چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
دلایل ناکامی
یكی از امور رایج در مجلس شورای اسلامی، انجام تحقیق و تفحص از بخش ها و دستگاه های اجرایی و به طور كلی در تمام امور كشور است. تحقیق و تفحص از این جهت كه تسهیل كننده و تقویت كننده وجه نظارتی مجلس شورای اسلامی است، به نظر ضروری می رسد و اصل ۷۶ قانون اساسی نیز موید این امر است.
اما در سال های اخیر با وجود تعدد انجام تحقیق و تفحص در امور مختلف كشور، اثرگذاری این پدیده در بهبود شرایط ،ارتقای سازمانی و افزایش بهره وری كمتر نمودار شده است. این وضعیت سبب شده تا حساسیت كمتری در مجلس و دولت نسبت به انجام تحقیق و تفحص ها وجود داشته باشد و عملاً مسئولان اجرایی با آن به عنوان یك پدیده عادی بدون ضمانت اجرایی لازم جهت تغییر و تحول و یا پی گیری و رسیدگی به عوامل ناكامی دستگاه اجرایی نگاه می كنند. شاید یكی از دلایل بروز این وضعیت و ذهنیت، تعدد تحقیق و تفحص های انجام شده حتی در مورد یك دستگاه اجرایی و تناقض و تضاد نتایج آنها باشد. از جمله عوامل مهم دیگر در این زمینه فقدان چارچوب های مشخص برای انجام تحقیق و تفحص است. نبود این چارچوب اولاً منجر به اتخاذ اهداف موازی و متعدد برای انجام تحقیق و تفحص می شود، ثانیاً موجب دخالت زیاد سلایق مختلف و پیش داوری ها در هدایت تحقیق و تفحص می شود و ثالثاً امكان نفوذ عوامل بیرونی و در نتیجه انحراف تحقیق و تفحص را فراهم می آورد.
شاید در میان تحقیق و تفحص های انجام شده در دو دوره اخیر مجلس، تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی سر و صدا و حساسیت بیشتری را ایجاد كرده است. در دوره مجلس ششم تحقیق و تفحص از صنعت خودرو به تصویب و اجرا رسید و نتایج آن در روزهای آخر فعالیت آن در صحن علنی به صورت خلاصه ارائه گردید. اما در دوره هفتم با این استدلال كه تحقیق و تفحص انجام شده در دوره ششم، جامع نبوده و تمام واقعیت های اصل و حاشیه این صنعت را مورد توجه قرار نداده است ، انجام تحقیق و تفحص دیگر در مجلس هفتم به تصویب رسید كه هم اكنون در حال انجام است.
به نظر می رسد با توجه به جمیع شرایط، این تحقیق و تفحص هم نتایج خارق العاده، شگفت انگیز و در عین حال تعیین كننده ای برای صنعت و بازار خودرو در بر نداشته باشد؛ چرا كه شرایط گفته شده در سطور بالا به طور كلی بر آن حاكم است. اما آنچه بیشتر به ناكامی اهداف تحقیق و تفحص اخیر كمك می كند، فقدان چارچوب های لازم است. صنعت خودروی ایران به رغم بزرگ بودن به لحاظ كمی در اقتصاد و صنعت كشور، فاقد استراتژی مدون و متناسب با الزامات داخلی و جهانی است. این فقدان بزرگ ضمن اینكه آینده صنعت خودروی كشور را با بحران مواجه می سازد، امكان و زمینه نظارت و مدیریت آن را نیز مشكل می كند. به این دلایل باید دخالت سلیقه های مختلف در هدایت و نظارت این صنعت را بدون آینده ای روشن به انتظار نشست.
دكتر علیرضا سلطانی
منبع : روزنامه همشهری
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست