یکشنبه, ۱۶ دی, ۱۴۰۳ / 5 January, 2025
مجله ویستا
او که سجده نکرد...
● فلسفه وجود شیطان چیست؟
«شیطان»، از طایفه «جن» است؛ چنان كه قرآن میفرماید: «و به یاد آور وقتی را كه به فرشتگان فرمان دادیم همه بر آدم سجده كنید و آنها همه سجده كردند؛ مگر ابلیس كه از جنس جن بود، از اطاعت خدا سرپیچی كرد».(۱) فرشتگان، امكان مخالفت با فرمانهای الهی را ندارند؛(۲) ولی جن، مانند انسان، مختار است و امكان نافرمانی برای او وجود دارد. قرآن نیز آنها را به مؤمن، كافر، فاسق و صالح، تقسیم كرده(۳) و آنها را لایق پاداش و كیفر اخروی میداند.(۴)
بنابراین، جن مانند هر موجود دیگری، لایق و شایسته آفرینش است؛ زیرا كه از دیدگاه فلسفی، خدای فیاض، هر چیزی را میآفریند. این كه شیطان یا انسانهای كافر و گنهكار، با اختیار خویش از مسیر اصلی و هدف نهایی آفرینش، دور شدهاند، باعث نمیشود كه آفرینش آنان، لغو و مخالف حكمت باشد. خداوند متعال، آنها را آفرید تا با اختیار خویش، اطاعت كنند. لازمه اطاعت اختیاری، این است كه امكان مخالفت اختیاری را نیز به آنها اعطا كند؛ پس مخالفت آنان، ضرری به حكیمانه بودن آفرینش آنها نمیزند.
آن چه گفته شد، فلسفه آفرینش شیطان با توجه به خود او و عملكرد اوست و میتواند توجیه كننده آفرینش او باشد؛ اما اگر وجود شیطان را در رابطه با آفرینش انسان بسنجیم، این سؤال مطرح میشود كه آیا وجود شیطان، برای آفرینش انسان، لازم و ضروری است یا نه؟
ابلیس، پس از نافرمانی و رانده شدن از درگاه الهی، از خداوند متعال، مهلت خواست تا انسان را فریب دهد؛ خداوند فرمود: «البته مهلت خواهی داشت».(۵) از این كه خداوند چنین فرصتی را به ابلیس داده است، درمییابیم كه فریب انسانها از سوی شیطان در نظام آفرینش، نه تنها با هدف آفرینش انسان ناسازگار نیست، بلكه در مسیر آن میباشد. انسان برای رسیدن به كمال اختیاری - كه هدف آفرینش اوست - باید از دو نوع گرایش و تمایل خوب و بد، بهرهمند باشد. اگر فقط گرایش به خوبی در او موجود باشد، مانند ملائك خواهد شد و چنانچه تنها گرایشهای مادی داشته باشد، مانند حیوانات، مجالی برای صعود اختیاری معنوی نخواهد داشت و اگر هر دو را داشته باشد، با انتخاب «خوبیها»، از ملائك، برتر و به كمال مطلوب خود، نایل خواهد شد و اگر «بدیها» را برگزیند، از حیوانات، پستتر خواهد بود. انسان در درون خود، دارای دو گرایش حق و باطل است؛ یعنی «نفس اماره»، او را به بدیها و «عقل و فطرت»، او را به خوبیها میخواند. انسان در انتخاب هر یك از این دو راه، مختار و مستقل است؛ اما این استقلال در انتخاب، با این كه شیطان از بیرون، وسوسهكننده و دعوتكننده او به بدیها و ملائكه، دعوت كننده او به خوبیها باشند، منافاتی ندارد.
انسان، با اختیار خود، در ولایت شیطان یا ملائك داخل میشود. در این باره، خداوند متعال میفرماید: «ای فرزندان آدم! مبادا شیطان شما را فریب دهد؛ چنان كه پدر و مادر شما را از بهشت بیرون كرد... ما شیطان را اولیای كسانی كه به خدای ایمان نمیآورند، قرار دادهایم».(۶) در جای دیگر نیز میفرماید: «آنان كه گفتند پروردگار ما خدای یكتاست و بر این ایمان، پایدار ماندند، فرشتگان بر آنان نازل شوند... ما [فرشتگان ]در دنیا و آخرت، اولیای شما در دنیا و آخرت هستیم». به عبارت دیگر، نفس اماره، انسان را آماده پذیرش وسوسهها و دعوتهای شیطان میكند و شیطان، انسان را بیشتر گمراه میكند. پیروی از عقل و فطرت نیز كه هدایت درونی است، انسان را لایق رحمتهای خاص الهی از سوی ملائكه میكند. وجود شیطان برای دعوت به بدیها و تحریك نفس اماره، مكمل بیرونی گرایش انسان به بدیهاست؛ همان گونه كه وجود ملائكه و دعوت آنان به خوبیها و تقویت عقل و فطرت، مكمل بیرونی گرایش انسان به خوبی است و از تعامل این دو، انسان كامل، پرورش مییابد.
برخی، «وجود شیطان» را عاملی برای انگیزه بیشتر انسان در پناه بردن به خدا میدانند و این پناهجویی، او را در مسیر تكاملی قرار میدهد. تأكیدهای قرآن در این رابطه، فراوان است؛ در برخی آیات، چنین آمده است: «[ای رسول] بگو خدایا! من از وسوسه و فریب شیاطین، به سوی تو پناه میآورم و به تو پناه میآورم از آن كه شیاطین، به مجلسم حضور به هم رسانند».(۷) و یا «چون خواهی قرآن تلاوت كنی، اول از شر شیطان مردود، به خدا پناه ببر».(۸)
فلسفه وجود شیطان، پرسشی بنیادین است كه برای هر اندیشمند مسلمانی، به گونهای رخ مینماید و پاسخ به آن، در گرو كاویدن جنبههای مختلف آن است.
در این پرسش، سه طرف - خداوند، انسان و شیطان - قرار دارند كه به طور مختصر، به بررسی آنها میپردازیم:
۱) هدف خداوند از خلقت انسان، این است كه او را به كمال برساند؛ یعنی هدف، مربوط به فعل خداوند میشود و به فعل فاعل ارتباط ندارد؛ زیرا خداوند، خود، كامل است و نمیتوان غایت و هدفی برای ذات او تصور كرد.
۲) تبلور كمال انسان، معرفت خداوند است و معرفت، در گرو عبادت اوست؛ از این رو، خداوند فرمود: «جن و انس را جز برای عبادت خود نیافریدم»؛(۹) زیرا با عبادت و معرفت خداوند كامل علیالاطلاق، كمال انسان، تحقق مییابد.
۳) انسان عبادتگر را تنها در صورتی میتوان متحرك به سوی كمال به حساب آورد كه آگاهانه و با اختیار، این مسیر را انتخاب كرده باشد؛ نه این كه همانند فرشتگان، به صورت تكوینی، به عبادت بپردازد و قدرت بر عصیان و نافرمانی خداوند نداشته باشد. به همین جهت، خداوند، انسان را موجودی مختار آفرید و انتخاب راه سعادت و شقاوت را در گرو اختیار خودش قرار داد؛ چنان كه میفرماید: «ما راه را به انسان نشان دادیم؛ حال یا سپاسگزار است و یا ناسپاس».(۱۰)
از این جاست كه مسئله امتحان - به عنوان یكی از اهداف خلقت انسان - مطرح میشود؛ زیرا امتحان، تبلور اختیار انسان است و جای تعجب ندارد كه در آیات فراوانی از قرآن كریم، مطرح شدن این مسئله را به گونههای مختلف مشاهده میكنیم؛ چنان كه آمده است: «ما انسان را از نطفهای آمیخته آفریدیم؛ تا او را بیازماییم».(۱۱)
برقراری یك امتحان عادلانه، تنها در گرو وجود شرایط و امكانات برای گزینش هر یك از دو طرف مسیر - خیر و شر - به وسیله انسان است؛ اما خداوند، از آن رو كه انسان را گل سرسبد مخلوقات خود میداند و تنها برای خلقت او به خود تبریك گفته است(۱۲)، در جهت انتخاب مسیر كمال و خیر، امكانات فراوانی را در اختیار او گذاشته است؛ كه برخی عبارتند از:
الف) آفرینش او، بر اساس فطرت و گرایش ذاتی به خداوند.(۱۳)
ب) ورود خداوند به صحنه، برای كمك به هدایت انسان.(۱۴)
ج) الهام خوبیها و بدیها به انسان، به منظور گزینش آگاهانه او.(۱۵)
د) محبوب قرار دادن ایمان به خداوند در نهاد انسانها.(۱۶)
و) یاری رساندن ویژه به مؤمنان در مسیر زندگانی.(۱۷)
ه) گشودن راههای هدایت به تناسب تلاش انسان.(۱۸)
حال با وجود این همه امكانات در جانب خیر، وجود نیرویی در جانب شر، موجب میشود تا آزمایش الهی از صوری بودن درآید؛ یعنی وجود نیروهایی وسوسهگر كه در مقابل الهامات خداوندی، انسان را به سوی شر وسوسه كنند، در این صورت، باعث میشود تا انسان واقعاً در میان دوراهیها، قرار گیرد و با اراده و عزم خویش، مسیری را انتخاب كند.
از این جا بود كه با نافرمانی ابلیس و رانده شدن او از درگاه خداوند و سپس تقاضای او برای مهلت داشتن به منظور اغوای انسان، خداوند با تقاضای او موافقت كرد و به او مهلت داد تا در مقابل نیروهای الهی، وسوسهگر انسان به سوی شر باشد؛ اما در عین حال، قدرت او را در این زمینه، محدود ساخت و هیچ سلطهای بر انسانها به او نداد و او فقط وسوسه كننده و تحریككننده است.
بنابراین، وسوسهگری شیطان، پس از رویگردانی انسان از ندای فطرت و الهامات رحمانی است و كسانی كه با اختیار و انتخاب خود، كفر ورزیده، قابلیت محبت و همراهی با پاكترین انسانهای روی زمین را از دست دادهاند، سزاوار آن هستند كه به وسوسههای شیطانی گرفتار شوند و این، نوعی مجازات الهی نسبت به آنان در همین دنیاست؛ «آیا ندانستی كه ما شیطانها را بر كافران گماشتهایم تا آنان را شدیداً تحریك كنند»؟(۱۹)
۱. كهف، آیه ۵.
۲. تحریم، آیه ۶.
۳. جن، آیه ۱۴.
۴. انعام، آیه ۱۲۸؛ اعراف، آیه ۱۷۹.
۵. اعراف، آیات ۱۵-۱۴.
۶. اعراف، آیه ۲۷.
۷. مؤمنون، آیات ۹۷-۹۸.
۸. نمل، آیه ۹۸.
۹. ذاریات، آیه ۵۶.
۱۰. انسان، آیه ۳.
۱۱. همان، آیه ۲.
۱۲. مؤمنون، آیه ۱۴.
۱۳. روم، آیه ۳۰.
۱۴. یونس، آیه ۲۵.
۱۵. شمس، آیه ۲۵.
۱۶. حجرات، آیه ۷.
۱۷. فاخر، آیه ۵۶.
۱۸. ابراهیم، آیه ۱۲.
۱۹. مریم، آیه ۸۳.
۲. تحریم، آیه ۶.
۳. جن، آیه ۱۴.
۴. انعام، آیه ۱۲۸؛ اعراف، آیه ۱۷۹.
۵. اعراف، آیات ۱۵-۱۴.
۶. اعراف، آیه ۲۷.
۷. مؤمنون، آیات ۹۷-۹۸.
۸. نمل، آیه ۹۸.
۹. ذاریات، آیه ۵۶.
۱۰. انسان، آیه ۳.
۱۱. همان، آیه ۲.
۱۲. مؤمنون، آیه ۱۴.
۱۳. روم، آیه ۳۰.
۱۴. یونس، آیه ۲۵.
۱۵. شمس، آیه ۲۵.
۱۶. حجرات، آیه ۷.
۱۷. فاخر، آیه ۵۶.
۱۸. ابراهیم، آیه ۱۲.
۱۹. مریم، آیه ۸۳.
منبع : نشریه الکترونیکی پرسمان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست