پنجشنبه, ۲۳ اسفند, ۱۴۰۳ / 13 March, 2025
مجله ویستا
تکنولوژی جدید برای شیشه های خودرو

●جلوگیری از ورود حرارت خورشید
آیا تا به حال از گرمای شدید نورخورشید و تابش مستقیم آن ، هنگامی که داخل اتومبیل نشسته اید آزرده شده اید؟
پوششهای مدرن با کاهش ورود حرارت خورشید به طور متوسط به میزان ۴۰ درصد از افزایش دمای داخل اتومبیل جلوگیری می نمایند . در نتیجه فشار کمتری به سیستم سرمایش اتومبیل وارد شده و آسایش سرنشینان در فصول گرم بسادگی تأمین خواهد شد . در ضمن چه داخل اتومبیل خنک باشد و چه نباشد، وقتی آفتاب مستقیماً به سرنشینان بتابد باعث آزار آنها خواهد شد. اما با استفاده از پوششهای مدرن، به علت آنکه اکثر قسمت حرارتزای نور خورشید فیلتر میشود، حتی تابش مستقیم هم فقط گرمای اندکی ایجاد میکند.
بخش عمدهای (۵۳ درصد) از طیف خورشیدی را اشعه حرارت زا و نامرئی مادون قرمز تشکیل میدهد. از مدتها قبل ثابت شده بود که فلزات سنگین (مانند: نقره، وانادیم، آلیاژ نیکل و کروم، طلا و ... ) میتوانند اشعه حرارتزای خورشید را منعکس و دفع کنند، اما موانع تکنولوژیکی زیادی بر سر راه فلزپوش کردن پوششهای پلیمری وجود داشت. برای حل این مشکلات تحقیقات وسیعی انجام شد و در نتیجه اکنون به وسیله دو روش Metallizing (تحت خلاء) و Sputtering (بوسیله پلاسما) فلزپوش کردن کنترل شدهٔ پوشش های پلیمری صورت می گیرد . منشاء خاصیت دفع حرارت خورشید در پوششهای مدرن نیز استفاده از فلزات سنگین در ساختار آنهاست .
●افزایش ضریب ایمنی و امنیت
احتمالاً شما شاهد سرقت وسایل داخل خودرو از قبیل ضبط، کیف و یا اجناس گرانبها، از طریق شکستن شیشهها بودهاید. آیا نصب دزدگیر میتواند از بروز چنین سرقتهایی جلوگیری کند؟پوششهای مدرن پس از نصب، تمام سطح شیشه را به شکلی یکپارچه درآورده و با توجه به استحکام کششی بسیار بالا در صورت شکستن شیشه، پوشش تمام تکه های شکسته را در کنار هم نگه داشته و مانع نفوذ آسان سارقین از طریق شیشهها میشود .
در اکثر سرقتها به علت عدم وارد آمدن ضربه سنگین، سیستم دزدگیر به صدا در نمیآید؛ ولی با نصب پوششهای مدرن برای نفوذ به داخل اتومبیل به ضربات سنگینی احتیاج خواهد بود و در آنصورت سیستم دزدگیر فعال خواهد شد . علاوه بر مزیت فوق در حوادث رانندگی نیز این پوششها از پراکندگی شیشه و ایجاد جراحات شدید جلوگیری نموده و بدین ترتیب ایمنی سرنشینان در مقابل چنین حوادث ناگواری تأمین میشود .
●تأمین سلامت سرنشینان و لوازم خودرو
احتمالاً شما هم شاهد ترک خوردگی و رنگ پریدگی قطعات داخلی خودرو در اثر تابش خورشید بودهاید؟ یا اینکه به حساسیتهای پوستی ناشی از تابش خورشید مبتلا شدهاید .شاید بدانید که علت پیدایش تمامی این مشکلات اشعه مضر فرابنفش خورشید ( UV ) است که به دلیل داشتن فرکانس بالا دارای انرژی زیادی بوده و میتواند از شیشهها عبور کرده و به راحتی قطعات داخلی خودرو را دچار رنگپریدگی و ترکخوردگی کند .
همچنین ۸۰ درصد از چین و چروکهایی که در پوست دیده میشود حاصل تابش اشعه فرابنفش در بیست سال اول زندگیست که آثار سوء آن مدتی نهفته میماند و در سنین بالا نمایان میشود .
پوششهای مدرن به علت به کارگیری گونههای شیمیایی UVabsorbers در ساختار آنها قادر هستند به میزان ۹۹ درصد تا ۹/۹۹ درصد از ورود اشعه مضر فرابنفش ( UV ) جلوگیری نمایند . همچنین عدد SPF این محصول ۱۰۰ میباشد به عبارت دیگر آثار سوء اشعه فرابنفش به یک صدم کاهش می یابد . این مزیت در کرم های ضد آفتاب استاندارد بین ۱۵ تا ۴۵ میباشد .لازم به ذکر است که پیشرفتهترین انواع این تکنولوژی موفق به دریافت توصیه نامه بنیاد جهانی سرطان پوست The skin cancer foundation گردیده است .
●افزایش جلوه و زیبایی خودرو
پوششهای مدرن علاوه بر دارا بودن خواص منحصر به فرد ، در افزایش جلوه و زیبایی اتومبیل بسیار مؤثرند. نصب این پوششها روی تمام شیشههای اتومبیل امکانپذیر است و این پوششها به صورت یکپارچه انحنای شیشه جلو و عقب اتومبیل را نیز خواهند پذیرفت . پوششها دارای انواع شفاف، رنگی، رفلکس، نیمه رفلکس و تاریک میباشند، در نتیجه برای تمام اتومبیلها اعم از سواری عادی، رالی، تشریفات و سیاسی قابل استفاده میباشند .
●جلوگیری از ورود نورهای خیرهکننده
پوششهای مدرن از تابش شدید نور خیره کنندهٔ خورشید در روز و اتومبیلهای مقابل در شب جلوگیری مینمایند . نتیجهٔ این خاصیت کاهش خستگی چشم و افزایش تمرکز هنگام رانندگی می باشد .
این تکنولوژی حاصل سالها تحقیق مراکز علمی است ، نصب آن توسط کادر متخصص انجام شده و دارای استانداردها و تأییدیههای معتبر بینالمللی میباشد .
●شیشه های Laminated :
در این نوع از شیشهها از یک فیلم پلاستیکی به نام PVB ( برگرفته از Polyvinyl Butyral ) که بوسیله دو لایه شیشه احاطه شده، استفاده میشود . لایه PVB شیشهها را در هنگام شکست در جای خود نگه داشته و از پرتاب شدن خرده های شیشه که باعث ایجاد جراحت برای سرنشینان خواهد شد، جلوگیری میکند . همچنین به دلیل داشتن خاصیت ارتجاعی از پرتاب شدن سرنشینان به خارج از خودرو در هنگام حوادث احتمالی نیز جلوگیری میکند .
از دیگر خواص PVB می توان موارد زیر را نام برد :
۱- کاهش انتقال صداهای با فرکانس بالا .
۲- جلوگیری از ورود اشعه UV تا ۹۵ درصد .
۳- جلوگیری از تابش نور خورشید ، با رنگی کردن قسمت بالایی PVB در شیشه های جلو .
از دیگر محاسن شیشههای لامینه، قابلیت ترمیم آنهاست. در هنگام ترک خوردن (در مورد ترکهای جزئی)، تنها شیشهای که در سمت خارجی PVB قرار دارد ترک میخورد و به شیشه سمت داخل آسیبی نمیرسد، که این ترکها نیز تا چند روز بعد از حادثه تا حد قابل قبولی، قابل ترمیم هستند. همانطور که شما هم حتما حدث زدهاید، شیشههای لامینه به دلیل دارا بودن خواص ذکر شده، معمولا به عنوان شیشه جلو، در خودروهای سواری استفاده میشوند، البته طی ۱۰ سال گذشته در موارد محدودی برای برخی خودروهای سواری بعنوان شیشههای جانبی و عقب نیز بکار رفته اند و در حال حاضر نیز استفاده از این نوع شیشهها به عنوان شیشههای جانبی و عقب در حال مرسوم شدن میباشد .
●شیشههای Tempered :
این نوع از شیشهها که با نام Toughened نیز شناخته میشوند، پس از شکلدهی و برشکاری در یک سیکل حرارتی قرار میگیرند، بدین ترتیب که ابتدا شیشه تا دمای ۷۰۰-۶۰۰ درجه گرم شده و سپس به سرعت سرد میشود که این امر استحکام شیشه را ۵ تا ۱۰ برابر بیشتر میکند، همچنین بدلیل تنش سطحی ایجاد شده ناشی از سرد شدن سریع ، در هنگام شکست این نوع شیشهها به ذراتی کوچک و ریز و بدون لبههای تیز و برنده تبدیل میشوند که این امر امکان آسیب دیدن سرنشینان را تا حد زیادی کاهش میدهد ، اما نه بطور صد در صد.همانگونه که گفته شد هر گونه عملیات برشکاری و خمکاری پس از عملیات تمپر منجر به شکستن این نوع از شیشهها خواهد شد و تمامی عملیاتها باید قبل از تمپر شدن انجام شود . شیشههای تمپر شده در اکثر خودروها (به جز آن دسته از خودروهایی که تمامی شیشه هایشان لامینه است) به عنوان شیشهای جانبی و عقب استفاده میوند . شیشهای تمپر شده به راحتی از فواصل دور قابل تشخیص هستند، کافی است در یک روز آفتابی ، یک عینک آفتابی پولاریزه شده بر چشم داشته باشید و از مقابل به یک شیشه تمپر شده نگاه کنید، در این حالت شکلهای متقارنی را که در حین عملیات تمپر در شیشه پدید آمده ، مشاهده خواهید کرد .
شیشهای جدید :
▪Thermal Comfort: در این نوع شیشها با استفاده از یک لایه که باعث انعکاس اشعه مادون قرمز ( Infra Red) می شود ، انتقال حرارت به داخل خودرو کاهش می یابد که این امر باعث بهبود عملکرد ایر کاندیشن خودرو خواهد شد .
▪ Global Project : همانگونه که قبلا نیز ذکر شد، استفاده از شیشهای لامینه به عنوان شیشههای جانبی و عقب خودرو در حال مرسوم شدن است. از محاسن این کار میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱- کاهش احتمال سرقت خودرو ، چرا که شیشه های لامینه به سختی فرو میریزند .
۲- در هنگام چپ کردن خودرو ،احتمال پرتاب شدن سرنشینان به بیرون کاهش مییابد .
۳- تا ۹۵ درصد از ورود اشعه UV به داخل خودرو جلوگیری میشود .
۴- عایق صوتی برای فرکانسهای بالا پدید میآید .
در برابر تمامی این محاسن، این شیشهها تنها دارای یک عیب نسبتا بزرگ هستند و آن هم در حادثههایی نظیر آتشسوزی است که در صورتی که درهای خودرو باز نشوند، خروج سرنشینان از خودرو با مشکل مواجه خواهد شد که البته این امر مانند آنچه در اتوبوسها بکار رفته، یعنی استفاده از چکشهای مخصوص برای شکستن شیشه قابل رفع شدن میباشد .
▪ Improving Vision Glass : با استفاده از یک لایه Hydrophobic (دافع آب)، تمیزشوندگی بهتر، دفع آب ، شبنم و گرد و غبار برای شیشه حاصل میشود؛ در صورت استفاده از PVB گرمشونده به همراه این لایه میتوان بدون نیاز به خطوط گرمکن از یخزدگی شیشه نیز تا حدی جلوگیری کرد .
▪ dB Control : در این نوع شیشهها به وسیله یک PVB مخصوص میتوان از ورود صدا با فرکانسهای بالا و پایین به داخل خودرو و همچنین از داخل خودرو به خارج جلوگیری کرد که این امر باعث کاهش ورود صدای موتور و دیگر صداهای مزاحم بیرونی به داخل شده، همچنین از پخش شدن صدای موزیک شما به خارج از خودرو نیز جلوگیری میکند .
▪ Tennafit : این نوع شیشهها، شیشههای آنتندار هستند. آنتنهای رادیو و تلویزیون روی سطح شیشههای تمپر شده قابل نصب بوده و آنتنهای موبایل و ساتلایت ( GPS ) در لایه PVB شیشههای لامینه نصب میشوند .
▪Light Weight Glazing : این شیشهها دارای وزن کمی میباشند و در مواردی که وزن خودرو اهمیت داشته باشد، به کار میروند. در حال حاضر برای خودروهای Golf و Passat از این شیشهها استفاده میشود؛ همچنین شیشههای پلاستیکی نیز در حال توسعه بوده و در آینده نزدیک جایگزین شیشههای فعلی خواهند شد .
●شیشههای ضد گلوله :
در این نوع شیشهها معمولا یک لایه پلی کربنات (به جای PVB) بین دو شیشه معمولی لامینه میشود، پلی کربنات یک لایه پلاستیکی سخت و شفاف است و معمولا با مارکهایی چون Lexon ، Tuffak یا Cyrolon در بازار یافت میشود .
چگونگی عملکرد آن بدین صورت است که گلوله شیشه بیرونی را سوراخ کرده، اما لایه پلی کربنات انرژی آنرا گرفته و آنرا متوقف میکند، این شیشهها دارای ضخامتهایی از ۷ تا ۷۵ ml میباشند. نوع دیگر شیشههای ضد گلوله (از یک سمت ضد گلوله) به گونهی است که قابلیت عبور گلوله از یک سمت به درون آنها وجود ندارد، اما از سمت دیگر قابلیت عبور وجود دارد و این امر برای زمانی است که شخص مورد حمله واقع شده، نه تنها مورد اصابت قرار نگیرد بلکه توانایی شلیک به مهاجمان را نیز داشته باشد. در این نوع شیشهها از یک ورقه شکننده و یک لایه انعطاف پذیر در کنار هم استفاده میشود .
●نقاط مشکی در حاشیه شیشهها :
چند سالی از ظهور کادرهای مشکی رنگ و نقاطی که از این کادر شروع شده و بتدریج در شیشه محو میشوند، میگذرد . با بالا رفتن آمار تلفات ناشی از پرتاب شدن سرنشینان به خارج از خودرو در هنگام حوادثی نظیر واژگونی خودروها ، که به دلیل نبود چسبندگی کافی بین شیشه و بدنه بود، سیستم چسباندن شیشه خودروها از حدود ۲۰ سال پیش دچار تغییر شد و بدلیل چسباندن قسمتی از سطح داخلی شیشه به بدنه، در این روش و پیدا بودن این قسمت بد شکل از خارج، پوششی جهت مخفی کردن این قسمت چسب خورده شیشه ، تعبیه شد. این کادر مشکی رنگ Frit نام دارد که نام نوعی خمیر شیشه است که این کادر از آن ساخته می شود و باعث ایجاد چسبندگی بهتری بین چسب و شیشه نیز میشود.
از Frit برای مقاصد دیگری نیز استفاده می شود که برخی از آنها به شرح زیر است :
۱- جلوگیری از نفوذ اشعه خورشید به قسمت چسب خورده .
۲- استفاده از Frit بعنوان آفتابگیر در قسمتهایی همچون قسمت بالایی وسط شیشه جلو که امکان پوشش دادن آن بوسیله آفتابگیرهای جلو وجود ندارد .
۳ - برای جلوگیری از دیده شدن هواکش های خودرو ( نظیر شیشه عقب ۲۰۶ ) .
۴- برای دیگر قسمتهایی که نباید دیده شوند ، مانند قسمت چسب خورده آینه جلو در خودروهایی که آینه بر روی شیشه چسبانده می شود .
۵- Frit باعث شکیل تر شدن ظاهر خودرو و کاهش تضاد بین شیشه و بدنه خودرو خصوصا در خودروهای تیره رنگ ، میشود .به دلیل خطر پرتاب شدن سرنشینان در هنگام حوادثی همچون واژگونی خودرو بر اثر درست چسبانیده نشدن شیشه جلو، موارد زیر باید بطور جدی در هنگام تعویض شیشه جلو رعایت شود :
۱- درزگیر و چسب قبلی کاملا پاک شود .
۲- محل چسباندن شیشه روی بدنه و خود شیشه با مواد شوینده شسته شود .
۳- از چسبهای Urethane استفاده کرده و از استفاده از چسبهای سیلیکون و نوارهای بوتیل پرهیز شود .
۴- در صورت وجود ایربگهای جانبی در خودرو از چسبهای Urethane ویژه استفاده شود .
۵- برای خودروهای عادی ۱ ساعت و برای خودروهای دارای ایربگ جانبی تا ۳ ساعت ، از راندن این خودروها پرهیز شود .
علائم و نوشته های درج شده بر روی شیشه ها :
به مجموعه علائم و نوشته هایی که روی شیشه درج شدهاند Logo یا Bog میگویند. از میان این علائم و نوشتهها، برخی مربوط به نام و علامت شرکت تولیدکننده و علامتها و حروف بخصوصی نیز به منظور معرفی استانداردها و تاییدیههایی است که سازنده برای این محصول کسب کرده است .
علائم و نوشتههای مربوط به استانداردهای اخذ شده :
تولیدکنندگان شیشه از استانداردهای مختلفی برای محصولاتشان استفاده میکنند که هر یک از آنها در یک یا چند کشور دارای اعتبار میباشند و به طور معمول نیز اولین استانداردی که توسط یک تولیدکننده اخذ میشود، مربوط به اداره استاندارد همان کشور میباشد، اما ۲ استاندارد بینالمللی برای کلیه قطعات ایمنی و امنیتی خودروها از جمله شیشهها، چراغها، ترمز، تایرها، کمربند ایمنی، ایربگها و.... در جهان وجود دارد :
استاندارد DOT آمریکا و استاندارد ECE کمیسیون اقتصادی اروپا که معمولا داشتن هر دوی این استانداردها مجوزی است برای صدور قطعه مورد نظر به تمامی نقاط جهان .
طی چند سال اخیر به دلیل اعمال آزمایشات سختگیرانهتر و مقبولیت جهانی بیشتر ، اهمیت و اعتبار استاندارد ECE نسبت به DOT ، فزونی یافته ، تا حدی که اخباری از پیوستن آمریکا به کمیسیون اقتصادی اروپا در آینده نزدیک نیز شنیده می شود، به همین خاطر، ابتدا مختصری به بحث پیرامون استاندارد DOT پرداخته و سپس به طور مفصل استانداردهای ECE را بررسی خواهیم کرد .
▪استاندارد DOT :
DOT برگرفته از Department Of Transportation بوده و استانداردی است برای کلیه قطعات ایمنی خودرو از جمله شیشه، این استاندارد توسط اداره FMVSS کشور آمریکا به متقاضیانی که قطعاتشان موفق به بدست آوردن حد نصاب لازم از آزمایشات مربوطه شوند، اعطا میشود .
این استاندارد روی کلیه شیشههای تولید شده توسط تولیدکنندگان معتبر دیده میشود و مجوزی است برای صدور به اکثر کشورها. علامت مشخصه آن همان حروف DOT به اضافه چند عدد میباشد که کدی است برای شناسایی قطعه (شیشه)، پس از این اعداد، کدهای AS قرار دارند که مشخص میکنند شیشه موردنظر برای استفاده در کدام قسمت از خودرو در نظر گرفته شده ؛ کدهای مورد بحث به شرح زیر میباشند :
AS۱ : قابلیت استفاده در هرکجای خودرو .
AS۲ : قابلیت استفاده در هرکجای خودرو به جز شیشه جلو .
AS۳ : فقط قابل استفاده به عنوان شیشه عقب .
AS۴ : معرف پلاستیکی بودن شیشه بوده و قابل مصرف به عنوان شیشه جلو نمیباشد .
پس از کدهای AS نیز معمولا حروف و اعداد دیگری جهت شناسایی قطعه وجود دارد . لازم به ذکر است در مواردی نیز کدهای AS در محلی دیگر و جدای از نشان DOT درج میشوند .
▪استاندارد ECE یا آیین نامه E :
از سال ۱۹۵۸ چند کشور اروپایی تصمیم به ایجاد یک استاندارد واحد برای کلیه وسایل مربوط به ایمنی و امنیت خودروها کردند. بر این اساس ، کمیسیونی تحت نام کمیسیون اقتصادی اروپا ( Economic Commission for Europe) زیر نظر UN در ژنو افتتاح شد. نام اختصاری این کمسیون ECE و علامت اختصاری آن دایرهای است که حرف E به همراه عددی در آن نقش بسته و به همین خاطر به این استاندارد آئین نامه E نیز گفته میشود.
کشورهای عضو این کمیسیون باید دارای آزمایشگاههای مجهز جهت تست قطعات مورد نظر باشند و این کشورها قادرند پس از انجام آزمایشات روی قطعات در صورت بدست آوردن حد نصاب استاندارد توسط قطعه، علامت استاندارد E را به آن قطعه اعطا کنند. کشور اعطاکننده استاندارد در علامت استاندارد مشخص میباشد چرا که عددی که در علامت، پس از حرف E قرار دارد، نشاندهنده این امر است .
اعضای این کمسیون به جز ژاپن، آفریقای جنوبی، استرالیا و نیوزیلند همه اروپایی هستند و همان طور که گفته شد صحبتهایی نیز دال بر پیوستن آمریکا به این کمیسیون در آینده نزدیک شنیده میشود .
در حال حاضر ۱۳۰ قطعه از قطعات خودرو نیازمند دارا بودن این استاندارد برای ورود به بازار اروپا و بسیاری از دیگر کشورها میباشند، برای مشخص شدن نوع قطعه، پس از آرم استاندارد E (حرف E و عدد معرف کشور اعطا کننده استاندارد که با دایره ای احاطه شدهاند)، شمارهای وجود دارد، این شماره معرف نوع قطعه میباشد و به طور مثال برای شیشه عدد ۴۳، برای کمربند ایمنی عدد ۱۳ و برای تایرها عدد ۷۵ در نظر گرفته شده است. پس از آن حرف R ، که معرف حرف Regulation به معنای آئین نامه است قرار دارد (در مواردی نیز نوشته نمیشود) و بعد از آن دو عدد بعدی مربوط به عدد اصلاحیه میباشد، بدین معنا که عدد مورد نظر مشخص میکند از زمان ایجاد استاندارد مربوط به قطعه مورد نظر ، تا زمان تولید آن قطعه ، چند بار آزمایشاتی که باید روی این نوع قطعه انجام شود، دچار تجدید نظر شده یا به عبارتی هر بار آزمایشات سختگیرانهتری اعمال شود یک شماره به این عدد اضافه میشود، (در مورد شیشهها به دلیل تغییر نکردن شرایط استاندارد از آغاز تا کنون کماکان عدد ۰۰ دیده میشود، اما در برخی قطعات خصوصا در مورد قطعات مربوط به سیستم ترمز تا اعداد اصلاحیه ۰۹ نیز دیده میشود). اعداد بعد از عدد اصلاحیه نیز مشخصکننده کد کالا، نوع خودرو و مواردی از این قبیل می باشند .
در زیر نمونهای از آزمایشاتی که باید روی شیشهها انجام شود تا در صورت به دست آوردن حد نصابهای لازم، استاندارد ECE به آنها اعطا شود، ذکر شده است.روی شیشههای لامینه شده تستهای میزان دید، میزان انتقال نور، مقاومت در برابر آتش، ضربه با گوی فلزی، پرتاب دارت، خراشیدگی و سایش، آزمایش تشخیص رنگ و آزمایش فرم سر انسان و برای شیشه های تمپر شده تستهای میزان دید، میزان انتقال نور، ضربه با گوی فلزی، خراشیدگی و سایش و آزمایش خرد شدن (میزان ریز و درشت بودن خردهها و برندگی آنها ) انجام میشود .
منبع:
www.caranddriver.com
www.irancar.com
سایت اطلاع رسانی خودرو :otol
شهرام اسلامی
منبع : روزنامه جوان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست