چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
جنبه هایی از نو آوریهای محمد مهدی شمس الدین در مسایل زنان
اصولگرایان پس از انقلاب اسلامی درایران ، دربرابر رسالت فکری بزرگی قرار گرفتند، اداره وضعیت زنان در یک کشوراسلامی نیازمند اصلاحات ریشهای و فراگیر ، ایجاد مفاهیم و اندیشههای جدید درعرصه نظریه پردازی است . در تجارب اسلامی دیگر نیز که به مرحله اداره جامعه و دولت نرسیدهاند ، اسلامگرایان به برکت این انقلاب ، از مرحله ارتکازات پنهانی درباره زنان به مرحله آشکار سازی نظریه زنان ، تبیین نیازهای عمومی آنها به همراه دستاوردهای گسترده اجتماعی آن ، و برخورد رو در رو با واقعیتهای زنان در جامعه اسلامی ، روی آوردند. یکی از کتابهای معتبر در این زمینه کتاب " مسایل دشوار در فقه زنان " نوشته محمد مهدی شمس الدین است که به بررسی مسایل زنان با نگاه استدلالی پرداخته است . در خاتمه مقال حاضر به مرور اجمالی نوآوریها و نکات مهم این کتاب به عنوان نمونهای از آثار اسلامی متاخر درباره زنان میپردازیم[۱] .
● تاملاتی پیرامون روش استنباط فقهی در عرصه احکام زن و خانواده :
شمس الدین اساس روش مطلوب در استنباط احکام زن وخانواده در اسلام را برخاسته از این ایده میداند که گوناگونی وظیفه ویژه هر جنس فراتری یک جنس و فروتری جنس دیگر را نمیرساند . به عقیده او در نظر گرفتن این پیش فرض برای مطالعه مسایل زنان از آن جهت دارای اهمیت است که فقیه پژوهشگر نصوص وارده در سنت را از سویی در پرتوی توجیهات قرآنی ملاحظه میکند ، و از سوی دیگر قرآن وسنت را در ارتباط و تکامل بخش یکدیگر میبیند . او روش برخورد با سنت معصومان را بدون در نظر گرفتن تبیین قرآنی یا ملاحظه هر یک از این روایات به تنهایی را مناسب طبیعت موضوع نمیداند ؛ و آن را مخل به استنباط دیدگاه اسلامی میبیند . به عقیده شمس الدین ، این فرض که هر کدام از روایات به شکل مستقل یا به شکل تفصیلی به گونهای که از دیگر حالات تفصیلی وضعیت زن و روابط آن با اجتماع و خانواده ، وروابط داخلی خانواده و روابط آن با اجتماع جدا انگاشته شود ،اشتباه روش شناختی مطالعات زنان در نزد پیشینیان است[۲] . او نمونههایی از روش نادرست پیشینیان را در مواردی بیان میکند . نخست آن که مادر در مرکز معنوی و حقوقی ای نسبت به فرزند قرار میگیرد که کمتر موضوعی با آن برابری میکند ، اما همین مادر به عنوان همسر بر اساس برخی از مبانی فقهی احترام و کرامت خود را به گونهای از دست میدهد که گویا صرفا موضوعی جنسی و گرداننده خانه است . یا آن که به رغم اثبات تشریع برابر فریضه امر به معروف نسبت به زن ومرد، فقیهان به روایاتی چون روایت عبدالله بن سنان عمل میکنند که بر اساس آن پیامبر فرمود زنان را در امور معروف نافرمانی کنید پیش از آن که شما را به منکر وادارند و از زنان شریر به خداوند پناه برید و از زنان نیک بر حذر باشید [۳]. شمس الدین نصوص مربوط به شان زن را به دو قسم میداند . بخشی که شامل نصوص ضعیف ، مرسل یا مرفوع میشوند و قسم دوم احادیث معتبری هستند که به لحاظ سند شایسته استنباط حکم شرعی هستند . به عقیده شمس الدین این شایستگی برای استنباط متوقف بر عدم مخالفت آنها با قرآن میباشد . نقد شمس الدین به روش بیشتر فقیهان در برخورد با مسایل زنان آن است که آنها به نصوص این قسمت از فقه بدون دوری گزینی از روایات ضعیف و بدون تامل در روایات معتبر استنباط میکنند . به عقیده او در این زمینه مرجع فهم بسیاری ازنصوص عرف قلمداد میشود در حالی که به اثبات نرسیده است که تمامی ابعاد عرف کنونی در زمان پیامبر و معصومان رایج بوده باشد تا شایستگی آن را داشته باشد که مرجع فهم نصوص قرار بگیرد . به نظر او حتی به شکل اجمال و یا تفصیل به اثبات رسیده است که عناصر عرف کنونی بر اساس عادات و رسوم جدیدی شکل گرفته است که شریعت در پیدایش آن دخالتی نداشته است بلکه ثمره میراث فرهنگیای است که جوامع اسلامی در تعامل با فرهنگها و ادیان دیگربدست آورده اند .[۴]
شمس الدین این گونه از عرفها را شایسته مرجعیت برای فهم نص شرعی نمیداند و از این رو تنها راه تشحیص حکم شرعی در زمینه جایگاه زن در نظام ارزشی و حقوقی اسلام را رجوع به کتاب وسنت معتبر و کوشش برای فهم نصوص مربوط به احکام زن در خانه پدری و خانه همسر و اجتماع در پرتوی دستاوردهای نظریه جایگاه زن در نظام ارزشی و حقوقی ، به اضافه عرفی میداند که شایستگی مرجعیت فهم نص را هنگام خفای دلالت لفظی دارد . به عقیده شمس الدین پژوهش نصوص بدین شیوه آشکار میکند که برخی از آنها در نتیجه تاثیر از عرف خاصی بوجود آمدهاند و از این رو حکم شرعی را کشف نمیکنند بلکه انعکاس وضعیت اجتماعی و فرهنگیای هستند که شرایط زمان آنها را بوجود آورده است[۵]. نتیجه آموزههای بالا آن است که بناچار در این حالت میباید با نص با ملاحظه احوال[ وشرایط ] و نه به طور فرا زمانی و مکانی برخورد کرد [۶]
شمس الدین درتحلیل پیدایش انحراف در فهم نصوص مربوط به زن و مسایل پیرامون آن ، مخاطب خود را به مساله مرجعیت عرف و چگونگی استدلال به آن به عنوان منبعی شرعی توجه میدهد . فقیهان اعتبار عرف را به عنوان مرجع فهم نص و مرجع تحدید قلمروی نص و مرجع تفسیرآن پذیرفتهاند . به عقیده او، اما ، در پذیرش آن انحرافاتی روی داده است که موجب فهم نادرست دیدگاه اسلامی در مسایل زنان میشود . او میگوید مراد از عرفی که فقیهان بیان میکنند عرف رایج زمان فقیه است اما این عرف گاهی عرف جدید برخاسته از تعامل با تمدن بیگانه و فرهنگ غیر اسلامی است و از این رو شایسته نیست مرجع تمام زمانها باشد . شمس الدین برای جلوگیری از چنین اشتباهات روش شناسانهای ، خود به توضیح روش صحیح کاربرد نظریه عرف میپردازد . شمس الدین در تبیین جایگاه عرف در فهم نصوص دینی میگوید اگر دلیلی بر عنوانی از عناوین حکمی دلالت کند ، یا موضوع حکم را به تمامی ابعاد و حالات آن مشخص میکند و یا این چنین نیست . در صورت نخست ، دلیل مزبور یا تمام حالات و ابعاد حکم شرعی را بیان میکند که در این حالت به تنهایی برای استنباط حکم شرعی کافی است و نیازی به دلیل دیگری ندارد و کم یا زیاد کردن آن صحیح نیست . اما اگر دلیل شرعی تمام ابعاد حکم شرعی را بیان نکند ، در این صورت برای تحدید ابعاد حکم شرعی به مرجع دیگری تکیه میشود که همان عرف است . شمس الدین توضیح میدهد که در این صورت عرف به یکی از دو اعتبار مرجع حکم شرعی به شمار میآید : نخست به اعتبار این که مرجع مکمل تشریع است و گاهی به اعتبار این که مرجع تفسیر آن حکم شرعی است . به نظر او عرف به عنوان مرجع تکمیل کننده تشریع ، مجال فراغ تشریعی است ، به این معنا که قانوگذار پس از تحدید مبدا تشریع ، ابعاد و قلمروی آن را به عهده عرف میگذارد . شمس الدین معنای معاشرت و شیوههای آن را که در مساله "معاشرت معروف " درامر زناشویی به وسیله آیه " وعاشروهن بالمعروف " بدان امر شده است ، وتفصیل ابعاد پوشش زنان را که به وسیله دلایل مربوط به حجاب بر وجوب تستر زن دلالت میکند ، از موارد این گونه عرف میداند . به عقیده شمس الدین در تمامی موارد بالا فقیه نیازمند بررسی ادله دیگر برای تحدید ابعاد حکم نیست . او میگوید چنین عرفی لازم نیست که عرف رایج زمان پیامبر یا امام معصوم باشد . بلکه عرف جدید با ملاحظه مبدا تشریع حکم ، اعتبار قانونی دارد . اما عرف به عنوان مرجع تفسیر کننده تشریع ، به اعتبار دلایلی مرجعیت مییابد که شارع برای موضوعات آنها مفهوم شرعیای به جز آن چه که عرف عمومی میفهمد ، مشخص نکرده است . شمس الدین عرف نوع اخیر را که در بیشتر موضوعات شرعی رواج دارد، همان عرفی میداند که در زمان صدور تشریع رواج دارد . چرا که این عرف همان عرفی است که معنای آن را در خطابهای شرعی خود در نظر داشته است . در این گونه ازعرف است که عرف به دلیل آن که هنگام صدور نص ، وجود نداشته است ، شایستگی مرجعیت تفسیر نص را ندارد. شمس الدین انحراف روش شناختی در مساله زنان را در تشخیص اشتباه دو نوع عرف بالا میداند . شمس الدین نمونههایی از چنین اشتباهاتی را در مساله اختلاط زن و مرد ، مساله فعالیت زن در عرصه اقتصادی ، و مساله مشارکت زن در زندگی سیاسی بر میشمارد . او میگوید فقیهان با اشتباه در تشخیص مورد عرف در ابعاد هر یک از مسایل بالا ، آنها را از مورد عرف تفسیری میپندارند در حالی که عرف مورد نظر در هر یک از موارد فوق ، عرف مکمل است . نتیجه اعتباربخشی به عرف روابط زن و اجتماع درزمان صدور نص ، آن است که تمامی شکلهای جدید رابطه زن و اجتماع نا مشروع و ممنوع تلقی خواهد شد [۷].
● واقعیت زن و شعاررهایی او
شمس الدین برپایی جنبشهای رهایی زن با اعلان شعارآزادی زن در دوره جدید را ، متضمن اقرار به وجود وضع غیر انسانی و غیر عادلانهای میداند که زن معاصر با اعلان آن به وضعیت انسانی یا حقوقی نامطلوب خود اشاره میکند . شمس الدین میگوید این شعار ابتدا در اروپا مطرح شد و سپس مسلمانان آن را از راههای فرهنگی و اجتماعی و سیاسی از اروپاییان اقتباس کردند . او میگوید فعالان جنبش زنان با طرح این شعار در صدد بیان آن هستند که هرچندبه لحاظ حقوقی و نظری آزادند ، اما از آثار آزادی و اعتراف به شخصیت انسانی برابر با مرد و از آن جهت اعتراف به کرامت خود بیبهرهاند ؛ همان گونه که از آثار آزادی به لحاظ حقوقی بینصیب میباشند . شمس الدین معتقداست که پایمال کردن کرامت زن و نقصان حقوق او، از ویژگیهای اجتماعات اسلامی نیست بلکه وضعیت رایج در اجتماعات دیگر از مسیحی و غیر آن میباشد . او واقعیت دردناک موجود و ماهیت زندگی زن در دنیای غیر مسلمان را که به عنوان قانون و زندگی ایده آل معرفی میگردد ، در این امر خلاصه میکند که زن به عنوان موجودی فیزیولوژیک ، موضوع استمتاع جنسی و شکار مردان و خدمتکار خانه و کارگر مزرعه معرفی شده است . در حالی که در اجتماعات اسلامی وضعیت زن چنین نبوده است . اما شمس الدین معترف است که با گذشت مدتی پس از وفات پیامبر ، تصور سلبیای از زن در اجتماعات اسلامی شکل گرفت که برخاسته از دو عامل بود : نخست کاهش آگاهی مردم نسبت به احکام شریعت در این زمینه و سپس تاثیر ونفوذ عادات و رسوم و افکار اجتماعات بیزانسی و هندی و فارسی ، به جوامع اسلامی[۸]. شمس الدین وضعیت انسانی و حقوقی زن در دنیای غیر اسلامی را وضعیت نا عادلانه و نادر میداند که مدتهای مدیدی تا زمان خیزش اروپا و نقد رسوم و قوانین غربی ادامه داشته است . نتیجه این نقد ، بروز تغییرات عمیقی در مواضع فکری و دیدگاه فلسفی و اخلاقی نسبت به وضعیت زن در خانه و جامعه است . مواضع فکری بالا به سبب تحول بزرگ اجتماعات غربی در عرصه کشاورزی و صنعت و نیاز به کارگران صنعتی ، مهاجرتهای وسیع از روستا به شهرهای بزرگ و اختلال در روابط خانواده ، قدرت زیادی یافت. از اینجا بود که زن وارد بازار کار شد و در این زمینه بود که شعار رهایی زن و حقوق او و جنبش زنان مطرح گشت ، و به تدریج تمام اطراف جهان را ، به سبب غلبه نظامی اروپا و نفوذ فرهنگی ناشی از آن، فراگرفت [۹].
شمس الدین میگوید فرهنگ رهایی زن و پیدایش جنبش زنان با تحول دانش روانشناسی وعلوم اجتماعی به دست زیگموند فروید و تحت تاثیر مکتب او ، غریزه جنسی را عامل محرکه انسان و پیدایش رفتار و اخلاق دانست و حکم به برداشتن قیدهای اخلاقی و قانونیای داد که تا آن زمان روابط انسان را با بدنش در عرصه جنسی و روابط زنان و مردان تنظیم میکرد . این مکتب علی رغم نقدهای تجربی و فلسفی وارد بر آن ، تاثیرات بسیاری بر رویکردهای فکری و اجتماعی و سپس بر محتوای جنبش رهایی زنان گذاشت . به نظر او جنبش زنان میباید در عرصههایی از رسوم و قوانین به فعالیت میپرداخت که نگرش فرودستی زن را به لحاظ انسانی و حقوقی تثبیت کرده است ، اما وضعیت واقعی بدین صورت شکل نگرفت و فعالان جنبش رهایی زن به نقش زنان در خانواده و ارزشهای جنسی چون عفت زن و نقد آنها پرداختند و ارزش عفت و مسولیتهای زن به عنوان همسر را مظهر بندگی او به شمار آوردند . دست اندر کاران جنبش زنان هیچگاه توجهی به وضعیت اجتماعی زن و نقد آداب و رسومی که کرامت انسانی زن و وضعیت حقوقی او را به چالش کشیده بود ، نکردند . این وضعیت ، جنبش رهایی زنان را در غرب به سمت برداشتن قیدهای زنانگی و وظیفه ویژه او در خانواده ، و تبدیل او به بازیچه مردان و وسیله تمتع جنسی او تبدیل کرد [۱۰].
شمس الدین معتقد است که زن مسلمان به سبب ناآگاهی از شریعت و سیطره رسوم جاهلی ، از عقب ماندگی و قیدهای غیرمشروع در تفکر اسلامی رنج میبرد . به نظر او اجتماعات اسلامی بشدت نیازمند تصحیح وضعیت زن مسلمان از طریق رهایی او از قید سنن و عرفهای غیر مشروع هستند . او میگوید اصلاح وضعیت زن در جوامع اسلامی میباید بر اساس بازگشت به اسلام و بنیادها و احکام فکری و شریعت آن باشد ، اما متاسفانه آنچه که دارد اتفاق میافتد آن است که مسلمانان یا غیر مسلمانان متاثر از تفکر غربی ، طرحهای تفکر مزبور را اقتباس کرده و به آن فرا میخوانند . و از این رو به نقد احکام شریعت اسلامی و دعوت به الغای آنها میپردازند و این وضعیت را به عقب ماندگی مسلمانان ارتباط میدهند در حالی که از روی غفلت یا تغافل معیارهای مطلق و یکسانی را برای پیشرفت و عقب ماندگی در نظر میگیرند . از این رو منشا عقب ماندگی زندگی زن مسلمان را در سنن و آدابی میدانند که از روی نادانی به اسلام نسبت میدهند . شمس الدین راه رهایی از این وضعیت را در بازگرداندن اعتبار نقش زن در عرصه اجتماعی در محدوده شریعت اسلامی و توجه به تربیت زن و آموزش او متناسب با نقش عمومی و ونقش ویژهاش در خانواده ، میداند [۱۱].
● شایستگی زن برای تصدی پستهای سیاسی
به عقیده شمس الدین دلایل شرعی که به بیان احکام زن و بیان وظیفه او در جامعه اسلامی میپردازند نخستنین و مهم ترین وظیفهای را که به لحاظ جسمی و روانی به زن نسبت خلق میدهد، ایجاد خانواده و عهده داری امور شوهر و فرزندان همچون تربیت فرزندان واداره خانواده و خانهداری میداند . از این رو تشریع های ویژه زن پیرامون این وظیفه میچرخد و شامل مسایلی چون ایجاد خانواده ، رابطه زناشویی و وظیفه هر یک از آنها نسبت به دیگری ، رابطه آنها با فرزندان و مسولیت شان نسبت به آنها ، زوال رابطه زناشویی و انحلال آن با طلاق و مرگ و نتایج آن بر تمامی افراد خانواده میگردد. این گونه امور و مسایل مربوط به آنها و موارد متفرع از آن در رابطه با بستگان و اجتماع موضوعاتی هستند که احکام شرعی هستند که در شان زن در زندگی عملی او بیان شدهاند . [۱۲]
به عقیده شمس الدین ، اما ، این امور تنها وظیفه قانونی ای نیست که عهده داری آن در زندگی زن مسلمان بیان شده است . آشکار است که فقیهان اجمالا بر مشروعیت انجام وظایف اجتماعی و اقتصادی زن اذعان دارند به شرط آن که عهده داری این اموربر وظیفه اساسی او در عرصه خانواده تاثیر نگذارد . اما عرصه فعالیت سیاسی ، عرصهای است که پیرامون آن مجادله فقهی صورت گرفته و فقیهان در مشروعیت ورود زن به آن و شایستگی او بدان منظور اختلاف نظر دارند . برخی از فقیهان به طور مطلق زن را شایسته فعالیت سیاسی نمیدانند و برخی دیگر میان انواع فعالیت سیاسی تفاوت میگذارند . اما ظاهرا تمامی فقیهان بر عدم شایستگی زن جهت عهده داری ریاست دولت توافق دارند [۱۳].
شمس الدین مراد از فعالیت سیاسی را فعالیت مستقل یا جمعی در عرصه حکومت و تاسیس قوای سهگانه ( قانونگذاری ، مجریه و قضاییه ) و عهده داری پستی از پستهای حکومتی و به دست گرفتن ریاست دولت یا مجلس شوری یا قضاوت یا دیوانسالاری یا سیاستگذاریهای عمومی و خصوصی در عرصه داخلی یا خارجی و نظارت بر اجرای سیاستها و پیمانها و اعمال اقتدار و تاسیس انجمنها ی سیاسی و انحلا ل آنها میداند . شمس الدین فعالیتهای سیاسی را دارای نمودها و عرصههای گوناگونی میداند : کسب اطلاع و پیروی از فرامین حکومت و جمع آوری نظرات و مواضع سیاسی در امور عمومی و اجتماعی ، و موضعگیری صریح به شکل تایید یا نقد یا معارضه ، رای گیری در امور عمومی ، عهده داری پستهای نمایندگی در مجلس نمایندگان و شهرداری و کاندیداتوری در انتخابات ، تاسیس احزاب و برپایی جنبشهای سیاسی قانونی و رهبری و مشارکت در هدایت آن است . ششمین شکل از اشکال فعالیت سیاسی که شمس الدین بر میشمارد مشارکت در احزاب و جنبشهای سیاسی و عهده داری فعالیتهای حزبی و سیاسی ، عهده داری پستهای عمومی اداری و وزارتی و عهده داری ریاست دولت در جامعه اسلامی نمونههایی از این نمودها میباشند .[۱۴]
شمس الدین پیش از بررسی شایستگی زن برای فعالیت سیاسی از دیدگاه اسلام ، به بررسی جایگاه زن در نظام اسلامی میپردازد و میگوید زن در نظام اسلامی یعنی در نظام ارزشی و معرفتی آن دقیقا همان جایگاهی را اشغال میکند که مرد به لحاظ حقوقی و ارزش انسانی دارد . از این رو اسلام به عقیده شمس الدین بر شایستگی کامل زن در زندگی معنوی و تقرب به خداوند به سبب اطاعت و عبادت به سان مردان اذعان میکند . او ادامه میدهد که خداوند پس از تاکید بر انسانیت کامل زن و شایستگیهای معنوی و اخلاقی او ، هر گونه بد رفتاری و شوم انگاری زن را ، چه دختر، چه خواهر ، و چه همسر ویا عضو اجتماع ممنوع گردانده است . به نظر شمس الدین قرآن اصول نگرش به زن را در تمامی حالات و اصول رفتار با او بیان کرده است و روایات متعددی به تفصیل برابری زن ومرد را در کرامت و شایستگی و حقوق بدون هیچ شکی بیان کرده است . و وضعیت حقوقی ویژهای برای زن متناسب با نگرش بالا در احوال شخصیه و مسایل اقتصادی از قبیل حق تملک بر جان و دارایی و فعالیت ، پس از رسیدن به سن بلوغ اثبات کرده است . از این رو ، به نظر شمس الدین ، کسی بر زن حق سرپرستی جز در دو مورد ندارد : اول پدر یا جد پدری در امر ازدواج دختر دوشیزه ، هر چند در این مورد نیز حق سرپرستی آنها استبدادی و مطلق نیست بلکه محدود به رعایت مصلحت دختر و حق ولایت دختر بر خود است . و دوم همسردر خصوص حقوق ویژه زناشویی و حق تمتع . شمس الدین میگوید به جز دو مورد بالا هیچ کس بر زن حق سرپرستی ندارد . اسلام میان زن ومرد برابری در هر زمینه برقرار کرده است و مواردی را که به لحاظ حقوقی با مرد متفاوت قرار داده است ، نه به دلیل تفاوت در کرامت انسانی و شایستگی عمومی او ، بلکه ناشی از اسبابی میداند که به تفاوت طبیعی میان آنها برمیگردد . شمس الدین این موارد را مساله شهادت و میراث و دیه و حق طلاق میداند [۱۵].
شمس الدین میگوید نکتهای که به سبب آن ، اسلام به زن همانند مرد( در تمامی مواردی که به مقتضای طبیعتها یشان مشترک هستند )، اجازه فعالیت میدهد ؛ به همان دلیل به زن اجازه فعالیت در عرصه سیاسی را( در چارچوب احترام به تکالیف شرعی مخصوص زن شیوه ارتباط با مردان نامحرم ومتناسب با مسولیتهای زناشویی وخانواده ) میدهد . او میگوید بدون تردید زن مسلمان به همراه مرد مسلمان در جامعه اسلامی وظیفه امر به معروف و نهی از منکر و اهتمام به امور مسلمانان را به عهده دارد . از این رو معتقد است که شارع زن را در برابر وقایع اجتماع بی مسولیت قرار نداده است . شمس الدین برای این منظور به آیات قرآنی و سنت نبوی تمسک میکند . او در جمع بندی از سخنان خود میگوید.
پس از آن که ثابت شد که زن به حسب اصل خلقت و آفرینش از شایستگی کامل برخوردار است ، این دلایل به اثبات میرساند که او شایسته اهتمام عملی به شوون عمومی اجتماع و امت ، و شناخت نیازهای آن و نظارت بر حکومت و رفتارهای آن و سیاستمداران و مواضع آن در پرتوی شناخت نیازهای اجتماع و امت و بیان نظر خویش در این زمینه و نقد یا تایید یا معارضه با آنها و تلاش برای رفع تنازعات و مشکلات ، است.[۱۶]
به عقیده شمس الدین در سیره مسلمانان نیز میتوان در این زمینه سابقههایی یافت از این رو ادعای فقدان سابقه از سوی برخی از فقیهان یا ناشی از غفلت ایشان و یا برخاسته از اشتباه آنها است . [۱۷]
● مساله اشتغال زنان
شمس الدین معتقد است که استقلال اقتصادی زن از ناحیه قانونی در شریعت اسلامی ثابت گشته است و او شایستگی فعالیت اقتصادی را به صورت کامل دارد . به گونهای که همسر یا پدر یا برادر از این جهت بر او حقی ندارند .اما به عقیده او این استقلال در داخل خانواده به لحاظ واقعیت اجتماعی نه امری مطلوب ، ونه مرغوب نمیباشد . زیرا خانواده مسلمان بر پایه همکاری وهمیاری و تقسیم وظایف میان زن و مرد استوار شده است به گونهای که بر مرد واجب است که مخارج زن خود را بپردازد و با او به نیکی رفتار نماید ، و بر زن است که با شوی خویش به نیکی رفتار کرده و به امر تربیت فرزندان بپردازد . بنابر این به عقیده او تشریع حکم جواز فعالیت اقتصادی زن به جهت استقلال اقتصادی او نیست بلکه این حکم جلوهای از جلوهای اعجاز تشریعی اسلام است . شمس الدین درتوضیح اعجاز بالا میگوید تشریع فعالیت زن در اسلام به چند دلیل است : نخست به دلیل آن که اجتماع از توان و وقت زن در بهره مندکردن جامعه از فعالیت سودمند ، آباد گردد ، به جای آن که نیرو و وقت او به کسالت و رخوت تلف شود . از سوی دیگر نیازهای اجتماع به برخی از خدمات در پارهای از عرصهها که به تعداد کافی مرد وجود ندارد یا این که آن کار بیشتر شایسته زنان است یا توان بیشتر زنان در آن امور نسبت به مردان از قبیل آموزش ، درمان ، جراحی و پزشکی زنان آشکار است . سومین دلیل تشریع حکم جواز اشتغال زنان از نظر شمس الدین جبران کمبود مردان در زمان جنگ و هنگامی است که نیاز اقتضا میکند که مردان به امور ویژهای بپردازند . دلیل چهارم به عقیده شمس الدین آن است که به زن امکان همیاری برای تامین مخارج خانواده را میدهد . دلیل دیگر از نظر او آن است که به زن امکان همیاری در کارهای نیک و موسسات خیریه را میدهد . شمس الدین میافزاید این موارد دو وضعیت را برای زن در خانواده واجتماع مشخص میکند : نخست وضعیت نیازمخصوص او و خانوادهاش را به مخارج زندگی مانند غذا و آموزش و مسکن و پزشکی در صورت فقدان همسر و پدر یا ناتوانی یا کمبود درآمد او برای تامین نیازهای خانواده . و وضعیت دوم مربوط به انجام وظایف عمومی امت واجتماع که فقیهان از آن به امور کفایی یاد میکنند ، اموری که امت واجتماع برای حفظ خود و رشد توان خویش و تداوم پیشرفتش در عرصههای مختلف زندگی عمومی بدان نیازمند است [۱۸].
محمد پزشگی
http://pezeshki.blogfa.com
[۱] . از دیگر نویسندگان اجتهادگرا میتوان به محمد ابراهیم جناتی اشاره کرد . نمونهای ازدیدگاههای این نویسنده در مسایل زنان را در کتاب ذیل مشاهده فرمایید : محمد ابراهیم جناتی . روشهای کلی استنباط در فقه از منظر فقهای اسلامی . تهران ، نشر: شرکت انتشارات سوره مهر ، ۱۳۸۰، مساله ۴-۷ ، ص ص ۳۱۳-۳۹۱ . جناتی ضمن این مسایل به بررسی مساله قضاوت زن، جواز تصدی مرجعیت ، مساله تصدی مقام ریاست جمهوری پرداخته است .
[۲] . محمد مهدی شمس الدین . مسائل حرجه فق فقه المراه . ج۱ ، پیشین ، ص ۲۳ .
[۳] . الوسائل ، ج۲ ، کتاب مقدمات النکاح ، الباب ۹۴، ص ص ۱۷۸و۱۷۹. الکافی ، ج۵ ، ۵ ۵۱۶، حدیث ۲
[۴] . همان ، ص ص ۲۴و۲۵ .
[۵] . همان ، ص ۲۵ .
[۶] . همان ، ص ص ۲۵و۲۶ .
[۷] . همان ، ص ص ۴۰-۴۳ .
[۸] .همان ، ص ص ۴۴-۴۷ .
[۹] . همان .
[۱۰] . همان ، ص ص ۴۸و۴۹ .
[۱۱] . همان ، ص ص ۴۹-۵۲ .
[۱۲] . همان ، ج۲ ، ص ص۹و۱۰.
[۱۳] . همان ، ص ص ، ص ص ۱۰ و۱۱ .
[۱۴] . همان ، ص ص ۱۱ و۱۲ .
[۱۵] . همان ، ص ص ۱۲-۱۹ .
[۱۶] . همان ، ص ص ۳۰ و۳۱ .
[۱۷] . همان ، ص ص ۳۱ و۳۲ .
[۱۸] . همان ، ص ص ۱۸۲-۱۸۵ .
http://pezeshki.blogfa.com
[۱] . از دیگر نویسندگان اجتهادگرا میتوان به محمد ابراهیم جناتی اشاره کرد . نمونهای ازدیدگاههای این نویسنده در مسایل زنان را در کتاب ذیل مشاهده فرمایید : محمد ابراهیم جناتی . روشهای کلی استنباط در فقه از منظر فقهای اسلامی . تهران ، نشر: شرکت انتشارات سوره مهر ، ۱۳۸۰، مساله ۴-۷ ، ص ص ۳۱۳-۳۹۱ . جناتی ضمن این مسایل به بررسی مساله قضاوت زن، جواز تصدی مرجعیت ، مساله تصدی مقام ریاست جمهوری پرداخته است .
[۲] . محمد مهدی شمس الدین . مسائل حرجه فق فقه المراه . ج۱ ، پیشین ، ص ۲۳ .
[۳] . الوسائل ، ج۲ ، کتاب مقدمات النکاح ، الباب ۹۴، ص ص ۱۷۸و۱۷۹. الکافی ، ج۵ ، ۵ ۵۱۶، حدیث ۲
[۴] . همان ، ص ص ۲۴و۲۵ .
[۵] . همان ، ص ۲۵ .
[۶] . همان ، ص ص ۲۵و۲۶ .
[۷] . همان ، ص ص ۴۰-۴۳ .
[۸] .همان ، ص ص ۴۴-۴۷ .
[۹] . همان .
[۱۰] . همان ، ص ص ۴۸و۴۹ .
[۱۱] . همان ، ص ص ۴۹-۵۲ .
[۱۲] . همان ، ج۲ ، ص ص۹و۱۰.
[۱۳] . همان ، ص ص ، ص ص ۱۰ و۱۱ .
[۱۴] . همان ، ص ص ۱۱ و۱۲ .
[۱۵] . همان ، ص ص ۱۲-۱۹ .
[۱۶] . همان ، ص ص ۳۰ و۳۱ .
[۱۷] . همان ، ص ص ۳۱ و۳۲ .
[۱۸] . همان ، ص ص ۱۸۲-۱۸۵ .
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست