سه شنبه, ۱۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 4 March, 2025
مجله ویستا
آخرین مستقل ساز

در ۵۲ سالگی چهره جارموش جوان تر به نظر می رسد و این چهره در تضاد با موهای خاكستری اوست تام ویتس دوست صمیمی جارموش می گوید: موهای او از ۱۵ سالگی خاكستری شد و از این رو او همیشه خود رامهاجری در دنیای تین ایجرها می دانست و این اثر را در تمامی فیلمهای او می توان دید.
جارموش فیلمنامه گلهای شكسته را در خلال گوش دادن به آلبومهای دهه ۱۹۷۰ مولاتو آستاك خواننده سبك جز از اتیوپی نوشت و موسیقی تیتراژ پایانی فیلم نیز متعلق به اوست برای جارموش سینما در واقع عكس العمل طولانی به موسیقی و انعكاس سریع احساسات ناشی از آن است. او در توضیع این رویكرد خود می گوید، فكر می كنم من بایستی موزیسین می شدم چون هنوز هم می خواهم در فیلمهایم فضا و احساس ناشی از گوش كردن به یك قطعه سه دقیقه و نیمی را منعكس كنم.پس از اینكه جارموش در دهه ۱۹۷۰ به نیویورك آمد گروهی به نام دل بنرایتیس را تشكیل داد. در آن زمان پانك و موج نو سبكهای مورد علاقه مانهاتان جنوبی بود و گروههایی چون رامونس و تاكتیك هوز مطرح بودند. در كنار آنها فیلمسازانی چون آموس پو- با فیلم بیگانه در سال ۱۹۷۸ جارموش را تحت تأثیر قرار دادند. جارموش پیرامون آن دوره می گوید: من خودم را خوش شانس می دانم. در اواخر دهه ۱۹۷۰ همه چیز در نیویورك ممكن بود شما می توانستید موزیسین یا فیلمساز باشید و كار پاره وقت هم داشته باشید و آپارتمانی را با ماهی ۱۶۰ دلار كرایه اجاره كنید من نوستالژی را دوست ندارم ولی خوشحالم كه آنجا بودم.جارموش بیان جالبی برای شیوه كار خود دارد. او می گوید: بهترین دوران وقتی است كه سر فیلمبرداری كاری هستم. فیلمنامه نویسی مثل اغوا كردن است و فیلمبرداری مثل رابطه داشتن چون شما فیلمبرداری را با حضور دیگران انجام می دهید. در زمان تدوین خودم را باردار حس می كنم و پس از اینكه تدوین به پایان می رسد حس می كنم كه فارغ شده ام و آنها فرزندم را برده اند. پس از پایان این روند، یكبار فیلم خودم را با حضور تماشاگران عادی می بینم البته با افرادی كه متوجه حضور من نشوند. و بعد هرگز فیلمهایم را نمی بینم چون مرا خسته می كند.گرچه جارموش دوست دارد تا فیلمهایش را در شهرهایی بسازد كه هرگز ندیده است (ممفیس در قطار اسرار آمیز و یا نیواورلئان در تحت تعقیب) او ترجیح می دهد تا شخصیت هایی را براساس هنرپیشگانی خلق كند كه شناخت كامل از آنها دارد. او تحت تعقیب را با در نظر گرفتن تام ویتس، مرد مرده را برای جانی دپ و عجیب تر از بهشت را برای جان لوری نوشت و طبیعی است كه گلهای شكسته را نیز برای بیل مورای بنویسد. جارموش گرچه فیلمهای اكشن آسیایی را دوست دارد ولی در عین حال فردی رمانتیك نیز محسوب می شود و فیلم گلهای شكسته خود را به ژان اوستاش كارگردان مهجور سینمایی تقدیم كرده است. او پس از ملاقات با بیل مورای فیلمنامه ای تحت عنوان سه ماه در آسمان نوشت كه نقش اصلی آن برعهده بیل مورای بود و ماجرای یك مرد با سه زن و فرزندانش بود. مورای كار را پسندید و جارموش به جشنواره كن ۲۰۰۲ آمد تا برای ساخت فیلم بودجه فراهم كند. به نتیجه رساندن آثار جارموش روند پیچیده ای دارد چون او باسیستم استودیوی كارنمی كند از طرفی جارموش تفاوتی اساسی با سایر كارگردانهای آمریكایی دارد و قبل از امضا هر قراردادی شرط می كند كه فیلم او به زبانهای دیگر دوبله نشود. بارت واكر مدیر برنامه های او می گوید: جیم معتقد است صدای هنرپیشگان بخشی از فیلم هستند و موجودیت فیلم با تغییر صدای هنرپیشه عوض می شود. او همچنین فیلمهایش را به شكل سیاه و سفید فیلمبرداری می كند كه باعث گریزان شدن سرمایه گذاران و شبكه های معتبر تلویزیونی می شود. پس از اینكه جارموش داستان فیلم و بازیگران خود را معرفی كرد، شركت های فیلمسازی خارجی تصمیم گرفتند كه تا چه حد مایل به خرید حقوق توزیع فیلم هستند و بعد تولید فیلم اغاز شد. جارموش فیلمنامه را پس از موافقت شركت ها دچار تغییرات اساسی كرد و آن را ظرف ۱۷ روز آماده كرد. سرعت كار باعث شد تا مورای فیلمنامه جدید او را در آغاز فیلمبرداری بخواند و جارموش هنوز هم مطمئن نیست كه او آن را تا به انتها خوانده باشد. زمانی كه جارموش از گذشته اش می گوید همواره در گفته هایش تحت تأثیر الگوهایی است كه گرچه بسیاری از آنها مرده اند ولی هنوز در ذهن او همچون ارواحی هوشمند حضور دارند. جیم جارموش در شهر اكرون ایالت اوهایو بزرگ شد و در دانشگاه نورت وسترن روزنامه نگاری خواند و بعد به دانشگاه كلمبیا رفت و در ادبیات ادامه تحصیل داد. او در سال ۱۹۷۷ وارد مدرسه فیلمسازی نیویورك شد و در سال سوم دستیار تدریس نیكلاس ری شد. او كه در آن زمان مبتلا به سرطان بود تأثیر زیادی بر جارموش گذاشت او می گوید: وی به من گفت اگر می خواهی فیلم بسازی، می توانی و این اعتماد به نفس برای من مهم بود.» وی در سال ۱۹۷۹ درگذشت و پس از او ویم وندرس كه با جارموش در حین فیلمبرداری یك كار مستند آشنا شده بود، موارد خام لازم برای ساخت فیلم ۳۰ دقیقه ای جارموش را در اختیارش گذاشت. پس از ساخت عجیب تر از بهشت هالیوود او را خواست و استودیو هاپیشنهاد های مختلفی برای ساخت فیلمهای اكشن، تین ایجری و گنگستری ارائه كردند ولی او همه چیز را رد كرد و مشخص شد كه جارموش قصد معامله با هیچ استودیویی را ندارد.
برای فیلم مرد مرده جارموش شخصاً به منزل رابرت میچم در سانتا باربارا رفت تا از او برای بازی در نقش یكی از شخصیت های منفی فیلمش درخواست كند. پس از صرف شام میچم پذیرفت كه در نقشی مدرن با عاریه گرفتن شاخصه های پرسوناژ كلاسیك وسترنش بازی كند. جارموش در مورد مرد مرده می گوید: این اولین فیلم من بود كه به شكلی مستقیم به مقوله اخلاق می پرداخت، اینكه زندگی شكننده ولی در عین حال زیبا و سخت گیراست. این بار نیز جارموش در گلهای شكسته نگاهی دیگر به مقوله اخلاق دارد هر چند كه جارموش همه چیز را در تجربه تازه اش خلاصه در بیل مورای می بیند. او با تحسین بازی مورای می گوید: نیكلاس ری گفت بازیگری مثل پیانوزدن است دیالوگ فقط دست چپ هنرپیشه و ملودی در چشمان اوست و این توصیف در مورد بیل مورای در این فیلم صدق می كند.
ترجمه امیررضا نوری زاده ـ نیویورك تایمز
منبع : روزنامه ایران
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست