چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

آستانه شیطان - Devil's Doorway


آستانه شیطان - Devil's Doorway
سال تولید : ۱۹۵۰
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : مترو ـ گلدوین ـ مایر
کارگردان : آنتونی مان.
فیلمنامه‌نویس : گای تراسپر.
فیلمبردار : جان آلتن
آهنگساز(موسیقی متن) : دانیل آمفیتیتروف.
هنرپیشگان : رابرت تیلر، لوئیس کلهرن، پالا ریموند، مارشال تامپسن، جیمز میچل و ادگار بوکانان.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۸۴ دقیقه.


سرخ‌پوستی ملقب به "لنس پول" (تیلر) که در جنگ‌های داخلی شجاعانه جنگیده، پس از جنگ در لباس یک درجه‌دار ارتش ایالات متحد به زادگاهش در وایومینگ باز می‌گردد. اما در آن‌جا با آزارهای سفیدپوستان نژادپرست و به‌ویژه مالک طماعی (کلهرن) مواجه می‌شود که قصد تصاحب زمین‌های افراد قبیله او را دارد. او برای احقاق حقش به خانم وکیلی (ریموند) پناه می‌برد، اما سرانجام ناچارمی‌شود برابر تهاجمات سفیدپوستان دست به اسلحه ببرد و به قیمت جان از حریم قبیله‌اش محافظت کند.
٭ اگرچه اصطلاحاتی چون وسترن "بالغ" و "روان‌شناسانه" پس از وینچستر ۷۳ (ساخته خود مان، ۱۹۵۰) بر زبان‌ها افتاد، اما این اثر متقدم بر آن، در حیطه‌ای همانند قرار می‌گیرد. درون‌مایه همیشگی ژانر، برخورد "توحش" و "تمدن" در کار مان تغییر شکل می‌یابد و به‌صورت برخورد دو فرهنگ در می‌آید: تجاوزگری و زیاده‌طلبی مالک سفید‌‌پوست، و رفتار آرام و قانونمند شخصیت سرخ‌پوست. مان، آن‌هم در هالیوود محافظه کار دهه ۱۹۵۰، نماینده‌آی از دو اقلیت‌ نژادی (یک سرخ‌پوست) و جنسی (یک زن) را محور کارش قرار می‌دهد. صحنه‌ای که تیلر از ریموند می‌خواهد وکالتش را بپذیرد فراموش‌نشدنی است: هر یک از دو طرف اعتماد به دیگری و همکاری با او اکراه دارد. تیلر به‌عنوان نمونه اولیه قهرمان شاخص آثار مان با "کف نفس" خاصش تا حد امکان از کاربرد اسلحه دوری می‌کند: صحنه زد و خورد در کافه یادآور صحنه‌ای مشابه از مردی از غرب (ساخته خود مان، ۱۹۵۸) است. او همان نوع شخصیتی است که باید باشد، آدمی که با تمام وجود می‌خواهد "عوض" شود؛ و نمی‌تواند. این را مان به زیبائی در صحنه پایانی نشان می‌دهد؛ جائی که مرد سرخ‌پوست پس از اندکی مکث روی چیق صلح و لباس نظامی (نشانه‌ای از وابستگی او به تمدن)اش، با کنار نهادن آن‌ها مسیر جنگ را انتخاب می‌کند. در طول فیلم، به ظرافت، با نمایش تغییر آرام‌آرام شکل پوشش او، تحویل شخصیتش مورد تأکید قرار می‌گیرد: از لباس متحدالشکل نظامی تا لباس کابوی شهری، تا لباس سنتی سرخ‌پوستان.


همچنین مشاهده کنید