چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
آداب E_mail نوشتن و پاسخ دادن به آن
با توجه به این كه دریافت و فرستادن E_mail یكی از كارهای روزمره شده و استفاده از این تكنولوژی به نوعی نمایش دهنده شخصیت ماست ، لازم دیدیم كه نكاتی را برای دوستان شرح دهیم تا در مكاتبات خود دقت بیشتری نموده و احتمال موفقیت در كارهای خود را افزایش دهد .
۱. E_mail باید كوتاه ، مختصر و واضح باشد . از حاشیه پردازی و داستان سرایی پرهیز شود و جملات با گذاشتن نقطه از هم جدا شده و هر پاراگراف حداكثر ۱۰ سطر باشد .
۲. عنوان نامه ( Subject ) به خصوص با زیاد شدن هرزنامه ها كه به همهٔ كاربران ارسال می شود بسیار مهم است چون می تواند عاملی جهت خوانده یا نخوانده پاك كردن آن توسط گیرنده شود . عنوان نامه باید به قدری گویا باشد كه گیرنده هرگاه آن را دید ، به محتوای نامه پی ببرد . توجه داشته باشید كه E_mail بدون عنوان (None ) بدترین نوع E_mail است كه اكثراً توسط سیستم به صورت اتوماتیك و یا گیرنده حذف می شود .
۳. چنان چه به خط و زبان لاتین می نویسید ، از نوشتن تمام كلمات به صورت حروف بزرگ ( Capital ) خودداری كنید . این كار در نگارش مانند فریاد زدن در گفتار است كه نوعی بی ادبی تلقی می شود . ایمیل باید محترمانه و با حروف عادی نوشته شود .
۴. هر چند كه در E_mailهای دوستانه شكلكها ( Smiler۹ ) حالتی خودمانی و مهربان ایجاد می كنند ولی از به كار بردن شكلك در ایمیل های اداری جداً بپرهیزید زیرا باعث برداشتی اشتباه از شخصیت شما در نزد گیرنده می شود .
۵. هنگامی كه برای گروهی از دوستان یك E_mail ارسال می كنید ، دیدن آدرس دیگران در متن آن چندان جالب و مؤدبانه نیست . برای پیشگیری از این حالت ، به راهنمای بخش BBC در نرم افزار مدیریت E_mail خود مراجعه كنید .
۶. در نامه های اداری و شغلی ، نوشتن آدرس و شماره تلفن شما بسیار الزامی است تا در صورت نیاز ، گیرنده بتواند به راحتی با شما تماس بگیرد . به طور كلی نمایش و ارائه اطلاعات بیشتر برای دسترسی به شما باعث افزایش اعتبار شماست . ولی دقت كنید كه این توضیحات هرگز نباید طولانی تر از متن نامه باشد .
۷. نگارش و دستور صحیح زبان را رعایت كنید كه در غیر این صورت گیرنده این كار شما را ، نوعی بی توجهی و بی احترامی نسبت به خود ارزیابی می كند .
۸. به تمایمی E_mailهایی كه دریافت می كنید حداكثر تا ۲۴ ساعت باید پاسخ بدهید . در صورتی كه برای مدتی در تعطیلات هستید و یا دسترسی به اینترنت ندارید ، قسمت پاسخ خودكار را در سیستم ایمیل خود فعال كنید تا فرستندگان از دریافت E_mail خود توسط شما اطمینان حاصل كنند .
۹. چنان چه نرم افزارهای مدیریت ، E_mail یا نامه ای می فرستید ، علامت حق تقدم اضافه كنید . با این كار گیرنده شكلكی در كنار E_mail خود دریافت می كند كه او را از اولویت این نامه خبردار می كند . ولی این كار باعث ایجاد بی نظمی و جو عدم اعتماد نسبت به شما می شود . باید توجه داشته باشید كه تمامی E_mailهایی كه دریافت می شوند به یك اندازه اهمیت دارند .
۱۰. با توجه به اینكه ویروسها از طریق پیوست ( Attachement ) كامپیوترها را آلوده می كنند ، فرستادن پیوست بدون هماهنگی با گیرنده ممكن است از سوی گیرنده گستاخی تلقی شود . پس بهتر است نخست از او پرسید كه آیا مایل است پیوستی دریافت كند یا خیر ؟ و سپس برایش ، نامه با پیوستی كه حداكثر یك مگابایت است فرستاده شود .
بسیار از وب سایتها امكان دریافت نامه های پرحجم تر را ندارند .
منبع : مرکز اطلاع رسانی خانواده شمیم
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست