چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
ال توپو (موش کور) - El Topo
![ال توپو (موش کور) - El Topo](/mag/i/3/b9t1h.jpg)
کشور تولیدکننده : مکزیک
محصول : روبرتو ویسکین
کارگردان : الکساندر یودوروفسکی
فیلمنامهنویس : الکساندر یودوروفسکی
فیلمبردار : رافائل کورکیدی
آهنگساز(موسیقی متن) : الکساندر یودوروفسکی
هنرپیشگان : الکساندر یودوروفسکی، برونتیس یودوروفسکی، مارالورنزیو، دیوید سیلوا، پائولا رومو، هکتور مارتینز، ژاکلین لوئیس، رابرت جان، خوآن خوزه گورولا و خوزه آنتونیو آلکاراز.
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۴ دقیقه.
هفتتیر کشی سیاهپوست بهنام «ال توپو» (الکساندر یودوروفسکی) با پسر هفتسالهاش، «برونتیس» (برونتیس یودوروفسکی) در صحرا بهراه میافتند و از شهری میگذرند که تمام موجودات زنده آن قتل عام شدهاند و بعد، به قاتلان، «کلنل» (سیلوا) و گروه خود میرسند که صومعهای را به وحشت انداختهاند. خلقت: «ال توپو» تبهکاران را محکوم به مرگ میکند. بعد، «برونتیس» را به راهبان غارت شده میسپارد و همراه «مارا» (لورنزیو) میرود. «مارا» او را وادار میکند که با چهار استاد صحرا مبارزه کند. استاد اول (مارتینز)، گوشهنشین نابینائی است که به یک روح بدل شده است. «ال توپو» با حیلهای او را میکشد. پیامبران: زن همجنس دوستی همراهشان میشود تا جای سه استاد دیگر را نشان دهد. «ال توپو» با حیله و شانس بر هر سه غلبه میکند و نیروهایشان را تصاحب میکند. اما «مارا» مجذوب زن میشود و با تپانچهای طلائی به «ال توپو» شلیک میکند. زخمهای عیسی روی دستها و پاهای «ال توپو» ظاهر میشوند.و آنان رهایش میکنند تا بمیرد. مزامیر: سالها بعد، «ال توپور» مرد مقدس جمعی از ناقصالخلقهها و افیجها شده که در غارهائی زندانی شدهاند. «ال توپور» تصمیم میگیرد با کندن نقبی به شهر مجاور، مردمش را نجات دهد. اما مردم شهر سادیستی، منحرف و فاسد هستند. «ال توپو» و یکی از زنهای کوتولهاش (لوئیس) به نیت جمع کردن پول برای تهیه دینامیک، با هم ارتباط برقرار میکنند. یکشنبهای، کشیش تازه در بازی رولت روسی، گلولههای واقعی در تپانچه میگذارد و پسر کوچکی میمیرد. آخرالزمان: «ال توپو» میفهمد که کشیش تازه، پسرش (جان) است. پسر لباس سیاه پدرش را میپوشد. و قسم میخورد با کامل شدن نقب، پیرمرد را بکشد. بالاخره ناقصالخلقهها رها میشوند، ولی مردم شهر قتل عامشان میکنند. «ال توپو»ی زخمی، کشتاری بهراه میاندازد و بعد، خود را آتش میزند و پسرش با زن کوتوله و نوزادش به راه میافتند.
* صحنه آغازین ال توپو پیشرفت قابل توجهی نیست به ساخته قلبی یودوروفسکی، فاندو و لیس (1968) نشان میدهد و حاکی از آن است که این کارگردان بحثانگیز شیلیائی، درسهائی را که از سوررآلیستها در پاریس فرا گرفته است، با وضوح جدیدی بهکار میبندد. اما بهزودی تداعیهای پُرابهام، کارگردان را معرکه گردانی به سبک فدریکوفلینی مینمایاند (و نه خیالپرداز اصلی که یودوروفسکی دلش میخواهد بنماید). تراکم تداعیها اینجا در طول فیلم ادامه مییابد و کار به آنجا میکشد که حتی فرم دراماتیک اثر هم به عاریت گرفته میشود (از سرجولئونه وگلوبرروشا)، البته با تقلیل منبع اقتباس تا حد جوههای تآتری. استعاره اصلی ال توپو ناظر بر چرخه زندگی است: با آزمون مردانگی آغاز میشود، به عذاب مسیح میرسد و با رستگاری اخلاقی به پایان میرسد. استعمارهای عمیقاً ارتجاعی و خیانتی به فرناندو آرابال و ژرژ باتای - بنیانگذاران ژانر خود سرگذاشتنامههای سورر آلیستی. سیرک یودوروفسکی دو برنامه ظاهراً اریژینال دارد: مراسم کلیسائی رولت روسی و برخورد با سومین استاد صحرائی که با نزدیک شدن (ال توپو)، خرگوشهایش میمیرند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست