یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا
تقوای اقتصادی و تقوای جنسی
« عبادت » دارای مفهوم عمیق و ابعاد و جنبه های وسیع می باشد و هرگز نباید آن را در نماز و پرستش و دعا محدود و محصور نمود اگرچه طاعات مزبور از زیباترین جلوه های عبادت به شمار می روند و رکن و بنیان محسوب می شوند.
عبادت در مفهوم عام آن شامل همه اعمالی می شود که در مسیر جلب رضایت و خشنودی خدا و برای نیل به رشد و کمال و تقرب الهی و به منظور تحقق تعالیم و ارزش های والای اخلاقی و رفتاری و تربیتی و به ظهور و بروز درآمدن آثار ارزشمند فردی و اجتماعی و فرهنگی و سیاسی و اقتصادی قوانین حیاتبخش و زندگی ساز اسلام به انجام می رسد.
ائمه اطهار(ع ) در رهنمودهای بسیار آگاهی بخش و راهگشای خویش هم به عبادت در مفهوم « خاص » که عبارت است از نماز و پرستش تصریح دارند و هم به عبادت در مفهوم « عام » که شامل همه طاعات و اعمال صالح و نیکی می شود که به قصد قربت و برای رضای خدا و در مسیر تحقق قوانین و تعالیم و ارزش های والای اسلامی انجام می گیرد تصریح می نمایند.
رهنمود ذیل از پنجمین امام و پیشوای شیعه حضرت امام محمدباقر(ع ) دو نمونه و مصداق از عبادت در مفهوم عام و گسترده آن را معرفی می نماید :
« بهترین عبادت ها پاک نفسی در شکم و پاکدامنی در غرایز جنسی است . »
این روایت شریف به دو نوع عبادت بسیار بزرگ اشاره می نماید عبادت اول « عفت شکم » یا « پاک نفسی در شکم » است . عبادت دوم « عفت جنسی » یا « پاکدامنی در غرایز جنسی » می باشد.
در این رهنمود ژرف نظر دقیق می گستریم .
۱) اولین موضوع مهم در این رهنمود عبادت نامیدن پاک نفسی در شکم و پاک دامنی در غریزه جنسی می باشد . تعابیر و عباراتی که امام محمدباقر(ع ) در این رهنمود به کار می گیرد بسیار صریح و روشن می باشد و بی نیاز از کنایه یا آموزش غیرمستقیم است .
این که این دو عمل « عبادت » نام می گیرد نشان از وسعت ابعاد و جنبه های عبادت الهی دارد که هرگز در نماز و نیایش محدود و محصور نمی گردد و همه اعمال و رفتارهای پاک و سالم و پسندیده ای را که اولا با انگیزه الهی انجام می گیرد و ثانیا به صلاح و سلامت و پاکی در حیات فردی و اجتماعی منتهی می گردد شامل می شود.
۲) مقصود از عفت شکم یا پاک نفسی درباره شکم « حلال خواری » می باشد که در نقطه مقابل « حرام خواری » قرار دارد.
« حلال خواری » عبارت است از کسب درآمدهای مشروع و مبتنی بر احکام و قواعدی که در نظام اقتصادی اسلام برای خرید و فروش و کسب و تجارت و کار و فعالیت های مختلف دیگر وضع گردیده است . براساس این قوانین و ضوابط هر فرد مسلمان موظف است از راه حلال و مشروع به کسب درآمد و مال و ثروت بپردازد و آنچه را از راه حلال و مطابق با قوانین اسلام به دست می آورد در راه مشروع و حلال هزینه کند تا به این وسیله نیازهای اقتصادی خود و خانواده خویش را تامین نماید و به رفاه نسبی و متعادل و به دور از اسراف و خرج های زاید و بیهوده نائل آید.
« حلال خواری » امر کوچک و سهلی نیست که مهم و بزرگ است و مراقبت های دقیق می طلبد و این مراقبت ها از ایمان راسخ و استوار و نفس و جان به تهذیب رسیده برمی خیزد.
دقت و مراقبت نکردن در حلال خواری موجب می گردد که انسان هایی که در ایمان دارای ضعف و کاستی می باشند به تزلزل افتند و به حرام خواری گرفتار آیند و از همین جاست که مال و ثروت نامشروع به کانون خانواده ها را می یابد و گوشت و پوست زن و شوهر و فرزندان از حرام روئیده می شود و زندگی انسان روبه تباهی می رود.
۳) مقصود از عفت جنسی یا پاکدامنی در غرایز جنسی کنترل شهوت و گریز از کمینگاه های فسق و فساد و بی بندوباری می باشد.
تردیدی وجود ندارد که « غریزه جنسی » از نعمت های بزرگ خداوند متعال محسوب می شود که در خلقت و آفرینش انسان به صورت یک نیاز طبیعی ایجاد گردیده است و بهره وری از آن نه تنها مذموم وناپسند نمی باشد که ممدوح و پسندیده است . لکن باید توجه داشت که راه بهره وری از غریزه جنسی « ازدواج » است که زن و مرد را به تشکیل کانون خانواده و آرامش و لذت های حلال و روا ترغیب می نماید و علاوه بر محقق نمودن استفاده صحیح از غریزه جنسی نسل بشر را در مسیر صحیح و مشروع به تکثیر می رساند.
در نقطه مقابل ارتباط مشروع و حلال زن و مرد با ازدواج ارتباط نامشروع و حرام قرار دارد که بهره وری از غریزه جنسی را در بیراهه گناه و فساد می افکند و به این وسیله « زنا » که ارتباط ناسالم و حرام زن و مرد با هم است تحقق می یابد و فساد و بی بندوباری در جامعه ترویج می گردد.
کسانی که به انجام عبادت بزرگی چون عفت جنسی یا پاکدامنی در غرایز جنسی توفیق حاصل می کنند هرگز به دام فسق و فجور و ایجاد ارتباط های نامشروع و حرام جنسی گرفتار نمی شوند و همواره پاک می زیند و از نعمت غریزه جنسی به وسیله ازدواج بهره برداری های شایسته و صحیح می کنند.
۴) آنان که در اثر ایجاد پیوند معنوی با حضرت پروردگار به مراقبت های ویژه و مستمر اخلاقی به منظور رسیدن به « حلال خواری » و اجتناب و پرهیز از « حرام خواری » می پردازند به مرور به مراتب بالای « تقوای اقتصادی » می رسند. تقوای اقتصادی حالت و صفت ثابت و ملکه ای ارزشمند و پایدار است که در جان و روح این افراد به تثبیت می رسد و آنان را از هر نوع معصیت و گناه اقتصادی بازمی دارد.
همچنین آنان که در مسیر جلب خشنودی خداوند متعال و خالص و ناب و زلال سازی رفتار و کنش و عملکردهای خویش به مراقبت ها و خودسازی های مستمر می پردازند تا به عفت جنسی یا پاکدامنی در غرایز جنسی نائل آیند سرانجام به « تقوای جنسی » می رسند که مرتبه ای است آرامش بخش و حالت و صفت و ملکه ثابتی است در جان و روح آنان که به هیچ وجه به فساد جنسی مبتلا نمی شوند و شخصیت ساخته و پرورده شده الهی خویش را بالاتر و والاتر از آن می یابند که به ایجاد رابطه نامشروع با دیگران بپردازند و از بیراهه فسق و فجورـ و نه از راه صحیح و با ازدواج ـ به بهره وری از نعمت شهوت و غریزه جنسی اهتمام ورزند.
« تقوای اقتصادی » و نیز « تقوای جنسی » با درون مایه های اصیل و صفات پایدار و تنزهی که در جان و روح افراد به وجود می آورند به مرور و در نهایت به سالم سازی اجتماع انسانی می انجامند و جامعه را آرام آرام به پرهیز از معاصی و گناهان و مفاسد اقتصادی و جنسی رهنمون می شوند.
« عبادت » در مفهوم « عام » شامل همه اعمالی می شود که در مسیر جلب رضایت و خشنودی خدا و برای نیل به رشد و کمال و تقرب الهی و به منظور تحقق ارزش های و به ظهور درآمدن آثار فردی و اجتماعی و فرهنگی و سیاسی و اقتصادی قوانین حیاتبخش اسلام به انجام می رسد.
« تقوای جنسی » مرتبه ای است آرامش بخش و صفت و ملکه ثابتی است در جان و روح که در اثر آن انسان متقی شخصیت ساخته و پرورده شده الهی خود را بالاتر و والاتر از آن می یابد که به فساد و فسق و فجور آلوده سازد.
مفاسد اقتصادی و بی بند و باری های جنسی با درون مایه های اصیل و صفات پایدار و تنزهی که در اثر تقوای اقتصادی و جنسی در نفوس به وجود می آید مرتفع می گردند و سالم سازی اجتماع انسانی اثر طبیعی این دو نوع تقوا می باشد .
منبع : روزنامه جمهوری اسلامی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
شورای نگهبان آمریکا مجلس شورای اسلامی انتخابات دولت حجاب حسین امیرعبداللهیان جنگ دولت سیزدهم حسن روحانی انتخابات مجلس دوازدهم مجلس
تهران شهرداری تهران قتل سیل هواشناسی فضای مجازی سیلاب سامانه بارشی شهرداری آموزش و پرورش باران سلامت
خودرو قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو قیمت خودرو یارانه بانک مرکزی دلار مسکن ایران خودرو حقوق بازنشستگان ارز
تلویزیون سینمای ایران نمایشگاه کتاب دفاع مقدس صدا و سیما رهبر انقلاب مسعود اسکویی صداوسیما سینما موسیقی سریال مهران غفوریان
دانش بنیان
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین حماس جنگ غزه روسیه اوکراین امیرعبداللهیان نوار غزه انگلیس ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید مهدی طارمی لیگ برتر سپاهان جواد نکونام بارسلونا بازی باشگاه استقلال لیگ برتر انگلیس
باتری اپل آیفون گوگل پهپاد عکاسی ناسا مایکروسافت
خواب ویتامین بیمارستان کاهش وزن فشار خون چای سلامتی توت فرنگی آلرژی کبد چرب اعتماد به نفس