جمعه, ۱۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 7 February, 2025
مجله ویستا
مدیریت کیفیت فراگیر
● معرفی مدیریت کیفیت فراگیر:
فراگیر (Total) : کیفیتی که بطور فراگیر در رابطه با تمامی افراد سازمان و فعالیت های آن تعریف می شود .
کیفیت (Quality) : در واقع همان برآوردن نیازهای مشتریان می باشد .
مدیریت (Management) : کیفیت می تواند پایه مدیریت گردد .
مدیریت کیفیت فراگیر "TQM" : فرآیندی است برای کنترل یا مدیریت کیفیت که باید فرآیندی دائم و همیشگی باشد.
مقایسه مدیریت کیفیت فراگیر یا "TQM" با استاندارد " ISO ۹۰۰۱" :
"ISO ۹۰۰۱" استانداردی برای سیستم مدیریت کیفیت می باشد . مدیریت کیفیت فراگیر ، سیستمی برای منظم کردن سیاست ها و اهداف اثبات شده سازمان می باشد . تقریباً ۷۵ درصد از مراحل اجراء سازی استاندارد " ISO" با مراحل "TQM" مشترک می باشد .
"TQM" به عنوان یک ساختار اهداف زیر را دنبال می کند :
- برآورده سازی نیازهای مشتری
- کاهش زمان سیکل پیشرفت کار
- اجرای سیستم JIT (Just in time) یا برآورده سازی تقاضای مشتریان در جریان تولید .
- ایجاد فرهنگ کار گروهی
- کم کردن هزینه محصولات و سرویس های خدمات
- ارتقاء سیستم های آموزشی اداری
● ۱۰ گام اساسی در رسیدن به مدیریت کیفیت فراگیر :
۱- در ابتدا به راهکارها و استراتژیهای جدید و نو فکر کنید .
۲- مشتریتان را بشناسید .
۳- نیازهای مشتریتان را به درستی شناسایی نمایید .
۴- سیاست پیشگیری را دنبال کنید نه درمان پس از وقوع را .
۵- عوامل بازدارنده را کم کم کاهش دهید .
۶- یک استراتژی پیشرفت مشخص را در طول زمان دنبال کنید .
۷- از روش های تجربه شده برای روند پیشرفت استفاده نمایید .
۸- متغیرها و نوسانات را در سیستم کاهش دهید .
۹- از یک راهکار متعادل و مناسب بهره ببرید .
۱۰- از تمام توابع و منافع لازم استفاده نمایید .
● اصول دوازده گانه مدیریت کیفیت فراگیر :
۱- کیفیت باید مدیریت شود .
۲- هرکسی مشتریانی دارد و خودش به نوعی تامین کننده به حساب می آید .
۳- همیشه فرآیند ها و راهکارها هستند که ایجاد مشکل می کنند نه مردم .
۴- هر یک از اعضای سازمان در قبال کیفیت مسئولند .
۵- تنها ، حل مشکلات نیست که مهم می باشد ، پیشگیری از آن مهمتر است .
۶- ارتقاء کیفیت باید روندی همیشگی در سازمان باشد .
۷- کیفیت باید اندازه گیری شود .
۸- مبنای شکل گیری اهداف ، باید نیازمندیها باشد نه مذاکره و معامله ها .
۹- استاندارد کیفیت باید از هر نقصی دور باشد .
۱۰- ازهزینه های چرخه تولید بکاهید .
۱۱- مدیریت همواره باید در تمامی مسائل لحاظ شده و رهبری شود .
۱۲- برای ارتقاء کیفیت برنامه ریزی نمایید .
● برای کیفیت فراگیر، این فرآیند ها هستند که باید مدیریت شوند که این مدیریت شامل :
۱- شناخت فرآیند
۲- اندازه گیری کارآیی فرآیند .
۳- بررسی سوابق اجرایی فرآیند در سازمان .
۴- شناسایی کوتاهی در رابطه با فرآیند سازمان.
۵- تجزیه و تحلیل مشکلات فرآیند .
۶- اندازه گیری تاثیر تغییرات ممکن بر روی فرآیند .
۷- بررسی راهکارهای قدیمی و راهکارهای جدید با توجه به اعمال تغییرات روی فرآیند بین تامین کننده و مصرف کننده .
فراگیر (Total) : کیفیتی که بطور فراگیر در رابطه با تمامی افراد سازمان و فعالیت های آن تعریف می شود .
کیفیت (Quality) : در واقع همان برآوردن نیازهای مشتریان می باشد .
مدیریت (Management) : کیفیت می تواند پایه مدیریت گردد .
مدیریت کیفیت فراگیر "TQM" : فرآیندی است برای کنترل یا مدیریت کیفیت که باید فرآیندی دائم و همیشگی باشد.
مقایسه مدیریت کیفیت فراگیر یا "TQM" با استاندارد " ISO ۹۰۰۱" :
"ISO ۹۰۰۱" استانداردی برای سیستم مدیریت کیفیت می باشد . مدیریت کیفیت فراگیر ، سیستمی برای منظم کردن سیاست ها و اهداف اثبات شده سازمان می باشد . تقریباً ۷۵ درصد از مراحل اجراء سازی استاندارد " ISO" با مراحل "TQM" مشترک می باشد .
"TQM" به عنوان یک ساختار اهداف زیر را دنبال می کند :
- برآورده سازی نیازهای مشتری
- کاهش زمان سیکل پیشرفت کار
- اجرای سیستم JIT (Just in time) یا برآورده سازی تقاضای مشتریان در جریان تولید .
- ایجاد فرهنگ کار گروهی
- کم کردن هزینه محصولات و سرویس های خدمات
- ارتقاء سیستم های آموزشی اداری
● ۱۰ گام اساسی در رسیدن به مدیریت کیفیت فراگیر :
۱- در ابتدا به راهکارها و استراتژیهای جدید و نو فکر کنید .
۲- مشتریتان را بشناسید .
۳- نیازهای مشتریتان را به درستی شناسایی نمایید .
۴- سیاست پیشگیری را دنبال کنید نه درمان پس از وقوع را .
۵- عوامل بازدارنده را کم کم کاهش دهید .
۶- یک استراتژی پیشرفت مشخص را در طول زمان دنبال کنید .
۷- از روش های تجربه شده برای روند پیشرفت استفاده نمایید .
۸- متغیرها و نوسانات را در سیستم کاهش دهید .
۹- از یک راهکار متعادل و مناسب بهره ببرید .
۱۰- از تمام توابع و منافع لازم استفاده نمایید .
● اصول دوازده گانه مدیریت کیفیت فراگیر :
۱- کیفیت باید مدیریت شود .
۲- هرکسی مشتریانی دارد و خودش به نوعی تامین کننده به حساب می آید .
۳- همیشه فرآیند ها و راهکارها هستند که ایجاد مشکل می کنند نه مردم .
۴- هر یک از اعضای سازمان در قبال کیفیت مسئولند .
۵- تنها ، حل مشکلات نیست که مهم می باشد ، پیشگیری از آن مهمتر است .
۶- ارتقاء کیفیت باید روندی همیشگی در سازمان باشد .
۷- کیفیت باید اندازه گیری شود .
۸- مبنای شکل گیری اهداف ، باید نیازمندیها باشد نه مذاکره و معامله ها .
۹- استاندارد کیفیت باید از هر نقصی دور باشد .
۱۰- ازهزینه های چرخه تولید بکاهید .
۱۱- مدیریت همواره باید در تمامی مسائل لحاظ شده و رهبری شود .
۱۲- برای ارتقاء کیفیت برنامه ریزی نمایید .
● برای کیفیت فراگیر، این فرآیند ها هستند که باید مدیریت شوند که این مدیریت شامل :
۱- شناخت فرآیند
۲- اندازه گیری کارآیی فرآیند .
۳- بررسی سوابق اجرایی فرآیند در سازمان .
۴- شناسایی کوتاهی در رابطه با فرآیند سازمان.
۵- تجزیه و تحلیل مشکلات فرآیند .
۶- اندازه گیری تاثیر تغییرات ممکن بر روی فرآیند .
۷- بررسی راهکارهای قدیمی و راهکارهای جدید با توجه به اعمال تغییرات روی فرآیند بین تامین کننده و مصرف کننده .
منبع : سایت مدیران ایران
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست