چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

همه چیز دربارهٔ مادرم - TOUT SUR MA MERE


همه چیز دربارهٔ مادرم - TOUT SUR MA MERE
سال تولید : ۱۹۹۹
کشور تولیدکننده : اسپانیا و فرانسه
محصول : اوگوستین آلمودووار
کارگردان : پدرو آلمودووار
فیلمنامه‌نویس : پدرو آلمودووار
فیلمبردار : آفونسو بئاتو
آهنگساز(موسیقی متن) : آلبرتو ایگلسیاس
هنرپیشگان : سسیلیا رات، ماریزا پاردس، پنه‌لوپه کروس، آنتونیا سان خوآن، کاندلا پنیا، الوی آسورین و روسا ماریا ساردا
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۶ دقیقه


̎مانوئلا̎ (رات)، مادر مطلقه‌ای است که پسرش، ̎استبان̎ (آسورین) را تا دوران بلوغ به تهائی بزرگ کرده و به شدت از لحاظ احساسی به او وابسته است. یک شب، ̎مانوئلا̎ و ̎استبان̎ به دیدن اجرائی از نمایشنامهٔ ̎تراموائی به نام هوس̎ می‌روند؛ پس از پایان نمایش، ̎استبان̎ که دویده تا امضائی از ̎اوما روخو̎ (پاردس) ـ بازیگر نقش ̎بلانش̎ ـ بگیرد، به اتومبیلی در حال حرکت برخورد می‌کند و کشته می‌شود. ̎مانوئلا̎ که زندگی‌اش زیر و رو شده، به امید یافتن شوهر سابقش (و پدر ̎استبان̎)، به بارسلون می‌رود و دوباره با دوست قدیمی‌اش، ̎لاآگرادو̎ (سان خوآن) رابطه برقرار می‌کند و از طریق او با ̎خواهر روسا̎ (کروس)، راهبه‌ای مهربان آشنا می‌شود که با مادری بدقلق‌تر (ساردا) باید کنار بیاید. در حالی‌که ̎مانوئلا̎ دنبال کار می‌گردد، با ̎اوما روخو̎ دوست می‌شود. ̎اوما̎ نیز از طرف دیگر، با مشکلات خاص خودش دست به گریبان است...
● پیدا کردن تفاوت بین ملودرام‌های احساساتی و واقعی با فیلم‌های دروغین و اشک‌انگیز چندان دشوار نیست. برای تمیز این دو نوع فیلم دو مشخصهٔ اصلی داریم: شخصیت‌های باورپذیر و فیلمنامهٔ هوشمندانه. آثاری مثل همه چیز دربارهٔ مادرم این دو ویژگی را با قدرت تمام عرضه می‌کند. خط روائی فیلم بدیع است و شخصیت‌های تازه و تأثیرگذار فیلم مسیرهای غیرمنتظره‌ای را طی می‌کنند که تجربهٔ تماشای فیلم را لذت‌بخش می‌کند. فیلم حکایت زنان و مادران درگیر وظایف مادرانه و زنانه است و شخصیت‌های مرد کاملاً حاشیه‌ای هستند. آلمودووار در این فیلم هم از شخصیت‌های نامتعارف و غریبی که همیشه در آستین دارد، استفاده و این‌بار بر فردیت و انسانیت آنان تأکید مضاعفی می‌کند. دیدگاه بصری فیلم با بهره‌گیری از رنگ‌های روشن، لباس‌های قرمز، رومیزی‌های زرد و پیراهن‌های نارنجی، جلوهٔ آشنای سینمای آلمودووار است. همه چیز دربارهٔ مادرم نمایش بلوغ فیلم‌سازی آلمودووار است که نشان می‌دهد ملودرام و نمایش احساسات در سینما هنوز راه‌های تازه و بدیعی برای متأثرکردن تماشاگر چشم و دل سیر و باتجربهٔ این سال‌هاست. اسکار بهترین فیلمنامهٔ اریژینال و بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان با اقتدار به آلمودووار رسید که پیش از آن در عین ناباوری، نخل طلای کن ۱۹۹۹ را از دست داده بود.