جمعه, ۱۰ اسفند, ۱۴۰۳ / 28 February, 2025
مجله ویستا
هرمنوتیک فلسفی و تعدد قرائتها از دین

پس از آنكه كانت بحثهای فلسفی را متوجه نفس «معرفت» كرد و «معرفتشناسی» به جای «وجودشناسی» كلاسیك از اهمیت بسیار بالایی برخوردار شد، برای عدهای این سؤال به صورت برجستهای مطرح شد كه معرفت حاصل از بررسی متون، چگونه معرفتی است و «فهمیدن متون» چیست؟ آنچه در این بحث مورد سؤال واقع شد، نفس «فهمیدن»(۱) بود. در اوایل قرن نوزدهم، «شلایرماخر» فیلسوف دین و متأله مسیحی پروتستان، با استفاده از مباحث هرمنوتیكی پیشینیان خود، كوشش خود را متوجه پاسخ دادن به پرسش «فهمیدن چیست؟» كرد. این پرسش، یك پرسش فلسفی بود و معنای آن برای شلایر ماخر این بود كه مقدمات غیر تجربی فهمیدن یك متن چیست.
گرچه پرسش شلایرماخر متوجه فهمیدن متون بود، اما در روند مباحث فلسفی هرمنوتیك، موضوع «فهمیدن»، از «فهمیدن متون» تا «فهمیدن زندگی» و سپس تا «فهمیدن وجود» و «شالودهشكنی» تغییر معنا داده است.
پیش از پیدایش هرمنوتیك فلسفی در شاخههای گوناگون آن، اصول و قواعدی برای تفسیر و تأویل كتاب مقدس در میان متألهان مسیحی مغربزمین وجود داشت كه بر اساس آن، شرحهای گوناگون و متفاوتی از آیات كتاب مقدس ارائه شده بود. شكی در این نیست كه این شرحها یا تفسیرهای گوناگون، بر اثر تعدد و تفاوت قواعد و روشهای به كار گرفتهشده در فهم و تفسیر متون دینی به وجود آمده بودند؛ اما این قواعد و روشها اموری نبودند كه با بحث و استدلال به دست آمده باشند؛ بلكه اغلب آنها دستوری بودند و به عبارت دیگر، عالمان دین میگفتند متون دینی را چنان باید تفسیر كرد و دیگران هم میپذیرفتند.
هر گونه فهم و تفسیری، از یك دیدگاه و با یك پیشفرض یا پیشفهم صورت میگیرد و چون دیدگاهها و پیشفرضها و پیشفهمهای انسانها در مقام فهم متون متفاوتند، نظریات آنان درباره معنای متن متفاوت میشود و این تفاوت، اجتنابناپذیر و غیر قابل رفع است.
بنابر نظریه اول درباره معنا، مطلب از این قرار است كه كسی كه میخواهد یك متن را بفهمد، برای معین كردن اینكه مؤلف متن، كدام معنا از معانی موجود در ساختار زبان متن را منظور كرده و چگونه منظور كرده، متناسب با دیدگاه و پیشفرض خود یك فرضیه میدهد و سپس برای صحت آن فرضیه استدلال میكند. اشخاص متعدد، گرچه همه به دنبال تعیین معنای مورد نظر مؤلف هستند كه بنا بر فرض، یك معنای واحد معین در ساختار زبان میباشد، ولی هیچ كدام از آنها راهی مستقیم به آن معنا ندارد و نمیتواند جز از طریق فرضیهپردازی به آن نزدیك شود و چون فرضیهها به دلیل تفاوت دیدگاهها و پیشفرضها متفاوتند، در نهایت، معنای معینشده از سوی هركدام از آنها با معنای معینشده از سوی دیگری متفاوت خواهد بود. در این میان، كسی كه دلایلش قویتر باشد، نظرش مقبولتر خواهد افتاد. پس ماهیت فهم و تفسیر متن، گونهای فرضیهپردازی همراه با استدلال است و هیچكس وصول قطعی به معنا پیدا نمیكند.
بنابر نظریه دوم كه در آن معنا واقعیتی بیش از معنای مورد نظر مؤلف فرض میشود، چون از طرفی افق تاریخی انسانها با یكدیگر متفاوت است، به این معنا كه هر شخص، از خود و جهان تجربهای متفاوت با تجربه دیگران جهان دارد و از طرف دیگر، فهم متن با روی هم افتادن افق تاریخی فهمنده و افق تاریخی پدید آمدن متن صورت میگیرد - بنابراین معنای متن برای انسانها متفاوت میشود. در عین حال، راه برای نقد این معناهای متفاوت باز است.
آنچه مسلمانان امروز فاقد آن هستند، هرمنوتیك فلسفی به منظور ارائه یك تفسیر و یا تأویل قابل قبول و عقلانی و قابل دفاع از كتاب و سنت است. همین فقدان و خلأ موجب شده است كه اجتهاد فقیهان مسلمان در ابواب گوناگون فقهی در عصر حاضر، بر نظریه هرمنوتیكی قابل قبول و قابل دفاع مبتنی نباشد. علم اصول، حتی در آن شكل تكاملیافتهاش كه محصول كوششهای اصولیون متأخر شیعه میباشد، گرچه گونهای كوشش هرمنوتیكی است، ولی خلأها و گسستهای فلسفی بسیار عمدهای دارد كه تنها با توجه به مباحث مطرح در هرمنوتیك فلسفی میتوان آنها را پر كرد.
نتیجه بحث این است كه شاید نتوان اختلاف مفسران و فقیهان و حتی اختلاف مشربهای كلامی، فلسفی و عرفانی در یهودیت، مسیحیت و اسلام را تفاوت قرائتها از متون دینی نامگذاری كرد. تفاوت قرائتهای یك متن در جایی معنا پیدا میكند كه قرائت، محقق شود و قرائت در صورتی محقق میشود كه یك نظریه فلسفی هرمنوتیكی برای تفسیر یا تأویل متن وجود داشته باشد و بر مبنای آن قرائتهای متفاوت انجام شود.
امروزه تفسیر و تأویل متون دینی بدون توجه به مباحث هرمنوتیك فلسفی نمیتواند قابل قبول باشد. در گذشته، «معنا» عبارت از همان اشیا و ذوات خارجی و احكام و روابط آنها بود؛ اما مباحث هرمنوتیك فلسفی، بر تغییر معنای «معنا» و مطرح شدن چیزی به نام «متن» مبتنی است و این، فلسفه زبان و تاریخ و سمانتیك جدید است كه این مباحث را پیش آورده است.
امروزه هرمنوتیك فلسفی به معنای اعم، از اهمیت ویژهای در میان متألهان یهود و مسیحیت برخوردار است. هرمنوتیك فلسفی به معنای اخص (هرمنوتیك گادامر) در نظر عدهای از متألهان مسیحی، نجاتبخش الهیات مسیحی به شمار میآید؛ چون به اعتقاد آنها نظریه «تفسیر همدلانه» و «تفسیر شدن شنونده به وسیله متن» كه محصول آرای گادامر میباشد، رویكرد اگزیستانسیالیستی به كتاب مقدس را ممكن ساخته است. از باب مثال، بر اساس سه گونه قرائت از كتاب مقدس در میان متألهان مسیحی، سه نوع الهیات به وجود آمده است:
۱) الهیات تاریخی (پانن برگ)؛
۲) الهیات اگزیستانسیالیستی «بولتمان، تیلیخ و...»؛
۳) الهیات رهاییبخش.
دعوی امكان قرائتهای كثیر از متون دینی، به معنای تجویز هرج و مرج در كار فهم و تفسیر دین و صحیح دانستن همه قرائتها و تسلیم شدن به نسبیت باطل و دست شستن از استدلال نیست. در واقع، قرائتها میتوانند متعدد باشند؛ ولی برای دست یافتن به حقیقت، ما موظفیم هر قرائتی را نقد كنیم و نقطههای ضعف و قوت معانی و استدلال قرائتكننده را آشكار سازیم و میزان اعتبار قرائت او را مشخص نماییم.
این نظریه، پلورالیسم معرفت دروندینی را نتیجه میدهد. این پلورالیسم معرفت دروندینی، مثلاً در عالم مسیحیت، با توجه به نامطمئن بودن هر گونه معرفت در عصر مدرنیته، موجب رواج مسیحیت گشته؛ نه موجب ضعف آن. پلورالیسم معرفت دروندینی مسیحی این امكان را به وجود آورده كه جزمگراییهای مزاحم كنار گذاشته شود و راه انسان به سوی خداوند، متعدد و غیر قابل انحصار دیده شود.فلسفه هرمنوتیكی ذاتاً جدا از تعلق خاطر به سنت نیست. این فلسفه ذاتاً معطوف به سنت است و كسانی كه به سنت تعلق خاطر ندارند، سراغ هرمنوتیك نمیروند. هرمنوتیك اصلاً تئوری و تعلیمات تفسیر و تأویل سنت است. این كار معنایش این است كه ما با استفاده از هرمنوتیك فلسفی در جستجوی حقیقت موجود در كتابهای مقدس و تعلیمات پیامبران هستیم.
مخالفان پوزیتویست هرمنوتیك فلسفی، مخالفان سنت هم هستند. در جهان معاصر، دو گروه از اهل هرمنوتیك فلسفی - دینی انتقاد میكنند: یك گروه پوزیتویستها هستند و گروه دیگر، معنویتگرایان منهای دین. این دو گروه میگویند دوران دین سپری شده و اهل هرمنوتیك فلسفی دینی هنوز دنبال متون دینی هستند. اهل فلسفه تاریخ نیز طرفداران هرمنوتیك دینی را از جمله قائلان به فلسفه انحطاط در تاریخ به شمار میآورند و میگویند: طرفداران این هرمنوتیك به این جهت به كتب و متون گذشته مراجعه میكنند كه معتقدند حقیقت در بطن این متون «گذشته» قرار دارد؛ نه در «حال» و نه در «آینده» و این اعتقاد مساوی است با قول به انحطاط معنوی فرهنگ در طول تاریخ و اینكه «الفضل لمن سبق».
نظر اهل هرمنوتیك جدید دینی این است كه اصول و عقاید و احكام جزمی سنتی موجود در ادیان، ذاتاً تاریخی و زمانیاند و چون حجابهای ضخیمی در عصر حاضر چهره حقیقت دین را پوشاندهاند. باید آنها را كنار زد تا بتوان آن حقیقت را بار دیگر لمس كرد و در نور و گرمای آن زندگی كرد. در واقع، آن حقیقت دائماً باید «بازیابی»، «بازخوانی» و «بازسازی» شود تا جاودانه بودن آن مخدوش نگردد.
قرائت رسمی از دین اسلام در ایران فعلی دچار بحران است. افرادی این بحران را بهخوبی درك كردهاند و در صدد برآمدهاند كه با استفاده از این مباحث و معارف جدید هرمنوتیكی، راهی برای بازیابی و بازخوانی و بازسازی حقیقت دینی موجود در اسلام بیابند تا هم حق «حقیقت» ادا شود و هم بحران چاره گردد.
در سیستم بازخوانی و بازسازیشده نیز سه ساحت «شریعت»، «طریقت» و «حقیقت» در دین اسلام باقی میماند؛ اما در ساحت شریعت، تركیب و آرایش جدیدی به وجود میآید. حلال و حرام و امر و نهی خداوند باقی میماند؛ اما در مصداقها و گسترههای آنها تفاوتهایی ایجاد میشود. در اینجا میتوانم به این مطلب اشاره كنم كه مثلاً در پرتو آن، بازخوانی و بازسازی حقوق بشر وارد فرهنگ مسلمانان میشود و با پشتوانه دینی مورد قبول قرار میگیرد و محور سازماندهی اجتماعی و سیاسی مسلمانان واقع میشود. واضح است كه در این صورت، آرایش شریعت در آنچه به معاملات و سیاسات مربوط میشود، تغییر آشكاری پیدا میكند.
● اشاره
جناب آقای شبستری در گفتوگوی دو قسمتی خود و نیز در سخنرانی «سه قرائت از سنت در عصر مدرنیته» كه در ماهنامه آفتاب منتشر شد،(۲) به بحث هرمنوتیك و ارتباط آن با سنت و متون مقدس پرداخته است. در این گفتوگو به اصل مسأله «فهم» و معانی مختلف آن اشاره شده است كه در ضمن آن به مسلمانان جهت تكثر بخشیدن به قرائتهای خود از متون دینی، رهنمودهایی داده شده است كه در میان آنها نكات قابل تأملی وجود دارد. در اینجا به پارهای از این نكات اشاره میشود:
۱) معنای گادامری فهم، كه ظاهراً مورد قبول جناب آقای شبستری نیز هست،(۳) مربوط به متون عادی بشری است كه رنگ تاریخ دارد. همچنان كه خود آقای شبستری نیز اذعان دارد،(۴) میان اسلام و مسیحیت تفاوتهای زیادی وجود دارد. یكی از آن تفاوتها مربوط به متون مقدس این دو دین است. كتابهای مقدس مسیحیان، همه نگاشتههایی بشریاند. هیچ ادعایی در اینباره وجود ندارد كه كتاب مقدس مسیحیان را نازل شده از آسمان بداند؛ بلكه آن را نوشتههای رسولان عیسی و تابعان آنها میدانند كه سالها پس از عروج عیسی به آسمان از روایتهای شفاهی تاریخ زندگانی عیسی و حواریون وی نوشته شده است. دلیل مقدس بودن آن نیز این ادعاست كه روحالقدس از لابهلای كلمات این كتابهای تاریخی بر قلب مؤمنان تجلی میكند و بدین طریق، انكشاف الهی كه از آن به «وحی» تعبیر میكنند، رخ میدهد.
اما قرآن كریم كه خود معجزه جاویدان پیامبر اسلامصلی الله علیه وآله وسلم است، كتابی فراتاریخی است و مستقیماً از آسمان نازل شده و حتی كلمات آن نیز از خداوند است؛ كتابی جاویدان و جهانی است كه به یك زمان و مكان محدود نمیشود و بدین لحاظ رنگ تاریخ نزولش را به خود نمیگیرد. اثبات فراتاریخی بودن قرآن كریم بر مبنای معجزه بودن آن صورت میپذیرد. تحدی قرآن امروز نیز زنده است و میگوید: هركس گمان میكند این كتاب از جانب بشر است، مانند یكی از سورههای آن را بیاورد.
با توجه به فراتاریخی بودن قرآن كریم نمیتوان گفت كه فهم قرآن، یعنی پیوند زدن افق تاریخی فهمنده با افق تاریخی پدیدآورنده آن. چنین چیزی، اگر فی حد نفسه درست باشد، در مورد كتابهای تاریخی و بشری درست است؛ نه در مورد چیزی مثل قرآن.
۲) آقای شبستری معتقد است كه با پذیرش مدرنیته باید به بازخوانی سنت بپردازیم و فهمی از سنت به دست آوریم كه با مدرنیته سازگار باشد. برای نمونه میتوان به ادعای ایشان در مورد حقوق بشر اشاره كرد. ایشان هم در این مقاله و هم در سایر نوشتههایشان(۵) میگویند كه مفهوم «حقوق بشر» مفهوم كاملاً جدیدی است كه در منابع دینی ما و دیگران وجود ندارد؛ بنابراین باید این مفهوم را به همین صورت كه هست، پذیرفت و سعی كرد قرائتی از دین را با آن منطبق نمود. به نظر نمیرسد با این كار بتوان به حقیقت دینی دست یافت. گرچه مدعای جناب شبستری این است كه در دور هرمنوتیكی میان متن و مفسر میتوانیم بهتدریج به حقیقت متن نیز نزدیك شویم؛ اما اولاً در این فرض، مدرنیته اصل و سنت فرع قرار داده شده و قطعاً مقتضیات مدرنیته بر سنت تحمیل میشود؛ ثانیاً در این روش هیچ تضمینی برای دستیابی به حقیقت نهفته در سنت وجود ندارد؛ زیرا هنگامی كه مبنای كار را پیشفهمهای برگرفته از مدرنیته قرار دهیم، هیچ تفسیر و فهمی مغایر با مدرنیته امكان تحقق ندارد؛ بنابراین، خطاهای مدرنیته همواره به عنوان امر مفروض، خود را بر فهم تحمیل میكنند.
۳) آقای شبستری ادعای خود در ابتدای كتاب نقدی بر قرائت رسمی از دین را در این گفتوگو بازگفتهاند: «دعوی امكان قرائتهای كثیر از متون دینی، به معنای تجویز هرج و مرج در كار فهم و تفسیر دین و صحیح دانستن همه قرائتها و... نیست». باید پرسید ایشان چه راهی برای پرهیز از قرائت خطا معرفی كردهاند؟ درست است كه در كار فهم، پیشفهم وجود دارد، اما چرا باید پیشفهمهای مدرنیته را برگزید؟ آیا مدرنیته حامل اندیشه خطاناپذیری است؟ روشن است كه آقای شبستری نمیخواهند چنین ادعایی بكنند؛ اما گویا چارهای جز تسلیم در برابر مدرنیته نمییابند. به گمان ما میتوان و باید خود مدرنیته را نقد كرد؛ سپس با تنقیح پیشفهمهای فلسفی و كلامی خود، به قرائتی صحیحتر از دین دست یافت. این كاری است دشوار؛ اما شدنی.
متن گفتوگو با محمد مجتهد شبستری
(۱) verstehen
(۲) خلاصه آن را نیز در همین شماره بازتاب اندیشه آوردهایم.
(۳) رك.: خلاصه همین مقاله؛ شبستری، هرمنوتیك، كتاب و سنت، فصل «فرایند فهم متون»؛ همان، نقدی بر قرائت رسمی از دین، ص ۴۶.
(۴) رك. : «سه قرائت از سنت در عصر مدرنیته»، بازتاب اندیشه، همین شماره.
(۵) از جمله رك. : نقدی بر قرائت رسمی از دین، «حقوق بشر» (بخش سوم).
(۱) verstehen
(۲) خلاصه آن را نیز در همین شماره بازتاب اندیشه آوردهایم.
(۳) رك.: خلاصه همین مقاله؛ شبستری، هرمنوتیك، كتاب و سنت، فصل «فرایند فهم متون»؛ همان، نقدی بر قرائت رسمی از دین، ص ۴۶.
(۴) رك. : «سه قرائت از سنت در عصر مدرنیته»، بازتاب اندیشه، همین شماره.
(۵) از جمله رك. : نقدی بر قرائت رسمی از دین، «حقوق بشر» (بخش سوم).
منبع : بلاغ
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست