدهاش هم قرآن خواند، سوگند میدهم که همه ما را عاشق قرآن کند.
۲ ) کافی، ج۲، ص۵۹۹.
۴ ) کافی، ج۲، ص۶۱۰.
۶ ) مزمّل (۷۳) آیه ۲۰.
۱ ) مائده (۵) آیه ۱۵.
۳ ) تفسیر عیاشی، ج۱، ص۳.
۵ ) بقره (۲) آیه۱۸۶.
۷ ) یس (۳۶) آیه ۵۸.
۴ ) کافی، ج۲، ص۶۱۰.
۶ ) مزمّل (۷۳) آیه ۲۰.
۱ ) مائده (۵) آیه ۱۵.
۳ ) تفسیر عیاشی، ج۱، ص۳.
۵ ) بقره (۲) آیه۱۸۶.
۷ ) یس (۳۶) آیه ۵۸.
منبع : طوبی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست