چهارشنبه, ۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 22 January, 2025
مجله ویستا
وضو
● وضوی ترتیبی
در وضوی ترتیبی چهار چیز واجب است:
۱) واجب اول
شستن صورت از رستنگاه مو، یعنی از جایی كه موی سر بیرون میآید تا آخر چانه از طرف طول و عرض آن به مقداری كه بین انگشت وسط وشست قرار میگیرد كه اگر مختصری از این مقدار را نشوید، وضو باطل است و برای آنكه یقین كند این مقدار كاملا شسته شده، باید كمی اطراف آن را هم بشوید و البته باید توجه داشت كه این مقدار بایستی از بالا به پایین شسته شود.
۲) واجب دوم
شستن دست راست و بعد از آن دست چپ، از آرنج تا سرانگشتها، و برای آنكه یقین كند آرنج را كاملا شسته، باید كمی بالاتر از آرنج را هم بشوید; البته باید توجه داشت كه این قسمت را هم بایستی از بالا به پایین بشوید.
۳) واجب سوم
مسح كردن یك قسمت از چهار قسمتسر -كه همان مقابل پیشانی استبا دست راست و هر جای این قسمت را به هر اندازه مسح كند كافی است; حضرت امام(ره) میفرمایند: بنابر احتیاط واجب جای مسح شده از عرض یك انگشت كمتر نباشد; اگر چه احتیاط مستحب آن است كه از درازا به اندازه درازی یك انگشت و از پهنا به اندازه پهنای سه انگشتبسته مسح نماید. البته باید توجه داشت كه مسح سر لازم نیستبر پوست آن باشد، بلكه بر موی جلو سر هم صحیح است و اما كسانی كه موی سرشان به حدی بلند است كه اگر شانه كنند از حد مسح خارج میشود باید بیخ موها یا پوستسر را مسح نمایند.
۴) واجب چهارم
مسح كردن روی پاها،اول پای راستبا دست راست و بعد پای چپ با دست چپ، از سر یكی از انگشتها تا مفصل،ولی حضرت امام(ره) تا برآمدگی پاها را هم اجازه میدهند، این از نظر طول و اما از جهت عرض به هر اندازه باشد، كفایت میكند،اگر چه به اندازه عرض انگشت كوچك باشد; ولی بهتر استبه اندازه سه انگشتبسته و بهتر از آن مسح تمام روی پاست.
عروهٔ الوثقی، فی افعال الوضوء، مساله۴۹; تحریرالوسیله ج۱، ص۲۳; توضیح المسائل، مساله۲۳۷، ۲۴۳، ۲۴۵، ۲۴۶، ۲۴۹ تا ۲۵۳.
● مسائل مخصوص وضوی ترتیبی
۱) اگر دست را تر كند و به صورت و دستها بكشد،چنانچه تری دستبه قدری باشد كه بواسطه كشیدن دست، آب كمی بر آنها جاری شود،كافی است.
توضیح المسائل،مساله۲۴۴.
۲) اینكه گفته شد كه شستن صورت و دستها از بالا به پایین باشد،مراد آب ریختن نیست كه حتما بایستی آب را هم مثلا از رستنگاه مو بریزد،بنابراین اگر كسی آب را پایینتر از رستنگاه مو بریزد -ولی با دست تر شستن را از رستنگاه مو شروع كند مانعی ندارد.
عروهٔالوثقی،احكام وضو، مساله۴۴.
۳) شستن صورت در وضو لازم نیست كه حتما با دست راست صورت گیرد.
● وضوی ارتماسی
وضوی ارتماسی هم مانند وضوی ترتیبی چهار چیز واجب دارد منتها فرقش با وضوی ترتیبی در صورت و دستهاست كه در وضوی ترتیبی صورت و دستها به نیت وضو شسته میشد،ولی در وضوی ارتماسی صورت و دستها بایستی از بالا به پایین به نیت وضو در آب فرو برده شده و یا به نیت وضو از بالا به پایین از آب بیرون آورده شود.
توضیح المسائل، مساله ۲۶۱.
● مشكلی در وضویارتماسی و راه حل آن
در وضوی ارتماسی بعضی از آقایان قائلند كه حتما بایستی در هنگام فرو بردن اعضا در آب نیت وضو شود،چون اگر فقط در هنگام بیرون آوردن نیتشود، این صدق شستن نمیكند; چون شستن چیزی است كه باید ایجاد شود و این با فرو بردن اعضا قبلا در آب ایجاد شده و فرض هم این است كه در وقت فرو بردن در آب این شخص نیت وضو نداشته و در وقتبیرون آوردن چون ابقای همان ایجاد قبلی است، لذا صدق شستن نمیكند، لذا میفرمایند:بایستی حتما در هنگام فرو بردن اعضا در آب نیت وضوی ارتماسی بشود و چون با فرو بردن در آب و فراگرفتن آب تمام عضو را، شستن تمام میشود،هنگام بیرون آوردن آبهایی كه به دست میرسد آب خارج محسوب میشود. این دسته از آقایان برای مسحها میفرمایند بایستی تمام دست چپ یا بعضی از آن را حتما وضوی ترتیبی داد تا مسحها با آب خارج تحقق پیدا نكند، اما حضرت امام(ره) میفرمایند:هم در هنگام فرو بردن اعضا در آب میشود نیت وضو كرد و هم در هنگام بیرون آوردن،حالا طبق فرمایش ایشان اگر در هنگام بیرون آوردن نیت وضو شود، برای مسحها اشكال پیش نمیآید، اما اگر در هنگام فرو بردن نیت وضو شود و بخواهیم مسحها هم با آب خارج صورت نگیرد راه حلش این است كه تمام دست چپ یا بعضی از آن را وضوی ترتیبی بدهیم -همانگونه كه آن دسته از آقایان فرموده بودند و مرحوم آقای حكیم در شرح عروهٔالوثقی (مستمسك) در شرح وضوی ارتماسی راه حل دیگری هم ارائه میدهند كه در هنگام فرو بردن نیتشستن اول و در هنگام بیرون آوردن نیتشستن دوم داشته باشد;چون خواهیم گفت كه در وضو شستن اول واجب، و شستن دوم طبق فرمایش حضرت امام(ره) جایز، و طبق فتوای دیگران مستحب، و شستن سوم حرام است و این فرمایش ایشان طبق مبنای حضرت امام(ره) هم كه هنگام بیرون آوردن هم جایز میدانند تطبیق میكند.
عروهٔ الوثقی، افعال وضو، مساله۲۱; التنقیح ج۵، ص۱۱۹; مستمسك، ج۲، ص۳۵۷.
● مسائل مخصوص وضوی ارتماسی
۱) اگر وضوی بعضی از اعضا را ارتماسی و بعضی را غیر ارتماسی انجام دهد، اشكال ندارد و حتی یك عضو را هم میتواند ترتیبی و ارتماسی وضو دهد; مثلا،از آرنج تا بند دست را ارتماسی و بقیه را ترتیبی وضو دهد.
توضیح المسائل، مساله۲۶۳.
۲) در وضوی ارتماسی هم باید صورت و دستها از بالا به پایین شسته شود; پس اگر وقتی كه صورت و دستها را در آب فرو میبرد، قصد وضو كند،باید صورت را از طرف پیشانی و دستها را از طرف آرنج در آب فرو برد و اگر موقع بیرون آوردن از آب قصد وضو كند، باید صورت را از طرف پیشانی و دستها را از طرف آرنجبیرون آورد.
توضیح المسائل، مساله ۲۶۲.
● مسائل مشترك وضوی ترتیبی و ارتماسی
۱) در وضو، شستن صورت و دستها برای بار اول واجب و برای بار دوم جایز و در مرتبه سوم و بیشتر از آن حرام میباشد و اگر با یك مشت آب تمام عضو شسته شود و به قصد وضو بریزد،یك مرتبه حساب میشود چه قصد بكند یك مرتبه را یا قصد نكند.
توضیح المسائل، مساله۲۴۸.
▪ توضیح
الف) مراد از شستن چیست؟ آیا مراد آب ریختن استیا دست كشیدن؟ شستن یعنی رساندن آب به تمام عضو وضو و مراد دست كشیدن و یا آب ریختن نیست و حتی دست كشیدن در وضو واجب نیست. بنابراین اگر با آفتابه یا وسیله دیگر از بالا به پایین روی دستها آب بریزد و یقین كند كه آب همه جای دستش را گرفته است، دست كشیدن لازم نیست.
ب) حضرت امام در این مساله فرمودهاند: «اگر با یك مشت آب تمام عضو شسته شود و به قصد وضو بریزد یك مرتبه حساب میشود چه یك مرتبه را قصد بكند یا قصد نكند».
اما دیگران در همین مساله فرمودهاند: «اینكه كدام شستن اول یا دوم یا سوم است مربوط به قصد كسی است كه وضو میگیرد; پس اگر به قصد شستن مرتبه اول مثلا ده مرتبه آب به صورت بریزد،اشكال ندارد و همه آنها شستن اول حساب میشود و اگر به قصد اینكه سه مرتبه بشوید سه مرتبه آب بریزد، مرتبه سوم آن حرام است».
▪ فرق این دو مساله چیست؟
این دو مساله فرق بسیار دقیقی دارند و برای بهتر واضح شدن این مساله این چنین میگوییم كه دیگران در شستن در وضو دو تا قصد و نیت را شرط میدانند یكی اینكه این آب را به نیت وضو بریزد،نه برای چیز دیگر و دیگر اینكه این آب را به نیتشستن چندم میریزد، ولی حضرت امام همان نیت اول را كافی دانسته و میفرمایند: نیت دوم خود به خود محقق میشود و این فرق اثر عملی هم دارد به این صورت كه اگر كسی تصمیم داشته باشد به نیتشستن اول پنج مشت آب روی صورتش بریزد و با ریختن مشتسوم تمام صورتش را آب بگیرد، در اینجا به فتوای دیگران میتواند دو مشت دیگر را هم به همان نیتشستن اول بریزد، ولی به فرمایش حضرت امام شستن اول تمام شده و آن دو مشتخودبهخود سراغ شستن دوم میرود.
ج) حضرت امام درباره شستن دوم فرمودهاند: «مرتبه دوم جایز» ولی آقایان دیگر فرمودهاند: «مرتبه دوم مستحب» است، فرق این دو با هم چیست؟
در باره شستن دوم سه قول است: ۱ حرمت; ۲ استحباب; ۳جواز; با اینكه تركش بهتر است و اینكه حضرت امام فرمودهاند: جایز استیعنی حرام نیست و اما چون دلیل استحباب بر ایشان روشن نبوده،فتوای به استحباب ندادهاند و ایشان میفرمایند: بعید نیست كه صورت و دستها یك مرتبه شسته شود بهتر باشد،بلكه حتی یك مرتبه آب ریخته شود و اینكه شستن دوم تشریع و جایز شمرده شده، به خاطر ضعف مردم بوده است.
عروهٔالوثقی، مستحبات الوضوء (التاسع)،جواهر الكلام،ج۲، ص۲۶۶.
د) اینكه فرمودهاند: «مرتبه سوم حرام» است، آیا این حرمت وضو را هم باطل میكند؟
دربعضی از موارد موجب بطلان وضو میشود،مثلا:
▪ در صورتی كه به این قصد سه بار بشوید كه دین گفته و حال آنكه دین چنین چیزی را نفرموده است كه در این صورت تشریع و بدعت است كه هم حرام و هم موجب بطلان وضو میگردد.
▪ اینكه دست چپ را سه مرتبه بشوید كه چون آب دفعه سوم جزء آب وضو نیست، آن وقتبرای مسح پاهایش اشكال پیدا میشود كه با آب خارج مسح میگردد.
۲) فرق وضوی زن و مرد فقط در یك عمل استحبابی است،آن هم مربوط به همین شستن اول و دوم كه در مساله قبل گفته شد به این بیان كه بر مردها مستحب است در شستن دستها آب اول را از پشت دست ریخته و دستها را از روی آن بشوید ولی شستن دوم را از داخل دستشروع كنند و اما زنها به عكس مردها. عروهٔالوثقی،فی مستحبات الوضوء.
۳) در شستن صورت اگر پوست صورت از لای مو پیدا باشد بایستی آب را به پوستبرساند و اگر پیدا نباشد شستن مو كافی است و رساندن آب به زیر آن لازم نیست و اما اگر شك كند كه پوست صورت از لای مو پیداستیا نه،بنابر احتیاط واجب باید مو را شسته و آب را به پوست هم برساند.
توضیح المسائل، مساله۲۴۰، ۲۴۱.
۴) شستن داخل بینی و مقداری از لب و چشم كه در وقتبستن دیده نمیشود، واجب نیست; ولی برای آنكه یقین كند از جاهایی كه باید شسته شود،چیزی باقی نمانده،واجب است مقداری از آنها را هم بشوید و كسی كه نمیدانسته باید این مقدار را بشوید،اگر نداند در وضوهایی كه گرفته این مقدار را شسته یا نه،نمازهایی كه خوانده صحیح است و اگر جایی را شك دارد كه جزء ظاهر بدن است كه باید شسته شود یا جزء باطن است، بایستی بشوید.
عروهٔالوثقی، احكام وضو،مساله۲۳،توضیح المسائل، مساله۳۴۲.
۵) كسی كه پیش از شستن صورت دستهای خود را تا مچ شسته در موقع وضو باید تا سرانگشتها را بشوید و اگر فقط تا مچ را بشوید، وضوی او باطل است.
توضیح المسائل، مساله۲۴۷.
۶) در هنگام وضو لازم نیست كه صورت و دستها قبل از وضو گرفتن خشك باشند، ولی باید آبی كه برای وضو استفاده میشود بر آن تری غلبه پیدا كند،بلكه اگر تر باشند، وضو صحیح است و اما جای مسح سر بایستی خشك باشد، ولی رطوبت كم به حدی كه اگر كسی بعد از مسح دید بگوید این رطوبت از مسح است، اشكال ندارد.
توضیح المسائل، مساله۲۵۶.
۷) وضو گرفتن در هنگام باریدن باران اشكال ندارد، به شرطی كه آنچه روی صورت و دستهایش میریزد، نیت كند كه آنها هم آب وضو باشد و در وقت مسحها مواظب باشد آن آب كف دستهایش را نگیرد -البته همان مقداری كه میخواهد مسح كندو جای مسحش هم تر نشده باشد.
۸) در مسح سر و روی پاها، باید دست را روی آن بكشد و اگر دست را نگهدارد و سر یا پا را به آن بكشد، وضو باطل است;ولی اگر موقعی كه دست را میكشد سر یا پا مختصری حركت كند اشكال ندارد.
توضیح المسائل، مساله۲۵۵.
۹) اگر برای مسح رطوبتی در كف دست نمانده باشد، نمیتواند دست را به آب خارج تر كند، بلكه باید از اعضای دیگر وضو رطوبتبگیرد و و با آن مسح نماید و اگر رطوبت كف دست فقط به اندازه مسح سر باشد،میتواند سر را با همان رطوبت مسح كند و برای مسح پاها از اعضای دیگر وضو رطوبتبگیرد.
توضیح المسائل، مساله۲۵۷، ۲۵۸.
▪ تذكر: در حال اضطرار گرفتن آب از اعضای دیگر و وضو برای مسحها مسلما اشكال ندارد،مانند گرمی هوا و تب شدید و باد شدید; اما در حال اختیار ولو بعضی اجازه نمیدهند، ولی حضرت امام میفرمایند جایز است، منتها در هر دو صورت به شرطی كه آن آب از جایی باشد كه از حد اعضای وضو خارج نباشد.
روهٔالوثقی، احكام وضو،مساله۲۵
۱۰) كسی كه در كارهای وضو و شرایط آن مثل پاك بودن آب و غصبی نبودن آن خیلی شك میكند، باید به شك خود اعتنا نكند، وظن در اینجا هم حكم شك را دارد.
منبع : ستاد اقامه نماز
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست