شنبه, ۲۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 8 February, 2025
مجله ویستا
تنهایی دم مرگ
![تنهایی دم مرگ](/mag/i/2/dpz4y.jpg)
برای مردگان، یگانه راه بقای زندگی حضور در خاطره زندگان است.در آگاهی بشری پنهان کردن و سرکوب مرگ - یعنی همان سرکوب تناهی تکرارناپذیر هر موجود بشری- امری بسیار کهن است، اما در گذر زمان، نحوه پنهان کردن به شیوه ای خاص تغییر کرده است: «بابا بزرگت الان توی بهشت است»- «مامانی ات از بهشت نگاهت می کند» - «خواهر کوچولوت حالا شده یک فرشته». این نمونه ها نشان می دهد که در جامعه ما، گرایش به پنهان ساختن تناهی بی چون و چرای وجود بشری، خاصه از چشم کودکان، به مدد نوعی سانسور اجتماعی سخت گیر، تثبیت شده است.چهار ویژگی، غرابت تصویر مرگ و درجه سرکوب اجتماعی آن را در جوامع توسعه یافته تر رقم زده اند.
۱- افزایش طول عمر افراد، ۲- تجربه مرگ به عنوان مرحله پایانی فرایند طبیعی، ۳- درجه نسبتاً زیاد آرامش درونی، ۴- الگوی افراطی و خاص غالب بر روند گسترش فردیت.
«تنها» مردن، این تصور که آدم می تواند با دیگران به عیش بنشیند و خوش باشد اما باید تنها بمیرد، می تواند حاکی از این باشد که آدم هرگز قادر نیست در فرایند احتضار با کسی سهیم گردد. هنگام جان دادن، همه آنانی که بدیشان احسان تعلق می کنیم، ما را تنها خواهند گذاشت.آنانی که احساس می کنند در زندگی، بارشان را به مقصد رسانده اند از آنانی که احساس می کنند هدف زندگی شان را گم کرده اند به مراتب آسان تر جان می دهند. جان سپردن و مردن خاصه برای کسانی دشوار است که، گرچه ممکن است حیاتی پربار را پشت سر گذاشته باشند، اما احساس می کنند شیوه مردنشان خود از معنا تهی است. اگر فردی در آستانه مرگ، احساس کند که دیگر ارزش و اهمیت چندانی برای دیگران ندارد، او به راستی تنها است. مرگ چیز هولناکی نیست، آنچه می تواند هولناک باشد، رنجی است که محتضران می برند.وظیفه ما شاید این باشد که بی پرده تر و سرراست تر درباره مرگ سخن بگوییم. مرگ هیچ راز و رمزی ندارد، هیچ دری را به ساحتی دیگر نمی گشاید. مرگ پایان کار آدمی است. آنچه بر جای می ماند، همان چیزی است که فرد به دیگران داده است. همان چیزی است که در خاطره دیگران باقی خواهد ماند. آدم ها به هنگام پیری جور دیگری می شوند. بی گمان آنانی که پیر نیستند، برای تسکین آلام پیران باید علاوه بر علاج پزشکی، درک درست تر و نزدیک تری از ابعاد تجربی فرایند پیر شدن و مردن داشته باشند. اما موانع و مشکلات فراوانی در راه همدلی و همدردی با پیران و محتضران در کار است. آدمیان، تا سرحد توان از تصور پیر شدن و جان دادن خویش می گریزند. انگار در هیچ کس این احساس که «شاید روزی من هم پیر شوم» در کار نیست. آنچه هست لذت برتری و نیروی جوانی در مقایسه با پیران است. برخی کارها و رفتارهای عجیب و غریبی که از افراد پیر سر می زند، ناشی از این واقعیت تلخ است که آنها مدام نگران هستند با از دست دادن قوای جسمانی و وابسته شدن به دیگران، چه بلایی بر سرشان می آید.منزلت اجتماعی آدمیان در سنین ۶۰ ، ۷۰ و ۸۰ یا ،۹۰ دیر یا زود با شتاب یا به آهستگی تغییر می کند. همین حکم درباره ابعاد عاطفی روابط پیران و به ویژه محتضران با دیگران صادق است. مردن در جوامع صنعتی همراه با انزوای عاطفی است.ما هنوز به تمام و کمال درنیافته ایم که «مردن» در جوامع بسیار پیشرفته با مسائل و مشکلات خاصی همراه است. مسائلی که به حوزه جامعه شناسی پزشکی مربوط می شوند. تباهی جسم کسانی که سالمند یا محتضر می نامیم، بر دوش هم نوعان و از جمله پزشکان، وظایفی می نهد که امروزه کمتر کسی درست آنها را به جا می آورد و یا درک می کند. مراقبت از خود بیماران گاهی در روند مراقبت از اندام های ایشان رنگ می بازد و از یاد می رود.
سمیه صیادی فر
منبع : روزنامه شرق
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست