دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا

باغ وحش شیطانی - Black Zoo


باغ وحش شیطانی - Black Zoo
سال تولید : ۱۹۶۳
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : هرمن کوئن
کارگردان : رابرت گوردون.
فیلمنامه‌نویس : ایبن کندل و کوئن.
فیلمبردار : فلوید کرازبی.
آهنگساز(موسیقی متن) : پل دانلپ.
هنرپیشگان : مایکل گوگ، جین کوپر، راد لارن، ویرجینیا گری، الیشا کوک جونیر و ماریانا هیل.
نوع فیلم : رنگی، ۸۸ دقیقه.


مدیر یک باغ‌وحش خصوصی، "مایکل کانراد" (گوگ)، رهبر فرقه‌ای حیوان‌پرست است. او تمام کسانی را که بخواهند. مانع تحقق اهدافش شوند، با استفاده از حیوانات باغ‌وحش به قتل می‌رساند. به‌دنبال وقوع یک رشته از جنایت‌ها، پلیس جست‌وجوی بی‌حاصلی را برای یافتن قاتل انجام می‌دهد. تنها کسی که از راز مرد آگاه است، کارگر کرولال (لارن) او است. در پایان، وقتی مرد می‌خواهد همسرش (کوپر) را به شیوه‌ای مشابه به قتل برساند، شوک روانی وارد شده، به کارگر، باعث می‌شود حافظه و قدرت گویائی و شنوائی او باز گردد و به یاد بیاورد که در اصل پسر مرد از ادواج‌اولش بوده و مرد سال‌ها پیش مادر او را به همین روش به قتل رسانده است. او برای نجات جان مادری‌اش با پدر درگیر می‌وشد و او را از پا در می‌آورد. سپس همراه زن آن‌جا را ترک می‌کند.
٭ عامل اصلی هراس‌انگیزی این فیلم ترسناک، حضور گوگ، از بهترین بازیگران نقش‌های منفی سینمای انگلستان (به‌ویژه در آثار ترسناک کمپانی همر) است که اخیراً، پس از سال‌ها خاموشی و فراموشی، فیلم‌سازانی مثل وس‌کریون و تیم برتن با سپردن نقش‌هائی در آثارشان، به ادای دین به او پرداختند. در این‌جا می‌بینیم که به دلیل هم‌نشینی طولانی او با حیوانات و دوری‌اش از دنیای انسانی، رفتارش با انسان‌ەا (به‌گونه‌ای هراس‌انگیز) متفاوت از رتفارش با حیوانات نیست و حتی آن‌ها را در رده‌ای پائین‌تر قرار می‌دهد. در صحنه‌ای که همسرش از کارگر لال (در واقع پسر مرد) می‌خواهد تا با آنان شام بخورد، مرد تأکید می‌کند "حیوانی را که عادت کرده به تنهائی غذا بخورد، نمی‌توان از عادتش دور کرد". هم‌چنین می‌توان اشاره کرد به هراس‌زدن در صحنه‌ پایانی، وقتی در می‌یابد که چطور مرد در طول این همه سال زندگی مشترک، در رفتارش با او (مثل حیوانات)، در واقع به پرورش و رام کردنش همت گمارده بوده است. از دیگر عوامل تمایز این محصول کم‌هزینه، کار کوئن و کندل است که او را در آثار قبلی‌اش (از جمله من یک فرانکنستاین نوجوان بودم، هربرت ل. استراک ـ ۱۹۵۷) یاری داده بود. فیلم‌برداری کرازبی نیز استادانه است و سهم به‌سزائی در خلق فضای فیلم دارد.