جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
موسیقی برای دیده شدن
موسیقی زنده الزاما مزیتی برای تئاتر محسوب نمی شود ، متاسفانه امروزه استفاده از موسیقی زنده برای تئاتر تبدیل به عاملی برای تجارت شده است.موسیقی زنده، موسیقی تئاتر نیست زیرا تاثیرنهایی خود را در ترکیب با عناصر بعدی اثر دراماتیک بر بیننده می گذارد . در موسیقی محض یک ایده ، حسن و یا عاطفه صرفا به وسیله صدای موسیقایی به شنونده منتقل می شود .
تا اینجا ما با هنری سر و کار داریم که جزء هنرهای فونتیک است ، یعنی هنری شنیداری است . در موسیقی محض فرایند انتقال مفاهیم صرفا از طریق شنیدن به وقوع می پیوندد . اما زمانی که در مورد موسیقی تئاتر، فیلم و موسیقی دراماتیک صحبت می کنیم هر چند که پایه و ابزار اولیه آن همچون موسیقی محض نتها و اصوات موسیقایی هستند ، اما با وجود این موسیقی دراماتیک صرفا قطعه ای شنیداری نیست ، زیرا تاثیر نهایی خود را زمانی بر شنونده القاء می کند که در کنار عناصر مکمل قرار گیرد . موسیقی دراماتیک زمانی تاثیر قطعی خود را خواهد گذاشت که بر روی صحنه قرار گرفته و با بافت بعدی صحنه در هم آمیزد . موسیقی دراماتیک هنری است ابتدا برای دیده شدن بعد برای شنیده شدن .
از امتیازات شکل گیری انجمن موسیقی تئاتراین است که آهنگسازان ، نوازندگان و خوانندگان تئاتر
می توانند از امتیازات صنفی مانند بیمه بازنشستگی و …برخوردار شوند و بهتر بتوانند از حقوق خود دفاع کنند
در اینجا کار آهنگساز ویژگی های خاصی پیدا می کند . چرا که آهنگساز قرار نیست همه چیز را به تمامی موسیقی ارائه کند . زیرا فرایندی به نام تئاتر وجود دارد که بسیاری از اتفاقات در آن از طریق میزانسن به وقوع می پیوندد . این یک واقعیت است که هیچ تئاتری بدون موسیقی از بین نخواهد رفت ، مگر اینکه الزاما صحبت از تئاتر غنایی یا موسیقایی باشد . “ذهنی” در بیان لزوم و یا عدم لزوم اجرای موسیقی زنده برای تئاتر گفت : بسیاری این طور تصور می کنند که چون تئاتر یک هنر زنده است ،
حتما یکی از خصوصیات آن داشتن موسیقی زنده است.در حالیکه این تصوری اشتباه است .در واقع نوع تئاتر و شیوه اجرایی کارگردان کاملا تعیین کننده این مطلب است که آیا اجرای موسیقی می بایست زنده باشد و یا خیر .
شما وقتی به نمایشنامه ای از برشت برخورد می کنید ، از آنجا که این فرد معتقد است حتی انجام گریم باید در مقابل دیدگان تماشاگر انجام شود و «وانمود کردن” جزئی از ویژگی های تئاتر اپیک ( تئاتر برشت ) است ، طبیعی است که اجرای موسیقی حتما به صورت زنده خواهد بود . اگر کارگردانی بگوید می خواهم نمایشی از” پینتر” را به روی صحنه بیاورم ، شما به عنوان آهنگساز تئاتر بایستی “پینتر” و نوع نگرش او را بشناسید ، به این صورت پنجاه درصد راه طی شده است .اما اگر اینگونه نباشد این کمبود چگونه می تواند جبران شود .
سعید ذهنی
آهنگساز تئاتر
منبع : روزنامه فرهنگ آشتی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه روسیه مجلس شورای اسلامی نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت
هلال احمر یسنا بارش باران آتش سوزی قوه قضاییه پلیس تهران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش سازمان هواشناسی دستگیری
حقوق بازنشستگان قیمت خودرو بانک مرکزی قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو خودرو دلار سایپا ایران خودرو کارگران تورم
فضای مجازی سریال نمایشگاه کتاب تلویزیون مسعود اسکویی عفاف و حجاب سینما سینمای ایران دفاع مقدس موسیقی
رژیم صهیونیستی آمریکا فلسطین حماس جنگ غزه اوکراین چین نوار غزه ترکیه انگلیس ایالات متحده آمریکا یمن
استقلال فوتبال علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید بایرن مونیخ باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی تلفن همراه گوگل اپل آیفون همراه اول تبلیغات اینستاگرام ناسا
فشار خون کبد چرب بیمه بیماری قلبی دیابت کاهش وزن داروخانه رابطه جنسی