سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مجله ویستا
آنان که ادعای معجزه میکنند ...
عصا که بر زمین افتاد، ناگهان همه دیدند که آن عصا به صورت ماری بزرگ آشکار شد . فرعون به اطرافیان گفت: «این ساحر آگاه و ماهری است! میخواهد با سحر خود شما را از سرزمینتان بیرون کند . شما چه نظر میدهید؟» اطرافیان گفتند: «موسی و برادرش (هارون) را مهلتبده و مامورانی را به تمام شهرها بفرست تا به جستجوی ساحران بپردازند و هر ساحر آگاه و زبردستی دیدند، نزد تو بیاورند» . بزودی همه ساحران به مصر آمده، در روز معین جمع شدند .
دهها هزار نفر برای تماشا اجتماع کردند . فرعون و اطرافیان در جایگاه مخصوص قرار گرفتند . در این هنگام ساحران با غرور به حضرت موسی، علیهالسلام، گفتند: «یا تو آغاز به کار کن و عصا را بیفکن و یا ما آغاز میکنیم و وسائل خود را میافکنیم» . حضرت با خونسردی پاسخ داد: «شما کار خود را آغاز کنید» . ساحران، طنابها و عصاهای خود را به میدان افکندند و با چشمبندی، سحر عظیمی را نشان دادند . صحنهای که ساحران به وجود آورندند بسیار وسیع و هولناک بود . آنها بقدری به پیروزی خود مغرور بودند که گفتند: «به عزت فرعون، قطعا ما پیروز هستیم! (۱) » . وسایلی که ساحران به میدان افکندند به صورت مارهای بزرگ و گوناگونی در آمدند . غوغایی برپا شد . ساحران که هم تعدادشان بسیار بود و هم آگاهیشان در فن چشمبندی و شعبدهبازی و استفاده از خواص مرموز فیزیکی و شیمیایی قویتر بود با اعمال عجیب خود توانستند همه تماشاچیان را مجذوب و شیفته خود کنند . در این هنگام خداوند وحی کرد: «نترس . قطعا برتری و پیروزی با توست . عصایی را که در دست داری بیفکن که تمام آنچه را ساحران ساختهاند میبلعد» (۲) . حضرت عصای خود را افکند . آن عصا به اژدهای عظیمی تبدیل شد و همه مارهای مصنوعی ساحران را بلعید . تماشاچیان که وحشتزده شده بودند، پا به فرار گذاشتند . ساحران با خود گفتند: «قطعا تبدیل عصای موسی به اژدها از نوع سحر نیست . اگر سحر میبود، وسائل ما را نمیبلعید و نابود نمیکرد» . در این هنگام همه ساحران در برابر خدای موسی به سجده افتادند و گفتند: «ما به پروردگار موسی و هارون ایمان آوردیم ... (۳) » .
چندی پیش در یکی از مجلات (۴) آمده بود: «رشد فکری بشر توجه به جادوگری را در سالهای اخیر افزایش داده است . مردم قرن بیستم حتی در کشورهای پیشرفته، بیش از هر زمان دیگر به جادوگری و پیشبینی وقایع علاقهمندند . در ایران و اروپا حتی کسانی که عقیده مذهبی قوی و ثابتی دارند، بیشتر معتقد به جادوگریاند و هیچ کس نمیتواند آنها را متهم به خرافهپرستی کند . زیرا جادوگری جزو خرافات نیست و بدون مطالعه یا با مطالعهای سطحی نمیتوان به آثار آن پی برد ... (به طور مثال) امروزه عقل میتواند به نحوه معجزه معراج پیغمبر، صلیالله علیه و آله، پی ببرد و شاید در آینده آنچنان علم پیشرفت کند که هر انسانی بتواند معراج پیامبر، صلیالله علیه و آله، (۵) را تکرار کند» . مطابق آنچه که نویسنده این مقاله به آن معتقد است، آیا گذشت زمان و پیشرفت علم میتواند معجزه را براحتی توجیه کند آنقدر که به صورت یک امر عادی، توسط هر کسی قابل اجرا باشد؟ برای روشنشدن موضوع به سراغ قرآن، احادیث و منابع معتبری میرویم که در این باره مطالبی را ذکر کردهاند .
● معجزه چیست؟
معجزه قدرتی است که فقط با اجازه و خواستخدا و با قدرتی که خدا میدهد برای اثبات حقانیت رسولان محقق میشود و تمام مردم از انجام آن عاجزند . یعنی معجزه به اراده شخصی بستگی ندارد و همه انبیا هم تنها به اراده خداوند معجزهای ارایه کردهاند . به عبارتی در معجزه اجازه و قدرت خداوند وجود دارد اما در سحر و جادوگری این طور نیست . معجزه آن است که دیگران از عمل مشابه آن عاجز باشند: طوفان نوح (۶) ، سردشدن آتش بر ابراهیم، علیهالسلام (۷) ، شکافتهشدن دریا به عصای موسی، علیهالسلام (۸) ، نرمشده آهن در دست داوود، علیهالسلام (۹) ، بیرونآمدن شتر صالح از دل کوه (۱۰) ، زنده بیرونآمدن یونس، علیهالسلام، از شکم ماهی (۱۱) ، ماجرای اصحاب کهف (۱۲) ، معجزات حضرت عیسی، علیهالسلام (۱۳) ، داستان اصحاب فیل (۱۴) و معراج حضرت محمد، صلیالله علیهو آله (۱۵) و ... از جمله اموری هستند که جز به اراده خداوند هرگز تحقق نمییافتند .
● سحر و جادو و تعریف انواع آن:
سحر، ظاهرنمودن امری است که بر خلاف جریان عادی در عالم طبیعی باشد که اصطلاحا به آن خرق عادت میگویند . در لغتبه معنای هر کاری است که برای پی بردن به چگونگی آن باید دقت زیادی به کار برد . واژه سحر بیش از ۵۰ بار به معانی دانش، دروغ، چشمبندی، دیوانگی و رویگردانی از حق در قرآن کریم به کار رفته است (۱۶) .
با توجه به برخی مسلمات علمی، سحر بر سه نوع است که دو نوع آن در قرآن آمده است و نوع سوم را علما با کسب شرایطی مانند انواع ذکرشده در قرآن دانستهاند:
۱) سحر مؤثر:
سحری که در میان یهود متداول بوده اما آن را به حضرت سلیمان، علیهالسلام، نسبت میدادند، چون میپنداشتند که سلیمان، علیهالسلام، آن ملک و سلطنت و آن تسخیر جن و انس و حیوانات و پرندگان را به وسیله جادو فراهم میکند (۱۷) . از امام محمد باقر، علیهالسلام، روایتشده است که چون سلیمان از دنیا رفت ابلیس سحر و جادو را درست کرد و کفار گفتند: عجب، پس تسلط سلیمان بر موجودات به دلیل داشتن سحر و جادو بوده اما مؤمنین گفتند: نه، سلطنتسلیمان از ناحیه خدا و او پیامبر خدا بوده است .
۲) سحر تخییلی:
ساحر پدیدهای را در نگاه و خیال ما غیرواقعی جلوه میدهد . مانند ساحران زمان حضرت موسی ، علیهالسلام، که به او گفتند: ای موسی! یا (آن است که) تو (عصا را) بیفکنی یا آنکه ما نخستین کسی باشیم که افکند . (موسی) گفت: شما بیفکنید . پس ناگهان ریسمانها و عصاهایشان از سحر آنان در (نظر) موسی چنان نمودار شد که جنب و جوش دارد» (۱۸) .
۳) سحر شیمیایی:
در چنین سحری با برخی از مواد شیمیایی تغییراتی را در اشیاء مختلف به وجود میآورند که برای بیننده، غیرعادی جلوه میکند . چنانکه اگر تخممرغ را برای مدتی در سرکه بگذاریم پوست آن حالتی مییابد که میتوان آن را در هر مایعی که نمیتوان در حالت عادی در درون آن قرار داد فرو برد . آنگاه بر روی آن آب سرد ریخت تا به حالت عادی برگردد (۱۹) .
البته سحر و جادو با شعبده که یک نوع چشمبندی و تصرف در دید افراد است، تفاوت دارد . شعبده با استفاده از سرعتحرکت اعضای بدن و بخصوص دست انجام میشود . اما سحر با وسایل غیرعادی و با مقدمات غیرطبیعی انجام میشود .
● فرق بین معجزه و سحر:
۱) معجزه از طرف خدای رحمان و برای تصدیق نبوت رسولان ارایه میشود اما سحر از طرف شیطان و ایادی اوست .
۲) معجزه آموختنی و قابل یادگیری نیست و به مجرد طلبنمودن آن فورا از جانب پیغمبر و به اذن خداوند حاصل میشود ولی سحر آموختنی است و ساحر در نشاندادن سحر خود محتاج به اعمال مخصوص از قبیل تسخیر جن و شیطان و مصرف انواع طلسمات، طعامهای خاص و داروهای معدنی است که موجب ازبینرفتن عقل و انحراف حواس است . چنانکه در نزد اهل سحر متداول است که به وسیله نوشیدن فنجان قهوه یا چای و امثال آن در حواس انسان تصرف مینمایند و امور عجیب را در نظر جلوه میدهند .
۳) زمان و مکان هیچ دخالتی در معجزه ندارد بلکه پیغمبر در هر زمان و مکانی که باشد میتواند از خداوند آن را بخواهد و آنچه که میآورد با آنچه که مردم طلب کردهاند، دقیقا مطابق است ولی سحر محدود به زمان و مکان مخصوص است و محدود به اموری است که ساحر اراده مینماید نه آنچه از او طلب میکنند . در آیات آخر سوره لقمان آمده است که غیب اختصاص به خداوند دارد و هیچ کس را بر آن اطلاعی نیست و هر یک از انبیاء چنانچه حق تعالی اذن داده به مدد وحی و الهام به این غیب آگاه شدهاند و منجمان و پیشگویان و آنهایی که از طریق ریاضت و تسخیر جن، خبرهایی میدهند، به غیب خداوند و امور جزئی و عوالم مافوق این عالم راهی ندارند و فقط از برخی امور کلی که در این عالم رخ میدهد خبر میدهند و اطلاعات آنها ناقص است و مبنای صحیحی ندارد که بتوان بر قول آنها اعتماد نمود و اکثرا در کار خود خطا میکنند .
۴) معجزات پیامبران با مبارزهطلبی همراه است و تا کنون کسی نتوانسته استبا آنها مقابله کند . چنانکه خداوند، قرآن را معجزه بزرگ پیغمبر خود قرار داد (۲۰) که اگر تمام افراد بشر هم جمع شوند قادر نیستند حتی یک آیه مانند آن را بیاورند ولی سحر و جادو تکرارپذیر است و با معجزات انبیاء تفاوت دارد چنانکه نه از پیامبران جادو بر میآید و نه ساحران خواهند توانست معجزهای در میان آورند و انتساب صفاتی چون ساحر و جادوگر به پیامبران خدا، خاصه به نبی اکرم، صلیالله علیهو آله، و تهمتبه ایشان و ائمه اطهار، علیهمالسلام، در حکم تهمتبه خداست .
● حکم اسلام درباره سحر و جادو:
همه فرقههای مسلمان، سحر را از گناهان کبیره و در مواردی با استناد به آیات قرآن ممنوع و کفر دانستهاند (۲۱) . از حضرت علی، علیهالسلام، روایتشده: «سحرکننده مانند کافر به خداوند است» . از امام صادق، علیهالسلام، روایتشده: «حد ساحر و جادوگر یک ضربه شمشیر بر سرش است» . و رسول خدا، صلیالله علیهو آله، فرمودهاند: «شهادت دو شاهد عادل حکم بر حلالبودن خون جادوگر است» . همچنین از امور مرتبط با سحر یکی انجام تردستی است که اگر مایه فریب مردم نباشد اشکالی ندارد اما اگر برای نیتسوئی مورد استفاده قرار گیرد، حرام است و دیگر احضار روح است که بیشتر مراجع آن را حرام دانستهاند (۲۲) .
البته اینکه عالمی ورای عالم ما وجود دارد چیزی نیست که در تعالیم اسلامی مورد تردید قرار گرفته باشد حتی در مورد اینکه موجوداتی غیر انسانی مانند جن در عالم حیات دارند نیز شکی وجود ندارد اما اینکه عدهای فرصتطلب و سودجو که فسادهای اخلاقی در آنان آشکار است ادعای رابطه با عالم دیگر را داشته باشند و از این راه به کسب درآمد بپردازند و دههابار در طول یک روز قادر باشند چنین ارتباطی را برقرار کنند امری است که برای هیچ عاقلی پذیرفتنی نیست .
یکی از محققان اروپایی درباره جادوگری مینویسد: «اگر آدمیان قواعد مشخصی برای اداره تمام امور زندگی خود داشتند هرگز به خرافات روی نمیآوردند» . دیگری میگوید: «امروزه در غرب جادوگرها بیشتر به صفحات کتابهای داستانی کودکان سپرده شدهاند» و نویسندهای هم عنوان میکند: «کسانی که در جامعه ما به جادوگری متوسل میشوند آنهایی هستند که شدیدا احساس درماندگی میکنند» . لذا در اسلام گفته شده است که به این گونه افراد که پیشگویی میکنند مراجعه نکنیم و به گفتههای آنان ترتیب اثر ندهیم، بلکه در جمیع امور توکل و ایمان به پروردگار داشته باشیم و برای رفع بلایا به درگاه خالق یکتا دعا کنیم و صدقه بدهیم .
پینوشت:
۱ . سوره شعرا (۲۲)، آیه ۴۴ .
۲ . سوره طه (۲۰)، آیه ۶۹ .
۳ . همان، آیه ۷۰ تا ۷۴
۴ . ماهنامه کهکشان، شماره ۵۶، آذرماه ۷۷، صص ۴۰ تا ۴۲، مقاله دنیای ناشناخته سحر و جادو (که البته نویسنده و ماخذ مقاله مجهول و نامعلوم است) .
۵ . معجزه معراج پیامبر، صلیالله علیه و آله، خود بحث جداگانهای را میطلبد که در این مقاله، مجال پرداختن به آن نبود . اما به عنوان نمونه میتوانید به
کتاب «فروغ تجلی» نوشته سید امیر معصومی که ماجرای معراج پیامبر با زبانی ساده و روان در آن بیان شده است، مراجعه نمایید . ۶ . سوره هود (۱۱)، آیه ۲۴ تا ۴۹ .
۷ . سوره انبیاء (۱)، آیه ۶۹ .
۸ . سوره بقره (۲)، آیه ۵۰ .
۹ . سوره سباء (۳۴)، آیه ۹ تا ۱۲ .
۱۰ . سوره هود (۱۱)، آیه ۶۰ تا ۶۸ .
۱۱ . سوره صافات (۳۷)، آیه ۱۳۹ تا ۱۴۸ .
۱۲ . سوره کهف (۱۸)، آیه ۹ تا ۲۶ .
۱۳ . سوره مائده (۵)، آیه ۱۱۰ .
۱۴ . سوره فیل (۱۰۵) .
۱۵ . سوره اسراء (۱۷)، آیه ۱ و سوره نجم ۵۳ .
۱۶ . دانشنامه قرآن و قرآنپژوهی، ج۲، بهاءالدین خرمشاهی .
۱۷ . ر . ک: سوره بقره (۲)، آیه ۱۰۲ و ۱۰۳ .
۱۸ . ر . ک: سوره طه (۲۰)، آیه ۶۵ و ۶۶; سوره اعراف (۷)، آیه ۱۱۶ تا ۱۲۱; سوره نمل (۲۷)، آیه ۱۳ و ۱۴; سوره طه (۲۰)، آیه ۵۷ تا ۷۵; سوره اسراء، آیه ۱۰۱ و ۱۰۲; سوره قصص (۲۸)، آیه ۳۶ و سوره یونس (۱۰)، آیه ۷۶ تا ۸۵ . ۱۹ . دانشنامه قرآن و قرآنپژوهی .
۲۰ . انعام (۶)، آیه ۷; سوره سباء (۳۴)، آیه ۴۳; سوره احقاف (۴۶)، آیه ۷ و ۸; سوره مدثر (۷۴)، آیه ۲۴ و ۲۵; سوره زخرف (۴۳)، آیه ۳۰ ۳۱ .
۲۱ . ر . ک: دانشنامه قرآن و قرآنپژوهی .
۲۲ . مقام معظم رهبری، آیهٔالله صافی گلپایگانی و آیهٔالله فاضل لنکرانی، سحر و جادو، شعبده و احضار روح را حرام میدانند .
معصومه نجفی مطیعی
۱ . سوره شعرا (۲۲)، آیه ۴۴ .
۲ . سوره طه (۲۰)، آیه ۶۹ .
۳ . همان، آیه ۷۰ تا ۷۴
۴ . ماهنامه کهکشان، شماره ۵۶، آذرماه ۷۷، صص ۴۰ تا ۴۲، مقاله دنیای ناشناخته سحر و جادو (که البته نویسنده و ماخذ مقاله مجهول و نامعلوم است) .
۵ . معجزه معراج پیامبر، صلیالله علیه و آله، خود بحث جداگانهای را میطلبد که در این مقاله، مجال پرداختن به آن نبود . اما به عنوان نمونه میتوانید به
کتاب «فروغ تجلی» نوشته سید امیر معصومی که ماجرای معراج پیامبر با زبانی ساده و روان در آن بیان شده است، مراجعه نمایید . ۶ . سوره هود (۱۱)، آیه ۲۴ تا ۴۹ .
۷ . سوره انبیاء (۱)، آیه ۶۹ .
۸ . سوره بقره (۲)، آیه ۵۰ .
۹ . سوره سباء (۳۴)، آیه ۹ تا ۱۲ .
۱۰ . سوره هود (۱۱)، آیه ۶۰ تا ۶۸ .
۱۱ . سوره صافات (۳۷)، آیه ۱۳۹ تا ۱۴۸ .
۱۲ . سوره کهف (۱۸)، آیه ۹ تا ۲۶ .
۱۳ . سوره مائده (۵)، آیه ۱۱۰ .
۱۴ . سوره فیل (۱۰۵) .
۱۵ . سوره اسراء (۱۷)، آیه ۱ و سوره نجم ۵۳ .
۱۶ . دانشنامه قرآن و قرآنپژوهی، ج۲، بهاءالدین خرمشاهی .
۱۷ . ر . ک: سوره بقره (۲)، آیه ۱۰۲ و ۱۰۳ .
۱۸ . ر . ک: سوره طه (۲۰)، آیه ۶۵ و ۶۶; سوره اعراف (۷)، آیه ۱۱۶ تا ۱۲۱; سوره نمل (۲۷)، آیه ۱۳ و ۱۴; سوره طه (۲۰)، آیه ۵۷ تا ۷۵; سوره اسراء، آیه ۱۰۱ و ۱۰۲; سوره قصص (۲۸)، آیه ۳۶ و سوره یونس (۱۰)، آیه ۷۶ تا ۸۵ . ۱۹ . دانشنامه قرآن و قرآنپژوهی .
۲۰ . انعام (۶)، آیه ۷; سوره سباء (۳۴)، آیه ۴۳; سوره احقاف (۴۶)، آیه ۷ و ۸; سوره مدثر (۷۴)، آیه ۲۴ و ۲۵; سوره زخرف (۴۳)، آیه ۳۰ ۳۱ .
۲۱ . ر . ک: دانشنامه قرآن و قرآنپژوهی .
۲۲ . مقام معظم رهبری، آیهٔالله صافی گلپایگانی و آیهٔالله فاضل لنکرانی، سحر و جادو، شعبده و احضار روح را حرام میدانند .
معصومه نجفی مطیعی
منبع : مستور
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست