پنجشنبه, ۲۰ دی, ۱۴۰۳ / 9 January, 2025
مجله ویستا
کار اجرائی - Executive Action
سال تولید : ۱۹۷۳
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : ادوارد لوئیس
کارگردان : دیوید میلر
فیلمنامهنویس : دالتن ترومبو، برمبنای داستانی نوشته دانلد فرید و مارک لین.
فیلمبردار : رابرت استیدمن
آهنگساز(موسیقی متن) : رندی ادلمن.
هنرپیشگان : برت لنکستر، رابرت رایان، ویلگیر، گیلبرت گرین، جان آندرسن، پل کار، جیمز مکول، کُلبی چستر، اسکار آنسیدی و ادلاتر.
نوع فیلم : رنگی، ۹۱ دقیقه.
اوایل سال 1963. یک گروه کوچک اما قدرتمند از دست راستیهای آمریکا، به رهبری مردی بهنام «فاستر» (رایان) تصمیم به ترور رئیسجمهور میگیرند. بهنظر آنان، این تنها راه حل برای محافظت از منافعشان در برابر تهدید سیاستهای لیبرالی «کندی» است. «فارینگتن» (لنکستر)، رهبر عملیاتی، آموزش دو گروه از تیراندازان ماهر و ورزیده را آغاز میکند. مکان ترور هم دالاس تعیین میشود. آنان همچنین از طریق نفوذ در دستگاههای بالاتر، مطمئن میشوند که ناوگان تشریفاتی رئیسجمهور از محلی که مشخص کردهاند عبور خواهد کرد. یک سپربلا نیز انتخاب میشود و آن کسی نیست جز «لی هاروی اسوالد» (مکول) که سالها قبل جلای وطن کرده و حالا از شوروی به آمریکا بازگشته است و یکی از مأموران خودشان که بسیار شبیه «اسوالد» است و برای رد گم کردن در نظر گرفته شده است. در 22 نوامبر سه تیرانداز در موقعیتهایشان شلیک میکند؛ دیگری از ساختمانی در تقاطع خیابان، و سومی از پشت درختچههای کنار خیابان. پس از سوء قصد، تیراندازان طبق نقشه، با کمک افرادی که بهعنوان مأمور امنیتی در لابهلای جمعیت هستند، فرار میکنند. «اسوالد» دستگیر میشود و بعدتر به دست «جک روبی» (آنسیدی)، صاحب یک کلوب شبانه که افراد «فاستر» قبلاً با او ملاقات کردهاند، کشته میشود. وقتی افراد برای جشن گرفتن پیروزیشان دور هم جمع میشوند، خبر میرسد که «فارینگتن» در اثر سکته قلبی مرده است.
* فیلمی مبتنی بر این فرض که ترور جان ف. کندی، زیر سردستراستیها بوده است. کار میان واقعیت، داستانپردازی و حدس و گمان گرفتار است و دو خط موازی را هم زمان پیش میبرد. یکی حادثههای عمومی، فیلمهای خبری رئیسجمهور و اسناد موجود و دیگری یک گروه حرفهای و بیرحم با آدمهائی شرور که از جان و دل سرسپرده «فیصرِ» خود («فاستر») هستند. کارگردان سعی کرده که پلی میان این دو بزند نتیجه راضی کننده است اما بههرحال این نکته که همه لحظههاهی دلهرهآور، از قبل نتیجهاش معلوم است به فیلم لطمه زده. صحنههای تمرین تیراندازی با عکسهائی از کندی در حال لبخند زدن که سر او هدف تیراندازی است و لحظهای که «فاستر» با صدائی محزون از ریچارد سومِ ویلیام شکسپیر نقل قول میکند، از نکتههای به یاد ماندنی فیلم است.
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : ادوارد لوئیس
کارگردان : دیوید میلر
فیلمنامهنویس : دالتن ترومبو، برمبنای داستانی نوشته دانلد فرید و مارک لین.
فیلمبردار : رابرت استیدمن
آهنگساز(موسیقی متن) : رندی ادلمن.
هنرپیشگان : برت لنکستر، رابرت رایان، ویلگیر، گیلبرت گرین، جان آندرسن، پل کار، جیمز مکول، کُلبی چستر، اسکار آنسیدی و ادلاتر.
نوع فیلم : رنگی، ۹۱ دقیقه.
اوایل سال 1963. یک گروه کوچک اما قدرتمند از دست راستیهای آمریکا، به رهبری مردی بهنام «فاستر» (رایان) تصمیم به ترور رئیسجمهور میگیرند. بهنظر آنان، این تنها راه حل برای محافظت از منافعشان در برابر تهدید سیاستهای لیبرالی «کندی» است. «فارینگتن» (لنکستر)، رهبر عملیاتی، آموزش دو گروه از تیراندازان ماهر و ورزیده را آغاز میکند. مکان ترور هم دالاس تعیین میشود. آنان همچنین از طریق نفوذ در دستگاههای بالاتر، مطمئن میشوند که ناوگان تشریفاتی رئیسجمهور از محلی که مشخص کردهاند عبور خواهد کرد. یک سپربلا نیز انتخاب میشود و آن کسی نیست جز «لی هاروی اسوالد» (مکول) که سالها قبل جلای وطن کرده و حالا از شوروی به آمریکا بازگشته است و یکی از مأموران خودشان که بسیار شبیه «اسوالد» است و برای رد گم کردن در نظر گرفته شده است. در 22 نوامبر سه تیرانداز در موقعیتهایشان شلیک میکند؛ دیگری از ساختمانی در تقاطع خیابان، و سومی از پشت درختچههای کنار خیابان. پس از سوء قصد، تیراندازان طبق نقشه، با کمک افرادی که بهعنوان مأمور امنیتی در لابهلای جمعیت هستند، فرار میکنند. «اسوالد» دستگیر میشود و بعدتر به دست «جک روبی» (آنسیدی)، صاحب یک کلوب شبانه که افراد «فاستر» قبلاً با او ملاقات کردهاند، کشته میشود. وقتی افراد برای جشن گرفتن پیروزیشان دور هم جمع میشوند، خبر میرسد که «فارینگتن» در اثر سکته قلبی مرده است.
* فیلمی مبتنی بر این فرض که ترور جان ف. کندی، زیر سردستراستیها بوده است. کار میان واقعیت، داستانپردازی و حدس و گمان گرفتار است و دو خط موازی را هم زمان پیش میبرد. یکی حادثههای عمومی، فیلمهای خبری رئیسجمهور و اسناد موجود و دیگری یک گروه حرفهای و بیرحم با آدمهائی شرور که از جان و دل سرسپرده «فیصرِ» خود («فاستر») هستند. کارگردان سعی کرده که پلی میان این دو بزند نتیجه راضی کننده است اما بههرحال این نکته که همه لحظههاهی دلهرهآور، از قبل نتیجهاش معلوم است به فیلم لطمه زده. صحنههای تمرین تیراندازی با عکسهائی از کندی در حال لبخند زدن که سر او هدف تیراندازی است و لحظهای که «فاستر» با صدائی محزون از ریچارد سومِ ویلیام شکسپیر نقل قول میکند، از نکتههای به یاد ماندنی فیلم است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست