شنبه, ۱۱ اسفند, ۱۴۰۳ / 1 March, 2025
مجله ویستا
کلاسهای درس مجازی

●چگونگی ایجاد کلاس درس مجازی
کلاس درس مجازی بر پایه تشکیل سرویس گروههای گفتگو در شبکه و بهرهگیری از پست الکترونیک شکل میگیرد. گروه گفتگو شامل تعدادی از کابران شبکه است که علاقه دارند در مورد موضاعات خاص با یکدیگر گفتگو کنند. ویژگی گروه گفتگو این است که هر پیامی به آن ارسال شود یک نسخه از آن بهطور خودکار در اختیار تمام اعضاء گروه که ممکن است از نظر مکانی بسیار دور از یکدیگر نیز باشند قرار میگیرد. استاد نیز یکی از اعضاء گروه است و به فواصل زمانی معین مطالب درس مربوط به آن جلسه را مانند یک پیام به گروه ارسال میکند. هر دانشجو در صورت داشتن سؤال آن را بهصورت پیامی به گروه ارسال میکند و تمام اعضاء کلاس از سؤال او آگاه میشوند.
برخی از دلایل توجه به کلاس مجازی در اجراء سیاستهای آموزشی عبارت است از:
الف) عدم نیاز به جابهجائی استادان، معلمان و مربیان از یک منطقه به منطقه دیگر و امکان بهرهگیری از اساتید بهنام بدون توجه به موقعیت مکانی
ب) کاهش هزینههای پشتیبانی
ج) حذف تأثیر منفی عواملی همچون دوری، وضعیت بد جغرافیائی و امنیت کم
د) افزایش کیفیت آموزشی از طریق بهرهمندی از اساتید، معلمان و مربیان باسابقه و مجرب مناطق دیگر.
در کشورهای پیشرفته برای استفاده از این فنآوری در آموزش گامهای مختلفی برداشته شده که نتایج آن بهصورت نرمافزار، برنامههای تحت وب و غیره در اختیار کاربران قرار گرفته است.
نیازمندیهای کلاس مجازی
۱) سیستم آموزش
سیستم آموزش از راه دور به دو دسته سیستم آموزش همزمان و سیستم آموزش غیرهمزمان تقسیم میشود:
الف) سیستم آموزش همزمان این روش شامل یکی از حالتهای زیر میشود:
- کنفرانس ویدئوئی دو طرفه
در این روش استاد و دانشجو همدیگر را میبینند و میتوانند با هم به گفتگو بپردازند. تنها تفاوت این روش با سیستم قدیمی آموزش عدم نیاز به حضور فیزیکی استاد در کلاس درس است.
- کنفرانس صوتی دو طرفه
استفاده از صوت به همراه تصاویر جانبی برای آموزش از راه دور کارآئی بالائی دارد چرا که توجه دانشجو بیش از معلم به محتوای درس جلب میشود. در این سیستم استاد و دانشجویان تصاویر یکدیگر را نمیبینند بلکه فقط اسلایدها را میبینند و صدای همدیگر را میشنوند.
- روش دیداری ـ شنیداری
در این روش از ترکیب دو روش قبل استفاده میشود. در صورت عدم استفاده استاد از اسلاید، تصویر او نمایش داده میشود و هرگاه مطلبی با اسلاید بیان شود فقط اسلاید و صدای او دیده و شنیده میشود.
ب) سیستمهای آموزشی ناهمزمان
در این شیوه دروس آموزشی از قبل تهیه و بهصورت نوار ویدئو یا CD آموزشی ذخیره میشود و دانشجویان میتوانند به آن گوش دهند. از دیگر روشها در این سیستم، استفاده از شبکه وب است.
در این شیوه، درس با روشهای مختلف برنامهنویسی روی یک سایت قرار میگیرد و دانشجویان با استفاده از خطوط اینترنت، درس موردنظرشان را فرامیگیرند. هزینه این روش بیش از دو روش گذشته است اما حسن آن این است که دانشجویان در هر جا و هر زمان میتوانند از آن استفاده کنند.
۲. بستر ارتباطی
بستر ارتباطی محیطی است که در آن دادهها بین دو منطقه منتقل میشود. بستر ارتباطی براساس حداقل نیاز انتخاب میشود. این بستر میتواند خطوط اجارهای مخابرات، اتصال ماهوارهای به اینترنت، استفاده از Vsat و حتی خطوط تلفن باشد.
۳. اتاق تدریس
تقریباً در تمام روشهای مجازی، اتاقی برای تدریس با امکاناتی از قبیل عایقهای صوتی، دوربین فیلمبرداری، وایتبرد الکترونیکی یا معمولی، میکروفن و ادوات ضبط دیجیتالی درس موردنیاز است.
۴. کلاس اتاق دانشجویان
برای پخش وب، وجود یک رایانه متصل به اینترنت کافی است تا دانشجویان در هر زمان یا مکانی از آموزش استفاه کنند.
۵. امنیت
شبکههای رایانهای معایبی دارند چرا که اطلاعات در شبکههای کامپیوتری در محیط انتقال به اشتراک گذاشته میشود و امکان استفاده بالقوه آن برای دیگران مهیا خواهد شد این موضوع در سیستمهای امنیتی تجاری خطر بزرگی است. اما در آموزش الکترونیکی خطرهای دیگری نیز وجود دارد و آن اینکه یک اخلالگر میتواند در محتوا تغییر داده یا سرویس را از کار بیندازد.برای اجتناب از موارد یاد شده باید تمهیداتی در نظر گرفته شود که از مهمترین راهکارهای آنها میتوان به روش رمزگذاری دادهها و احراز هویت و استفاده از خطوط اختصاصی اشاره کرد.
●نتیجهگیری
فنآوری اطلاعات و ارتباطات و حرکت از جوامع سنتی به جوامع اطلاعاتی، تمام ابعاد نیازمندیهای بشری را تحتتأثیر قرار داده است. روشهای آموزشی نیز تابع چنین تغییر و تحولاتی بودهاند.مسلماً بهرهگیری از آموزش مجازی با استفاده از روشهای دید موجب افزایش کارآئی و اثربخشی بیشتر نظامهای آموزشی کارآئی و اثربخشی بیشتر نظامهای آموزشی میشود. در کشور ما نیز برنامهریزی بهمنظور بهرهگیری از چنین روشهائی در ارائه آموزشها، اعم از آموزشها مدرسهای، حرفهای و تخصصی ضروری است. استفاده از چنین فنونی امکان افزایش کیفت و بهرهوری آموزشی را در کلیه سازمانها پدید میآورد.
نرگس خاکی
منبع : سایر منابع
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست