چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
بازار کار و NGOهای کاریابی
آیا تا به حال چیزی در مورد مراكز كاریابی شنیده اید؟ یا میدانید NGOهای كاریابی چه وظایفی دارند و چه فعالیتهایی انجام میدهند؟
مراكز كاریابی از یك طرف، از طریق پیدا كردن بهترین فرصت خالی شغلی برای فرد بیكار و از طرف دیگر،از طریق یافتن بهترین نیروی كار مور نیاز كارفرمایان به لحاظ خصوصیات تخصصی و شخصی، نقش واسطهای مهمی در بازار كار دارند. مراكز كاریابی، هم بر عرضه نیروی كار و هم بر تقاضای كار تاثیرگذار هستند و میتوانند بر جریان متقاضیان شغل بیفزایند. در حالتی كه افراد بیكار ثبت نام شده در مراكز كاریابی تخصص و مهارت مورد نیاز كارفرما را ندارند و كارفرما نیاز مبرم وسریع به چنین نیروهایی دارد مراكز كاریابی سعی میكنند نیروی كار مورد نیاز را تامین كنند. یكی از منابع تامین این نیروها، جمعیت غیرفعال است. اگر مراكز كاریابی به خوبی وظیفه اطلاع رسانی و جستجوی نیروی كار مناسب را انجام دهند ممكن است بخش وسیعی از جمعیت غیرفعال از طریق دریافت پیشنهاد شغل با دستمزد مناسب وارد بازار كار شوند.
مراكز كاریابی از طریق جستجوی نیروی كار مناسب و غربال كردن جویندگان كار بر اساس تخصص، مهارت و ویژگیهای شخصی (نظیر وضعیت تاهل، سن، جنس و...) میتوانند هزینههای استخدام كارفرمایان را كاهش داده و بر جریان استخدام نیروی كار بیافزایند. از منظر دیگر، مراكز كاریابی از طریق ارایه مشورتهای شغلی به جویندگان كار در خصوص تخصص ها و مهارتهای مورد نیاز بازار كار میتوانند آنها را به مراكز آموزش فنی و حرفهای معرفی نمایند تا تخصصها و مهارتهای لازم را فراگیرند. سپس از طریق معرفی این نیروها به كارفرمایان میتوانند هزینه های استخدام نیروی كار را برای كارفرمایان كاهش دهند، زیرا هزینههای آموزش نیروی كار بخشی از هزینههای استفاده از نیروی كار است. كه بر میزان تقاضای نیروی كار موثر است. بنابراین مراكز كاریابی از طریق تاثیرگذاری برعرضه و تقاضای نیروی كار نقش مهمی در بازار كار دارند.
در مقاله زیر به معرفی مختصری از مراكز كاریابی در ایران و مشكلات و موانع موجود در این زمینه پرداخته شده است.
▪ الگوی كاریابی در ایران؛ بررسی تنگناها و موانع
سازمان بین المللی (كار) نشست فیجی را در سال ۱۹۸۵ با عنوان "اشتغال مبرمترین وظایف وزارت خانههای كار" برگزار كرد و طی آن به مدیریتهای كار در كشورهای مختلف جهان یادآور شد كه یكی از عمدهترین وظایف آنان تنظیم عرضه و تقاضای بازار كار است. واحدهای كاریابی و اشتغال در اجرای این ماموریت، نیازمند در اختیار داشتن ابزار لازم برای شناخت دقیق بازار كار و ابعاد گوناگون كار شامل جنس، سن، سطوح تحصیلی و تجربی، مهارتهای تخصصی و پراكندگی جغرافیایی آن و هم چنین سطح مهارت مورد نیاز در مشاغل بخشهای مختلف اقتصادی (صنعت،كشاورزی ،خدمات)، برخورداری از امكانات و تجهیزات مناسب، اعم از نیروی انسانی متخصص، امكان دستیابی به اطلاعات و آمار مورد نیاز جمعیتی، روند بازار كار، توان تجزیه و تحلیل دادههای آماری هستند. همچنین ابزار، ملزومات و فنآوری روزآمد، پایگاه اطلاعاتی، نظام جامع اطلاع رسانی و تجهیزات نرمافزاری و سختافزاری از جمله الزامات ضروری برای این بخش از خدمات عمومی در كشور است تا زمینه ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای بازار كار فراهم شود.
طبق آمار ارایه شده از سوی اداره كل هدایت نیروی انسانی، در شش ماه اول سال ۸۱ در جمع ۵۶۰۹۴۷ نفر جوینده كار به مراكز خدمات اشتغال كشور( اعم از دولتی و غیردولتی) مراجعه كردهاند. بر اساس همین گزارش، كمتر از ده درصد یعنی ۴۵۷۳۲ نفر از ثبت نام شدگان در این مراكز امكان جذب در فرصتهای شغلی را یافتهاند، یعنی رقمی معادل كمتر از ۲ درصد از بیكاران كل كشور !
این در شرایطی است كه سالانه بیش از هفتصد و بیست هزار نفر نیروی جدید واردبازار كار میشوند و باید روزانه معادل دو هزارنفر فرصت شغلی تامین شود. تا تنها پاسخگوی نیروی تازه وارد بازار كار باشد.
ناگفته نماند در مقطع ویژه سال ۸۱ كه تامین ۳۰۰ هزار فرصت شغلی با عنوان (طرح ضربتی اشتغال) نقطه عطفی در امر كارگماری تلقی میشود، ثبت نام بیش از ۵۰۰ هزار نفر جوینده كار در خلال ۶ ماه نیز بی سابقه بوده است.
با ذكر این واقعیت است كه آمار و ارقام ارایه شده از سوی مراكز خدمات اشتغال، اگر چه منعكس كننده همه ابعاد بیكاری و فرصتهای شغلی در كل جامعه نیست، با این حال به عنوان "آمار ثبتی" نمونه قابل استنادی برای برنامهریزان اقتصادی تلقی میشود.
طبعا در این وضعیت، مقوله راهنمایی شغلی، مشاوره و هدایت جویندگان كار عملا از سوی مراكز خدمات اشتغال و بعضا دفاتر مشاوره شغلی دولتی به لحاظ كمبود نیروی انسانی متخصص و مجرب و نبود فرصت لازم برای مصاحبه و مشاوره متقاضیان شغل امكان بروز نیافته است.
ناگفته نماند در كشوری نظیر فرانسه با سازمان گسترده اشتغال، وضعیت به كارگماری جویندگان كار به شرح زیر است:
▪ ۱۷ تا ۲۲ درصد از طریق سازمان و بخش دولتی خدمات اشتغال
▪ ۵ تا۶ درصد از سوی كاریابیهای خصوصی و مراكز مشاوره شغلی غیردولتی
▪ حدود ۵۰ درصد با شیوه مراجعه مستقیم به واحدهای استخدام كننده
▪ نزدیك ۲۰ درصد با پیگیری آگهیهای مندرج در رسانههای گروهی.
این امر در مقایسه با كشور آلمان با بیش از ۷۵۰ مركز كاریابی و قریب ده هزار نفركارمند (از لحاظ كمیت) و در اختیار داشتن ۳۰۰ نفر روانشناس متخصص در امر مشاوره شغلی (ازنظر كیفیت و تخصص نیروی انسانی شاغل در مراكز خدمات اشتغال) قابل درك است.
فرانسه دارای ۸۵۰ شعبه كاریابی و ۱۵۰۰۰ كارمند است كه ۲۵% آنها دارای تحصیلات دانشگاهی دررشتههای مورد نظر میباشند.
كشور اسپانیا با ۱۶۰۰۰ نفر كارمند شاغل در بخش خدمات اشتغال و كاریابی كه بیش از ۶۵۰۰ نفر آنان دارای تحصیلات عالیه در رشتههای مربوطه هستند و كشور انگلستان با ۱۴۰۰ مركز اشتغال و قریب ۳۵ هزار نفر كارمند در مقایسه با قریب۱۵۰ مركز خدمات اشتغال كشور و تعداد كارمندان به مراتب كمتر از ۵۰۰۰ نفر، شایان توجه است.
در عین حال، ضعف مراكز خدمات اشتغال كشور در اطلاع رسانی و عدم توانایی در پوشش فراگیر، تنها ناشی از كمیت و كیفیت نیروی انسانی شاغل در آنها نیست. زیرا ساختارسنتی و بوروكراتیك مراكز موجود نیز نمیتواند پاسخگوی نیاز روزافزون كشور به شناخت ابعاد گوناگون بازار كار و تنظیم عرضه و تقاضای آن باشد.
اهم مواردی كه به عنوان تنگناهای موجود در نظام كاریابی و اشتغال میتوان نام برد با توجه به تحقیق جامعی كه در این زمینه صورت گرفته عبارتند از:
۱) عدم توانایی در جلب اعتماد
ناتوانی درجلب اعتماد و جذب كارفرمایان و مدیران واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی متقاضی كار اعلام فرصتهای شغلی به مراكز كاریابی و اشتغال عملا تقاضای كار را در یك سوی معادله حذف كرده است. به نحوی كه امتیازاتی نظیر معافیتهای ویژه كارفرمایان از مالیات و حق بیمه نیز نتوانسته رغبت لازم را ایجاد نماید.
۲) فقدان ابزار و امكانات لازم برای اطلاعگیری و اطلاع رسانی
مراكز خدمات اشتغال در سراسر كشور حتی یك نشریه اختصاصی به عنوان ابزار اطلاع رسانی در اختیار ندارند. برای كسب اطلاعات مورد نیاز درزمینه فرصتهای شغلی نیز نیروی لازم جهت مراجعه حضوری به كارفرمایان وجود ندارد.
۳) نبود بانك اطلاعاتی جامع در زمینه بازار كار
اگرچه اطلاعات عرضه و تقاضای كار در فرمهای ویژه ثبت و پس ازجمع بندی به عنوان آمار بررسیهای بازار كار همه ماهه منتشر میشود. اما اطلاعات گسترده بازار كار فراتر از مواردیاست كه در گزارشات ماهانه بررسیهای بازار كار منعكس میشود.
۴) ناتوانی در ارایه خدمات مشورتی و راهنمایی شغلی
این بخش از خدمات اشتغال و كاریابی، به رغم اهمیت غیرقابل انكار آن در تطبیق توانمندیها، علایق و استعدادهای فردی با ویژگیهای و مشخصات مشاغل و به عبارتی دیگر انتخاب كار مناسب برای فرد مناسب با توجه به ثبت نام جویندگان كار از طریق شبكه پستی، عملا از فرایند خدمات اشتغال در بخش دولتی حذف شده است زیرامشاوه و هدایت شغلی به عنوان اساسیترین بخش از خدمات قابل ارائه درمراكز خدمات اشتغال مستلزم مراجعه حضوری جوینده كار و راهنمایی شغلی چهره به چهره یا(Face to Face ) است.
به نظر نمیرسد كه در مراكز كاریابی غیردولتی، یعنی "دفاتر مشاوره شغلی" نیز رویكرد روانشناختی و لحاظ ویژگیهای فردی در معرفی به مشاغل مختلف لحاظ شود.
۵) كمبود شدید نیروی انسانی شاغل و متخصص
كمیت و كیفیت نیروی انسانی شاغل در مراكز خدمات اشتغال كشور اندك و قابل مقایسه با تعداد روانشناسان متخصص شاغل در نظام كاریابی و اشتغال كشورهای مورد مطالعه در اروپای غربی نیست. علاوه برآن در همه مربوطه حداقل یك نفركارشناس با تحصیلات دانشگاهی دررشتههای علوم اجتماعی، اقتصاد،روانشناسی و یا مدیریت منابع انسانی و موارد مشابه ضرورتی انكار ناپذیراست.
۶) ضعف انگیزه ناشی از مشوقهای مالی و استخدامی
حقوق و مزایای پرداختی امكان جذب و به كارگیری نیروهای متخصص و كارآمد را دراین بخش بیش از خدمات دولتی دشوارساخته است. به ویژه آنكه كارشناسان اشتغال و كاریابی در ارتباط مستقیم با بازار كار در جریان آخرین تحولات مربوط به حقوق و مزایای پرداختی دربخش خصوصی هستند. و برخی در طول خدمات خود، بارها و بارها با این تجربه عینی روبرو بودهاند كه افرادی را با توانمندی به مراتب كمتر از خود، با حقوق و مزایایی به مراتب بیشتر به محلهای خالی شغل معرفی كردهاند.
۷) نامناسب بودن توزیع جغرافیایی مراكز كاریابی
با احتساب یك مركز كاریابی در هر شهرستان تعدادمراكز كاریابی موجود در كشور باید به دو برابر افزایش یابد . درحالی كه برخی از مراكز خدمات اشتغال در اماكن دور از دسترس نیروی كار قرار دارند، حجم و فشردگی كار و عدم پاسخگویی به لحاظ كثرت مراجعین در مواردی دیگر كاملا مشهود است. زیرا توزیع جغرافیایی و ظرفیتهای هر منطقه مورد توجه قرار نگرفته است.
۸) پایین بودن شاخص جمعیت به تعداد مراكز كاریابی
در شهر تهران (بدون احتساب حومه وشهركهای اطراف آن با جمعیتی معادل ۶ میلیون نفر یعنی قریب ۱۰ درصد جمعیت كل كشور باید حداقل ۲۰ مركز خدمات اشتغال دولتی استقرار یابد. و همینطور در مراكز استان هایی نظیر اصفهان، خراسان، آذربایجان، خوزستان وجود یك یا دو مركز كاریابی نمیتواند پاسخگوی نیازهای منطقه باشد.
این تعداد مورد مقایسه با كشورهایی نظیرآلمان، فرانسه، ایتالیا، انگلستان و اسپانیا باید به بیست برابر افزایش یابد. لیكن سیاست مبتنی بر احتراز از توسعه و گسترش بخش خدمات دولتی به لحاظ هزینه سرسام آور آن و تاكید برنامه سوم توسعه به كاهش تصدی گری دولت و نیز ضرورت واگذاری خدمات دولتی به بخش خصوصی، هر گونه اقدامی در جهت گسترش كمی آن و افزایش تعداد این مراكز راعملا منتفی كرده است. به ویژه آنكه هزینه تمام شده برای هر فرصت شغلی از سوی مراكز خدمات اشتغال دولتی و تقسیم كل هزینههای برنامه خدمات اشتغال و كاریابی در بودجه سالانه به تعداد بكار گمارده درسال، توجه اقتصادی آن را مورد تردید قرار میدهد. بنابراین نخستین رویكرد جهت دستیابی به شاخص قابل قبول در ارایه خدمات كاریابی، ترغیب و حمایت از تاسیس و راه اندازی دفاتر مشاوره شغلی غیردولتی است.
الگوی پیشنهادی با عنوان كاریابی نمونه زیر میتوان به عنوان یكی از شروط الزامی برای ارایه مجوز لحاظ نمود.تقویت دفاتر مشاوره شغلی غیردولتی و كاریابیهای خصوصی میتوانند مواردی نظیر ایفای نقش در پرداخت بیمه بیكاری و اعمال معافیتهای مالیاتی ویژه كارفرمایانی كه نیروی انسانی مورد نیاز خود را از طریق نظام خدمات اشتغال عمومی تامین میكنند، دربرگیرد. بهرحال الگوی پیشنهادی برای مراكز خدمات اشتغال كشور، اعم از دولتی و یا غیردولتی میتواند با تجهیز و راه اندازی یك مركز كاریابی نمونه با رعایت موارد زیر عملی شود.
الف) بازنگری و تدوین وظایف
مطالعه تطبیقی درسازمان و تشكیلات اشتغال پنج كشور اروپایی و ژاپن، موارد زیر را به عنوان وظایف اساسی مراكزكاریابی و اشتغال قلمداد نموده است:
ـ جمع آوری و پردازش اطلاعات مربوط به عرضه و تقاضای بازار كار
ـ ارتباط تنگاتنگ با سازمان آموزش فنی و حرفهای
ـ جابجایی جغرافیایی نیروی كار
ـ حمایتهای مالی از داوطلبان متخصص و كارآفرینان
ـ راهنمایی، مشاوره وهدایت شغلی جویندگان كار با توجه به توانمندیها، علایق و استعدادها
ـ پرداخت مقرری بیمه بیكاری
همراه با لحاظ این موارد در وظایف جاری مراكز كاریابی ضرورت پیشنهاد ساختاری متحول و متناسب با نیازهای كنونی جامعه به ویژه كاربرد فن آوری اطلاعات امری ضروری خواهد بود.
ب) تامین نیروی انسانی متخصص و كارآمد با توانمندیهای زیر:
ـ آشنایی با كاربرد رایانه
ـآشنایی با مسایل روانشناختی و علوم رفتاری
ـ آشنایی با فنون و شیوههای مصاحبه و مشاوره شغلی
ـ توانمندی تجزیه و تحلیل در امور اقتصادی - اجتماعی
ـ آشنایی با فرهنگ مشاغل و طبقه بندی حرفهها
ـ رعایت دقت و سرعت در ارایه خدمات
ج) ویژگیهای فیزیكی مراكز كاریابی
▪ جا و مكان مناسب
قابل دسترسی جویندگان كار به ویژه درمحلهای پرتردد و گذرهای اصلی شهر
طرح واحد تیپ نظیر شعب بانكها و نمونههای مشابه Gob Center در انگلستان كه رنگ و شكل تابلوی آن كاملا مشخص و متمایز است.
مناسب بودن فضای داخلی و تمركز فعالیتها در مجموعههایی كم و بیش مشابه در یك فضای بزرگ بدون طبقات و اطاقهای متعدد (نظیرشعب بانكها)
ـ تجهیزات و ابزار و استفاده از فناوری روزآمد و استاندارد، متناسب با حجم فعالیت هر مركز، رایانه بانك اطلاعاتی خودكار و قابل دسترسی
د)تسهیل فرآیند ثبت نام تا به كارگماری
ـ عدم پیچیدگی فرمها و دستورالعملهای یكسان و ساده
ه) ایجادانگیزه برای كاركنان شاغل در مراكز
برقراری ارتباط بین كارآیی و بهرهوری كاركنان با نظامهای جبران خدمت، تجهیز و راه اندازی نخستین مركز كاریابی نمونه در تهران و گسترش تدریجی آن به صورت طرح تیپ در سطح كشور با تاكید بر این كه مهمترین عامل در موفقیت مراكز خدمات اشتغال توجه به امر مشاوره و راهنمایی شغلی است برای مثال.استعدادهای كه برای كار در بخش غیرمزدبگیری و خود اشتغالیSelf-Empoyment وجود دارد. باید در مرحله مشاوره و راهنمایی شغلی كشف و از قوه به عمل درآیند و همچنین هدایت افراد كارآفرین با ویژگیهایی نظیرریسك پذیری، كمال جویی، خلاقیت، نوآوری، به بخش غیرمزدبگیری اشتغال در فرآیند راهنمایی و مشاوره شغلی امكان بروز خواهد یافت.
ایجاد زمینه جهت شكوفایی استعدادهای نهان، مستلزم وجود توانمندیهای لازم در كارشناسان راهنمایی و مشاوره شغلی برای شناسایی و كشف قابلیتهای و توانمندیهای جویندگان كار و تشخیص تفاوتهای فردی خواهد بود.
ایجاد نظام جامع اطلاع رسانی بازار كار در سطح ملی و بین المللی، همراه با امكانات تهیه و تولید اطلاعات بهنگام بازار كار از طریق اجرای طرحهای آماری و بهرهبرداری از اطلاعات موجود درشبكههای ملی و بینالمللی جهت تامین نیازهای بازار كار، ارائه دانش و اطلاعات روز درعرصه كار و اشتغال نظیر E-work,ICT,IT و گروههای مشاوره اقتصادی - اجتماعی، از دیگر مواردیست كه باید در ساختار كاریابیهای دولتی و غیردولتی لحاظ گردد.
صدیقه علافر
منبع : نشریه سبا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست