چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
فروش خودرو در اندونزی رکورد شکست
با توسعه اقتصاد اندونزی در سالهای اخیر و افزایش درآمد مردم به دلیل ایجاد فرصتهای شغلی بهتر و بیشتر، تقاضا برای خودرو در این منطقه از جهان افزایش چشمگیری پیدا كرد. به گزارش دولت اندونزی در ماه جولای سال جاری، تقاضای این كشور برای خودرو بینظیر بوده است. در این ماه فروش شركتهای خودروسازی داخلی و بینالمللی فعال در این منطقه از جهان بسیار زیاد بود و تاثیر زیادی روی تحولات اقتصادی آن داشت. برخی از تحلیلگران انتظار دارند این روند متوقف شود یعنی رشد تقاضا باز هم تعدیل شود اما دیگر تحلیلگران با اشاره به پیشبینی رشد ۶ درصدی اقتصاد اندونزی در سال ۲۰۰۵ و رشد ۵/۶ درصدی اقتصاد در سال ۲۰۰۶ احتمال كاهش تقاضای خودرو را تقریبا غیرممكن میدانند و عقیده دارند در سالهای آتی فروش خودرو به عنوان یك كالای مصرفی و ضروری برای زندگی مردم افزایش چشمگیری خواهد یافت. در نیمه اول سال ۲۰۰۵ فروش خودرو سواری و كامیون در اندونزی ۳۱ درصد نسبت به سال گذشته رشد كرد و به ۳۰۰ هزار دستگاه رسید. این در حالی است كه دولت اندونزی در همین فاصله زمانی ۶ ماهه، قیمت بنزین را ۲۹ درصد افزایش داده است. چاندرا پاساریبو، یكی از تحلیلگران اقتصادی میگوید:دولت قیمت سوخت را افزایش داد اما این امر باعث كاهش تقاضای خودرو در اندونزی نشد.همانطور كه انتظار میرود تا پایان سال هم با وجود رشد قیمت سوخت تقاضای خودرو همچنان ارتقا یابد. اتحادیه صنعت خودرو اندونزی پیشبینی میكند، كل فروش خودروهای داخلی تا پایان سال به ۵۵۰ هزار دستگاه برسد در حالی كه در سال ۲۰۰۴ میلادی ۴۸۳ هزار خودرو، در سال ۲۰۰۳ میلادی ۳۵۴ هزار و ۳۳۳ خودرو در بازارهای اندونزی مبادله شده بود. گفته میشود یكی از دلایل بسیار با اهمیت در افزایش تقاضای خودرو در اندونزی، ضعف سیستم حمل و نقل عمومی در این كشور است. اندونزی چهارمین كشور پرجمعیت دنیاست اما تعداد وسایل نقلیه عمومی در این كشور بسیار كم است و ضعف خدماترسانی همان اندك وسایل نقلیه باقی مانده باعث شده است تا مردم تمایل چندانی به استفاده از آنها نداشته باشند و به خودروهای شخصی روی بیاورند. از طرف دیگر با وجود رشد ۲۹ درصدی قیمت سوخت در سال جاری هنوز هم قیمت بنزین در این كشور بسیار پایین است و سوبسیدهای دولت باعث شده تا قیمت هر لیتر بنزین در اندونزی نسبت به دیگر نقاط جهان كمتر باشد. بنابراین، استفاده از خودروهای شخصی در این كشور صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به دیگر وسایل حمل و نقل دارد. همچنین از آنجا كه اغلب شركتهای خودروسازی در اندونزی نمایندگی دارند و مونتاژ اكثر براندها در این كشور انجام میشود بنابراین با وجود ارزش پایین روپیه (واحد پول اندونزی) پرداخت قیمت این خودروها برای مصرفكنندگان اندونزیایی امكانپذیر است. در حال حاضر، بزرگترین شركت توزیعكننده خودرو اندونزی شركت بینالمللی استرا پی تی (Astra PT) است كه با افزایش تقاضای خودرو در این كشور شاهد رونق گرفتن كارش بود. این شركت كه ۴۸ درصد از سهام خودروسازی سنگاپور را هم دارد در اثر رشد فروش خودرو در اندونزی در نیمه اول سال جاری با افزایش ارزش سهام خود مواجه شد. شركت Astra فعال در اندونزی تولیدات شركتهای تویوتا، بی ام و و پژو را در این كشور توزیع میكند. البته توزیع موتورسیكلتهای تولیدی شركت هوندا نیز در برنامه كار این شركت اندونزیایی قرار دارد. شركت Astra كه اصلیترین تامینكننده خودرو برای متقاضیان این بخش از جهان است ۴۶ درصد از بازار خودرو اندونزی را در دست دارد و ۲۱ درصد از بازار ایندو موبیل در دست شركت مذكور است. نوسانات مداوم ارزش روپیه در برابر دلار آمریكا یكی از تهدیدهای جدی صنعت بهحساب میآید.یكی از تحلیلگران بازارهای صنعتی با اشاره به كاهش ۵ درصدی ارزش روپیه در برابر دلار در ماه جولای سال ۲۰۰۵ میلادی میگوید در حال حاضر آسیبرسانترین عامل در بازار خودرو تنزل ارزش روپیه است. اثرات منفی این تغییر منفی در بازار پولی بیشتر از افزایش قیمت سوخت در بازارهای اندونزی است و در صورت ادامه این روند میتواند باعث سقوط بازار خودرو و دیگر صنایع فعال در این كشور شود. زیرا تمامی قطعات خودرو باید از كشورهای دیگر بخصوص ژاپن وارد شود و هرچه ارزش روپیه كمتر باشد هزینه واردات بیشتر است. متوسط رشد فروش خودرو در هر یك از پنج ماه اول سال ۲۰۰۵ برابر با ۳۵ درصد برآورد شده است. اگرچه در ماه ژوئن سال جاری، نرخ رشد فروش این كالای مصرفی قرن حاضر برابر با ۱۵ درصد بود.دولت اندونزی در نظر دارد برای كنترل ترافیك و حفظ شرایط با مداخله در بازار تقاضای خودرو در این كشور را تنزل دهد و موجبات تعدیل بازار را فراهم آورد. ازجمله تمهیداتی كه دولت برای كنترل بازار در نظر گرفته است میتوان به افزایش مالیات بر مالكیت خودرو در اندونزی و ممنوعیت استفاده از خودروهای پیر و فرسوده اشاره كرد. البته هنوز این طرحها تایید نشده است اما به نظر میرسد بهترین راه برای كاهش حجم ترافیك و كنترل بازار باشد.
مونا مشهدی رجبی
مونا مشهدی رجبی
منبع : مجله گسترش صنعت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست