چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
زن ، نظام خانواده را شکل می دهد
یك زن جوان، یك دختر جوان، كه زندگیاش، زندگی معمولی؛ لباسش، لباس فقرا؛ كارش در خانه جمع و جور كردن بچهها و مدیریت خانه و كدبانویی این خانهی كوچك و دستاس كردن است و آن كوه معرفت و دریای عظیم علم و دانش در وجود اوست.
قرآن چهار زن را اسم آورده كه این چهار زن الگویند؛ دو الگوی نیكان عالم، دو الگوی بدان عالم. «ضرب اللَّه مثلاً للّذین كفروا امرأهٔ نوح و امرأهٔ لوط»؛ زن نوح و زن لوط. «كانتا تحت عبدین من عبادنا صالحین فخانتاهما»؛ این دو نمونهی زنانه برای مردمان كافر در طول تاریخ هستند. وقتی خدای متعال در قرآن میخواهد كفار - نمونهی وجود كفرآمیز و كفرانكنندهی نعمت خدا - را معرفی كند، به جای فرعون و نمرود و افراد دیگر، دو زن را مثال میزند؛ زن نوح و زن لوط، كه درهای رحمت الهی به روی اینها باز و همهی امكانات برای عروج و رفعت اینها آماده بود و دو پیغمبر، آن هم پیغمبری مثل نوح و لوط، شوهران اینها بودند كه در خانهی آنها زندگی میكردند و حجت بر آنها تمام بود؛ اما این دو زن قدر این نعمتها را ندانستند و «فخانتاهما»؛ به شوهرهایشان خیانت كردند. این خیانت، لزوماً خیانت جنسی نیست؛ خیانتِ اعتقادی است؛ خیانتِ مسلكی است؛ راه را كج كردند. شوهرها با اینكه پیغمبر بودند و مقام عالی داشتند، به درد این زنها نخوردند؛ «فلم یغنیا عنهما من اللَّه شیئا». خدای متعال رودربایستی و رفاقت و خویشاوندی با كسی ندارد. اگر كسی را مورد محبت و لطف و رحمت قرار میدهد، با حساب و كتاب است؛ با تعاریف نیست؛ خدا قوم و خویش كسی نیست. اینها هم با اینكه شوهرهایشان پیغمبر بودند، این شوهرهای پیغمبر نتوانستند این دو زن را از شر غضب الهی نجات بدهند؛ اینها شدند نمونهی كافران همهی تاریخ.
در نقطهی مقابل، باز خدای متعال دو زن را به عنوان نمونهی مؤمنان ذكر میكند: «و ضرب اللَّه مثل للّذین امنوا امرأهٔ فرعون اذ قالت ربّ ابن لی عندك بیتا فی الجنّهٔ و نجّنی من فرعون و عمله»؛ یكی زن فرعون و دیگری، حضرت مریم: «و مریم ابنت عمران». آن زن اول، قصر فرعونی او را مجذوب نكرد؛ زن پرورشیافته در بساط فرعونی، كسی كه زن فرعون است و لابد پدر و مادر و خاندانش هم از همین طواغیت بودند، در نهایت راحت و نعمت و رفاه و عزت ظاهری بود و زندگی میكرد؛ اما ایمان موسی دل او را برد و تصرف كرد؛ به موسی ایمان آورد. وقتی ایمان آورد و راه را شناخت، همهی آن راحت و رفاه را كنار گذاشت و دیگر آن قصر باعظمت در مقابل او جاذبهیی نداشت؛ گفت: «ربّ ابن لی عندك بیتا فی الجنّهٔ»؛ من خانهی بهشتی را ترجیح میدهم؛ زندگی دنیا ارزشی ندارد. حضرت مریم هم: «و مریم ابنت عمران الّتی احصنت فرجها فنفخنا فیها من روحنا»؛ دامن خود را پاك و پاكیزه نگهداشت؛ اینها ارزشهای انسانی است.
این چهار زن فقط نمونه و نماد برای زنها نیستند، بلكه نمونه و نماد برای همهی زنها و مردها هستند. آن دو زن با اینكه باب رحمت جلوی آنها باز بود، به آن راه نرفتند و از آن استفاده نكردند؛ به معنویت بهخاطر چیزهای پست و حقیر - عواملش را قرآن ذكر نكرده، حتماً چیزی است مانند اخلاق بد و یا یك خصلت بد - پشت كردند؛ یك چیز كوچك این دلهای ضعیف را به خودش جذب میكند و آنها را از راه حق منحرف میكند و میشوند نماد كفار و انسان ناسپاس در مقابل خدا. اما دو زن دیگر، نماد ارزشهایند. او برایش جاذبهی معنویت و جاذبهی سخن حق آنقدر زیاد است كه به همهی بساط و دستگاه فرعونی پشتپا میزند، این یكی هم پاكیزگی و پاكدامنی و وارستگی دارد.
منبع : پایگاه اطلاعرسانی نهاد
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست