پنجشنبه, ۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 23 January, 2025
مجله ویستا
آموزش ؛ اتفاقی برای درک جدید مفاهیم
آیا سیر آموزش و آموزش رسانه و روزنامه نگاری در ایران از بایدها و نبایدهای لازم برخوردار هست؟ بایدها و نبایدهای آموزش رسانه چیست؟
آیا دانشکده ها و مراکز آموزش رسانه و روزنامه نگاری از شرایط مطلوبی برای آموزش موثر رسانه برخوردار هستند؟ پرسشهایی که مطرح شد، قرار نیست در این مکتوب پاسخ داده شوند. بلکه درآمد و مقدمه ای هستند برای هم اندیشی درباره آموزش رسانه و روزنامه نگاری در ایران.
از سال ۱۳۴۳ تا امروز که فعالیت دانشگاهی در زمینه روزنامه نگاری در ایران آغاز شد، تاریخی قابل اعتنا از آموزش ، روزنامه نگاری و متون آموزشی گردهم آمده است.
با تکیه بر این تاریخ اگر به پرسشهایی که مطرح شد نگاه کنیم ، باید بتوانیم نقاط مثبت فراوانی را بیابیم.
اما همواره از فاصله دانشگاه و بازار کار و فعالیت حرفه ای در این حوزه حرف زده می شود.گله های بسیاری در ذهن و زبان دانشجویان در مقاطع مختلف وجود دارد و اساتید نیز نقدهایی جدی را در نظام آموزشی رسانه در ایران مطرح می کنند. این در حالی است که روند رو به گسترش تاسیس و توسعه رشته های رسانه و روزنامه نگاری به لحاظ کمی و حتی کیفی نشان می دهد که «ارتباطات» به رشته ای مهم و موثر تبدیل شده است.
در حال حاضر، علاوه بر دانشگاه های علامه طباطبایی و تهران در دانشگاه آزاد، دانشگاه امام صادق (ع) ، دانشگاه سوره ، دانشکده خبر و صداوسیما نیز دانشجویان ارتباطات در مقاطع مختلف مشغول تحصیل هستند. جالب تر این که در دانشگاه های علامه طباطبایی ، تهران و امام صادق (ع) به نوعی یکی از گرایش ها به عنوان تاکید مطالعات علمی مورد توجه است و هر یک با رویکردهای تخصصی و متفاوتی به مقوله رسانه و ارتباطات می پردازند.در چند سال اخیر، با همین نگاه چند موسسه و مراکز مطالعاتی نیز در حاشیه فضاهای آموزشی فوق وابسته یا مستقل تاسیس شده اند. آنها نیز به صورت تخصصی تر دوره ها یا سمینارهای آموزشی برگزار می کنند. دوره ها و سمینارهایی که شاید در روند آموزش رسمی ارتباطات جای آنها خالی باشد.به زعم نگارنده ، دلیل استقبال از بعضی سمینارها و دوره های آموزشی که ظاهرا در حاشیه آموزش رسمی و دانشگاهی ارتباطات در ایران انجام می شود، این است که نیازهای امروزی آموزش در این حوزه کمی نادیده گرفته می شود. بسیاری از دانشجویان به دنبال یافتن روشها ، تجربه ها و فهم ظرایف ترجیح می دهند در حاشیه آموزش رسمی به این دوره ها روی آورند.متاسفانه استفاده نکردن از شیوه های تعاملی و دوسویه در فرآیند آموزش ارتباطات ، از دیگر مسائل قابل ذکر در این حوزه است.
زمان ارائه مفاهیم آموزشی بسته بندی شده و یک سویه به دانشجو ، بویژه در رشته هایی اینچنین به سر آمده است.
به طور قطع ، نمی توان با روندی یک سویه و عدم تحریک تفکر، خلاقیت و ذهنیت تحلیلی ، دانشجویانی موثر و کارآمد تربیت کرد. آموزش ، اتفاقی برای تغییر و درک عمیق مسائل و مفاهیم جدید است و این جز با تعامل و عهده داری بخشی از مسوولیت کلاس و مفاهیم از سوی دانشجویان حاصل نخواهد شد.آیا آنچه آموزش داده می شود و شیوه ارائه آموزش از ظرایف و دقتهای لازم که مناسب رسانه و دانشجوی آن است ، برخوردار است؟ آنچه در حال حاضر وجود دارد، کاملا وابسته به ویژگی های فردی اساتید و رویکرد خاص آنهاست که در قالب یک نظام آموزشی الزاما قابل بررسی و توسعه نیست.
با ظهور جامعه اطلاعاتی و تازه شدن بحث ارتباطات و توسعه توجه به آموزش ، بویژه در این حوزه از اهمیت بیشتری برخوردار است.
به طور قطع ، نمی توان با روشهای سنتی در شرایط جدید قدم زد و موفق بود. به عبارت دیگر، ظرفیت ها و شیوه های سنتی آموزش نمی تواند پاسخگوی نیازهای امروزی آموزش در ارتباطات باشد. براساس نتایج تحقیقی ای که در سال ۱۳۶۸ از سوی دکتر محسنیان راد انجام شده است ، تنها ۶ درصد روزنامه نگاران ایران دارای تحصیلات مرتبط (روابط عمومی یا روزنامه نگاری) هستند و ۹۴درصد دانش آموخته رشته های دیگرند. بنابر همین تحقیق ، ۹۰ درصد فارغ التحصیلان دوره اول ارتباطات در حرفه ای کاملا نامرتبط با علم ارتباطات مشغول فعالیت هستند. باید به این نکته ظریف و بسیار مهم نیز توجه داشت که رسانه ، ارتباطات و رشته های مرتبط با آنها باید با توجه به مسائل خاص ایران به لحاظ فرهنگی تاریخی آموزش داده و برنامه ریزی شود. اگر بخواهیم تخصصی تر نگاه کنیم ، رشته هایی غیر از ارتباطات که این درس به عنوان واحد درسی گنجانیده شده است ، باید متناسب با رشته هایشان باشد. برای نمونه درس اصول و مبانی ارتباطات برای رشته های تئاتر یا سینما باید تفاوت های قابل ملاحظه ای با همین درس در رشته ارتباطات داشته باشد.
نیازها و استفاده ها کاملا متفاوت است و هریک باید با توجه به برنامه ریزی خاص از مفاهیم ارتباطات بهره مند شود. در این باره حرف بسیار است و حتما اساتید و دانشجویان هریک به تناسب تجربه و درکی که دارند، می توانند برای بررسی مسائل آموزشی ارتباطات در ایران راه گشا باشند. صفحه رسانه های روزنامه جام جم ضمن انجام گفتگوهای مختلف در آینده ، از اساتید و دانشجویان رشته های ارتباطات دعوت می کند تا با مطالب و نکته هایشان به درک عمیق تر این مسائل و یافتن راهی موثر و روشن در این زمینه کمک کنند. در این زمینه تقاضا می کنیم اساتید این رشته با ارسال تجربه های خاص آموزشی ای که داشته اند، در ارائه الگوهای خاص و موفق ما را یاری کنند.
سعید غفاری
منبع : روزنامه جامجم
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست