دوشنبه, ۲۰ اسفند, ۱۴۰۳ / 10 March, 2025
مجله ویستا
ویژه دهمین سالگرد تاسیس جبهه مشارکت - پارادوکس حزب بیرسانه

ب- عنصر عدالت به جنبه صرفا معیشتی فرو کاسته شود.
«اختلاف در تفکر و تنوع در اندیشه» و «کمبود منابع» را دو عاملی دانستهاند که نیاز به عدالت را پیش کشیده است. اگر کمبود در منبع «ثروت»موضوع عدالت معیشتی باشد، کمبود در منابعی چون «قدرت» و «شهرت»۱ و ... منجر به ارتقای معنای عدالت در حوزههایی فراتر از معیشت شده است. مفهوم عدالت در همین حوزههای فرامعیشتی با موضوع تحزب گره میخورد. چرا که تحزب نیز خود پاسخی است عدالتجویانه برای «اختلافات و تنوعهای فکری جامعه» از یکسو و کمبود منابع قدرت و شهرت و ...» از دیگر سو.۲ لذا اینبار و با این زاویه نگاه نیازی به دفاع از احزاب و الزامات فعالیت حزبی از منظر دموکراسی و توسعه سیاسی نیست. چراکه عدالت به مثابه «ایفای جمیع حقوق»۳ برای چنین دفاعی کفایت خواهد کرد.
عدالت چنانچه به حوزه معیشت فروکاسته نشود، در معنای تحقق همه حقوق انسانی و اجتماعی جلوهگر خواهد شد و طبعا حق فعالیت حزبی جزئی از آن حقوق خواهد بود. در این معنا «بیاعتنایی به حق آزادی، بیاعتنایی به عدالت خواهد بود.»۴ زیرا «آزادی یکی از اجزای عدالت است»۵ و «عدالت بدون آزادی تام و تمام نیست.»۶ عدالتورزی اما بدون حاکمیت قانون ممکن نیست و متقابلا وجاهت و مشروعیت قانون نیز منوط به برقراری عدل است. این شرط دوسویه زمانی محقق میشود که قانون دو ویژگی خود یعنی تعیین حدود «مجاز» و «منع» را در راستای منافع «همگان» و به صورت «بالسویه» اعمال کند. لذا طرح پیشفرضهای بدبینانه و قضاوتگونهای از این قبیل که رسانه حزبی کار سالم مطبوعاتی انجام نمیدهد، پیشاپیش عنصر قانون را به کنار نهاده و «میل» و «خواسته» را جایگزین آن ساخته است. این جایگزینی محصول غفلت از این نکته اساسی است که «قانون موضوع کردار است و نه اندیشه»۷ کمترین حسن پذیرش نسبتهای یاد شده بین موضوعات سهگانه «عدالت»، «تحزب» و «قانون» این خواهد بود که از تقابلآفرینیهای موهوم بین ارزشهایی چون عدالت و آزادی و قانونمندی جلوگیری خواهد کرد و یکی را در پای دیگری ذبح نخواهد کرد.
پینوشت و ارجاعات:
۱- نابرابریهای حاصل از کمبود منابع را به تبع منابع به چهار دسته نابرابری در توزیع ثروت مادی، نابرابری در توزیع قدرت و نابرابری در توزیع منزلت و نابرابری در توزیع سرمایه فرهنگی (تراکم معرفتی و اطلاعاتی) تقسیم کردهاند (برگرفته از «مبانی چپ نواندیش مردمسالار»- علیرضا علویتبار- ماهنامه آفتاب- شماره سوم- بهمن و اسفند ۱۳۷۹)
۲- بیهوده نیست که معادل انگلیسی حزب «Party» و معادل فرانسوی آن «Parti» به معنای «قسمت کردن» است و همچنین در طول قرن ۱۹ واژه «Parti» برای مدتها با «گرایش» و «طرز فکر» مترادف بوده است. (رجوع کنید به «حزب سیاسی و عملکرد آن در جوامع امروز» تالیف احمد نقیبزاده- صفحه ۱۳)
۳- فربهتر از ایدئولوژی- عبدالکریم سروش- موسسه صراط صفحه ۲۵۴
۴- همان منبع
۵- همان منبع
۶- همان منبع
۷- حکومت دینی و حکومت دموکراتیک- سیدهاشم آقاجری- موسسه نشر و تحقیقات ذکر- صفحه ۱۹۸
یاشار هدایی
منبع : روزنامه کارگزاران
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست