چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

مرد گرگ‌نما - The Wolf Man


مرد گرگ‌نما - The Wolf Man
سال تولید : ۱۹۴۰
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : یونیورسال
کارگردان : جرج واگنر
فیلمنامه‌نویس : کورت سیودماک
فیلمبردار : جوزف والنتین
آهنگساز(موسیقی متن) : چارلز پره‌وین و هانس سالتر.
هنرپیشگان : کلود رنیز، لان چینی جونیر، اولین آنکرز، رالف بلامی، وارن ویلیام، پاتریک نولز، ماریا اوسپنسکایا و بلا لوگوسی.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۷۱ دقیقه.


"لارنس تالبوت" (چینی جونیر) دانشجوی جوان انگلیسی به خانه اجدادی‌اش در ترانسیلوانیا باز می‌گردد. او در یک شب مهتابی برای قدم‌زدن از خانه بیرون می‌رود و وقتی حمله یک گرگ‌نما (لوگوسی) به دختری جوان را می‌بیند، با گرگ‌نما درگیر و گزیده می‌شود. در پی آن احساس می‌کند که آرام‌آرام خود به گرگ‌نما بدل می‌شود. رازش را با "ماله‌وا" (اوسپنسکایا)، پیرزنی کولی که در اصل مادر همان گرگ‌نمائی است که او را مجروح کرده، در میان می‌گذارد. زن به او می‌گوید که تنها وقتی به حالت انسانی‌اش باز خواهد گشت که با گلوله با یک شیء نقره‌ئی از پا درآید. "تالبوت" که دیگر به گرگ‌نما تبدیل شده، در شب‌هائی که ماه کامل است به قربانیانش حمله می‌کند تا این‌‌که عاقبت با ضرباتی که پدرش (رینز) با عصای سرنقره‌ئی خود به او وارد می‌سازد، از پا درمی‌آید.
٭ به‌عنوان یک نمونه کلاسیک ژانر، مورد گرگ‌نما در ایجاد حس هم‌دلی میان تماشاگران با "تالبوت" جوان، که در هیئت انسانی‌اش به وضوح دوست‌‌داشتنی است، موفق می‌نماید. حاصل کار جک پیرس چهره‌پرداز نامدار کمپانی یونیورسال (فرانکنستاین، مومیائی و مرد نامرئی)، در نمایش جزئیات مراحل تدریجی بدل شدن "تالبوت" به گرگ‌نما، با صرف روزی ۵ ساعت وقت برای گریم چینی، هنوز تماشائی است. موسیقی تأثیرگذار و هول‌آور پره‌وین و سالتر در دیگر فیلم‌های ترسناک یونیورال نیز مورد استفاده قرار گرفت. بازی مؤثر چینی در نقش قهرمان / خبیث فیلم (تا حد زیادی یادآور نقش "لنی" در فیلم‌ موش‌ها و آدم‌ها، محصول همین سال) و لوگوسی (که ابتدا از نامزدهای اصلی برای ایفای نقش "لنی" بود) قابل توجه هستند. "مرد گرگ‌نما" در دنباله‌های این فیلم، فرانکنستاین با مرد گرگ‌نما ملاقات می‌کند (روی ویلیام نیل، ۱۹۴۳)، خاندان فرانکنستاین (ارل ک. کنتن، ۱۹۴۴) و خاندان دراکولا (کنتن، ۱۹۴۵) به دست و پنجه نرم کردن با هیولای "فرانکنستاین" و "کنت دراکولا" پرداخت. در این میان، خاندان فرانکنستاین که هیچ یک از شخصیت‌های اصلی‌اش "عادی" نیستند و تقریباً تمامی آن‌ها در پایانی غریب نابود می‌شوند، به سمت تحقیقی روان‌شناسانه درباره هیولا تغییر جهت می‌دهد. در ۱۹۵۷ هرمان کوئن، تهیه‌کننده ۲۹ ساله، با احتساب این که هفتاد درصد سینماروها بین ۱۲ تا ۲۵ سال سن دارند، من گرگ‌نمائی نوجوان بودم را (با شرکت مایکل لندن و هزینه ۱۵۰،۰۰۰ دلاری و فروش ۲۳۰،۰۰۰ دلاری) عرضه کرد. نفرین آدم گرگ‌نما (ترنس فیشر، ۱۹۶۱) از محصولات کمپانی همر نیز به لحاظ برانگیختن حس همدردی با "گرگ‌نما" (با بازی آلیور رید) جایگاهی خاص دارد. از فیلم‌های معاصر، یک گر‌نمای آمریکائی در لندن (جان لندیس، ۱۹۸۱) و گرگ‌ (مایک نیوکولز، ۱۹۵۵) در رویکرد به این مضمون ناموفق نشان می‌دهند.