سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

نامه کرملین - The Kremlin Letter


سال تولید : ۱۹۷۰
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : فاکس قرن بیستم
کارگردان : جان هیوستن
فیلمنامه‌نویس : گلادیس هیل و هیوستن، برمبنای رمانی نوشته نوئل بن.
فیلمبردار : تد اسکایف
آهنگساز(موسیقی متن) : رابرت دراسنین
هنرپیشگان : ریچارد بون، بی‌بی آندرسون، ماکس فون سیدو، پاتریک اونیل، اورسن ولز، رانلد راد، نایجل گرین، دین جاگر، لی‌لا کدرووا، باربارا پارکینز، جرج ساندرز، راف والونه، نیال مک‌گینیس و هیوستن.
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۱ دقیقه.


یک مأمور امنیتی آمریکائی اشتباهاً موافقت‌نامه همکاری کشورش را با شوروی برای انهدام تسلیحات هسته‌ای چین امضاء می‌کند. «پولاکوف» یک ضد جاسوس روسی برای پس گرفتن مدارک به کرملین فرستاده می‌شود ولی دستگیر می‌شود و زیر شکنجه بازپرسی به‌نام «ولادیمیر کونسوف» (فون سیدو) می‌میرد. در آمریکا «ناخدا سوم چارلز ران» (اونیل)، از نیروی دریائی، به گروهی که برای باز پس گرفتن مدارک تشکیل شده، ملحق می‌شود. اعضاء این تیم را شخصی با نام مستعار «راهزن» (جاگر) رهبری می‌کند. «وارد» (بون)، مافوق «ران» او را مأمور تکمیل تیم می‌کند. اعضاء دیگر عبارتند از: «جادوگر» (ساندرز) و «ب.ا.» (پارکینز)، مجبوبه «ران». در این میان روس‌ها نیز از ناپدید شدن موافقت‌نامه سردرگم شده‌اند. آمریکائی‌ها «پوتکین» (راد)، یکی از جاسوسان روسی را در آمریکا می‌ربا‌یند و تشویقش می‌کنند تا آپارتمانش را در مسکو مرکز عملیات قرار دهد. در مسکو آنان رد «اریکا» (آندرسون)، همسر سابق «پولاکوف» و همسر فعلی «کونسوف» را می‌گیرند. «ران» با هویت مبدل به او نزدیک می‌شود و به اطلاعات محرمانه «کونسوف» دسترسی پیدا می‌کند. یکی از مقامات بالای روسی، «برسناویچ» (ولز) محل استقرار تیم را در مسکو پیدا می‌کند. «ران» به کمک اطلاعاتی که از سابقه او در میان مدارک «کونسوف» پیدا می‌کند. «برسناویچ» را تهدید می‌کند و به‌عنوان حق‌السکوت می‌خواهد تا ترتیب خارج شدن او و «وارد» را از روسیه بدهد و به او می‌گوید که «نامه کرملین» در پکن است. «وارد» برای تسویه حساب که از سال 1954 از نظرها پنهان شده است فاش می‌کند. او حالا مأمور «برسناویچ» است و «ب.ا.» را به گروگان می‌گیرد تا «ران» آخرین مأموریتش را که رفتن به نیویورک و کشتن همسر و دختر «پوتکین» است، انجام دهد.
* نمونه‌ای مشخص از پیش‌بینی ناپذیری دائمی کارنامه هیوستن. در مقابل ژانر کهنه داستان‌های جاسوسی با شخصیت‌های متعدد و پیچش‌های داستانی گیج‌کننده، هیوستن میان یک بازی هجو آمیز و جدی گرفتن قضیه مردد است.


همچنین مشاهده کنید