دوشنبه, ۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 20 January, 2025
مجله ویستا
نظریه روایت
طبق گفته والترفیشر، متخصص ارتباطات، انسان ذاتأ راوی (بازگوکننده) حوادث میباشد. طبق این نظریه راوی بودن انسانها، بر اصول داستان پردازی دامن میزند، چیزی که فیشر از آن به عنوان نمونه روایتی، یاد کرده است. از این دیدگاه، بازگویی حوادث یکی از ویژگیهای اصلی طبیعت بشر است. به عبارت دیگر، انسانها زندگی را همچون یک سری از روایتهای جاری همچون تضادها، ویژگیهای خاص، آغازها، میانهها و پایانها دارد تجربه و درک میکنند. (فیشر۱۹۸۷: ۲۴).
ارتباط، شکل داستان را با شخصیتهایی که در یک زنجیره حوادث درگیر شدهاند، دنبال میکند. بعلاوه فیشر تأکید دارد که ارتباط هم، داستان پردازی است و همة افراد ماجراهایی را تعریف میکنند. بنابراین ما باید به همة ارتباطات بدون درنظر گرفتن شکل بیان آن همچون داستان توجه کنیم ، زیرا ما آن را متناسب با داستانهای زندگی خود تفسیر میکنیم که از این منظر، هیچ شیوهای ارتباطی شامل یک ارتباط فنی نیست که در حوادث فرعی زندگی روی داده باشد (قسمتی از مکالمات) و به خودی خود چیزی نیست که با علایم و افسانهها تشکیل شده باشد (فیشر ۱۹۸۵: ۳۴۷).
اساساً ما زندگیمان را بواسطه ترکیب کردن داستانهای برگرفته از تجربیات مجزای زیستیمان که منطبق بر کلیت عملکردیمان است، درک میکنیم. بنابراین دانش نیز به صورت داستان پردازی شکل میگیرد و از طریق فعالیتهای متوالی در داستانسازی و داستانگویی است که ما تجربیاتمان را تفسیر میکنیم و آنها را برای دیگران تشریح میکنیم.
هر چند به علت شریک بودن با دیگران در به وجودآوردن و تشریح این ماجراها، این روایات نمیتوانند بسادگی دیدگاههای درونی ما را منعکس کنند. بنابراین بیشتر فرآیندهای ساخت و معنیسازی روایت ثابت نیست بلکه انواع متعدد پردازش اطلاعات و توصیف در آن مؤثر است. اصولاً با همین شیوه افراد به درکِ از خود میرسند و خود را برای دیگران بواسطه داستانهایشان تشریح میکنند و سازمانها نیز هویتهای روایتی تولید و باز تولید میکنند. سازمانها در مورد این که آنها چه کسانی هستند، چه کار میکنند، سهام داران و رقیبانشان چهکسانی هستند دست به روایت پردازی میزنند. همة این موارد هویت و یا هویتهای خاصی را به طور ماهرانه میسازند.
بلک آش فورث۱ و فرد مائل۲ (۱۹۹۶) اظهار کردند که هویت یک سازمان از روایتهای دارای سبک خاص و آشکارسازننده ماهیت آن سازمان، ساخته میشود. اعضای سازمان و عاملان روابط عمومی که از هویت سازمان، مسائل کلی آن، سهامداران اصلی آن و اختلافات داخلی و خارجی که سازمان با آن روبهروست آگاهند، در جایگاه بهتری جهت فعالیت بعنوان رهبران و سخنگویان آن سازمان، تنظیم توضیحات و پاسخگویی در این زمینه، قرار دارند. بنابراین، شناخت این عوامل در همکاری با دیگران برای ایجاد معنا مفید است.
● قدرت و کیفیت گزارش:
فیشر باور داشت که گزارشات محکم و قانع کنندهتر از دیگر اشکال استدلال (مانند گزارشات آماری) هستند. این دیدگاه در کتاب وی، «ارتباطات انسانی همچون روایتگری: درباره فلسفه استدلال، ارزش و عمل، تا حدی بواسطه مقایسه و مقابله و پشتیبانی الگوی روایتی با دیگر الگوهای عقلی جهانی مقایسه و مقابله کرده است. بهر حال علیرغم قدرتشان تمامی داستانها به طور همسان آمرانه نیستند. افراد در مورد داستانها قضاوت میکنند (و همچون راویان، ما صلاحیت انجام این کار را داریم)، که برخی از داستانها را ضروریتر از بقیه بینیم.
برای ارزیابی کیفیت نسبی گزارشات، فیشر از عقلانیت روایتی استفاده کرد که شامل دو معیار میباشد: انسجام داستان و صحت و درستی آن. انسجام میزانی که گزارش معنی و مفهوم ایجاد میکند را ارزیابی میکند (یعنی یکپارچگی درونی).
میزان صحت و درستی یک گزارش بواسطه تناسب آن با نظرات و تجربیات تعیین میشود. با بررسی دو معیار انسجام و درستی، جمیز بیسلر۳ (۱۹۹۵) هر دو عامل را مهم تشخیص داد اما به این نتیجه رسید که انسجام نقش بیشتری را در قدرت اقناعی داستان ایفاء میکند. ما در زندگی داستانهای بیشماری گفتهایم و برایمان گفته شده است: برخی از این گزارشات را میپذیریم و با داستان خودمان و ادراکمان از جهان ترکیب میکنیم. و برخی دیگر را کنار میگذاریم. طی این فرایند ما زندگیمان ودرکِ از خودمان و دنیای اجتماعیمان را خلق و خلق مجدد میکنیم، بنابراین داستانها اصل بیان و شناخت انسان میباشند.
● روایتگری وعملکرد روابط عمومی:
در کتاب ارتباطات انسانی همچون داستانسرایی فیشر نظریه روایتگری را در موقعیتهای بیانی خاص به کار میگیرد و کاربردهای مختلف و متنوع این نظریه را نشان میدهد. نظریه و عملکرد روابط عمومی، در بیان و تفسیر داستانها سهیم است. برای نمونه، طبق گفته باریبرومت۴ (۱۹۹۵)، روابط عمومی شامل عمل بیان و مدیریت روایاتی است که دربارة مردم، نهادهاA و گروهها گفته میشود (ص ۲۴). سازمانها میتوانند روایتهای جامعه را بواسطه آنچه میگویند و انجام میدهند بپذیرند یا سعی کنند بر آنها تأثیر بگذارند. میتوانند گزارشات را بررسی و تأیید کنند (هیث۵، ۲۰۰۱، ص ۲۴) بر اساس نظریه روایت، سازمانها به عنوان تأمین کننده طرحهایی دیده میشوند که همیشه در فرایند خلق مجدد روایتها بر وضعیت حاصل از آن احاطه دارند (فیشر ۱۹۸۷، ص ۱۸) بنابراین سازمانها و عاملان روابط عمومیها میتوانند از عقاید و دیدگاههای عمومی موجود، همچون منابع استفاده کنند و یا در طی تغییر روایات جدید سعی در تغییر آنها نمایند. آنها برای باز تولید معنی از داستانهای گفته شده، روایات اقتباس شده و روایات به یادآورده شده با سهام داران داخلی و خارجی بهره می برند.
برای مثال، زمانهایی که سازمان درموقعیت بحران و استرس قرار میگیرد، عاملان روابط عمومی به طور ایدهآل برای بهبود روایتی که موقعیت را تشریح میکند و راهکار و آینده مثبت را از پیش نشان میدهد، کار میکنند. بوضوح گذشته سازمان در شکلدهی اینکه احتمالاً گزارشهای تشریحی چگونه به نظر خواهند آمد، مهم است (برای نمونه، گذشتهای در هم ریخته با نقصهای مشابه، با داشتن حسن سابقه و روابط اجتماعی مثبت در تضاد است). همچنین در این شرایط انسجام پیامهای ارائه شده به عموم، عامل بسیار مهمی است که فیشر آن را انسجام روایتی نامگذاری می کند.
● انتقادهایی از نظریه روایتگری فیشر:
علیرغم جنبههای مثبت و قوت بیشماری که این نظریه دارد (همچون ارزش اکتشافی، صرفهجویی، آشنایی سطح بالای دموکراتیک با همه انسانهایی که به عنوان تولید کنندگان گزارش فعال هستند)، جنبههای متعدد نظریه روایتی فیشر مورد انتقاد قرار گرفته است. یکی از حوزههای انتقاد مربوط به تعریف کلیت نظریه است.
برای مثال رابرت رولاند۶ (۱۹۸۹) اظهار داشت که همة ارتباطات به شیوه بازگویی حوادث و روایتگری نیست و تلاشی نیز در این زمینه صورت نمیگیرد. همچنین رولاند انواع خاصی از روایات تخیلی، توهمات و افسانههای علمی که هیچگونه سازگاری با انتظارات و تجربیات انسانها ندارد را ذکر نمود. علاوه بر آن برخی اشکال ارتباطات ممکن است خارج از بحث این نظریه باشند. برای مثال برخی متخصصان به این موضوع اشاره دارند که فیشر قادر نیست توضیح دهد که چطور در نهایت این روایتها میتواند منجر به ایجاد یک نتیجه واحد شود و نتایج منفی بالقوه آن را مانند ترغیب به عدوات و خشونت برشمارد.
دومین حوزه انتقاد با ارائه این دیدگاه که نظریه مورد بحث بیش از اندازه گسترده و تا حدی فراگیر و همة جانبه است، که قادر نمیباشد به توضیح و تمیز میان اشکال و انواAع مختلف و ارتباطات نمیباشد، با حوزه اول در تقابل قرار میگیرد. سومین حوزه انتقاد توسط ویلیام کرک وود۷ (۱۹۹۲) اینگونه مطرح میشود که به نظر میرسد این نظریه، تقویت کننده وضع موجود است. برای مثال این نظریه بر ارزشهای موجود مورد پذیرش تمرکز مینماید (یعنی صحت و درستی روایت) و از معانی که بواسطه گزارشاتی که میتوانند مشوق تغییر باشند و یا تکذیب کننده شفافیت لازم «فصاحت ممکن» روایتهای موجود هستند، چشمپوشی میکند.
به عبارت دیگر، میتواند اینطور فرض شود که تشویق گویندگان به متناسب کردن گزارشاتشان با آنچه شنوندگان از قبل میدانند، باور دارند و برای آن ارزش قائلند، بر ارائه دیدگاههای جدید ترجیح دارد.
اساساً تمرکز ممکن است وضعیتی را به وجود آورد که بیش از آنکه گویندگان را به دیدگاههای جدید راهنمایی کند، منجر به متناسب کردن گزارشهای آنها با دیدگاههای موجود و محدود سازی آنها گردد. به جای رد کردن نظرات فیشر، کرک وود تلاش دارد با بررسی اینکه چگونه قبلاً گزارشها با چه وضعیت غیر قابل تصوری ساخته میشد، این نظریات را تکمیل نموده و گسترش دهد.
والتر فیشر
ترجمه: قدسی بیات
۱) Blake Ash forth
۲)Fred mael
۳) james Basler
۴) Barry Brummett
۵) Heath
۶) Robert Roland
۷) William Kerck wood
ترجمه: قدسی بیات
۱) Blake Ash forth
۲)Fred mael
۳) james Basler
۴) Barry Brummett
۵) Heath
۶) Robert Roland
۷) William Kerck wood
منبع : فراجو
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست