دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
مجله ویستا
مقررات راهنمایی و رانندگی
مدیر ویژه برنامه فرهنگی، آموزشی شهرک ترافیک با بیان اینکه درشهرک ترافیک مقررات راهنمایی و رانندگی آموزش داده می شود گفت: به کلیه کودکان و نوجوانان شرکت کننده در شهرک ترافیک طی دوره کوتاه مدت گواهی مقررات عبور و مرور داده می شود.
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی پلیس، شهرک آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک با حضور سردار «انصاری» معاون راهنمایی و رانندگی ناجا، مسوولان سازمان حمل و نقل و ترافیک، دانش آموزان ابتدایی دبستان دخترانه بنت الهدی در منطقه ۱۷ برگزار شد.
سرهنگ" نوری فر" مدیر ویژه برنامه فرهنگی آموزشی شهرک ترافیک در مورد این شهرک اظهار داشت: در اجرای تدابیر فرمانده نیروی انتظامی این طرح حدود دو ماه پیش طراحی و اقدامات لازم در این زمینه انجام شد.
وی به همکاری با" دکتر بهبهانی" معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و مهندس "حاج نصراللهی" مدیریت پارک ترافیک اشاره کرد و گفت: به منظور استفاده بهینه از برنامه های پیش بینی شده تعدادی از مهد کودک ها و دبستان های مناطق مختلف شهر تهران و همچنین مراکز تحت پوشش نیمه وقت و شبانه روزی سازمان بهزیستی در ویژه برنامه فرهنگ آموزشی شهرک ترافیک معاونت راهور ناجا شرکت داشته و از این طریق به کودکان ونوجوانان مقررات عبور و مرور آموزش داده می شود.
مدیر ویژه برنامه فرهنگی آموزشی شهرک ترافیک تصریح کرد: این ویژه برنامه به مدت هفت روز و با حضور کودکان هر روز صبح ها از ساعت هشت الی ۱۱ و عصر ها از ساعت ۱۴ تا ۱۷ در پارک ترافیک واقع در میدان پونک اجرا می شود.
وی به آموزش کودکان در زمینه عبور از خیابان، آشنایی و استفاده از پل های عابر پیاده، گذرگاه های مخصوص عابران پیاده ، چراغ های راهنمایی و رانندگی ، دوچرخه سواری و همچنین استفاده از تجهیزات ایمنی و استفاده از خودرو و آشنایی با تقاطع ها و تابلو ها با توجه به گروه های سنی آنها توسط مربیان که از ماموران راهنمایی و رانندگی است ، اشاره کرد.
سرهنگ نوری فر به نمایش فیلم و انیمیشن های راهور و همچنین ثبت خاطره ترافیکی و کشیدن نقاشی با موضوع ترافیک اشاره کرد و افزود: اجرای کلیه برنامه های هنری و عملی دارای رویکرد آموزش صحیح عبور ومرور به کودکان و آموزش قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی با هدف فرهنگ سازی می باشد.
مدیر ویژه برنامه فرهنگی آموزشی شهرک ترافیک اعلام کرد: برای کلیه کودکان و نوجوانان شرکت کننده در شهرک ترافیک طی دوره های کوتاه مدت گواهی مقررات عبور و مرور از سوی معاونت راهور ناجا صادر خواهد شد.
سرهنگ نوری فر گفت: برنامه های آموزشی این شهرک به صورت یک فیلم آموزشی در اختیار مهدهای کودک و دبستان های کشور قرار می گیرد.
برای استفاده از اتومبیل هم باید به نکاتی توجه کنید:
- هرگز بدون داشتن گواهینامه معتبر رانندگی عهدهدار رانندگی اتومبیلی نشوید هرچند که برایتان جالب باشد. به موجب بند ۴ ماده ۲۲ آیین نامه راهنمایی و رانندگی؛ گواهینامه رانندگی پایه دوم شخصی به افرادی داده میشود که علاوه بر داشتن سواد خواندن و نوشتن و قبولی در آزمایشات و امتحانات دارای ۱۸ سال تمام باشند.
- اگر بدون گواهینامه در هنگام رانندگی اتومبیل دچار سانحهای شدید شما مقصر هستید و اگر این حادثه منجر به فوت شخص شود بر اساس قانون قتل عمد محسوب میشود. به این مسأله فکر کنید.
- با سوئیچ اتومبیل متوقف شده هم بازی نکنید چون ممکن است اتومبیل روشن شود و حادثهای ببار آید.
- هرگز با ترمز دستی، دنده، فرمان اتومبیل و سایر وسایل اتومبیل پارک شده بازی نکنید ممکن است اتومبیل در سراشیبی باشد و به حرکت در آید و شما نتوانید آنرا نگهدارید و باعث حوادث ناگواری شود.
- هنگام حرکت با راننده اتومبیل صحبت و یا جرو بحث نکنید، ممکن است حتی برای یک لحظه حواس او پرت شود و باعث حادثه گردد.
- هنگام حرکت اتومبیل با سرنشینان نیز آهسته صحبت کنید تا حواس راننده پرت نشود.
- هرگز از در سمت چپ اتومبیل (سمت طرف خیابان) سوار یا پیاده نشوید چون این کار خطرناک است و ممکن است دست شما آسیب ببیند. همیشه از در سمت راست اتومبیل (سمت طرف پیادهرو) سوار یا پیاده شوید.
- سعی کنید در صندلی جلوی اتومبیل ننشینید، اگر هم مجبور به اینکار شدید حتماً از کمربند ایمنی استفاده نمایید. حتی هنگامی که در صندلی عقب اتومبیل مینشینید اگر کمربند ایمنی وجود داشت حتماً از آن استفاده نمائید.
- توجه داشته باشید که هیچگاه در وانت بار در قسمت عقب آن که مخصوص حمل بار است سوار نشوید. اینکار علاوه بر اینکه خطرناک است خلاف قانون نیز میباشد و برای راننده هم عواقب قانونی به دنبال دارد.
- هرگز دست و یا سر خود را از پنجره اتومبیل بیرون نیاورید چون حوادث ناگواری را به دنبال خواهد داشت.
- تا توقف کامل اتومبیل هرگز برای پیاده شدن در را باز نکنید و قبل از حرکت از بسته بودن کامل در مطمئن باشید.
- برای سوار شدن به تاکسی سعی کنید در محلهای مجاز که با تابلو "ایستگاه تاکسی" مشخص شده است منتظر آن باشید. هرگز در محل تقاطعها و جاهای شلوغ و پرترافیک منتظر تاکسی نأیستید.
- برای پیاده شدن از تاکسی سعی کنید در محل مناسبی از راننده بخواهید که توقف کند تا مزاحمتی برای دیگران بوجود نیاید.
- برای سوار شدن و پیاده شدن و در داخل تاکسی رعایت حقوق دیگران و رعایت شئون اسلامی را بنمائید.
- هیچگاه مواد خوراکی و نوشیدنی به راننده تعارف نکنید چون خوردن و آشامیدن توسط رانندگان خلاف قانون و مقررات است.
- هیچگاه راننده اتومبیل را به تند راندن و سرعت غیر مطمئن تشویق نکنید چون سرعت زیاد از حد و نامناسب موجب تصادف و ضایعات جبران ناپذیری میشود.
- هرگز راننده را تشویق به سبقت نکنید چون سبقت بیموقع بخصوص در جادههای خارج از شهر تصادف و یا تصادفاتی را بهدنبال خواهد داشت.
"رعایت حقوق دیگران توسط افراد هر جامعه نشان دهنده رشد اخلاقی و اجتماعی آن جامعه است."
تقریباً اکثر رانندگان فکر میکنند راننده خوبی هستند، به خصوص وقتی که تجربه و اعتماد به نفس هم داشته باشند. اما حتی بهترین رانندگان هم گاهی اوقات اشتباه میکنند ممکن است قسمتی از ماشین خراب شود، شرایط آب و هوایی تغییر کند و یا سر و کارشان با رانندگانی بیفتد که مقررات راهنمایی و رانندگی را نادیده میگیرند و اصلاً نمیتوان رانندگی آنها را پیش بینی کرد.
برای این که اشتباه نکنید و یا درگیر تصادفی نشوید که راننده دیگری مسبب آن بوده، اصول رانندگی را بیاموزید.
اصول رانندگی بشرح زیر است:
۱) همیشه آماده بوده و جلو را نگاه کنید.
۲) با سرعت مطمئنه برانید.
۳) فاصله را رعایت کنید.
۴) کمربند ایمنی را ببندید.
۵) اگر خسته اید و یا دارو مصرف کرده رانندگی نکنید.
۶) مراقب باشید ماشین از لحاظ فنی ایراد نداشته باشد.
آماده باشید و جلو را نگاه کنید باید در جای خود راحت باشید، هردو دستتان باید به فرمان باشد. اگر به طرز غیرصحیح نشسته و یا فرمان را فقط با یک دست بگیرید، کنترل ماشین سخت میشود و راحت طلبی شما به هنگام رانندگی ممکن است منجر به حوادث خطرناکی شود. شرایط و اوضاع ترافیکی مدام تغییر میکند و هیچ گاه نباید از توجه به شرایط متغیر غافل بمانید، همیشه باید چشم شما به جاده باشد و فقط پیش رو یا ماشین جلویی را به عنوان نقطه تمرکز درنظر نگیرید بلکه فراتر از آنچه پیش رو دارید را نیز نگاه کنید تا مراقب وقایعی که محتمل به وقوع هستند نیز باشید.چشمان شما باید مواظب تمام جهات باشد، هر چند وقت یکبار در آینه نگاهی به عقب بیاندازید. اشتباهاتی را که ممکن است سایر رانندگان مرتکب شوند پیش بینی کنید و در مورد راه چاره آن نیز بیندیشید.مثلا هیچ وقت مطمئن نباشید که رانندهای که به تابلوی ایست یا احتیاط نزدیک میشود خواهد ایستاد. مطمئن شوید که سایر رانندگان متوجه شما هستند. سعی کنید با راننده دیگری که به تقاطع نزدیک میشود ارتباط چشمی برقرار کنید. گرچه گاهی اوقات ارتباط چشمی کافی نیست. برای اطمینان بیشتر میتوانید گردش و زاویه چرخهای ماشینی را که به شما نزدیک میشود درنظر بگیرید. سرعت گردش و زاویه چرخهای جلو نشانگر قصد راننده به توقف یا گردش به طرف مشخصی هستند. اگر راننده در حال رسیدن به تابلوی ایست است ولی سرعت چرخها حاکی از قصد او به توقف نیست، شما باید ترمز را به آرامی گرفته و آماده توقف شوید و نیز با صدای بوق او را متوجه خود کنید. در صورتی که زاویه چرخهای جلو، با سمتی که راهنمای ماشین نشان میدهد یکی نیست، خود را برای یک گردش ناگهانی یا عدم گردش آماده کنید. در صورتی که زودتر از زمانی که به تقاطع میرسید، اوضاع را وارسی کنید، زمان سریع تری نیز برای واکنش خواهید داشت. اگر حق تقدم با شماست، مطلقاً نباید حق به جانب باشید. آماده باشید که از حق تقدم خود بگذرید تا درگیر تصادف نشوید. چند دقیقه صبر کردن برای دیگران از وقوع تصادف بهتر است. این که حق به جانب شما بوده، صدمه ناشی از تصادف را جبران نمیکند.
● رعایت فاصله
از هر ده تصادف، چهار مورد در اثر برخورد از عقب است که معمولاً به خاطر عدم رعایت فاصله پیش میآید. باید فاصله کافی با اتومبیل جلویی داشته باشید تا در صورت ترمز ناگهانی تصادفی پیش نیاید.برای رعایت فاصله محتاطانه، قانون دو ثانیه را به کار برید. شیئی را مانند یک علامت، یک درخت یا روگذر در جاده انتخاب کنید. وقتی که اتومبیل جلویی از آن میگذرد، آرام و بلند شروع به شمردن کنید ۱۰۰۲ – ۱۰۰۱ اگر قبل از اتمام شمارش، شما نیز از آن شیء عبور کردید، بدانید که فاصله را رعایت نکردهاید. سرعت خود را کم کنید تا از ماشین جلویی دور شوید. در هوای بد، به منظور فاصله بیشتر شمارش را تا ۳ یا ۴ ادامه دهید.اگر ماشین عقبی خیلی نزدیک به شما میراند، مسیر عبور خود را در صورت امکان تغییر دهید یا از سرعت خود کاسته و در صورت لزوم از جاده خارج شوید تا ماشین پشت سری از شما بگذرد و قبل از بیرون رفتن از خیابان و یا بازگشت به آن حتماً راهنما بزنید. هیچ گاه نباید روی ترمز بزنید. دو کار اشتباه منجر به نتیجه درست نمیشود. به منظور توقف یا گردش، ترمز را زودتر و به آرامی فشار دهید. این عمل، رانندگان پشت سری را از قصد شما برای کاستن از سرعت آگاه میکند.
هم چنین فاصله جانبی خود را همیشه رعایت کنید تا در صورت تغییر مسیر ناگهانی یا خارج شدن از مسیر دچار خطر نشوید. در صورت امکان همیشه در چپ و راست خود " راه فراری" درنظر داشته باشید.
● کمربند ایمنی و کمربند کودکان
همیشه امکان درگیری در تصادفی که احتمالش را نمیدادهاید وجود دارد. بهترین راه پیشگیری در اغلب ماشینها استفاده از کمربند ایمنی است که بر روی کمر و شانهها بسته میشود. در صورت استفاده از کمربند ایمنی، امکان کشته یا مجروح شدن شما در تصادف ۵۰% از زمانی که نبستهاید کمتر است.در صورت استفاده از کمربند ایمنی، شما بخشی از ماشین میشوید و نه شیئی سرگردان درون ماشین. اگر در داخل ماشین به اشیا درونی اصابت نکنید، شانس شما برای زنده ماندن با تنها تعدادی جراحات سطحی بسیار بیشتر از موقعی است که کمربند نبستهاید. کمربند ایمنی نجات بخش جان شماست و نیز از میزان جراحات میکاهد. دانستن این حقایق مشوق شما در استفاده از کمربند ایمنی خواهد بود:
اگر در اثر تصادف به بیرون از ماشین پرتاب شوید، امکان کشته شدن شما ۲۵ بار بیشتر از زمانی است که در درون ماشین بمانید.
از هر ۱۰ تصادف، ۸ تای آن سرعتی کمتر از ۶۵ کیلومتر بر ساعت داشتهاند و حتی در سرعتی مانند ۲۰ کیلومتر بر ساعت تصادفات دارای تلفات بوده است. حدود ۷۵% تصادفات در فاصله کمتر از ۴۰ کیلومتری منزل راننده اتفاق میافتد. بنابراین بهتر است حتی در سفرهای کوتاه و سرعت کم از کمربند ایمنی استفاده کنید.
از این که در کمربند خود گیر بیفتید نهراسید. کمتر از ۵/۱ درصد تصادفات منجر به آتش سوزی یا غرق شدن در آب میشود. حتی در چنین مواقع نادری، کمربند ایمنی از وارد شدن ضربهای که منجر به بیهوشی شما بشود یا از مجروح شدن شدید شما که ممکن است مانع فرارتان شود، جلوگیری میکند. ظرف ۱ تا ۲ ثانیه میتوانید کمربند خود را باز کرده و از ماشین خارج شوید.
کمربند ایمنی باعث جلوگیری از تصادف میشود. باعث میشود شما به فرمان نزدیک بمانید و اگر ماشین ازکنترل خارج شد باز هم بتوانید ترمز کنید. با داشتن کمربند میتوانید دوباره ماشین را در کنترل بگیرید. بدون آن حتی نمیتوانید در سرجای خود بمانید. برای ایمنی بیشتر، پشت سری خود را تنظیم کرده، درها را قفل و اشیا سنگین و بدون اتکا را از فضای ماشین خارج کنید، میتوانید آنها در صندوق عقب بگذارید.
● شرایط جسمانی شما
در صورتی که احساس کسالت یا خستگی میکنید بهتر است رانندگی نکنید و یا در سفرهای طولانی هر چند ساعت، برای استراحت توقف کنید. اگر احساس خستگی میکنید پنجرهها را باز کنید تا هوای تازه داخل شود و یا برای نوشیدن قهوه یا چای توقف کنید. در فاصله یک ربع پس از برخواستن از خواب و یا در صورت خستگی زیاد، به هیچ وجه رانندگی نکنید. به خاطر داشته باشید داروها میتوانند شما را در رانندگی تحت تاثیر قرار دهند. قبل از هر حرکت حتماً با پزشک یا داروساز درباره دارویی که مصرف میکنید، مشورت نمایید.
● بوق
ممکن است بوق، بخش چندان مهمی از تجهیزات ایمنی به نظر نرسد ولی تنها وسیلهای است که میتواند سایر رانندگان یا عابران را از امکان وجود خطر مطلع کند. اگر بوق ماشین کار نمیکند، حتماً آن را درست کنید. به خاطر داشته باشید که بوق به عنوان وسیلهای جهت هشدار دادن به کار میرود و نباید به طور غیر ضروری و یا برای نشان دادن عصبانیت خود به سایر رانندگان و عابران آن را بکار برید.
● رانندگی در شرایط خاص
حتی در بهترین شرایط، در رانندگی شما باید توجه خود را کاملا معطوف کرده و حس قضاوت خوبی داشته باشید. در شرایط ویژه یا در هنگام بروز خطر، توجه و حس داوری شما بسیار مهم است. برای اینکه راننده خوبی باشید باید رانندگی در بزرگراه، شب هنگام، هوای بد و یا شرایط اضطراری را خوب بدانید.
● رانندگی در بزرگراه
آزادراه یعنی بزرگراهی که منقسم شده و تردد در یک یا دو یا چند مسیر انجام میشود و امکان ورود و خروج از آن با استفاده از ورودی و خروجیها میسر است.قبل از ورود به بزرگراه از روی نقشه ورودی و خروجی خود را مشخص کنید. اگر از خروجی رد شدید، هیچگاه با دنده عقب برنگردید. از خروجی بعدی خارج شده سپس راه خود را برای ورود به بزرگراه و طی مسیری دیگر بیابید. همیشه خروجی به مقصدی که میخواهید بروید از سمت دیگر بزرگراه وجود دارد. در صورتی که تابلوی ایست، احتیاط، چراغ راهنما یا خروجی و ورودی دیگری وجود نداشته باشد میتوانید از مسیرهای تعیین شده جهت عبور استفاده کنید. برای اینکار راهنما زده و عبور و مرور در بزرگراه را به دقت زیر نظر داشته باشید.در صورت لزوم از سرعت خود برای وارد شدن به مسیر بکاهید. اگر مسیر ورودی برای دستیابی به بزرگراه آنقدر کوتاه است که با همان سرعت نمیتوانید وارد شوید، مطمئن ترین راه برای ورود، ایست تا زمانی است که وقفهای در عبور و مرور پیش نیاید. سپس وارد بزرگراه شده و به سرعت مورد نظر برسید. برای اجتناب از تداخل با سایر مسیرها فقط وقتی که ضروری است بایستید و سپس بسرعت وارد مسیر تردد شوید.در هنگام رانندگی در بزرگراه حتما در موقع تغییر مسیر از راهنما استفاده کنید و به اطراف حتما نگاه کنید تا با ماشینهای پشت سری تداخل نکنید و حتما بعد از تغییر مسیر راهنما را خاموش کنید. در صورت امکان از مسیر سمت راست خارج شوید تا ورود سایر اتومبیلها تسهیل شود. برای اجتناب از تغییر مسیر در آخرین لحظه، به تابلوهای راهنما و خروجیها دقت کرده قدری زودتر در مسیر مناسب خروج قرار گیرید و حداقل ۳۰ متر قبل از رسیدن به محل خروجی راهنما بزنید. هنگامیکه وارد خروجی شدید، از سرعت خود بکاهید معمولا سرعت مجاز در خروجیها کمتر از مسیر اصلی است. بعد از ترک آزاد راه به تابلوهای سرعت مجاز دفت کرده و با بررسی کیلومتر شمار مطمئن شوید با سرعت مجاز میرانید. رانندگی در بزرگراه معمولاً سرعت بیشتر و ماشینهای بیشتری را نیز در بردارد و شما باید هوشیار باشید. هر قدر سرعت بیشتر باشد و میزان عبور و مرور نیززیاد باشد شما باید سریعتر فکر کرده و سریعتر از زمانی که در خیابان میرانید ماشین را کنترل کنید. در سفرهای طولانی، حتما به فواصل توقف کنید.
در هنگام روز، استفاده از عینک آفتابی میتواند چشمان شما را در برابر اشعه محافظت کند. حدود ۹۰ درصد تصمیماتی که هنگام رانندگی میگیرید بسته به آنچه است که میبینید. هنگام شب باید به منظور کم کردن اثر ناشی از محدودیت دید، احتیاط بیشتری به خرج دهید. همچنین باید بدانید که دید خوب در هنگام شب با بالا رفتن سن، کم میشود. رانندگی در هنگام شب از آنجائی که محدوده دید شما کاهش مییابد، خطرناکتر است. در جادههای باریک، یا مناطق ناآشنا باید سرعت خود را کاهش دهید. نور بالای ماشین تا حدود ۱۵ متر جلوتر را روشن میکند. باید به سرعتی برانید که در چنین فاصلهای امکان واکنش و توقف بموقع را داشته باشید.
به این عمل "راندن در محدوده" نور چراغها گفته میشود. از نیم ساعت بعد از غروب خورشید تا نیم ساعت قبل از طلوع آن، یعنی هنگامی که امکان دید کمتر از ۳۰۰ متر است و نیز در هنگام بارندگی، برف و تگرگ باید چراغهای ماشین را روشن کنید. به هنگام مه نیز بایدچراغ راروشن کنید. حتی اگر نور چراغها به افزایش دید شما کمکی نکنند، ولی باعث جلب توجه سایر رانندگان و رهگذران به ماشین شما میشوند. از چراغهای پارک خود به عنوان جانشین استفاده نکنید. اگر رانندهای، موقعی که امکان دید کاهش یافته به شما چراغ داد، به آن معنی است که دیدن ماشین شما مشکل است و باید از چراغهای بزرگ استفاده کنید. در استفاده از نور بالا احتیاط کنید. اگردر فاصله ۱۵۰ متری ماشینی هستید که به شما نزدیک میشود یا ۶۰ متری ماشینی که از عقب میآید، حتی اگر ماشینی که از جلو میآید در مسیر دیگری قرارداشته باشد باید از نور پایین استفاده کنید. همچنین باید برای رهگذرانی که به سمت شا میآیند از نور پایین استفاده کنید.
اگر ماشینی که به سمت شما میآید از نور بالا استفاده میکند، به او چراغ دهید تا نور خود را عوض کند. برای جلوگیری از کوری در اثر نور بالای ماشین مقابل به سمت راست نگاه کنید و از حاشیه جاده به عنوان راهنما استفاده کنید تا ماشین روبرو از کنار شما عبور کند. برای کاهش اثر کوری، نور چراغ ماشینهای پشت سر، آینه داخل ماشین را در حالت شب قرار دهید. نور داخل اتومبیل شما یا نور چراغهای خیابان امکان دید جاده پیش رو را کاهش میدهند.چراغ داخل اتومبیل را خاموش کرده و نور داشبرد را نیز کم کنید. در صورتیکه چراغها و یا شیشه ماشین کثیف باشند امکان دید کم میشود. شیشه کثیف، کوری ناشی از نور چراغ ماشینهای روبرو را زیاد میکند. حتما شیشه و چراغهای ماشین را برای رانندگی در شب، تمیز کنید.
● جامعه شناسی وضعیت رانندگی در شهرهای ایران:
میدانیم که هر ملتی (درست یا نادرست) به دارا بودن یک ویژگی شخصیتی شناخته میشود و در این میان اگرچه ایرانیها از گذشتههای دور با عناصری همچون میهمان نوازی و فرش و پسته و ... نام آور بودهاند لیکن در سالهای اخیر ویژگی دیگری نیز به این فهرست اضافه شده و آن شیوه خاص رانندگی ایرانی است. چنانکه خارجیهایی که به ایران میآیند پس از بازگشت به کشورشان هنگام بیان خاطرات و برداشتهای خویش از سفر به ایران بدون استثنا به شیوه رانندگی ایرانیان نیز گریزی میزنند و از موتور سوارانی سخن میگویند که بیباکانه و بیهراس از خطراتی که برای خود و دیگران ایجاد میکنند، در بین خودروها میلولند، یا رانندگانی که اصولاً توجهی به علائم و مقررات و احترام به حقوق دیگران ندارند و در کل از شیوه رانندگی ایرانی یاد میکنند در خیابانها بسیار نزدیک به هم و بدون رعایت خط مسیر (لاین) با فاصله سانتیمتری از کنار هم حرکت میکنند.
دهها و صدها مورد از از این دست گویای آن است که شیوه رانندگی قریب به اتفاق ایرانیان به پدیدهای نیازمند توجه تبدیل شده که برایند آن از یک سو خراشیدن روح، آزردن جسم، هرز رفتن تواناییها آسیبهای روحی و اجتماعی و صد البته تلفات جانی و خسارات مالی فراوان و از سویی دیگر و چه بسا مهمتر زیر سوال بردن حیثیت و اعتبار ایرانی است.
بر اساس آمار رسمی تنها در سال ۸۳ بیش از ۲۸ هزار نفر در تصادفات مختلف رانندگی درون شهری و بین شهری جان خود را از دست دادهاند. گزارش از وقوع تصادفات عجیب با تلفات بالا در ایران به یکی از محورهای خبری رسانههای خارجی در چند سال اخیر تبدیل شده است و برایند چنین روندی متأسفانه این خواهد بود که بسیاری از مخاطبین چنین گزارشها و اخباری شیوه رانندگی ایرانیان را به سایر وجود جامعه ایرانی تعمیم میدهد و از آن به یک برداشت کلی در خصوص وضعیت اجتماعی و روحیات ایرانی میرسند.
منظور از شیوه رانندگی در ایران مجموعه رفتارهایی است که تخلفات جریمه شده تنها سهمی از آنها رانندگی دربر میگیرند! این پدیده ناهنجار در دوسوی یک صحنه جان و مال مردم را به بازی گرفته است. اگریک سوی پرده این نمایش رانندگی تلفات و خسارات جانی و مالی و یا هزینههای بیمه پرداختی میبینیم متأسفانه در پشت پرده که سخنی از آن نمیرود و یا بسیار کم مورد توجه قرار میگیرد روزی پیچیده در جریان است که در آن تأثیرات متفاوتی از ایجاد یک هراس و اضطراب عزیزی که تأثیراتی پایدار و غیر قابل جبران بر جای میگذارد قابل شناسایی است.
کجروی اجتماعی به مفهوم رفتاری است که به طریقی ایران انتظارات مشترک اعضای یک جامعه سازگاری ندارد و بیشتر افراد آنرا نادرست میدانند. به دیگر سخن یک رفتار زمانی ناهنجار قلمداد میشود که از سوی اکثریت جامعه قبیح و زشت شمرده شود و اکثریت بتوانند آنرا از رفتار بهنجار و درست تمیز دهند که به نظر میرسد بخش عمدهای از رانندگان ایرانی چه از نظر آگاهی و رفتاری به چنین شناختی رسیدهاند. بیان دو پدیده در سطح جامعه ایرانی تأیید کننده این دیدگاه است: نخست: تقریباً اکثر مردم شهر نشین از وضعیت کنونی رانندگان در ایران سرخورده و دلزده و از این وضعیت نالان هستند و نسبت به ضرورت این تغییر اصرار دارند اما ... ؟!!!
● علل حوادث رانندگی
- ۸۰ درصد موارد صندلی ایمنی کودکان به طور صحیح استفاده نمیشود.
- به عبارت دیگر با توجه به تعداد کل ۴۰۸۰۰ مرگ و میر در هر ۱۳ ثانیه یک نفر در حادثه اتومبیل کشته شده است. ۳۷ درصد مرگ و میر واقع شده در بزرگراهها، به علت خروج ماشین از جاده و برخورد با دیگر ماشینها رخ میدهد. یعنی روزانه به طور متوسط ۷ نفر کشته شدهاند. برخورد ماشینها در تقاطعها ۲۳ درصد مرگ و میر رانندگی به خود اختصاص میدهند.
- صحبت کردن با تلفن در هنگام رانندگی ۶ درصد حوادث اتومبیل سالانه رانندگی به خود اختصاص میدهد به طوری که هرسال تقریباً باعث کشته شدن و وارد آمدن آسیب میگردد.
- بکار بردن کمربند ایمنی ۴۰ الی ۵۰ درصد ریسک حاصل از مرگ و میر رانندگی در جلوی صنلی اتومبیل کاهش میدهد. ۴۷ درصد از کودکانی که در حوادث اتومبیل کشته میشوند در صندلی عقب ماشین قرار ندارند. هزینه عدم استفاده از کمربند ایمنی رانندگی همه مردم به نوعی پرداخت میکنند. هزینه مراقبت و بستری فردی که از کمربند ایمنی استفاده نکرده و دچار حادثه شده است به طور متوسط ۵ میلیون تومان میباشد. یعنی خیلی بیشتر از آنچه که برای مراقبت و بستری فردی که از کمربند استفاده کرده است نیاز است. مردم در حدود ۸۵ درصد از اینگونه هزینهها را متحمل میشوند.
- حادثههای روستایی برای رانندگانی که با سرعت زیاد حرکت میکنند بسیار خطرناک است. تقریباً ۶۵ درصد مرگ و میرهای ناشی از سرعت زیاد در جادههای روستایی رخ میدهد.
- یک سوم مرگ و میرهای ناشی از حوادث اتومبیل به دلیل سرعت زیاد میباشد. عبور از چراغ قرمز سالانه باعث برخورد وسایل نقلیه و آسیب به افراد و مرگ و میر میشود. سرعت زیاد، تغییر مسیر مداوم، عبور از چراغ قرمز و عدم رعایت فاصله، یک سوم تصادفات ترافیکی و دو سوم تصادفات مرگبار را به خود اختصاص میدهند.
- حوادث رانندگان اولین آسیبهای غیر عمدی منجربه مرگ میباشند. درصد زیادی از آسیبهای ریوی و کلیوی و همچنین شکستگیها لگن در افراد به دلیل برخوردهای جانبی ماشینها به وقوع میپیوندند؛ اگرچه اغلب تصادفات از سمت جلو و به صورت شاخ به شاخ نیست ولی در اینگونه برخوردها شکستگی صورت و ضربههای مغزی به وفور به چشم میخورد در بین افراد زیر ۶۵ سال حوادث رانندگی مهمترین عامل آسیب نخاعی میباشد.
- هرشش دقیقه یک عابر پیاده در تصادفات رانندگی آسیب میبیند و هر ۱۰۷ دقیقه یک عابر پیاده جان خود را در اینگونه تصادفات از دست میدهد. اغلب آسیبهای شهری برای عابرین شب هنگام و در فاصله از تقاطعها به وجود میآید. استفاده از قرصها و داروهای خواب آور و یا با عوارض خواب آلودگی در نیمی از تصادفات مسبب حادثه بوده است. به خواب رفتن افراد در هنگام رانندگی سالانه باعث ۱۰۰۰۰۰ تصادف میشود که در نتیجه آن تعداد زیادی آسیب دیده و جان خود را از دست میدهند.
منبع : شبکه اطلاع رسانی کاوش
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست