سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا
خلبانی را کجا شروع کنیم؟
قطعاً همانطور که میدانید شاهد هزینه بالای تحصیل در این رشته چه بهصورت خصوصی و چه بهصورت دولتی بودیم.
شرکتهای خصوصی زیادی علیالخصوص در تهران وجود دارند که بهعنوان مدرسه خلبانی این رشته را آموزش میدهند اما نکته حائزاهمیت اینجا است که خود این شرکتها هم از وضع موجود ابراز گلهمندی میکنند.
تنها دانشگاهی هم که این رشته را تدریس میکند مرکز آموزش صنعت هوانوردی دانشگاه جامع علمی کاربردی است که الفاظ هزینه آموزش در این دانشگاه نیز کمتر از مؤسسات خصوصی نیست.
▪ اگر بخواهیم آموزش خلبانی در ایران را به دو بخش خصوصی و دولتی تقسیم کنیم میتوانیم نتیجهگیریهای زیر را بهدست آوریم.
۱ ) دانشگاه دولتی:
همانطور که گفته شد تنها دانشگاه دولتی که این رشته را تدریس میکند (فعلاً در حد فوقدیپلم) دانشگاه جامع علمی کاربردی است.
در اینجا هم هزینه تحصیل فرق چندانی با مؤسسات خصوصی نمیکند و همان مبالغ میلیونی است. تنها وجه تمایز طول کشیدن تحصیل و دادن مدرک معادل یا همان فوقدیپلم است.
۲) مؤسسات خصوصی:
در طی مباحث قبلی به معرفی برخی از آنها پرداختیم.
مؤسسات خصوصی هم شرایطی دارند. از جمله اینکه اگر بخواهیم از چک پزشکی و آزمونهای مرتبط با آن بگذریم شخص میبایست دارای کارت پایان خدمت از نوع غیرپزشکی باشد (به سبب مسائل امنیتی پروازها) و بعد هم همانطور که میدانید هزینههای میلیونی آموزش این رشته. قضیه زمانی جلوه بدتری پیدا میکند که حتی برخی از این شرکتها هنوز مجوز سازمان استاندارد پرواز را ندارند و یا اینکه هواپیماهای آموزشی آنها مورد تأیید استاندارد پرواز نیست بهویژه اینکه برخی از آنها حتی هواپیمائی فعلاً خیرداری نکردهاند و یا به قول خودشان در شرف خریداری است.
بهجز یکی دو تا مؤسسه و مدرسه خلبانی خصوصی که مبداء پروازهای آنها فرودگاه پیام است بقیه در شهرها و استانهای اطراف تهران بهویژه فرودگاه قزوین مستقر شدهاند و یا آموزش ماهان که در مبحثهای بعدی اطلاعات بیشتری را تقدیمتان خواهیم کرد در شهر کرمان قرار دارد این بدان معنا است که تحصیلکنندگان مجبور هستند چندین روز را در شهر محل پروازها به سر ببرند. شباهت تأسف باری که این دو آموزشدهنده (خصوصی و دولتی) دارند هزینههای بالا و بهتر بگویم فوقالعاده بالائی است که برخوردارند.
ساعت پروازهائی که همه ساله در حال افزایش است و یک دانشجوی رشته خلبانی حتماً میبایست آنها را با موفقیت پر کند بهعنوان مثال برای اخذ مدرک PRIVATE یا شخصی، چیزی حدود ۵۰ ساعت پرواز را فرد میبایست بگذراند و این دو حالی است که هماکنون هزینه هر ساعت پرواز از ساعتی ۱۱۰ هزار تومان هم فراتر میرود مؤسسات آموزشدهنده رشته خلبانی علت هزینه بالای ساعت پروازی را گرانی سوخت اعلام میکنند حالا اینکه چرا سوخت هواپیما این قدر گران توزیع میشود مبحثی است جدا که ما فعلاً با آن کاری نداریم.
▪ نکته مهم اینجا است:
جوانان علاقمند که از وضعیت مالی بالا برخوردار نیستند چه باید بکنند؟ کجا باید آموزش ببینند؟ و یا اصلاً میتوانند امیدوار باشند؟ اینها سؤالهائی است که ما فعلاً جواب آنها را نمیدانیم و اصلاً معلوم نیست که چه کسی پاسخگوی آنها است.
هر سال بر قیمت سوخت افزوده میشود و در نتیجه هزینه تحصیل در رشته خلبانی افزایش مییابد.
یاد مطلبی که یکی از خوانندگان محترم برای ما ارسال کرده بود افتادم ایشان نوشته بودند خلبانی = پول + پارتی
متأسفانه راهی جز تأیید مطلب فوق نداریم. فقط میتوانیم طبق سنوات گذشته امیدوار باشیم، امیدوار به بهبود وضعیت آموزش خلبانی در ایران.
امیر افرائی
منبع : مجله پرواز
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور سقوط بالگرد رئیسی سیدابراهیم رئیسی شهادت حسین امیرعبداللهیان سقوط بالگرد بالگرد تبریز دولت سیزدهم شهادت رئیسی شهادت سید ابراهیم رئیسی
کنکور امتحانات هواشناسی تهران پلیس امتحانات نهایی هلال احمر سیل قوه قضاییه سیل مشهد بارش باران آموزش و پرورش
شهادت رئیس جمهور قیمت طلا بورس یارانه قیمت خودرو قیمت دلار خودرو دلار بازار خودرو حقوق بازنشستگان ایران خودرو بازنشستگان
لیلا حاتمی تلویزیون سینما شهید رئیسی سینمای ایران هنرمندان شعر زری خوشکام نمایشگاه کتاب رسانه ملی
قرآن تجهیزات پزشکی
رژیم صهیونیستی ترکیه آمریکا روسیه اسرائیل چین غزه فلسطین جنگ غزه حماس اوکراین ولادیمیر پوتین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر لیگ برتر ایران باشگاه پرسپولیس لیگ برتر انگلیس فدراسیون فوتبال منچسترسیتی بازی تراکتور بارسلونا
هوش مصنوعی سامسونگ تبلیغات اپل موبایل نمایشگاه ایران هلث اینترنت هواپیما
سلامت رژیم غذایی مردان خواب آلزایمر زیبایی استرس کاهش وزن افسردگی