سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مجله ویستا
فلسفه وجود غرایز
زندگی در هر مجموعه نظاممند، تابعی از هدفها و ابزارهای لازم، برای رسیدن به آن اهداف است. پس از بیان این واقعیت، روشن میشود كه زندگی در دنیا و برآوردن نیازهای مختلف جسمی و روحی انسان، چگونگی روابط با دوستان، مقابله با دشمنان و...، نیازمند نیروها و ابزارهای ویژهای است. نیروی شهوت، غضب، خیال، عقل و...، هر كدام در گردش مجموعه زندگی افراد و روابط با دیگران، نقش خاصی را ایفا میكنند. با نگاهی همه جانبه به ابعاد وجودی انسان، هدف از آفرینش او و چگونگی زندگی انسان در این دنیا و رابطه آن با جهان آخرت، روشن میشود كه وجود همه نیروها و غرایز، ضروری بوده، نمایانگر هندسه دقیق و حكیمانه نظام هستی است.
غرایز انسان، به دو دسته تقسیم میشود: غرایز متعالی و غرایز حیوانی.
۱) غرایز متعالی (امور فطری انسان)، عبارتند از:
▪ خداجویی،
▪ كمالخواهی،
▪ فضیلتطلبی،
▪ عشق و پرستش،
▪ علمدوستی،
▪ حقیقتجویی و... .
این دسته از گرایشهای ذاتی، جهت دهنده انسان به سمت هدف نهایی آفرینش و شكوفاگر »من حقیقی و عالی« آدمی و معنادهنده و تعالیبخش حیات انسانند. بدون این غرایز، انسان، حیوانی بیش نیست و زندگی او، تهی از معنا خواهد شد.۱
۲) غرایز حیوانی (گرایشهای مادی و حیوانی)، نقش مهمی در حفظ و تداوم حیات بشر و نسل آدمی دارند. به عبارت دیگر، اگر غرایز نیرومندی چون حب ذات، شهوت، خشم و غضب نبودند، از سوی انسان، هیچ تلاشی برای حفظ حیات خود و نسل بشر و دفع خطرات و آسیبها صورت نمیگرفت و نتیجه آن، چیزی جز انقراض نسل انسان نبود. بنابراین، اگر نیك بنگریم، وجود این غرایز، یكی از مهمترین مجاری فیض الهی در جهت حفظ حیات انسان و تداوم نسل اوست.
این غرایز، نقش ممتازی در زیباسازی زندگی و دلپذیری آن دارند و بدون وجود این غرایز، شور و شوق و عشق و زیبایی، معنا نخواهد داشت. لذت بردن از دیدن منظرهای زیبا، بوییدن گلهای معطر، خلق آثار هنری، روابط صمیمانه خانوادگی، مهر بیبدیل همسران، عشق مادر به فرزند و...، غرایزی هستند كه خداوند، در نهاد بشر، به ودیعت نهاده تا انسان، بار مسئولیت خویش را با شور و عشق و همراه با لذت و محبت، به مقصد رساند. در واقع، بدون این غرایز، زندگی، سرد، بیروح و تحملناپذیر خواهد شد.
همچنین وجود غرایز نیرومندی چون شهوت و غضب، از مهمترین ابزارهای امتحان و آزمایش انسان و در نتیجه، نردبان كمال و ترقی او هستند. از طرف دیگر، انسان در میان همه مخلوقات الهی، از ویژگی ممتازی برخوردار است و آن، قابلیت كمال اختیاری است. لازمه تكامل اختیاری، وجود دو راههها و امكان گزینش راههای متفاوت است.
به عبارت دیگر، تكامل اختیاری، زمانی تحقق مییابد كه انسان در برابر دو گونه دعوت و گرایش متضاد، قرار گیرد (گرایشهای متعالی و گرایشهای پست) و بتواند با میل و اراده خویش، هر یك را برگزیند. بنابراین، كمال انسان، اختیاری است و خوبی و بدی اختیاری، تنها با وجود غرایزی همچون شهوت و غضب - كه دارای دو چهره خوبی و بدی هستند - انجام میپذیرد. ظرفیت وجودی ما، ساخته و پرداخته نمیشود؛ مگر آنكه در كنار عقل و قلب، دارای نیروی شهوت و غضب نیز باشیم تا با جهادی سهمگین در برابر تمایلات نفسانی، شایستگی راهیابی به بهشت برین را پیدا كنیم.
بهشت ما، با گذر از این دنیا و دست و پنجه نرم كردن با شهوات و هواهای نفسانی، ساخته میشود. ازاینرو، به عنوان یك اصل كلیدی، چنین گفته میشود: »دنیا، محل اثبات قابلیتهاست و آخرت، جایگاه ظهور آنها«. به عبارت دیگر، چنین نیست كه »درجات بهشتی« یا »دركات جهنمی«، از قبل، ساخته شده باشند؛ بلكه باید آنها را بسازیم و ساخته شدن آنها، وابسته به وجود نیروهای شهوت و غضب، در كنار عقل و قلب و وجود قوه اختیار و گزینش و جهاد و خودسازی است.
● نگرش اسلام به غرایز
اسلام، برخلاف مسیحیت، نسبت به غرایز - به ویژه غریزه جنسی - هرگز دیدی منفی و پلیدانگارانه ندارد. اسلام، همه این امور را براساس نظام حكیمانه خلقت، پرفایده و سودمند میداند. آنچه از نظر اسلام، مردود است، هدف نهایی قرار دادن و لجامگسیختگی شهوات، اسارت انسان در برابر آنها و غفلت از بُعد برین وجود آدمی است؛ اما استفاده بهنجار و صحیح از غرایز و سمتوسو دادن آن در مسیر رشد و تعالی، مورد تأكید اسلام است.
● كنترلپذیری شهوات
شهوات و غرایز انسان، به ویژه غریزه جنسی، به خوبی قابل كنترل هستند. مقصود از كنترل در اینجا، نه سركوب، بلكه استفاده صحیح و جلوگیری از لجام گسیختگی آنهاست. برخی از امور مؤثر در كنترل شهوات، عبارتند از:
۱) وجود گرایشهای متعالی؛ اینگونه گرایشها (مانند فطرت)، از درون، با نابهنجاری و زیادهخواهی غریزه جنسی، به مبارزه برخاسته، در صورتی كه به خوبی تقویت شوند، از عهده كنترل و جهتدهی غریزه جنسی، برخواهند آمد.
۲) عقل و خرد؛ دانش و خرد، راهنمای باطنی و پیامبر درونی انسان هستند و در جهتدهی صحیح به غرایز، رفتارها و ایجاد تعادل در به كارگیری قوای نفس، نقش مؤثری دارند.
۳) هدایتهای پیامبران؛ تعالیم انبیای الهی، بهترین و مطمئنترین روش استفاده از غرایز و بایدها و نبایدهای مربوط به آنها و ایجاد كننده انگیزهای قوی و نیرومند نسبت به عمل به آن تعالیم و رویارویی با هواهای نفسانی در انسان میباشند. از طرف دیگر، سایر تعالیم پیامبران (مانند عبادات)، نقش مؤثری در تقویت بعد معنوی و اراده انسان دارند و بدینوسیله، مبارزه با سركشیهای نفس امّاره، آسانتر میشود.
۴) قدرت اراده؛ اختیار انسان، یكی از بزرگترین موهبتهای الهی است و نقش بسیار نیرومندی، در رهبری كنشهای آدمی دارد. اراده، به خوبی، قابل تقویت و نیرومندسازی است و با تقویت آن، دشوارترین كارها، سهل و آسان میشود.
یك جوان، در عین نیرومندی در غرایز، از اراده و توان مقاومت بسیار بالایی برخوردار است و پاكی نفس و گرایشهای عمیق معنوی در او، بسیار بالاست. بنابراین، جوانان از زمینه و توان بسیار بالا، در جهت كنترل غرایز، بهرهمند میباشند.
خداوند، در قرآن مجید، از جوانانی چون حضرت یوسف علیهالسلام و اصحاب كهف، یاد میكند كه با اراده سترگ خویش، در برابر طوفان سهمگین غرایز و حوادث، ایستادگی و بزرگترین افتخارات را در تاریخ بشر، برای خود ثبت كردند. در تاریخ انقلاب اسلامی نیز اراده جوانان با ایمان، زیباترین جلوههای تأثیر اراده و ایمان جوانان را به نمایش گذاشته است.
۵) امداد الهی؛ خداوند، همواره دستگیر و مددكار كسانی است كه با جدیت، خواستار پاك زیستن و دوری از گناه هستند؛ »و كسانی كه در راه ما كوشیدهاند، به یقین، راههای خود را بر آنان مینمایانیم و در حقیقت، خدا با نیكوكاران است«.۲
قرآن مجید، یكی از علل نجات حضرت یوسف علیهالسلام از گناه را امداد و عنایت الهی دانسته است. روشن است كه اینگونه عنایتها، اختصاص به پیامبران ندارد؛ بلكه هر كس به هر اندازه كه در دوری از گناه، جدیت داشته باشد و از خداوند، در این زمینه، كمك بخواهد، مورد عنایت او قرار خواهد گرفت. فلسفه یاری الهی نسبت به حضرت یوسف علیهالسلام نیز عبادت مخلصانه او بود.۳
● امكان بازگشت
درست است كه بسیاری از انسانها در مواردی، به گناه گراییده، در برابر غرایز و هواهای نفسانی، سر تسلیم فرود میآورند، اما خداوند، باب توبه را به روی همه بندگان گشوده و راهی قرار داده است تا همه آدمیان، بتوانند زندگی پاك و پیراسته از آلودگیها را آغاز كنند و آلودگیهای پیشین را با اشك ندامت و آب مغفرت الهی، بشویند و در جهت كمال و سعادت جاودانی، گام بردارند.
۱. ر.ك: مرتضی مطهری، فطرت.
۲. عنكبوت، آیه ۶۹.
۳. یوسف، آیه ۲۴.
۲. عنكبوت، آیه ۶۹.
۳. یوسف، آیه ۲۴.
منبع : نشریه الکترونیکی پرسمان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست