چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
چشمتنگی
چشم تنگ دنیادوست را
یا قناعت پر كند یا خاك گور!
از خصلتها و اخلاق ناپسند «چشمتنگی» و بُخل (خسیس بودن) است. خسیس و «چشمتنگ» كسی است كه دارایی خود را پنهان كرده و آن را محكم گرفته و حقوق واجب آن را نمیپردازد و آن را در راه رفاه، آسایش و آباد كردن دنیا و آخرت خود و خانوادهاش هزینه نمیكند. این اخلاق شیطانی و ناپسند (كه از میوههای تلخ درخت خبیث شرك میباشد) از آنرو در فرد پیدا میگردد و رسوخ میكند كه دارایی را فقط نتیجه كار، كوشش و تدبیر خود دانسته، برای مال و ثروت اهمیت بسیار پنداشته، به حدی كه حفظ آن را نهایت همت خود قرار میدهد. وی گمانش بر این است كه اگر بخواهد آن را برای خود و خانوادهاش هزینه كند، تمام میشود یا كم میگردد و چه بسا دیو هولناك فقر و نداری بر او سایه افكند، پس لازم میبیند در حفظ داراییاش نهایت تلاش را كرده، از خرج كردن آن چه برای پرداختن حقوق واجب و شرعی و چه برای تأمین هزینه زندگی خود و خانواده، حتی برای ایجاد رفاه نسبی - خودداری ورزد اما همه پندار او دوگانهپرستی و كفر است، زیرا:
اوّل، اموال فقط محصول كار، كوشش و تدبیر او نیست، گرچه زحمت كشیدن، تلاش و دوراندیشی از عاملهای دارایی میباشد اما اموال بخشش و دَهِش خداوند است، زیرا بسیاری دیگر از او كوشاترند، نیز دوراندیشی آنان دقیقتر و سنجیدهتر است، ولی كوشششان نتیجه نداده، به بهره وافری نرسیدهاند، افزون بر اینكه خِرَد، تدبیر و تلاش هم عطای خداوند است، پس همه اموال دَهِش پروردگار است و ما با توسل به اسباب خداوندی و به اراده او به دارایی رسیدهایم، بدین جهت نباید خود را مالك واقعی دانسته و اختیاردار مطلق بشماریم، بلكه همان گونه كه قرآن فرموده باید خود را جانشین موقت خداوند در این اموال دانسته،(۱) در مدت كوتاه جانشینی و جمعدار اموال بودن، كمال استفاده را برده، با هزینه صحیح اموال برای تأمین آسایش و رفاه دنیا و خوشبختی آخرت خود و خانواده و اطرافیان اقدام كنیم، زیرا فرصت بسیار كوتاه است و اجل نزدیك! با رسیدن اجل و مرگ، اموال از ما گرفته شده و به دیگران سپرده میگردد و التماسهای ما برای به دست آوردن فرصتی كوتاه دیگر جهت خرج درست، به جایی نخواهد رسید؛ خواهشهایی كه خداوند نمونه آن بیان فرموده:
«رَبِّ ارجِعونِ لَعَلّی أَعْمَلُ صالحاً فیما تَرَكْتُ؛(۲)
پروردگارا! مرا بازگردان؛ امید است در میراثم تصرف صحیح و ارزشمندی انجام دهم!»
خداوند هشدار داده كه پیش از رسیدن اجل، از سرمایه امانتی و عاریهای كمال استفاده را ببرید:
«وَ أَنفِقوا مِمّا رَزَقْناكُم مِنْ قَبلِ أنْ یَأْتِیَ أَحَدَكُمُ المَوتُ فَیَقولَ رَبِّ لَو لا أخَّرْتَنی إلی أَجَلٍ قَریبٍ فَأَصَّدَّقَ و أَكُن مِن الصَّالِحین؛(۳)
از آنچه به شما روزی دادیم - برای آبادی دنیا و آخرت خود - هزینه كنید، پیش از آنكه مرگ شما فرا برسد و بگویید: كاش اجل مرا تأخیر میانداختی تا برای رضای تو هزینه كنم و از صالحان باشم.»
دوم، مال و ثروت ارزش ذاتی ندارد و نباید همت انسان فقط به دست آوردن و جمع مال باشد، بلكه دارایی و ثروت، وسیله خوبی برای آباد كردن دنیا و آخرت است. اگر نگاه فرد به مال، باور به وسیله باشد، به دست آوردن وسیله و نگهداری آن هدف نمیشود، بلكه وسیله را برای استفاده كردن به دست میآورند.
دارایی از بهترین وسیلهها برای رسیدن به خوشبختی دنیا و آخرت است و انسان خردمند و فهمیده، توان و تلاش خود را در راه كسب مال از راه مشروع و پسندیده صرف میكند، نیز مال به دست آمده را به طور صحیح برای برآوردن نیازهای زندگی دنیایی و كسب خشنودی و رضای خدا و رستگاری آخرت هزینه مینماید.
یكی از بهترین راههای هزینه مال (كه رضایت خداوند را در پی دارد) پس از ادای حقوق واجب، مصرف كردن آن برای رفاه و آسایش معقول خانواده و خویشاوندان میباشد؛ به همین جهت، مطابق بیان پیشوایان دین، كسی كه برای تأمین هزینه زندگی و رفاه خانوادهاش تلاش میكند، مانند جهادگری است كه برای رضای خدا و سركوب دشمنان خدا شمشیر میزند!(۴)
سوم، خداوند (كه راستگوتر از آن ذات مقدس نیست)(۵) در قرآن مجید وعده داده كه اگر صاحب مال، آن را در جهت معقول و مشروع و به دست آوردن خشنودی خدا و ادای حقوق واجب و مستحب هزینه كند، خداوند هزینههایی را كه كرده، جبران نموده و جایگزین میگرداند. هزینه كردن برای رفاه و آسایش خانواده، پس از ادای حقوق واجب، از بهترین هزینههای شرعی و پسندیده است و وعده جایگزینی خداوند آن را در بر میگیرد:
«وَ ما أنْفَقْتُم مِنْ شیءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ و هو خَیرُ الرَّازقین؛(۶)
آنچه برای كسب رضای خدا هزینه كنید، خداوند آن را جایگزین گرداند و او بهترین روزیدهندگان است.»
پروردگار تصریح كرده كه وعدهاش تخلف نمیشود(۷) و ایمان به درستی وعده خدا و یقین بر اجرا و تحقق آن، انسان را از چشمتنگی رهانده و گشادهدست میگرداند(۸) و برای خود، خانواده، اطرافیان و جامعهاش پربركت و مفید میسازد.
چهارم، دنیا یا به فرد رو كرده یا از او رو گردانده است. اگر به كسی رو كرده باشد، با هزینه كردن، كاستی بر آن وارد نمیشود اما اگر از كسی رو گردانده باشد، با خودداری از هزینه كردن نمیتوان آن را نگه داشت. این بیان امام حسین(ع) است:
«اگر دنیا به تو رو آورد و سفره خود را برای تو پهن كرد، تو هم از آن به دیگران بخشش كن، پیش از اینكه اختیار آن را از دست بدهی، زیرا اگر دنیا به تو رو آورده باشد، با بخشش تمام نمیشود و اگر از تو رو گردانده باشد، با چشمتنگی و بخل نمیتوانی آن را نگه داری.»(۹)
بنا به سنت خداوند و قانونی كه قرار داده، گشادهدستی باعث دوام و پایداری نعمت شده اما چشمتنگی نعمت را از بین میبرد. رسول خدا(ص) فرمود: «خداوند بندگانی را به نعمت مادی اختصاص میدهد تا وقتی كه به گشادهدستی از آن برای مردم - اعم از خانواده، اطرافیان و عموم نیازمندان - هزینه میكنند، آن را پایدار میسازد اما هر گاه از هزینه كردن صحیح آن دست بكشند و راه بهرهمندی دیگران را از آن ببندند، نعمتها را از آنان به سوی دیگران روانه میسازد.»
بنابراین هزینه كردن درست دارایی نه تنها آن را كم نمیكند، بلكه مانایی و دوام آن را تضمین مینماید، ولی دست كشیدن از هزینه صحیح آن، نداری و خواری را جایگزینش مینماید.
● پیامدهای ناگوار چشمتنگی
بخل و خسیس بودن علاوه بر اینكه حكایتگر شرك و كفر درونی و میوه ناپاك و گندیده بدبینی به خدا،(۱۰) نیز دروغ پنداشتن وعده اوست و بدبختی آخرت را در پی دارد، در دنیا نیز پیامدهای شومی به بار میآورد، از جمله:
۱) خواری و خفت؛
دنیادوست با خودداری از هزینه كردن اموالش برای برطرف كردن نیازهای خود، خانواده، اطرافیان و نیازمندان، حرمتش را نزد آنان از دست میدهد و به عنوان فردی پست و فرومایه معرفی میگردد و در خانواده و اجتماع جایگاهی نخواهد داشت. كسی كه امكان بخشش نداشته باشد، از نگاه دیگران معذور است و هیچ كس او را نكوهش نمیكند و خوار نمینماید، ولی كسی كه ثروت دارد اما از هزینه كردن صحیح آن خودداری میورزد، نزد همه به پستی و رذلی محكوم میباشد. ثروت و سرمایهای كه میتواند عزتمندی، حرمت و شخصیت او را بالا ببرد، مایه ذلت و خواریاش میگردد. متأسفانه بعضی افراد فقط نقش خزاندار را برای ورثه خود ایفا میكنند و اموالی را كه میتوان با هزینه كردن آنها هم دنیای خود، خانواده و اطرافیان را آباد كرد و هم مقدمات سعادت آخرت را فراهم كرد، نیز صمیمیت و دلبستگی افراد خانواده به هم را با آن استواری بخشید؛ در گنجینهها، پستوها و بانكها دور از دسترس همه حتی خودشان نگه میدارند! اینان خود و اطرافیانشان در سختی و تنگی زندگی میكنند، به طوری كه اهل و عیالشان صبح و شام آرزوی مرگ آنها را دارند. پس از مرگ هم در حالی كه مورد كینه و نفرت و نفرین وارثها میباشند، خزانههای سرشاری را به وارثان سپرده، خود با كیفر و عذاب ناگوار آن در حسابرسی قیامت، دست و پنجه نرم میكنند! این رفتارها برخاسته از بیعقلی و حماقت بسیار است.۲) آشكار شدن عیبها؛
طبیعی است هر انسانی عیب و ایرادهایی دارد. آن كه دستش به بخشش باز است و خویشاوند و بیگانه از سفره و خوان كَرَمش همیشه یا گهگاه بهرهمندند، مورد علاقه اطرافیان قرار میگیرد. علاقه و محبت آنان سبب میشود بر عیبها و زشتكاریهای احتمالیاش سرپوشی بگذارند و مانع رسوایی او گردند؛ ولی آن كه بخیل است و دیگران را از دستگیری و كَرَم خود محروم میكند، مورد خشم و كینه و نفرت اعضای خانواده، خویشاوندان و دیگران است. كینه و نفرت آنان سبب میشود نه تنها عیبها و زشتكاریهایش را نپوشند، بلكه آنها را آشكار ساخته و اسباب رسواییاش را فراهم كنند! امام علی(ع) فرمود:
▪ «بخشش نگهبان آبروهاست.»(۱۱)
▪ «چشمتنگی مرد، او را منفور فرزندانش میسازد.»(۱۲)
▪ «گشادهدستی زشتكاریها را محو كرده و محبتها را جلب میكند.»(۱۳)
▪ «گشادهدستی، پوششی بر زشتكاریها و عیبهاست.»(۱۴)
۳) افتادن به چاله هزینههای ناخواسته؛ زندگی هزینه دارد و تأمین هزینه خوراك، پوشاك، آموزش و پرورش، بهداشت و تفریح در حد توان و در وقت نیاز، سلامت زندگی را تضمین كرده، شادابی، نشاط، پایداری و پویایی خانواده و اجتماع را فراهم میكند اما كسی كه با داشتن توانایی مالی، از هزینه كردن به موقع و لازم برای موارد برشمرده خودداری میورزد و بُخل پیشه میكند، با پیامدهای ناگواری روبهرو میگردد كه مجبور به هزینههای گزاف برای از بین بردن آنها میشود.
بسیاری هستند كه برای نشاط و شادابی افراد خانواده حاضر به هزینه كردن نیستند، ولی وقتی با بیماری روحی - روانی اهل و عیال روبهرو شدند، چارهای جز هزینه كردن ندارند و مجبور میشوند هزینههایی به مراتب بیشتر از آنچه برای تأمین نشاط و شادابی لازم بود، صرف كنند تا فسردگی و روانپریشی به وجود آمده را برطرف نمایند. از این بدتر آنجاست كه این افراد مورد قهر و خشم خدا قرار میگیرند و پروردگار از آنان رو گردانده، عنایت خود را از ایشان دریغ میكند، در نتیجه هوای نفس و شیطانهای جِنّی و آدمی بر آنان چیره شده، به انواع اعتیادها و گناهان مبتلا میگرداند! اینان ثروتی را كه میتوانستند در راه صحیح و برای رفاه و آسایش خود و خانواده و به دست آوردن رضای خدا مصرف كنند، در راه فساد و گناه و كجروی هزینه مینمایند. امام باقر(ع) فرمود:
«هر بندهای از هزینه كردن مال در راههای صحیح و مورد رضای خدا بخل ورزد، به هزینه كردن چند برابر آن در مسیرهای مورد غضب خدا، گرفتار میگردد!» شكرانه دارایی
گشادهدستی، شكر عملی و چشمتنگی كتمان نعمت خداست؛ آنچه داریم، از خدا است و او دستور داده و دوست دارد بندگانش نعمتهایی را كه به آنان داده، به زبان آرند:
«و أمّا بِنِعْمَهِٔ رَبِّكَ فَحَدِّثْ؛
از نعمت پروردگارت سخن بگو.»(۱۵)
همچنان كه پنهانكنندگان و پوشانندگان نعمتها را تهدید كرده و به عذاب نوید میدهد:
«یَكْتُمُونَ ما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ أَعْتَدْنا لِلْكافِرینَ عَذاباً مُّهیناً؛(۱۶)
آنچه خدا از فضل خویش بدانان بخشیده، میپوشانند و پنهان میكنند و ما برای كافران عذابی دردناك تهیه دیدهایم.»
كسی كه نعمت مادی دارد، باید اثر توانمندیاش در خوراك، پوشاك، مسكن و امكانات رفاهی خود و خانوادهاش آشكار گردد، كه با هزینه كردن دارایی امكانپذیر میشود.
كسی كه از نعمت و توانمندی اهدایی خداوند هزینه نمیكند و رفاه و آسایش را برای خود و خانوادهاش فراهم نمیآورد، نعمت خدا را پنهان كرده، كتمان نعمت، شاخهای از كفر است و عذاب و كیفر شدید آخرت را در پی دارد. خدا، پیامبر و امامان كتمانكنندگان نعمت را به شدت نكوهش كرده و آنان را به آشكار كردن نعمتها با هزینه كردن صحیح سفارش كردهاند:
راوی گوید: خدمت رسول خدا رسیدم، در حالی كه جامهای كمارزش و پایینتر از شأن و توان خود در بر داشتم. پیامبر از من پرسید: آیا مال داری؟ عرض كردم: آری. فرمود: «هر گاه خداوند به تو مال عطا كرده، دوست دارد اثر و نشانه و ارزشمندی آن را در زندگی تو ببیند.»(۱۷)
«ربیع بنزیاد» زهد افراطی پیشه كرده و بهرهمندی از نعمتهای مادی را بر خود و خانوادهاش حرام كرده و موجبات اندوه و نابسامانی خود را فراهم نموده بود. وی این عمل را رهبانیت و زهد و وسیله نزدیك شدن به خدا میپنداشت. امام علی(ع) به او فرمود:
«آیا از خانوادهات حیا نمیكنی؟ آیا به فرزندانت رحم نداری؟ آیا گمان میكنی خداوند پاكیزهها را بر تو حلال كرده، ولی دوست ندارد از آنها بهرهمند شوی؟!»(۱۸)
امام صادق(ع) فرمود:
«خداوند زیبایی و تجمّل [در حد معقول و متعادل] را دوست دارد و از در هم ریختگی و شلختگی بیزار است و میخواهد اثر نعمتی كه به بندهاش داده، آشكار باشد. آشكار شدن آن به نظافت لباس، خوشبو كردن خود، گچكاری منزل، جارو كردن فضای باز منزل [و مانند آن ]است.»(۱۹)
● نكته نهایی
چشمتنگی از همه كس ناپسند و گشادهدستی از همه كس پسندیده است، البته باید بین گشادهدستی معقول و متعادل و پسندیده، با اسراف و ولخرجی، ریخت و پاش بیهوده و از بین بردن اموال فرق گذاشت؛ اما ناپسندی چشمتنگی و پسندیدگی گشادهدستیِ مرد (سرپرست خانوار كه عهدهدارِ تأمین هزینه آنان و تعیینكننده میزان هزینه است) پررنگتر میباشد، زیرا با چشمتنگیاش هم خود را خوار و ذلیل میكند و هم اعضای خانوادهاش را به زحمت میاندازد، همچنان كه گشادهدستیاش سبب رشد، پیشرفت و خوشبختی خود و اعضای خانوادهاش میگردد. بر مردان و نانآوران خانواده لازم است در مَنِش اقتصادی خود توجه بیشتر داشته باشند تا از در افتادن به وادی چشمتنگی در امان باشند. اینان میباید با گشادهدستی معقول و پسندیده، موجبات خوشبختی، رفاه و آسایش خود و دیگران را در دنیا و رحمت در آخرت را فراهم آورند.
احمد حیدری
پی نوشت :
۱) و أنْفِقوا مِمّا جَعَلَكُم مُسْتَخْلَفین فیه؛ و از اموالی كه خدا شما را در آنها جانشین خود قرار داده، انفاق و هزینه كنید.» سوره حدید، آیه ۷.
۲) سوره مؤمنون، آیه ۱۰۰ - ۹۹.
۳) سوره منافقون، آیه ۱۰.
۴) الكادّ لعیاله كالمجاهد فی سبیلاللَّه.» ر.ك:
۵) و مَن أَصدَقُ مِنَ اللَّهِ حدیثاً؛ و چه كسی از خداوند در سخن گفتن راستگوتر است؟» سوره نساء، آیه ۸۷.
۶) سوره سبا، آیه ۳۹.
۷) سورههای بقره، آیه ۸۰؛ آلعمران، آیه ۹؛ رعد، آیه ۳۱؛ حج، آیه ۴۷؛ روم، آیه ۶؛ زمر، آیه ۲۰.
۸) میزانالحكمه (چهار جلدی)، ج۱، ص۲۳۳.
امام علی(ع) فرمود: «مَن أیقنَ بالخلف جادّ بالعطیه؛ هر كس یقین به وعده جایگزینی داشته باشد، به بخشش گشادهدست میگردد.»
۹) همان، ص۴۸۴.
۱۰) همان، ص۲۳۲، حدیث ۱۵۸۵.
۱۱) همان، ص۴۸۲.
۱۲) همان.
۱۳) همان، ج۲، ص۱۲۷۷.
۱۴) همان.
۱۵) سوره ضحی، آیه ۱۱.
۱۶) سوره نساء، آیه ۳۷.
۱۷) میزانالحكمه، ح۴، ص۳۳۱۶.
۱۸) همان، ح۱، ص۳۳۱۷.
۱۹) همان.
پی نوشت :
۱) و أنْفِقوا مِمّا جَعَلَكُم مُسْتَخْلَفین فیه؛ و از اموالی كه خدا شما را در آنها جانشین خود قرار داده، انفاق و هزینه كنید.» سوره حدید، آیه ۷.
۲) سوره مؤمنون، آیه ۱۰۰ - ۹۹.
۳) سوره منافقون، آیه ۱۰.
۴) الكادّ لعیاله كالمجاهد فی سبیلاللَّه.» ر.ك:
۵) و مَن أَصدَقُ مِنَ اللَّهِ حدیثاً؛ و چه كسی از خداوند در سخن گفتن راستگوتر است؟» سوره نساء، آیه ۸۷.
۶) سوره سبا، آیه ۳۹.
۷) سورههای بقره، آیه ۸۰؛ آلعمران، آیه ۹؛ رعد، آیه ۳۱؛ حج، آیه ۴۷؛ روم، آیه ۶؛ زمر، آیه ۲۰.
۸) میزانالحكمه (چهار جلدی)، ج۱، ص۲۳۳.
امام علی(ع) فرمود: «مَن أیقنَ بالخلف جادّ بالعطیه؛ هر كس یقین به وعده جایگزینی داشته باشد، به بخشش گشادهدست میگردد.»
۹) همان، ص۴۸۴.
۱۰) همان، ص۲۳۲، حدیث ۱۵۸۵.
۱۱) همان، ص۴۸۲.
۱۲) همان.
۱۳) همان، ج۲، ص۱۲۷۷.
۱۴) همان.
۱۵) سوره ضحی، آیه ۱۱.
۱۶) سوره نساء، آیه ۳۷.
۱۷) میزانالحكمه، ح۴، ص۳۳۱۶.
۱۸) همان، ح۱، ص۳۳۱۷.
۱۹) همان.
منبع : مجله پیام زن
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست